Sälja sina uppfödningar

Bregen

Trådstartare
Vilka är era bästa tips för att sälja sina föl och unghästar? Säljer ni dem i magen, som föl, eller som unghästar? Vad använder ni för kanaler? Vad har ni för kunder? Går ni plus på de uppfödningar ni säljer?

Det börjar bli för många hästar här hemma, så jag hoppas kunna sälja någon innan nästa års föl kommer?
 
Jag har inte gått plus på en enda av mina sålda ännu. Jag har inte sålt dom tillräckligt tidigt utan fått ha kvar dom för länge, yngsta sålda var 2 - äldsta 9. Får jag sålt som föl till den peng jag vill ha går jag kanske lite plus.

Det är skitsvårt att sälja tycker jag. I allafall om man ska ha rimligt betalt. Jag blir provocerad av folk som kommed med skambud
 
Det mest fördelaktiga är nog att sälja som föl och att man då börjar promota tidigt.
Jag själv som skulle ha sålt mina som föl (förutom de första) sålde min första och hittills enda uppfödning när han var ca 13 år och då fick jag bara småslantar eftersom han fick ett ben avsparkat hos fodervärden :cry:
 
Jag har bara fött upp fyra föl plus att jag har ett femte på bakning. Tre av dem, inkl det som bakas just nu är sålda innan tillverkningen. Eller jag vet inte om man kan kalla det sålt. Kanske mer att fölköparen lånar magen och jag får en ersättning motsvarande stoets uppehälle plus lite till för jobbet. Så man kan väl säga att jag går lite lite plus på det. Men det är marginellt.
Den fjärde såldes som 6 åring då tanken var att jag skulle behålla henne livet ut. Gick väl några kronor plus på henne eftersom att hon var utlånad till en duktig tävlingsryttare i tre år innan hon såldes. Där hade jag inga omkostnader mer än betalade försäkring.
 
Att låna ut magen mot kostnaden och något extra kan jag tänka mig att några är intresserade av. Men det känns som att de flesta uppfödare vill sälja som föl (Det är dyrt att behålla dem och det blir snabbt många hästar för att inte tala om alla skador som kan komma), men är efterfrågan på föl så stor att man kan få sålt om man inte har topptoppstam? Jag tänker att efterfrågan finns på 3åringar, 4åringar och äldre hästar men att det är äldigt begränsat med köpare som vill ha ett föl? Hur upplever ni det? Jag ser annonser på superfina föl på hästnet med riktigt bra stam och rimligt pris som ändå inte blir sålda.
 
Att låna ut magen mot kostnaden och något extra kan jag tänka mig att några är intresserade av. Men det känns som att de flesta uppfödare vill sälja som föl (Det är dyrt att behålla dem och det blir snabbt många hästar för att inte tala om alla skador som kan komma), men är efterfrågan på föl så stor att man kan få sålt om man inte har topptoppstam? Jag tänker att efterfrågan finns på 3åringar, 4åringar och äldre hästar men att det är äldigt begränsat med köpare som vill ha ett föl? Hur upplever ni det? Jag ser annonser på superfina föl på hästnet med riktigt bra stam och rimligt pris som ändå inte blir sålda.

Jag upplever det som att det är begränsat med köpare som köper föl. Jag tror att det inte räcker med jättebra stam. Att vara en uppfödare som folk känner till tror jag är en ganska viktig faktor - många uppfödare har återkommande kunder som dessutom tipsar sina vänner. Jag tror att det finns lite olika strategi för att hamna där, antingen säljer man fölen ganska billigt men till riktigt bra köpare som sen kan både tipsa vidare men också förädla och visa fölen på treårs och så småningom tävlingar. Då kanske efterfrågan ökar. Sen tror jag att det är mer eller mindre bra år för försäljning ocksåefter fjolåret med torkan är folk nog lite mer eftertänksamma.

Perioden att sälja föl är ganska kort. Att visa ett föl så här års är ganska lönlöst, dels har de kommit in i fulperioden dels så är de (om de lever ett bra fölliv) luddiga och långhåriga och det attraherar sällan folk.
 
Jag upplever det som att det är begränsat med köpare som köper föl. Jag tror att det inte räcker med jättebra stam. Att vara en uppfödare som folk känner till tror jag är en ganska viktig faktor - många uppfödare har återkommande kunder som dessutom tipsar sina vänner. Jag tror att det finns lite olika strategi för att hamna där, antingen säljer man fölen ganska billigt men till riktigt bra köpare som sen kan både tipsa vidare men också förädla och visa fölen på treårs och så småningom tävlingar. Då kanske efterfrågan ökar. Sen tror jag att det är mer eller mindre bra år för försäljning ocksåefter fjolåret med torkan är folk nog lite mer eftertänksamma.

Perioden att sälja föl är ganska kort. Att visa ett föl så här års är ganska lönlöst, dels har de kommit in i fulperioden dels så är de (om de lever ett bra fölliv) luddiga och långhåriga och det attraherar sällan folk.

Även om jag är ny på att föda upp hästar så upplever jag det likadant.

Det jag tänker på är att även om allt går bra (friska hästar utan fel), så är det svårt att få tillbaka pengarna på en 3åring. Förrutom de löpande kostnaderna för foder och hovslagare. Så tillkommer det saker som vaccineringar, vargtänder, kastration mm som blir ganska många tusenlappar.

Det är bara för mig att inse att jag kommer få behålla min första uppfödning on jag inte vill skänka bort den 😂

Jag blir bara så förvånad att så många fortsätter föda upp hästar år efter år och hur somliga har råd med så många avelsston.
 
Även om jag är ny på att föda upp hästar så upplever jag det likadant.

Det jag tänker på är att även om allt går bra (friska hästar utan fel), så är det svårt att få tillbaka pengarna på en 3åring. Förrutom de löpande kostnaderna för foder och hovslagare. Så tillkommer det saker som vaccineringar, vargtänder, kastration mm som blir ganska många tusenlappar.

Det är bara för mig att inse att jag kommer få behålla min första uppfödning on jag inte vill skänka bort den 😂

Jag blir bara så förvånad att så många fortsätter föda upp hästar år efter år och hur somliga har råd med så många avelsston.

:D :D jadu, jag undrar också.

Förhoppningsvis så blir det väl nån av mina som i allafall går lite plus snart.

Jag tycker det är så galet kul att födas upp hästar att jag får räkna det på fritidsintressekontot - lite stort svart hål som allt försvinner i men nån jäkla hobby måste en ju ha?

Ska man tjäna pengar så är det många bitar som ska klaffa. För proffsuppfödaren med många ston i avel tror jag att några går minus men sen är det några som går riktigt mycket plus. Då förutsätter jag att de har riktigt bra stomaterial och använder topphingstar
 
:D :D jadu, jag undrar också.

Förhoppningsvis så blir det väl nån av mina som i allafall går lite plus snart.

Jag tycker det är så galet kul att födas upp hästar att jag får räkna det på fritidsintressekontot - lite stort svart hål som allt försvinner i men nån jäkla hobby måste en ju ha?

Ska man tjäna pengar så är det många bitar som ska klaffa. För proffsuppfödaren med många ston i avel tror jag att några går minus men sen är det några som går riktigt mycket plus. Då förutsätter jag att de har riktigt bra stomaterial och använder topphingstar

Det är galet spännande, och vissa dagar är fölen ljuvliga. Men det är fruktansvärt mycket jobb och oro också, jag skulle bli så förkrossad om någon av mina uppfödningar dog. Jag hörde en av svergies bästa uppfödare säga "Varje år är det ju något föl som dör".

Det är en tuff branch helt enkelt. Vi får se om jag betäcker nästa år eller om stoet får bli ridhäst igen. Jag har inte råd att producera fler hästar som jag inte får sålt 🥰
 
Vi gick ganska mkt plus på ett av fölen, men på de andra två gick vi väl plus minus noll ungefär. Det senaste har inte blivit sålt än så där kommer vi gå back så det skriker om det, om vi inte helt plötsligt får sålt honom för över 250t som fyraåring när han tävlat lite. Men tvek på den haha🙈
 
Ja. Fast det beror såklart på vad man menar med många, men jag menar minst 10 ston och där en substantiell inkomst kommer från hästuppfödning
Jag funderade men kunde inte komma på någon privat uppfödare i Sverige med 10+ halvblodsföl per år, fast det säger kanske mer att jag inte har koll.
 
Jag funderade men kunde inte komma på någon privat uppfödare i Sverige med 10+ halvblodsföl per år, fast det säger kanske mer att jag inte har koll.
Min fösta tanke var hästak men hittade bara 9 föl både 19 och 18.

Synd att det inte går att söka lika bra i blup som bland travhästar och galopphäst då det är enkelt att se hur många hästar någon äger eller hur många föl någon får varje år mm.
 
Jag vet inte exakt hur många men mer än en iaf ;). Själv seminerade jag åtta egna ston 2019 och i år blir det kanske tvåsiffrigt.
Det är ganska många även om det kanske inte blir lika många föl, av de jag kollade som jag känner till här var det ingen som kom upp i tio föl något av de senaste åren.
 

Liknande trådar

Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 909
Senast: SiZo
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 060
Fritid Håller på att rensa här hemma för att sälja sånt som inte används, och hittade då en låda tyg. Baserat på vad som står på lådan måste...
Svar
4
· Visningar
610
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 598
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp