Sälja sadel, skall det verkligen vara så jobbigt?

Skulle jag gissa så hör folk av sig och vill att man ska skicka för provning. Och det ofta också utan att ha en aning om vad sadeln passar för ryggprofil eller vad deras häst bör ha.

De mailen fick iaf jag. Jag skickar inte en sadel för över 20 000 till folk jag inte känner, riskerar skada på den iom tveksamma hanteringen av paketet på vägen etc.
Ska mina sadlar skickas är det bara för köp. Annars är man välkommen att prova dem här på plats.
Men i sådant fall hjälper knappast 300 kr i avgift för att prova.
 
Jag kan tänka mig att betala för frakt och administration men skulle backat på att betala för att prova. En orsak att skicka tillbaks är att sadeln inte motsvarar beskrivningen och det vill jag inte riskera att betala för. Hoppas du skriver det i annonsen så folk slipper öda din och sin egen tid. Från ett företag har man en helt annan garati och möjlighet att reklamera än från en privatperson.

Jag tror att en klart bidragande orsak till svårigheterna att sälja är att du tar betalt för att prova.

Jag har redan varit sedan tidigare och provat sadlen på två folks hästar gratis. Jätte kul verkligen. Och en som köpte den via blocket paketet och skickade retur för den inte passade hennes häst. Sadel är i nyskick och jag har inget intresse av att skicka runt min sadel till alla möjliga eller låna ut den. Aldrig varit med om detta innan. Antagligen betalar man för en sadelprovning som jag själv gjorda när jag skulle köpa sadel. Eller också får man betala för folks tid som dom ägnar åt att prova sadel på din häst. Inte ett dugg intresserad av att folk lånar min sadel själv, eller jo om dom betalar hela sadlen värde innan dom åker med den, så jag är täckt om dom skader den, men det vill folk ju inte heller.

Om du inte håller med i detta kunna jag inte bry mig mindre om. Du får tycka präcis vad du vill. Den blir lämnat till försäljare nu, för jag orkar inte med folk som tycker dom skall prova andras sadlar kvitt och fritt.
 
Tror det finns en oändligt mängd "mailkompisar" där ute. Om jag vore du skulle jag ta betalt för att åka ut o låta folk prova min sadel. Det är ju en djungel där ute o inte lätt att veta om den passar eller ej så man får ju till viss del även förstå köpare.
Precis detta vill folk ju inte heller 😁 och vill inte betala säljbeloppet för att låna med den heller. (Ifall dom skader den).

Nu blir det försäljare. Orkar inte med folks konstiga idéer.
 
Samma känsla, är högst irriterad just nu. En person hörde av sig, svarade då tillbaka att hon kunna få prova den då, men jag tog betalt 300 kr ifall hon INTE ville köpa min sadel, som skulle betalas på förskott. (dvs jag drog av dom pengarna i slutpriset om hon köpte min sadel). Då va hon inte ett dugg intresserat. Nej, minsann skall man prova folks nya sadlar gratis ju.

Nu åker sadeln till en försäljare. Och alla folk som tror dom skall pröva sadlar gratis, kan gå gräva ner sig.:banghead:

Fast det där är inte säljbart ang egna uppfunna avgifter för att prova osv. Det förstår jag att folk avböjer faktiskt.

Summa summarum : om man som du har en i princip ny sadel i den högre prisklassen utifrån det, så endera är man villig att krångla privat/skicka/låta folk prova på hemmaplan hos sig själv eller rent av åka ut till någon, och alla varianter däremellan, eller så lämnar man sadeln till försäljare och accepterar att de tar runt 20% på priset .
 
Jag har redan varit sedan tidigare och provat sadlen på två folks hästar gratis. Jätte kul verkligen. Och en som köpte den via blocket paketet och skickade retur för den inte passade hennes häst. Sadel är i nyskick och jag har inget intresse av att skicka runt min sadel till alla möjliga eller låna ut den. Aldrig varit med om detta innan. Antagligen betalar man för en sadelprovning som jag själv gjorda när jag skulle köpa sadel. Eller också får man betala för folks tid som dom ägnar åt att prova sadel på din häst. Inte ett dugg intresserad av att folk lånar min sadel själv, eller jo om dom betalar hela sadlen värde innan dom åker med den, så jag är täckt om dom skader den, men det vill folk ju inte heller.

Om du inte håller med i detta kunna jag inte bry mig mindre om. Du får tycka präcis vad du vill. Den blir lämnat till försäljare nu, för jag orkar inte med folk som tycker dom skall prova andras sadlar kvitt och fritt.

Jag kommenterade att ta 300 kr för att låna sadeln. Jag har inte med ett ord kommenterat att det är fel att ta betalt för sadelutprovning. Det är något helt annat.

Själv hade jag sålt sadeln till ett konkurrenskraftigt pris eventuellt med öppet köp. Och vill ingen köpa, ja då är det fel pris.
 
Jag har sålt många sadlar privat - gått som tåget, aldrig några problem.
Har skickat eller så har de blivit hämtade.Har enbart lämnat på prov när det varit någon jag känner. Skulle aldrig lämna iväg sadel på prov bara sådär till någon okänd - risken att få hem en sadel som är mindre värd (eller inte få tillbaks alls) än innan är för stor, plus att det mest är krångel med att lämna osv.
Ett par sadlar har jag sålt till ridskolan jag stått på, mycket smidigt.
De sadlar som varit ex Equipe, Antares och Butet går fort att sälja, vanliga sadlar som passar på många.

Fast att det skulle gå som tåget att privat sälja även märkessadlar i privat regi utan att ge avkall på priset är ju en sanning med stor modifikation.

Du kan lyckas om du har tid att hålla på och krångla med att ta emot provare för provridning/åka till folk för att låta dem prova osv, eller skicka med blocketpaketet i blindo även om du är säker där att du inte blir lurad. Men tid tar det absolut.

Det räcker ju att kolla annonserna på ”stora märken” gällande sk ”märkessadlar” så finns det ju en uppsjö av Childeric, Amerigo, Prestige etc etc på marknaden som ligger ute på annons i privat regi, men ändå inte säljs lätt pga att folk självklart ändå vill prova sadeln.
 
Jag lämnade in till förmedlare för jag orkade inte med att greja med det själv.
2 veckor har gått och den får ligga där i 3 månader till att börja med
Hoppas på att bli av med den snart
 
Fast att det skulle gå som tåget att privat sälja även märkessadlar i privat regi utan att ge avkall på priset är ju en sanning med stor modifikation.

Du kan lyckas om du har tid att hålla på och krångla med att ta emot provare för provridning/åka till folk för att låta dem prova osv, eller skicka med blocketpaketet i blindo även om du är säker där att du inte blir lurad. Men tid tar det absolut.

Det räcker ju att kolla annonserna på ”stora märken” gällande sk ”märkessadlar” så finns det ju en uppsjö av Childeric, Amerigo, Prestige etc etc på marknaden som ligger ute på annons i privat regi, men ändå inte säljs lätt pga att folk självklart ändå vill prova sadeln.
Som sagt, för mig har det gått enkelt och nej priset har inte behövts ge avkall på. Även om folk gärna är prutglada så säljer jag inte till dessa, utan till de som vill ge vad sadeln är värd.
 
Om ni använder er av blocketpaketet, schenker och andra fraktbolag: Tänk på att OM sadeln skulle bli skadad i frakten, försvinna etc, så ersätts den inte såvida det inte är en ny produkt. Jag kollade upp detta noga när jag skulle sälja en sadel för dryga 20tusen kronor. Insåg att inget bolag skulle ersätta skada eller förlust då sadeln var begagnad! :eek: Sedan skickar jag inte sadlar, vill folk ha dem får de hämta upp den fysiskt, eller om vi möts upp. Undantag kan jag tänka mig att göra för billigare sadlar eller annat, men då är jag noga med att påpeka för köparen att det är den som tar risken om något skulle hända under frakten.

När jag skickar så paketerar jag mycket noga och ser till att tejpa åt alla håll och ledder, runt om paketet, men som sagt, jag skickar inte alla varor, och framförallt inte dyra sadlar.
 
Om du inte håller med i detta kunna jag inte bry mig mindre om. Du får tycka präcis vad du vill.
Vad var då syftet med denna tråd? Gnälla av sig varför ingen vill betala 300! kr till en privatperson för att prova sadeln?

Den blir lämnat till försäljare nu, för jag orkar inte med folk som tycker dom skall prova andras sadlar kvitt och fritt.
Köper du en bil utan att provköra?
Köper du en sadel utan att provrida?
Köper du en dyr bil av en säljare som kräver dig på 300, och som är trött på försäljare eller går du därifrån o svär att aldrig köpa bil av denne :D

Förstår att det är jobbigt för dig, men när det inte går - ändra taktik! Gör din produkt mer åtråvärd - sänk priset, ge öppet köp, sälj genom förmedlare - precis dom du gjort. Många köpare vet tyvärr inte vad de letar efter, så är det ju.
 
Vad var då syftet med denna tråd? Gnälla av sig varför ingen vill betala 300! kr till en privatperson för att prova sadeln?


Köper du en bil utan att provköra?
Köper du en sadel utan att provrida?
Köper du en dyr bil av en säljare som kräver dig på 300, och som är trött på försäljare eller går du därifrån o svär att aldrig köpa bil av denne :D

Förstår att det är jobbigt för dig, men när det inte går - ändra taktik! Gör din produkt mer åtråvärd - sänk priset, ge öppet köp, sälj genom förmedlare - precis dom du gjort. Många köpare vet tyvärr inte vad de letar efter, så är det ju.
Vad är vitsen exakt med ditt svar när jag redan skrivit att den åker till en försäljare? Jag orkar inte mer ännu mer krångel och konstiga ideer ang. en sadel som jag faktiskt är rädd om.

Mht till det andra, jag åker inte runt med min bil när jag såld denna, för att folk skall provköra denna, nä folk kommer hit, lämnar något annat i värde eller vad vi blir överens om, och sen har dom provkört. Tog mig en dag att få såld min bil till begärt pris, till första personen som kom och testade den. Med sadlen Istället här har jag fått åka runt till två folk, lagt min tid OCH pengar på benzin för detta, och använd tid på att skicka på blocket paketet som jag FICK RETUR, då personen inte varit TYDLIG med att denna tänkte testa sadeln först..... Denna sadel är i nyskick, använd 4 gånger, nypris 16, jag la ut den för 10. Så ja pris mm. är under marknaden, dom andra jag sett ute är betydligt mer använda till ett högre pris. Folk kunna få låna den och prova (aka hämta den här) men då skall en deposition/paper lämnas i sadelns värde, så om den förstörs av provridningen är jag täckt, men va konstigt, det vill folk minsann inte heller.

När jag letade sadel så tog jag ut en sadelutprovare! jag satt inte och kontaktade folk på nätet för att provrida dessa sadlar gratis. Om man inte vet vad som passar ens häst, då får man ju ta reda på det. Det är inte mitt uppdrag som säljare att lägga tid/pengar på att få såld för att folk inte vill betala en sadelutprovare, men jag förstår varför med den mentaliteten som folk har ang. andras saker, att så många ändå gör detta.

Och vad jag kan läsa är jag långt ifrån ensam om denna upplevelse. Så jag tog rådet jag fick, och lämnar denna till en försäljare istället. Punkt slut.
 
När jag letade sadel så tog jag ut en sadelutprovare! jag satt inte och kontaktade folk på nätet för att provrida dessa sadlar gratis. Om man inte vet vad som passar ens häst, då får man ju ta reda på det. Det är inte mitt uppdrag som säljare att lägga tid/pengar på att få såld för att folk inte vill betala en sadelutprovare, men jag förstår varför med den mentaliteten som folk har ang. andras saker, att så många ändå gör detta.
.

Vilken attityd!
Du vill ha sadeln såld. Då får du ju anstränga dig (jag har också sadel som kan vara till salu; jag skulle inte åka runt till eventuella köpare med den utan de får komma hit, men så har jag ingen brådska att sälja heller så jag kan rycka på axlarna över att den bara hänger här hemma).

Jag förstår verkligen inte din attityd till att det är märkligt att människor inte tar ut sadelutprovare innan de är intresserade av en begagnad sadel.
Nu har du lämnat din till firma; bra, då kan ju intressenterna prova din sadel i lugn och ro.
 
För mig har det alltid fungerat att köparen betalar hela summan när sadeln hämtas. Jag fotograferar den och skriver kvitto på att öppet köp gäller om sadeln lämnas tillbaka inom en bestämd tid i samma skick. Skicka den för prov skulle jag dock aldrig göra. Har nog sålt ett 20-tal sadlar minst. Men tycker du gör rätt i som lämnat in den.
 
För mig har det alltid fungerat att köparen betalar hela summan när sadeln hämtas. Jag fotograferar den och skriver kvitto på att öppet köp gäller om sadeln lämnas tillbaka inom en bestämd tid i samma skick. Skicka den för prov skulle jag dock aldrig göra. Har nog sålt ett 20-tal sadlar minst. Men tycker du gör rätt i som lämnat in den.
Precis så har jag också gjort och tycker är det smidigaste. Fota sadelns skick, få hela beloppet av de som ska prova sadeln och skriv ett kontrakt där det står att de får prova och lämna tillbaka om den inte passar, så länge skicket är detsamma som vid "köpet". :up:
 
Precis så har jag också gjort och tycker är det smidigaste. Fota sadelns skick, få hela beloppet av de som ska prova sadeln och skriv ett kontrakt där det står att de får prova och lämna tillbaka om den inte passar, så länge skicket är detsamma som vid "köpet". :up:

Ja precis! Och dessutom ha med på kontraktet en bestämnd tid. Folk har en förmåga att dra ut på det annars och inte ha tid att lämna tillbaka den :cautious:
 
Vilken attityd!
Du vill ha sadeln såld. Då får du ju anstränga dig (jag har också sadel som kan vara till salu; jag skulle inte åka runt till eventuella köpare med den utan de får komma hit, men så har jag ingen brådska att sälja heller så jag kan rycka på axlarna över att den bara hänger här hemma).

Jag förstår verkligen inte din attityd till att det är märkligt att människor inte tar ut sadelutprovare innan de är intresserade av en begagnad sadel.
Nu har du lämnat din till firma; bra, då kan ju intressenterna prova din sadel i lugn och ro.
Ärlig talat så har jag läst hur du skriver till folk i flera inlägg, jag vet inte om du är ett troll eller har vissa andra problem, men som tur är kan jag strunta i dem :up: Du har inte bidragit med någonting annat än att kasta lite smuts.
Eftersom du verkar lite trög, så upprepar jag det igen: så har jag absolut inte haft något emot att folk hämtar sadeln för provning, men då betalas sadelns värde innan man åker iväg med denna (och ett kontrakt ang. detta) - Men nej, det hade inte intresse för någon av dom som hört av sig, så eftersom jag ville ha sadeln såld, så åkte jag ut till två, ganska gratis och provade på dessa's hästar OCH skickat iväg en gång med blocketpaketet, vilket jag Tröttnat rejält på! Därför skrev jag till folk framöver att OM jag skall åka iväg och aggregera sadelutprovare så kommer jag ta betalt för detta. Men tydligen är jag jätte konstig som inte bara lämnar ut sadeln till främlingar gratis. Det kan jag se. :eek::eek:

Jag fick dom svaren jag sökte och tog mitt val eftersom, dom som svarade seriöst uppskattas.:up: Många bra användbara svar mm.

Men som sagt så skrev flera att det är lättare att lämna till försäljare, bra råd, så därför gör jag detta. (därav tråden, fick bra svar med erfarenheter, och loss för frustrationer).

slutligen hej då;) Jag kommer inte svara dig något mer.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 123
Senast: Soapbubble
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
900
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 425
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp