Sälja sadel, hur gå till väga vid provning?

R

Raderad medlem 142449

Hej!

Jag ska för första gången sälja en sadel, och undrar hur man gör om köparna vill testa den men bor väldigt långt bort?

Brukar man skicka den då och låta den som provar stå för frakt? Om den potentiella köparen vill hämta den för att testa, brukar man lägga någon pant eller något?

Känns ju sisådär att bara släppa iväg en sadel för 12.000kr utan vidare :nailbiting: tänk om den blir skadad eller stulen..
 
De får köpa sadeln (och betala hela summan) men kan skicka tillbaka den och få pengar tillbaka om den inte passar?
Sålänge sadeln inte fått några skador såklart.

Jag hade dock inte låtit köparen prova om de bor långt bort. Hade kunnat åka med sadeln till köparen om den bor nära, eller att de kommer till sadeln med hästen. Hade föredragit att de köper sadeln och helt enkelt själva får sälja vidare om den inte passar. Precis som med allt annat man köper begagnat.
 
Jag har en gång lämnat en sadel långt bort på prov. Då hade jag kontakt med köparens tränare, en person jag kände till om än inte kände innan. Jag skickade sadeln till tränaren, som provade ut den tillsammans med eleven. Efter det betalade eleven sadeln till mig. Hade den inte passat hade tränaren skickat tillbaka sadeln till mig. Jag fick betalt för frakten innan jag skickade, men inget mer. När min man köpte sadel på avstånd fick säljaren lämna den hos en icke-hästkunnig kollega till maken. Kollegan tog några bilder och kollade att sadeln var hel och av rätt märke. Maken betalade hela sadeln och kollegan skickade på makens bekostnad. Där tog vi ju en risk att sadeln inte skulle passa, men hade provat ut en exakt likadan tidigare. Kontrollen gjorde att vi iaf visste att det var rätt sadel och den var hel, och säljaren fick en helt och hållet trygg affär. Men det är knepigt med begagnataffärer över distans. Tidigare kunde man använda blocketpaketet men det går inte längre för saker som kostar över 10 000 kr.
 
Hej!

Jag ska för första gången sälja en sadel, och undrar hur man gör om köparna vill testa den men bor väldigt långt bort?

Brukar man skicka den då och låta den som provar stå för frakt? Om den potentiella köparen vill hämta den för att testa, brukar man lägga någon pant eller något?

Känns ju sisådär att bara släppa iväg en sadel för 12.000kr utan vidare :nailbiting: tänk om den blir skadad eller stulen..
Vill du lämna ut den på öppet köp:
- ta fullt betalt
- dokumentera skicket noga,
-skriv in i kontraktet att de blir ersättningsskyldiga vid tillkomna skador på sadeln + ev returfrakt vid retur.

full förståelse för att man vill prova sadeln, men rimligt att den betalas till fullo innan du sätter paketet på posten. Jag hade inte heller accepterat avbetalning som privatsäljare, utan hänvisat till finansiering via banklån isf.
 
Ett alternativ är att lämna in den till nån som säljer begagnade sadlar. De tar betalt såklart men det kan det kanske vara värt att slippa besvärer, du kan ju lägga på nån tusenlapp på priset om du inte vill förlora för mycket.
 
Jag har köpt och sålt ett helt gäng sadlar i mitt liv och jag tillåter inte att köparen testar sadeln innan, om det inte varit så att vi stått i samma stall typ. Ska sadeln skickas ska den vara betald och klar. Passar den inte får man sälja den vidare.

Jag tänker att man får ha lite hum om vad man köper också, att man har koll på vilken sadel som passar, tex att hästen hade en sådan innan men som inte följde med i köpet eller gick att köpa loss. Eller att man testat en sadel man gillat.
 
Tror man tappar ganska många presumtiva kunder om man inte ger möjlighet att prova innan köp, särskilt om det gäller en lite dyrare sadel. Att köpa/sälja med öppet köp är en variant som jag använt flera gånger och som jag tycker funkar bra. Annars har jag även varit med om varianter när jag åkt till sadelsäljaren och provat sadeln på plats hos henne, och att sadelsäljaren kommit till oss så jag kunnat prova sadeln under dennes överinseende. Ska sadeln skickas blir det ju däremot krångligare. Då hade jag nog själv känt mig tveksam till att lämna öppet köp. När jag inte själv lyckats sälja mina sadlar i "närområdet" har jag istället lämnat in dem till försäljning. Visst, de tar ganska bra betalt för tjänsten, men man slipper riskerna och jobbet med försäljningen.
 
Efter att ha lämnat ut några sadlar på utprovning och sedan fått vänta veckor på att få tillbaka sadeln så gör jag inte det längre.

Upplever mer och mer att folk vill ha samma service från privatsäljare som från sadelförmedlande/försäljande företag.
 
Efter att ha lämnat ut några sadlar på utprovning och sedan fått vänta veckor på att få tillbaka sadeln så gör jag inte det längre.

Upplever mer och mer att folk vill ha samma service från privatsäljare som från sadelförmedlande/försäljande företag.
Precis!
 
Ett alternativ är att lämna in den till nån som säljer begagnade sadlar. De tar betalt såklart men det kan det kanske vara värt att slippa besvärer, du kan ju lägga på nån tusenlapp på priset om du inte vill förlora för mycket.
Det har jag gjort med min sadel. Hoppas bara den säljs snart så jag får mina pengar, de tar dock 20% av försäljningsvärdet
 
Jag skickar aldrig för provning utan vill någon prova så får de komma hit med hästen. Kan sälja på öppet köp till någon som åker hit och hämtar den och sen lämnar tillbaka den och får sina pengar tillbaka om den inte passar efter de provridit den i x antal dagar. Är då mycket noga med att ha bilder på allting innan. Skulle aldrig i livet skicka någonting utan att först fått betalt för det.
 
Jag har sålt med 24h öppet köp.
Noggrant dokumenterat skick på sadeln med bilder, samt skrivit under avtal med köparen om att sadeln ska komma tillbaka senast dag X klockslag X utan skador för att få pengar tillbaka.
Sadlarna har dock inte varit dyrare än 7000:-

Står eventuellt inför försäljning av en helt ny sadel för fem gånger det beloppet, hann beställa o betala samt avliva hästen innan sadeln kom.. osäker på hur jag ska göra med den.
 
Fick tipset att behålla sadeln och använda som inbyte vid köp och utprovning av ny sadel (hos sadelutprovare) nästa gång. Vad tror ni om det?
 
Jag skulle inte skicka iväg eller låta någon ta med sig en sadel. Det får vara inom avstånd så att de antingen kan komma med hästen och prova eller om jag har vägarna förbi och kan ta med sadeln för prov.
 
Fick tipset att behålla sadeln och använda som inbyte vid köp och utprovning av ny sadel (hos sadelutprovare) nästa gång. Vad tror ni om det?
Om de tar inbyte, har nåt du vill köpa och du får rimligt betalt är det ju kanon. Tyvärr sammanfaller sällan allt det där.
 
Hej!

Jag ska för första gången sälja en sadel, och undrar hur man gör om köparna vill testa den men bor väldigt långt bort?

Brukar man skicka den då och låta den som provar stå för frakt? Om den potentiella köparen vill hämta den för att testa, brukar man lägga någon pant eller något?

Känns ju sisådär att bara släppa iväg en sadel för 12.000kr utan vidare :nailbiting: tänk om den blir skadad eller stulen..
Jag försökte sälja själv någon gång. Men det var så mkt folk som svarade och inte hade en aning om vilken typ av sadel som skulle passa deras häst och ville att jag skulle skicka sadeln som var värd över 20 000 till dem för att de skulle prova.
Nä, det gör jag bara inte. Jag ledsnade och tog bort annonsen och sadeln förpassades till förrådet.
Nu hade jag en till att sälja och lämnade in båda. Valde väl tyvärr kanske inte rätt företag vad gäller hur mkt sadelutprovare de har knutet till sig/hur många kunder de möter. Så det har tagit tid. Och de tar ju betalt för sitt jobb. Trots det är det SÅ värt det. Höll på att bli galen på hur tokiga svar man fick på annonsen. Aldrig mer!
 
Jag har sålt ett par sadlar genom åren och lämnade från början öppet köp några dagar (alltså full betalning men möjlighet att lämna tillbaka om den inte passade). Var dock med om att jag fick tillbaka en sadel som hade leriga avtryck från skor (!!) i sitsen och har efter det inte gett öppet köp. Jag har dock tillåtit en köpare att prova innan hon bestämde sig för att hon gick med på att betala för att jag körde dit med sadeln. Den passade och båda blev nöjda. :)

Nu för tiden lämnar jag in mina sadlar. Jag tycker det är värt förmedlingskostnaden att slippa ta hand om allt själv, och känner att det är bättre för både mig och köpare. Som någon sa har man förhoppningsvis koll på vad man letar efter när man köper begagnad sadel men det är tyvärr inte något jag upplevt av de flesta köpare jag varit i kontakt med och då är det bättre att de får riktig hjälp av en utprovare.

Angående att behålla för eventuellt framtida inbyte så låter väl det toppen, förutsatt att du inte behöver pengarna nu. :)
 
Låter bara folk i närheten och som jag känner prova. Aldrig att jag skulle skicka iväg för öppet köp.
 
Fick tipset att behålla sadeln och använda som inbyte vid köp och utprovning av ny sadel (hos sadelutprovare) nästa gång. Vad tror ni om det?

Funkar säkert hos en del, men många köper inte in sadlarna de har till försäljning utan tar en procent av själva försäljningen sen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 440
Senast: Skye
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 300
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 085
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp