Sälja sina katter

Wysiwyg

Trådstartare
Pga olika anledningar har jag ett tag letat nytt hem till mina bebisar, både för min och deras skull. Det är ju förbannat jobbigt men jag tror det blir bäst för alla. Jag har mest slängt ut förfrågningar bland vänner och bekanta då jag inte vill skicka dem till någon random person.

Har nu hittat en familj som jag känner till med bra, vettiga människor som jag vet kommer ta hand om mina hjärtan. Jag kommer veterinärbesikta dem och vaccinera dem innan, ev också ta tandsten på dem.

Den nya familjen önskar en provperiod vilket jag tycker är helt ok. Jag vill att det ska bli bra och jag vill också ha tillbaka dem om det inte skulle funka, vill verkligen inte att de ska flytta runt en massa. Hur skriver man papper på det? Jag litar på familjen som kommer ta över dem men man vet ju aldrig. Jag kommer stå för försäkring och veterinärkostnader under den tiden såklart.

Jag fattar att man tappar kontrollen när man vält sålt dem men finns det någon möjlighet att skriva in i försäljningskontraktet att jag ska bli den första att kontakta om de måste omplacera katterna i framtiden? Eller är det bara hysteriskt? Jag litar som sagt på familjen så det kanske bara är galet.. Min största skräck är dock att de ska bli vandringspokaler, det vill jag verkligen inte..
 
Pga olika anledningar har jag ett tag letat nytt hem till mina bebisar, både för min och deras skull. Det är ju förbannat jobbigt men jag tror det blir bäst för alla. Jag har mest slängt ut förfrågningar bland vänner och bekanta då jag inte vill skicka dem till någon random person.

Har nu hittat en familj som jag känner till med bra, vettiga människor som jag vet kommer ta hand om mina hjärtan. Jag kommer veterinärbesikta dem och vaccinera dem innan, ev också ta tandsten på dem.

Den nya familjen önskar en provperiod vilket jag tycker är helt ok. Jag vill att det ska bli bra och jag vill också ha tillbaka dem om det inte skulle funka, vill verkligen inte att de ska flytta runt en massa. Hur skriver man papper på det? Jag litar på familjen som kommer ta över dem men man vet ju aldrig. Jag kommer stå för försäkring och veterinärkostnader under den tiden såklart.

Jag fattar att man tappar kontrollen när man vält sålt dem men finns det någon möjlighet att skriva in i försäljningskontraktet att jag ska bli den första att kontakta om de måste omplacera katterna i framtiden? Eller är det bara hysteriskt? Jag litar som sagt på familjen så det kanske bara är galet.. Min största skräck är dock att de ska bli vandringspokaler, det vill jag verkligen inte..
Så tråkigt. :cry: :heart
Du kan skriva in det i försäljningsavtalet om du vill, men det är inte lagligt bindande oavsett som jag förstår det.
 
Det här med "prov" är svårt. Jag har sålt hästar på prov, då genom att göra en korrekt försäljning med full betalning på den ena med "ångerrätt". Just den hästen hade i princip obegränsad ångerrätt då hon var speciell och jag inte ville att hon skulle hamna fel. Hon är dock fortfarande kvar, efter fyra-fem år. Den andra sålde jag med "delbetalning". Fick en del när jag levererade henne och resten efter två-tre veckor. Henne sålde jag till en ridskola och vågade då göra det upplägget. Jag skulle alltså ta fullt betalt men med ångerrätt om jag var du.
 
Med katter brukar det vara vanligare med 'prov period' om det inte fungerar. Katthemmen brukar ha, fritt köp sas. Det var en bukefalist som tvingades omplacera sin fina britt som kom överens med den nya familjen att om det inte fungerade så skulle hen ta tillbaka katten.
 
Du kan skriva in i avtalet att du ska ha förköpsrätt och det är bindande. Men, om du inte också sätter ett vite kopplat till det så händer inget om de bryter kontraktet och säljer till någon annan. Sätter du ett vite är chansen större att du får köpa tillbaka men också att det blir svårare att få dem sålda.

Sorgligt oavsett och jag önskar dig och katterna all lycka till :heart
 

Liknande trådar

Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
560
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 625
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
2 773
Senast: kma
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 700
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp