Sälja sadel, skall det verkligen vara så jobbigt?

Loons

Trådstartare
Jag har en sadel, som är i nyskick, då hästen blev skadat och jag sedan fick ta bort henne, så min fina sadel är typ använd 3-4 gånger. Jag har sedan dess försökt sälja den, och ändå åkt och låtit vissa få prova min sadel, och då blir det helt enkelt jag får lägga massor med tid och energi, och får inte såld min sadel ändå. Massor som hör av sig, och vill prova den?! Man blir väldigt less på detta. Tar folk inte ut en sadelprovare innan dom skall köpa? Hur har ni andra gjort när ni skulle sälja eran sadel?

Känner en oerhörd frustration över al tid jag fått lägga på detta, svara på mails och ha långa mailkonversationer med folk som säger dom vill köpa och plötsligt hör man inget mer.
 
Jag har en sadel, som är i nyskick, då hästen blev skadat och jag sedan fick ta bort henne, så min fina sadel är typ använd 3-4 gånger. Jag har sedan dess försökt sälja den, och ändå åkt och låtit vissa få prova min sadel, och då blir det helt enkelt jag får lägga massor med tid och energi, och får inte såld min sadel ändå. Massor som hör av sig, och vill prova den?! Man blir väldigt less på detta. Tar folk inte ut en sadelprovare innan dom skall köpa? Hur har ni andra gjort när ni skulle sälja eran sadel?

Känner en oerhörd frustration över al tid jag fått lägga på detta, svara på mails och ha långa mailkonversationer med folk som säger dom vill köpa och plötsligt hör man inget mer.
Tror det finns en oändligt mängd "mailkompisar" där ute. Om jag vore du skulle jag ta betalt för att åka ut o låta folk prova min sadel. Det är ju en djungel där ute o inte lätt att veta om den passar eller ej så man får ju till viss del även förstå köpare.
 
Tror det finns en oändligt mängd "mailkompisar" där ute. Om jag vore du skulle jag ta betalt för att åka ut o låta folk prova min sadel. Det är ju en djungel där ute o inte lätt att veta om den passar eller ej så man får ju till viss del även förstå köpare.
Definitivt, men många verkar tycka jag skall åka runt gratis som jag vore en sadelutprovare.
 
@Loons jag det är svindrygt att sälja sadel privat ...

Jag hade övervägt att låta någon ”förmedlare” som tex sadelmagasinet ta den. Du ”förlorar” en del på vad de ska ha för att ta sadeln, men det kan ju vägas upp mot allt krångel du har att själv sälja den osv...

Jag har helt lagt ner att sälja själv/skicka osv - det är för mycket krångel ! De gånger jag istället inte haft tur att kunna sälja till någon i stallet eller inom bekantskapskretsen i närområdet har jag valt ovan alternativ .
 
Jag har en sadel, som är i nyskick, då hästen blev skadat och jag sedan fick ta bort henne, så min fina sadel är typ använd 3-4 gånger. Jag har sedan dess försökt sälja den, och ändå åkt och låtit vissa få prova min sadel, och då blir det helt enkelt jag får lägga massor med tid och energi, och får inte såld min sadel ändå. Massor som hör av sig, och vill prova den?! Man blir väldigt less på detta. Tar folk inte ut en sadelprovare innan dom skall köpa? Hur har ni andra gjort när ni skulle sälja eran sadel?

Känner en oerhörd frustration över al tid jag fått lägga på detta, svara på mails och ha långa mailkonversationer med folk som säger dom vill köpa och plötsligt hör man inget mer.

Jag försökte sälja 2 fina märkessadlar till för dem vettigt pris. Jag skrev i annonsen att de inte skickas utan köp/betalning och endast gick att provrida på plats. Trots det hörde en miljard människor av sig och ville att jag skulle skicka sadlar för provning. De hade ofta också noll koll på vad de skulle ha för sadel och vad mina funkade på för ryggar.

Jag gav upp. Höll på att bli tokig!

Nu erbjöd sig en kund med stor spridning på sociala medier lägga ut dem. Går de inte iväg via det så åker de till företag som säljer mot %.
 
Jag försökte sälja 2 fina märkessadlar till för dem vettigt pris. Jag skrev i annonsen att de inte skickas utan köp/betalning och endast gick att provrida på plats. Trots det hörde en miljard människor av sig och ville att jag skulle skicka sadlar för provning. De hade ofta också noll koll på vad de skulle ha för sadel och vad mina funkade på för ryggar.

Jag gav upp. Höll på att bli tokig!

Nu erbjöd sig en kund med stor spridning på sociala medier lägga ut dem. Går de inte iväg via det så åker de till företag som säljer mot %.

Exakt samma erfarenheter. Trots jättefina sadlar i toppskick för högst blygsamma priser i sammanhanget (dvs noga kollat andrahandsvärde, jämförelser på annonsidorna vad likvärdiga säljs för, kvitton på precis nystoppade osv osv).

Folk som messar en hel dag fram och tillbaka, vill ha ännu fler bilder - trots att bilder ur alla vinklar redan visats osv. Sen kommer kommentaren ”kan du gå ned i pris”? Osv osv i all oändlighet.

Har turen att stå uppstallad på tränarens anläggning och tränaren är duktig på sadlar så har lyckats med hennes hjälp att sälja sadel till stallkompisar . Guld värt för de kan då få prova hur mycket de vill . Alla nöjda . Även att hon hjälpt till med elever som letar sadel på andra ställen hon har elever och då tagit med sig sadel 👍

Men som sagt - lämnar tusen ggr hellre till förmedlare om såna möjligheter inte finns - det är värt procenten de tar på priset !
 
Jag har sålt två sadlar, en via sadelmagasinet och en privat.

Den första försökte jag sälja själv först men det var urkrångligt, flera som provade och jag fick tillbaka, skickade den för provning mm mm. Till sist lämnade jag in den för försäljning och det tog nog nästan ett år innan den blev såld, och då till rätt kraftigt reducerat pris.

Den andra sadeln hade jag jättetur med, den blev såld nästan på en gång på annons via Facebook. Då hade jag lagt ut sadeln för strax under vad andra sådana sadlar var utlagda för och skrivit redan i annonsen att jag inte lämnar den på öppet köp.

Man ska nog ha lite tur när man säljer sadel.
 
Jag har sålt många sadlar privat - gått som tåget, aldrig några problem.
Har skickat eller så har de blivit hämtade.Har enbart lämnat på prov när det varit någon jag känner. Skulle aldrig lämna iväg sadel på prov bara sådär till någon okänd - risken att få hem en sadel som är mindre värd (eller inte få tillbaks alls) än innan är för stor, plus att det mest är krångel med att lämna osv.
Ett par sadlar har jag sålt till ridskolan jag stått på, mycket smidigt.
De sadlar som varit ex Equipe, Antares och Butet går fort att sälja, vanliga sadlar som passar på många.
 
Lämna bort sadeln till försäljning? Krävs inget av dig förutom resan dit och hålla koll på när du måste hämta den. :up:
Jag fick äntligen sålt min ena sadel igår efter nästan 6 månaders försök själv, helt hopplöst. :meh:
 
Upplever att sadlar är lättsålda om man lägger sig lite lågt i pris om man kollar marknaden. Då törs folk chansa och man blir av med sadeln fort.
 
Jag har heller inte haft svårt att sälja sadlar. Men så har jag även i åtanke när jag köper att de ska vara lättsålda, så jag håller mig till vissa märken (Prestige, Amerigo, Equipe) och jag köper inte nya sadlar. Att köpa ny dyr sadel är som att köpa en ny bil-fast med ännu större värderas. Att sälja privat för över 15' tror jag också gör det svårare då många hellre köper av förmedlare som kan erbjuda avbetalning.
 
Vi har sålt ett par sadlar för några år sedan, skrev i annonsen att de inte skickas och inte utlånas för provning. Svarade inte alla som ändå frågade om att skicka. Att köpa sadel privat tycker jag är en chansning om man inte vet vad man letar efter eller också får man ta med sig hästen och prova, förstår mig inte på dem som vill att säljaren ska åka runt och prova sin sadel på massa hästar.
 
Jag försökte sälja 2 fina märkessadlar till för dem vettigt pris. Jag skrev i annonsen att de inte skickas utan köp/betalning och endast gick att provrida på plats. Trots det hörde en miljard människor av sig och ville att jag skulle skicka sadlar för provning. De hade ofta också noll koll på vad de skulle ha för sadel och vad mina funkade på för ryggar.

Jag gav upp. Höll på att bli tokig!

Nu erbjöd sig en kund med stor spridning på sociala medier lägga ut dem. Går de inte iväg via det så åker de till företag som säljer mot %.
Samma känsla, är högst irriterad just nu. En person hörde av sig, svarade då tillbaka att hon kunna få prova den då, men jag tog betalt 300 kr ifall hon INTE ville köpa min sadel, som skulle betalas på förskott. (dvs jag drog av dom pengarna i slutpriset om hon köpte min sadel). Då va hon inte ett dugg intresserat. Nej, minsann skall man prova folks nya sadlar gratis ju.

Nu åker sadeln till en försäljare. Och alla folk som tror dom skall pröva sadlar gratis, kan gå gräva ner sig.:banghead:
 
Att sälja sadel kräver lite energi, absolut.
Åker sällan ut till köpare o tittar på när de provrider, utan de får hämta sadeln hos mig eller annan plats som passar mig, och tid som passar mig. Och returnera på samma sätt.
Tar fullt betalt, men lämnar 3-7 dagars öppet köp. Vill de ha sadeln skickad - absolut, men de står för frakt t o r.

Dyrare eller mer udda sadlar är oftast lättare att få sålt fort via förmedlare - dels för att folk mindre ofta har så mycket cash och vill chansa hejvilt på udda märken - dels för att de ofta erbjuds avbetalning o möjlighet att få hjälp vid prov o då vågar prova annat än high-fashionmärken
 
Jag har sålt totalt 5 sadlar.

2 via sadelmagasinet.
1 via privatperson som kom och hämtade den på mitt jobb.
2 har jag skickat med post mot förskottsbetalning (den ena så långt som till kanada).

Jag upplever att det är enklast att sälja billiga sadlar på egen hand. Så de som är värda över 10k har jag lämnat in till företag för försäljning, och de med värde under 10k har jag sålt snabbt och smidigt själv. :)
 
Sålt privat och det har gått väldigt lätt och smidigt till.

Dock hade det varit en så ny sadel och över 10 000,- hade jag lämnat det till förmedlare.
 
Jag har en sadel, som är i nyskick, då hästen blev skadat och jag sedan fick ta bort henne, så min fina sadel är typ använd 3-4 gånger. Jag har sedan dess försökt sälja den, och ändå åkt och låtit vissa få prova min sadel, och då blir det helt enkelt jag får lägga massor med tid och energi, och får inte såld min sadel ändå. Massor som hör av sig, och vill prova den?! Man blir väldigt less på detta. Tar folk inte ut en sadelprovare innan dom skall köpa? Hur har ni andra gjort när ni skulle sälja eran sadel?

Känner en oerhörd frustration över al tid jag fått lägga på detta, svara på mails och ha långa mailkonversationer med folk som säger dom vill köpa och plötsligt hör man inget mer.

Jag förstår inte riktigt.
Du vill sälja en sadel.
Du vill att potentiella köpare borde ha provat modellen hos en sadelprovare innan?
Eller menar du att du inte vill att en potentiell köpare ska få prova sadeln alls?
 
Jag förstår inte riktigt.
Du vill sälja en sadel.
Du vill att potentiella köpare borde ha provat modellen hos en sadelprovare innan?
Eller menar du att du inte vill att en potentiell köpare ska få prova sadeln alls?

Fast det du citerar sammanfattar ju helheten som gör att TS tycker det är svårt och tidsödande dvs ingendera av dina frågor är primärpunkter i sammanhanget.
 
Jag förstår inte riktigt.
Du vill sälja en sadel.
Du vill att potentiella köpare borde ha provat modellen hos en sadelprovare innan?
Eller menar du att du inte vill att en potentiell köpare ska få prova sadeln alls?

Skulle jag gissa så hör folk av sig och vill att man ska skicka för provning. Och det ofta också utan att ha en aning om vad sadeln passar för ryggprofil eller vad deras häst bör ha.

De mailen fick iaf jag. Jag skickar inte en sadel för över 20 000 till folk jag inte känner, riskerar skada på den iom tveksamma hanteringen av paketet på vägen etc.
Ska mina sadlar skickas är det bara för köp. Annars är man välkommen att prova dem här på plats.
 
Samma känsla, är högst irriterad just nu. En person hörde av sig, svarade då tillbaka att hon kunna få prova den då, men jag tog betalt 300 kr ifall hon INTE ville köpa min sadel, som skulle betalas på förskott. (dvs jag drog av dom pengarna i slutpriset om hon köpte min sadel). Då va hon inte ett dugg intresserat. Nej, minsann skall man prova folks nya sadlar gratis ju.

Nu åker sadeln till en försäljare. Och alla folk som tror dom skall pröva sadlar gratis, kan gå gräva ner sig.:banghead:
Jag kan tänka mig att betala för frakt och administration men skulle backat på att betala för att prova. En orsak att skicka tillbaks är att sadeln inte motsvarar beskrivningen och det vill jag inte riskera att betala för. Hoppas du skriver det i annonsen så folk slipper öda din och sin egen tid. Från ett företag har man en helt annan garati och möjlighet att reklamera än från en privatperson.

Jag tror att en klart bidragande orsak till svårigheterna att sälja är att du tar betalt för att prova.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 123
Senast: Soapbubble
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
900
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp