Sälja sadel...

ufot

Trådstartare
Jag ska sälja min sadel, värde omkring 5000 kronor. Problemet är bara att jag aldrig har sålt någonting privat tidigare.... Hur går man tillväga när man säljer sadlar? Hur gör man med frakten, alltså rent praktiskt? Hur gör man med betalningen? Hur går man tillväga för att inte blir lurad? Skräckscenariot är väl att jag skickar iväg sadeln och aldrig ser röken av några pengar...

Tacksam för hjälp :)
 
Jag ska sälja min sadel, värde omkring 5000 kronor. Problemet är bara att jag aldrig har sålt någonting privat tidigare.... Hur går man tillväga när man säljer sadlar? Hur gör man med frakten, alltså rent praktiskt? Hur gör man med betalningen? Hur går man tillväga för att inte blir lurad? Skräckscenariot är väl att jag skickar iväg sadeln och aldrig ser röken av några pengar...

Tacksam för hjälp :)

Jag kan köra ut mot milersättning så någon får prova. Jag kan skicka som Blocketpaket, på köparens risk (passar den inte, sälj vidare). Får jag den inte såld kan jag lämna in den hos butik för försäljning, så står de risken vid lån etc.
 
Skickar med blocketpaketet men helst vill jag sälja i närområdet via bekantas vänner etc då alla tjänar på att det är nära så att man endera kan åka dit med sadeln och de får prova, alternativt de kommer med hästen och provar hos mig.

Sadel för så pass lite som max 5 har jag även sålt ”rakt av” enl överenskommelse på annons . dvs köper nån på distans förutsatt givetvis att sadeln är hel och i skick som visats via foton etc, så får de ingen prövotid/ångerrätt osv .
 
Jag har lagt ut annons på hästnet, oftast haft mailkonversation med köparen och skickat ett flertal bilder. Sedan skickat med blocketpaket där köparen betalar när den hämtar ut paketet. Så har jag sålt 3-4 sadlar och det har alltid gått snabbt och smidigt. Jag har packat dom i flyttkartong och inlindad i gammal filt/täcke, viktigt att de har stötdämpare emballage och inte kan åka omkring inne i kartongen. Och tejpar ordentligt med silvertejp.

Ett par stycken har jag fått sålt via sadelutprovare, den ena såld efter några månader, den andra efter 1,5 år. Då hängde de alltså hos henne och när någon av hennes kunder ville köpa en av mina sadlar fick jag mina pengar och hon tog en liten provision.
 
Jag ska sälja min sadel, värde omkring 5000 kronor. Problemet är bara att jag aldrig har sålt någonting privat tidigare.... Hur går man tillväga när man säljer sadlar? Hur gör man med frakten, alltså rent praktiskt? Hur gör man med betalningen? Hur går man tillväga för att inte blir lurad? Skräckscenariot är väl att jag skickar iväg sadeln och aldrig ser röken av några pengar...

Tacksam för hjälp :)

Se till att redan ha en låda klar och kollat upp exakt fraktpris (vikt och mått på kollit).

Skriv all fakta om sadeln samt fraktpris och ta foton, inte bara foton på sadeln utan även när den ligger i lådan.

Enda betalalternativ borde vara att betala in till ditt bankkonto eller cash. Sadelpriset+frakten.

Så fort mottagaren betalat och du ser pengarna på kontot så tar du paketet till postombudet och skickar det.

Se till att skicka det som paket och ta kollinummer så du kan följa frakten.
Ge kolli-numret även till köparen.

Om köparen inte går med på detta så hitta en annan köpare!
 
Tillägg: om köparen säger i efterhand att den inte fått paketet så hänvisa till posten och kolli-numret.

Skriv även att till köparen att du är villig att ta alla foton den ber om men någon returrätt/återköp är inte aktuellt vid ånger och att varan säljs i befintligt skick.
 
Först och främst rustar man sig med ett sjujäkla tålamod. Det kan vara otroligt tålamodsprövande med oseriösa spekulanter.
Säljer jag till någon som hämtar på plats men vill prova så tar jag hela betalningen när sadeln hämtas. Sen får köparen 24 timmar på sig att prova och lämna besked. Ska den lämnas tillbaka så får köparen tillbaka pengarna när sadeln återlämnas i samma skick.
Skickar gör jag helst inte men gör jag det så får antingen köparen sätta över hela summan till mig eller möjligtvis blocketpaket men då utan öppetköp-grejen. Ser då även till att frakten betalas direkt till mig innan jag bokar frakten. Bakar man in frakten i blocketpaket-priset och köparen sen ångrar sig /inte hämtar ut så att det retuneras så har man betalat 265:- helt i onödan...

Bästa alternativet, lämna till en sadelförsäljare.
 
Jag har precis sålt och köpt sadel. Båda genom Hästnet. Svarade på en köpes annons där jag erbjöd min sadel. De bodde i närheten, hämtade sadeln och var nöjda. De fick den på öppet köp 3 dagar men som tur är passade den.

Den jag köpte visade sig finnas typ 35 mil från mig men säljarens pappa brukade ibland jobba i närheten av mitt jobb så han tog med sig sadeln och kom till mitt jobb där vi utbytte sadel och pengar. Jag hade sedan innan provat en likadan sadel på vår ponny så jag visste att den skulle passa. Det var alltså inte tal om öppet köp där.
När jag i min tur köpte den som jag nyligen sålde så var det också via Hästnet. Säljaren bodde i grannkommunen och kom ut med sadeln så jag kunde prova den.

Enklaste är ju att sälja via sadelutprovare men de tar ofta en ganska nätt summa för det. Är det en billigare sadel är det oftast inte värt det då de brukar ha en minimisumma på typ 2-2500 kr.
 
Sålde min dressyrsadel precis (tredje sadeln jag säljer privat).

Lade ut på FB och hästnet.
Fick svar från en tjej som ville att jag skulle skicka den utomlands.
Jag paketerade sadeln med bubbelplast i kartong, vägde och måttade.
Hon betalade frakt - mailade fraktsedeln och gjorde en banköverföring.
Jag väntade in pengarna och lämnade sedan in paketet på posten.

En annan sadel kom en tjej och hämtade - hon legitimerade sig och swishade halva summan som handpenning. Vi kom överens om öppet köp över helgen. Och jag såg att swish-avsändarens namn stämde överens med det som stod på legitimationen.
Hon hörde av sig tre dagar senare och swishade resterande belopp för att behålla sadeln.
 
Jag brukar erbjuda öppet köp för att kunna provrida sadeln, om man hämtar på plats eller står för t o r frakt.
Jag tar full betalning för sadeln när den lämnar mina händer. Köparen har ju sadeln som värde.

Packa i flyttkartong, linda in i filt för viss stötdämpning/skydd. Det ska mycket till för bombrott/skada på sadeln, i princip att den blir tappad från väldigt hög höjd eller påkörd av en truck :eek:.
 
Blocketpaketet ligger ju nere på obestämd tid.... Annars är det ett bra alternativ (iaf för köparen). Man kan skicka med Postnord o köpa till att köparen löser ut med postförskott, men då måste säljaren ha ett plusgiro-el bankgirokonto.... Annat alternativ är Payson med Paysongaranti, då är pengarna låsta tills köparen hämtat ut o godkänt varan. Dock ganska dyrt....
 
Jag har fått betalat via swish och sedan skickat. Frakt kommer man överens om ;)
Inget öppet köp, men jag har åkt iväg med sadel så att folk fått prova (när jag varit med).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 209
Utrustning Förr tyckte jag att det var jätteenkelt att sälja sadlar privat, men nu verkar det hopplöst att få sålt sadlar. Eller är det bara jag...
2
Svar
22
· Visningar
1 860
Senast: Oknytt
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 078
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 668
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp