Sälja problemhäst...

Bubbla

Trådstartare
Hur skulle ni resonera om ni skulle vilja bli av med en sk problemhäst?
Låna ut på foder? Sälja billigt? Sälja lite lägre än normalpris för motsvarande "enkel" häst? Eller hellre avliva för att inte riskera en häst som får valsa runt och bli värre och värre?
Rent hypotetiskt alltså...
mvh Maria
 
Det beror lite på vilken sorts problemhäst det handlar om. Personligen skulle jag föredra att sälja hästen billigt till någon jag vet har tid och lust att ta tag i problemet, gärna någon man känner och med goda refenser.
Tyvärr växer väl inte dessa människor på träd och skulle man inte finna en person med rätt inställning och engagemang skulle jag nog välja att ta bort hästen.

Att lämna ut på foder eller bara sälja 'vind för våg' känns riskabelt, risken är stor att hästen kommer att valsa runt mellan nya fodervärdar/ägare.

Men som jag tidigare skrev, det beror till mycket stor del på vad som gör hästen problematisk samt hur stor sannolikheten är att någon kan få ordning på djuret.
 
Det beror på vilka problem hästen har.
Jag hade förut en :devil: häst, som jag inte alls klarade av.
Jag "gick ut med" att jag sålde den för att jag inte klarade av den själv.
Hos nya ägaren fungerade det hur bra som helst.

Så jag tror att jag skulle sälja hästen "billigt pga det och det problemet", och gå ut med det TYDLIGT, samt även skriva med det i köpekontraktet.
Så att köparen var HELT på det klara med VAD den köpte.

Men om hästen var i farlig att hantera (anfaller besinningslöst eller ngt sådant extremt) så skulle jag nog hellre slakta den än sälja den...
 
Om jag VISSTE att hästen skulle få ett bra hem skulle jag sälja billigt alt. låna ut på foder.
Annars skulle jag hellre avliva för att inte riskera att hästen far runt till olika människor/hästhandlare för att slutligen hamna på nån äcklig slakttransport .
 
Har själv (för tusen år sedan ungefär) varit spekulant på sk problemhäst. Vi gjorde då upp ett foderavtal med förbestämt pris vid foderavtalets utgång. Det tyckte jag fungerade utmärkt.

Jag hade kunnat tänka mig den lösningen för en problemhäst som var i min ägo (nu har jag ingen just nu :)). Om inte rätt människa dyker upp hade jag nog avlivat hästen. Döda hästar lider inte, vilket misskötta göra...
 
Det beror helt på vad det är för häst och vilket problem
det har. Jag skulle hellre sälja än ta bort. Men ta
bort om försäljning medför att hästen får flytta runt mera!

Men jag skulle helt klart slakta en farlig häst!
 
Jag har köpt två problemhästar och båda har jag tagit hem och betalat med en gång. I Kontrakten har det dock varit extra klausuler om att hästen inte kan lämnas tillbaka pga lynnefel och att den kan stegra, bocka, bitas, svårhanterad etc...köparen har blivit informerad om alla hästens fel och kan därmed inte hävda dolda fel...
Jag tror inte det är bra med prövotid när det gäller svåra hästar, om nya ryttaren inte klarar av hästen får säljaren tillbaka en förvärrad häst som är ännu svårare att bli av med. Endast rutinerade/vana ryttare vågar chansa och ta en sk. problemhäst utan att pröva den. Sätter du ut en annons tex. problemhäst säljes, pris 5000 kr så blir du nerringd med småungar och okunniga som vill ha en billig häst, du får naturligtvis svar av några seriösa också, men det är lättare att sålla om man redan har bestämt att hästen säljes i befintligt skick. Det är bättre att sälja riktigt billigt och få ett bra kontrakt där man frånskriver sig hästes fel än att sälja dyrare och riskera att köparen vill häva köpet!
Eller svara på folks annonser, många duktiga som söker lovande problemhästar till en billig penning!
Mina sk problemhästar fungerar utmärkt idag och jag skulle inte tveka att köpa en till! :banana:
 
Vad ar en problem hast? Vem har domt ut hasten till en problemhast?
Man ska inte generallisera. Jag kopte en hast en gang som agaren pastod vara farlig och knapp i huvudet. Nar vi fick hem hasten var den orolig i ett par dagar, sedan gick allting som om ingenting hade hant. Vadda problemhast tankte jag? :confused: Hasten var helt ok.
Jag har aven kopt hastar som ska ha varit lugna och sakra, men nar man fatt hem dem sa har det varit en annan 5:a.

Bara for att hasten inte gar bra for dej, innebar det inte att hasten mar jattebra hos nagon annan. Och tvartom!!
Man ska inte doma ut en hast som problemhast....problemet sitter oftast hos agaren och ryttaren, inte hasten!
 
På ridskolan där min kompis jobbar, köper de ibland sk problemhästar. När hästen funnit sin plats i flocken, blir hanterad av kunning personal och dessutom får mycket motion brukar de inte vara problemhästar längre. Tror att det har en del att göra med att ridkskolehästarna hela tiden är tillsammans med sin flock, både i hagen, i stallet och på lektionerna. Så mitt svar är att jag hade nog lånat ut eller sålt till en ridskola.
 
Fast om jag sålde en "problemhäst" skulle jag nog hellre vilja ha tillbaka den och börja om med försäljningen själv än att de nya ägarna, som kanske inte hunnit få några som helst ansvarskänslor för hästen, säljer iväg den till första bästa för att bli av med den. Men det är ju bara som jag känner...
mvh Maria
 
Jag har inte generaliserat, det var därför jag satte problemhäst inom citationstecken. Har också ridit många hästar som ansetts som problem och funnit att de funkat bra bara man ger dem rätt förutsättningar.
Och jag menar inte en häst som inte "går bra", utan kanske mer en häst som knappt är ridbar p g a diverse olater.
mvh Maria
 
Om hästen är en ängel att hantera från backen men ett monster att rida då?
Och man inte har en aning om om någon kan få ordning på detta?
mvh Maria
 
De som "söker lovande problemhästar till en billig penning", vad kan de tänkas ha för motiv? Utmaning? Göra en bra affär genom att köpa billiga hästar, rida till dem och sälja dyrt? Vad händer i så fall om problemet kommer tillbaka med en ny ägare/ryttare?
mvh Maria
 
Jag skulle behålla den själv, och försöka reda ut problemet. Det mesta brukar kunna lösas med massor av tålamod. Just p g a att den inte ska vandra runt till olika ägare, för risken finns att den nya ägaren som trodde att hon kunde lösa problemet, kanske inte klarar det, utan säljer den då vidare efter ett tag, och då tror jag att problemet bara blir större och större.
Har själv ett par hästar som haft många olika ägare och har varit ganska jobbiga till skillnad mot de hästar som jag köpt direkt från uppfödaren eller som bara haft en ägare tidigare.
Har även haft hand om många fosterbarn, och tycker att beteende på barn som haft många olika fosterhem inte skiljer sig så mycket från hästar som haft många ägare eller fodervärdar.
 
Jag skulle nog behålla hästen själv. Jag har tålamod och är lugn vad gällande mitt sto, hon är ingen problemhäst fast en del anser att hon varit det.
Jag tycker att ordet "problemhäst" är lite lustigt att beskriva en häst så. Det är ägaren/ryttaren/kusken som har problem,och det gör att hästen får otydliga signaler och den blir så osäker.
Ja, hästar är vänliga varelser och jag tycker väldigt mycke om dom oavsett vad de är för individ. Jag är en bra observant, märker jag att hästen är speciell går jag inte fort fram,utan det får ta sin tid det behöver för att det ska fungera. :)

---------------
www.bokebacken.com
http://hem.passagen.se/aspbarkfoder/
 
Nej alla köper inte "problemhästar" för att sälja dem vidare, kan man få tag på en lovande häst och lyckas hitta de rätta knapparna har man en vän för livet. En speciell häst är väl det de flesta drömmer om. Det finns många mkt välridande och hästkunniga människor som kanke inte har råd att köpa in lovande unghästar för 50-80.000 kr och uppåt, kan man då hitta en med problem och lite "gör det själv" kan man komma bra mkt billigare undan och dessutom få en toppenkompis. Sållar man bland köparna kan man kanske hitta dem som vill tjäna en hacka eller de som verkligen vill ge hästen en riktig chans och behålla den.
Jag tävlar själv hoppning med en sk. problemhäst och den går inte att sälja även om jag skulle vilja (men det vill jag inte!) han är rent ut sagt fördjävlig om man inte tar honom på rätt sätt, reser sig och slår över etc. Nu har jag lärt mig att läsa honom och det går mkt bra, men om ngn som inte känner honom skulle sitta upp och göra på "fel sätt" kan han gå i taket direkt. Detta är en häst som är supersnäll och lätthanterlig på marken men mkt knepig att rida. Har bla varit hos svårklass ryttare som inte kunde rida honom så det handlar inte alltid bara om meriter och skicklighet utan även om känsla och kärlek till hästen...
:bow:
Det var många som ville köpa honom och säljaren nekade alla tills jag dök upp och fick köpa honom direkt, de såg att det var "love in the air"! :love:
 
Är man duktig men fattig så kanske man klarar av att reda ut problemet, och gör samtidigt en bra affär. Det kan ju vara så att ett beteende som är ett problem för en person inte är ett problem för en annan, eller åtminstone inte lika stort problem.
För mig tex gör det inte så mycket om hästen inte är jättebra på hoppning, för jag gillar inte att hoppa något vidare, men däremot skulle jag inte köpa en häst som tenderar att stegra eller sticka iväg när man rider ut, vilket inte skulle stoppa min kompis, tex - hon hanterar sådana saker men vill hoppa högt....
 
Jag skulle aldrig sälja en häst som inte mår bra. För det finns ju inget som heter problemhäst, det är en häst med problem helt enkelt. Om jag har en häst som inte beter sig normalt så skulle jag först och främst kolla vad jag själv gör för fel. Att sälja en häst som inte mår bra till någon okänd skulle jag aldrig klara av, då får hellre hästen somna in och slippa fortsatt lidande.

Men jag har många jag kan be om hjälp så jag tror inte att jag skulle hamna i den situationen, men rent hypotetiskt så skulle jag hellre avliva hästen än lämna den till någon okänd!

/Hippo
 
Vi har sålt en s.k. problemhäst (svårriden och egensinnig, bra vid annan hantering). Valde att sälja till en erkänt duktig hästkarl för en billig penning. Han fick ordning på henne efter en tid och kunde så småningom sälja henne vidare och hon har i dag vad jag förstått det ett bra liv. Hade inte vågat sälja till "vanlig" köpare, är rädd att hon kommit tillbaka som ett brev på posten alt börjat vandra från hem till hem. :o
 
sälj den billigt med vattentätt kontrakt till den som vill köpa
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 717
Senast: sorbifolia
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 331
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 316
Senast: Shixle
·
Hemmet I veckan har vi (läs: jag) börjat prata om sommarhus hemma och sambon sa: "Visst, plead your case" så det tänkte jag göra nu, om det nu...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 143
Senast: FannyN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp