Sälja sin bästa vän

Klaralg03

Trådstartare
Hejsan!

En lång historia kort har jag nu fått möjligheten att köpa min drömhäst. :o

Jag har världens trevligaste och personliga maxade d ponny valack hemma, helt underbar. Vi har haft en knepig tid tillsammans, men det senaste 6 månaderna har varit fantastiska. Han är startklar nu för dressyren och vi ska om ett par veckor debutera hoppbanorna.

Däremot har stallägaren fått låna en av sina kompisars häst (hennes egen är halt). Vilket är en total drömhäst. Han har startat msv A samt 110 i hoppning. En 1,68 stor svart smäcker valack med supersnygg stam. Hästen är även tillsalu, ägaren har tappat suget (men har inte bråttom att sälja). Jag har nu fått erbjudandet att köpa denna 12 åriga valacken till ett mycket bra pris av en seriös och bra ägare, vilket egentligen är min dröm. Fantastiskt eller hur?

Men om jag köper denna storhästen måste jag även sälja min ponny, och jag vet inte om det är värt det. Han är verkligen min bästa vän, allt som vi gått igenom och kämpat tillsammans med. Han har en fin potential och är en fantastiskt personlighet. Men han behöver rutin, vilket han kan få hos mig. Men jag har som sagt min drömhäst framför mig, vilket ponnyn även är. Men på ett annat sätt. Kan även säga att ponnyn är en riktig enmanshäst och folk gång på gång pekar ut hur mycket han tycker om mig, vilket inte skulle göra en ev försäljning lättare. :(

Det bästa hade varit att lämna ut ponnyn på foder och köpa storhästen. Men vi behöver pengarna för att kunna finansiera en sån dyr häst. Jag vet att man inte kan samla på hästar, men när är det daga att låta dem gå?

Vad hade ni gjort i min sits? Hålla kvar ponnyn eller köpa storhästen? Hur låter man sin bästa vän gå?
 
Hejsan!

En lång historia kort har jag nu fått möjligheten att köpa min drömhäst. :o

Jag har världens trevligaste och personliga maxade d ponny valack hemma, helt underbar. Vi har haft en knepig tid tillsammans, men det senaste 6 månaderna har varit fantastiska. Han är startklar nu för dressyren och vi ska om ett par veckor debutera hoppbanorna.

Däremot har stallägaren fått låna en av sina kompisars häst (hennes egen är halt). Vilket är en total drömhäst. Han har startat msv A samt 110 i hoppning. En 1,68 stor svart smäcker valack med supersnygg stam. Hästen är även tillsalu, ägaren har tappat suget (men har inte bråttom att sälja). Jag har nu fått erbjudandet att köpa denna 12 åriga valacken till ett mycket bra pris av en seriös och bra ägare, vilket egentligen är min dröm. Fantastiskt eller hur?

Men om jag köper denna storhästen måste jag även sälja min ponny, och jag vet inte om det är värt det. Han är verkligen min bästa vän, allt som vi gått igenom och kämpat tillsammans med. Han har en fin potential och är en fantastiskt personlighet. Men han behöver rutin, vilket han kan få hos mig. Men jag har som sagt min drömhäst framför mig, vilket ponnyn även är. Men på ett annat sätt. Kan även säga att ponnyn är en riktig enmanshäst och folk gång på gång pekar ut hur mycket han tycker om mig, vilket inte skulle göra en ev försäljning lättare. :(

Det bästa hade varit att lämna ut ponnyn på foder och köpa storhästen. Men vi behöver pengarna för att kunna finansiera en sån dyr häst. Jag vet att man inte kan samla på hästar, men när är det daga att låta dem gå?

Vad hade ni gjort i min sits? Hålla kvar ponnyn eller köpa storhästen? Hur låter man sin bästa vän gå?
Behållt min bäste vän - lätt! Men det är jag och jag vet att de flesta andra tänker annorlunda.
 
Där får man ju fundera över vad som är viktigast för en i sitt hästägande.

Jag hade en period då jag var lite frustrerad över att min ponny inte kunde bjussa på samma ridbarhet som de flesta av de andra hästar jag hade runtomkring mig. Jag ville utvecklas och det var inte optimalt med ryttare som inte hade så stor vana av att skola hästar och en ponny som dels var trist byggd för dressyr och även utdömd för lynnesfel.
Min ridlärare såg det som ingen annan märkt iom att jag lite skämdes för det och dolde det. Hon sa åt mig att nu tar du 3 dagar ledigt från stallet och bestämmer dig vad som är viktigast för dig er relation eller att avancera.
Jag valde min ponny. Jag ångrar inte ens sekund det valet. Vi fick 20 år ihop, jag och min bästa vän.
Jag hade dock förmånen att några år senare skaffa en till häst, med helt andra fysiska förutsättningar för att själv utvecklas.
Idag hade jag aldrig köpt en häst som min ponny. Jag vill ha mer i hästen idag iom att jag själv nått längre.
Men där och då valde jag rätt som behöll.

Jag ser det som min tränare sa: Du måste välja vad som är viktigast för dig. Och här funkar ju alla olika.
 
Har du fått provrida hästen och vet att ni passar ihop och inte bara är bländad av dess utseende, stam och resultat?

Om du är tävlingsintresserad är det ju bra för dig att väga in hur gammal du är, och hur länge du kan tävla ponnyn eller bli för lång för den, i beräkningarna.
 
Hejsan!

En lång historia kort har jag nu fått möjligheten att köpa min drömhäst. :o

Jag har världens trevligaste och personliga maxade d ponny valack hemma, helt underbar. Vi har haft en knepig tid tillsammans, men det senaste 6 månaderna har varit fantastiska. Han är startklar nu för dressyren och vi ska om ett par veckor debutera hoppbanorna.

Däremot har stallägaren fått låna en av sina kompisars häst (hennes egen är halt). Vilket är en total drömhäst. Han har startat msv A samt 110 i hoppning. En 1,68 stor svart smäcker valack med supersnygg stam. Hästen är även tillsalu, ägaren har tappat suget (men har inte bråttom att sälja). Jag har nu fått erbjudandet att köpa denna 12 åriga valacken till ett mycket bra pris av en seriös och bra ägare, vilket egentligen är min dröm. Fantastiskt eller hur?

Men om jag köper denna storhästen måste jag även sälja min ponny, och jag vet inte om det är värt det. Han är verkligen min bästa vän, allt som vi gått igenom och kämpat tillsammans med. Han har en fin potential och är en fantastiskt personlighet. Men han behöver rutin, vilket han kan få hos mig. Men jag har som sagt min drömhäst framför mig, vilket ponnyn även är. Men på ett annat sätt. Kan även säga att ponnyn är en riktig enmanshäst och folk gång på gång pekar ut hur mycket han tycker om mig, vilket inte skulle göra en ev försäljning lättare. :(

Det bästa hade varit att lämna ut ponnyn på foder och köpa storhästen. Men vi behöver pengarna för att kunna finansiera en sån dyr häst. Jag vet att man inte kan samla på hästar, men när är det daga att låta dem gå?

Vad hade ni gjort i min sits? Hålla kvar ponnyn eller köpa storhästen? Hur låter man sin bästa vän gå?
Om det är tävling som är viktigt så är det lättare att få resultat på ponny. Young rider och storhäst är tyngre, det är fler tävlande med bättre hästförutsättningar eller kanske dåligt formulerat. Försöker säga att rider, tävlar du ponny blir du snabbare en av de mer erfarna ponnyryttarna än storhäst, Young rider.

Provridning på storhästen verkar vara en utmärkt idé.

Jag tycker du ska räkna på vad mat, box, tävlingar, försäkringar och träningar kostar för de båda Alternativen. Halvblod är väsentligt dyrare i drift, pengar som du kan läggA på tävling med ponny istället och få mer tävlngserfarenhet. Ett ryttarliv är långt. Ett ryttarliv är jättelångt.
 
Drömhästar finns överallt. Du kan köpa en om många år när din älskade ponny inte finns längre.

Älskar man sin häst spelar det ingen roll om den går att tävla eller ej eller om den skulle bli skadad. Om du däremot köper en flashig tävlingshäst för massa pengar och den råkar bli konvalicent kan det förstöra ett hästintresse.

När min häst blev senskadad var jag så glad för att vår relation inte var baserad på tävlingsresultat och framgångar.

Behåll din ponny.
 
Hejsan!

En lång historia kort har jag nu fått möjligheten att köpa min drömhäst. :o

Jag har världens trevligaste och personliga maxade d ponny valack hemma, helt underbar. Vi har haft en knepig tid tillsammans, men det senaste 6 månaderna har varit fantastiska. Han är startklar nu för dressyren och vi ska om ett par veckor debutera hoppbanorna.

Däremot har stallägaren fått låna en av sina kompisars häst (hennes egen är halt). Vilket är en total drömhäst. Han har startat msv A samt 110 i hoppning. En 1,68 stor svart smäcker valack med supersnygg stam. Hästen är även tillsalu, ägaren har tappat suget (men har inte bråttom att sälja). Jag har nu fått erbjudandet att köpa denna 12 åriga valacken till ett mycket bra pris av en seriös och bra ägare, vilket egentligen är min dröm. Fantastiskt eller hur?

Men om jag köper denna storhästen måste jag även sälja min ponny, och jag vet inte om det är värt det. Han är verkligen min bästa vän, allt som vi gått igenom och kämpat tillsammans med. Han har en fin potential och är en fantastiskt personlighet. Men han behöver rutin, vilket han kan få hos mig. Men jag har som sagt min drömhäst framför mig, vilket ponnyn även är. Men på ett annat sätt. Kan även säga att ponnyn är en riktig enmanshäst och folk gång på gång pekar ut hur mycket han tycker om mig, vilket inte skulle göra en ev försäljning lättare. :(

Det bästa hade varit att lämna ut ponnyn på foder och köpa storhästen. Men vi behöver pengarna för att kunna finansiera en sån dyr häst. Jag vet att man inte kan samla på hästar, men när är det daga att låta dem gå?

Vad hade ni gjort i min sits? Hålla kvar ponnyn eller köpa storhästen? Hur låter man sin bästa vän gå?
Jag tänker som @Sirap Mina vänner säljs inte. Det är inte ens en fråga för mig men självklart kan andra tänka annorlunda.

Du måste reda ut vad som är viktigast för just dig. Fundera över vad det är du skulle kunna göra med den nya hästen och vad du kan göra med den häst du har. Ställ det sedan mot varandra så har du ditt teoretiska svar.

Jag utgår nu ifrån att du har ridit den nya hästen endel och vet att han är precis så fantastisk även ihop med dig, dvs. att ni två matchar varandra. Har du inte det så börja där.
 
Jag och min ponny kommer aldrig komma någonstans. Det finns liksom inte på världskartan. Många drömhästar har kommit och passerat, men i grund och botten så är min ponny nog den ”riktiga” drömhästen. Även om vi har våra duster, aldrig kommer kunna starta ens en liten klass, och även om jag nog blivit lite gråhårig av honom, så är han min bästa vän. Och jag skulle inte göra mig av med honom för allt i världen.
 
Har du fått provrida hästen och vet att ni passar ihop och inte bara är bländad av dess utseende, stam och resultat?

Om du är tävlingsintresserad är det ju bra för dig att väga in hur gammal du är, och hur länge du kan tävla ponnyn eller bli för lång för den, i beräkningarna.
Jag ska få åka på träning med honom nästa vecka eller i helgen 😊 Men jag har ridit honom lite lätt på banan innan. Han är ju en enorm skillnad mot ponnyn.

Jag är 16 detta året, 1,66 och väger 50 kilo. Så vikten och åldern är egentligen ideal. Men, det känns ändå som att jag aldrig hade kunnat få denna möjligheten igen med storhästen. Egentligen känner jag mig ju inte helt 100% klar med ponnyn, just eftersom han har en sån potential. Hade inte detta kunnat dyka upp nästa år? :(
 
Om det är tävling som är viktigt så är det lättare att få resultat på ponny. Young rider och storhäst är tyngre, det är fler tävlande med bättre hästförutsättningar eller kanske dåligt formulerat. Försöker säga att rider, tävlar du ponny blir du snabbare en av de mer erfarna ponnyryttarna än storhäst, Young rider.

Provridning på storhästen verkar vara en utmärkt idé.

Jag tycker du ska räkna på vad mat, box, tävlingar, försäkringar och träningar kostar för de båda Alternativen. Halvblod är väsentligt dyrare i drift, pengar som du kan läggA på tävling med ponny istället och få mer tävlngserfarenhet. Ett ryttarliv är långt. Ett ryttarliv är jättelångt.
Ja, som jag svarade på en annan ska jag få åka på träning med honom nästa vecka. Känner lite så också, även fast resultaten inte är det viktiga för mig. Men det är ju kul att kunna ha en chans till placering.

Pengar i månaden är ingen fråga såsett. 2 hästar för mig hade gått att ha, det är bara inte den stora engångskostnaden som jag kan fixa.
 
Kommer du vilja byta till storhäst framöver eller kommer du vilja ha kvar ponnyn även när du blir äldre?

Är det ett särskilt bra pris på hästen eller är det normalpris?

Om du ändå kommer vilja byta till storhäst inom något år och/eller om det är ett riktigt bra pris på hästen så hade jag sålt ponnyn.
Klart att man älskar sin häst men du kommer älska den nya hästen också och ponnyn kommer få en ny ägare som älskar den lika mkt som du gör nu.
 
Kommer du vilja byta till storhäst framöver eller kommer du vilja ha kvar ponnyn även när du blir äldre?

Är det ett särskilt bra pris på hästen eller är det normalpris?

Om du ändå kommer vilja byta till storhäst inom något år och/eller om det är ett riktigt bra pris på hästen så hade jag sålt ponnyn.
Klart att man älskar sin häst men du kommer älska den nya hästen också och ponnyn kommer få en ny ägare som älskar den lika mkt som du gör nu.
Jag har vält alltid haft någon underliggande tanken om storhäst, men alltid dragits till ponny pågrund av min storlek. Men ja, tanken är att jag inom ett par år ska gå upp på storhäst. Dock är denna ponnyn en sådan som man hade velat äga hans liv ut. Men han är relativt ung och att äga honom men inte ge honom 100% känns inte bra, då tror jag att en annan tjej/kille hade gjort honom bättre.

Priset är väldigt bra, 70 tusen av fullpriset. (Han är inte skadad och kommer självklart besiktigas). Men ägaren prioriterar ett bra hem till personer hon känner.

Jag är riktigt kluven ;/
 
Jag har vält alltid haft någon underliggande tanken om storhäst, men alltid dragits till ponny pågrund av min storlek. Men ja, tanken är att jag inom ett par år ska gå upp på storhäst. Dock är denna ponnyn en sådan som man hade velat äga hans liv ut. Men han är relativt ung och att äga honom men inte ge honom 100% känns inte bra, då tror jag att en annan tjej/kille hade gjort honom bättre.

Priset är väldigt bra, 70 tusen av fullpriset. (Han är inte skadad och kommer självklart besiktigas). Men ägaren prioriterar ett bra hem till personer hon känner.

Jag är riktigt kluven ;/
Det kommer alltid finnas fina hästar att köpa, stressa inte med hästbyte om du egentligen vill fortsätta med din ponny några år till.
Det kommer fler chanser!
 
Jag ska få åka på träning med honom nästa vecka eller i helgen 😊 Men jag har ridit honom lite lätt på banan innan. Han är ju en enorm skillnad mot ponnyn.

Jag är 16 detta året, 1,66 och väger 50 kilo. Så vikten och åldern är egentligen ideal. Men, det känns ändå som att jag aldrig hade kunnat få denna möjligheten igen med storhästen. Egentligen känner jag mig ju inte helt 100% klar med ponnyn, just eftersom han har en sån potential. Hade inte detta kunnat dyka upp nästa år? :(
Du är jätteung och har hela livet på dig att rida storhäst. Det kommer fler chanser - ingen stress.
 
Jag hade sålt ponnyn förutsatt att du klickar lika bra på hästryggen! Jag har sålt några hästar som jag verkligen gillat för något annat dykt upp som jag på något sätt ändå velat ha. Har inte ångrat mig en enda gång utan hästarna jag sålt har fått nya ägare som älskar dom lika mycket som jag, och t.o.m. nästan fått de ännu bättre! Sålde häromveckan en jättefin häst som jag verkligen gillade för att köpa en annan som i framtiden skulle passa bättre, ångrar mig inte en enda sekund.

Köp storhästen säger jag!
 
I mitt fall så vill jag tävla och satsa. Om jag fått möjlighet att köpa en sådan storhäst skulle jag inte valt att göra det än. Det kommer många bra hästar i framtiden jag kan välja på och är bara fjorton/femton idag. Jag har en ponny jag jobbat med i två år men i helgen ska vi debutera LA:P1 och jag vet att hon har kapacitet till 130 hoppning och FEI dressyr. Men det är fortfarande mycket kvar att jobba på. Jag kan tävla ponny tills jag är 20 och har inte bråttom med att gå upp till storhäst än. Jag och min ponny är absolut bästavänner och jag tycker det är svårt att föreställa mig att någonsin sälja henne, men det är så det funkar.
Men om jag hade haft en mindre potentiell häst som inte kan gå de klasserna jag vill satsa på, så kanske jag hade provridit storhästen. :)

Min vän som tävlar FEI och försöker kvala till SM i år, har haft både b-gotlandsruss utan gångarter och
c-korsningsponny utan gångarter, fick börja tävla och skaffa erfarenheter. Nu har hon en av Sveriges häftigaste D-ponnyer, som kom från elitauktion i Tyskland till försäljningsstall i Sverige, bara att den också är ett projekt och väldigt stressad. Hon har även två riktigt lovande storhästar med bra stam och ett irländsk ponnyprojekt som kommer säljas i framtiden. Så valde hennes mamma att göra för henne och hon fick komma ut på rutinerade ponnyer och tävla på noggrannhet förrän hon fick gångartshästar.

Nu började jag rida typ 2016 och har inte såna föräldrar men har en ponny jag valt att satsa på. Så det handlar om vad du vill. Provrid hästen och känn om ni funkar. Vill du gå upp i storhästklasser nu? Kan säga att det är superkul att tävla på ponny och i divisionerna, jag skulle aldrig valt att hoppa över min ponnytid. Har däremot en kompis som är femton och valde att köpa storhäst för något år sedan, hon har erkänt att hon önskar att hon hade köpt en ponny. Men sen ångrar hon ju absolut inte sin storhäst. Den ska dock säljas i höst så ska hon få rida hennes tränares hästar som har högre ridbarhet eftersom hennes häst inte kan gå de klasserna hon vill satsa på.
Vad är dina mål? Klickar du med storhästen? Vad vill du uppnå? Sånt där liksom. :D
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Stereo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 968
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 045
Senast: Smedholt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp