Sälja sjuk häst?

border_kelpie

Trådstartare
Får man lov att sälja häst som har "falsk kvarka"? 🤔
Behöver inte en sån häst stå isolerad tills den är frisk?
 
Får man lov att sälja häst som har "falsk kvarka"? 🤔
Behöver inte en sån häst stå isolerad tills den är frisk?
Du får sälja hästar oavsett hur sjuka de är bara köparen är med på det. Hästar får flyttas så länge det råder någon form av karantän och /eller hästen inte far illa av det. Varför är det så bråttom? Köparen kan inte rimligen vilja flytta hästen utom till någon form av karantän.
 
Du får sälja hästar oavsett hur sjuka de är bara köparen är med på det. Hästar får flyttas så länge det råder någon form av karantän och /eller hästen inte far illa av det. Varför är det så bråttom? Köparen kan inte rimligen vilja flytta hästen utom till någon form av karantän.

Hästen är till salu då ägaren inte vill ha kvar den pga smittspridning.
Men trodde inte det var lagligt men då vet jag det 🙂.
 
Hästen är till salu då ägaren inte vill ha kvar den pga smittspridning.
Men trodde inte det var lagligt men då vet jag det 🙂.
Vi hade en kvarkahäst i stallet, den flyttades under pågående karantän till ett karantänstall. Karantän bröts alltså inte.

En försäljning är en juridisk historia, ett papper som byter ägare typ. Hästar kan vara hur sjuka som helst och säljas. Det är en separat fråga om hästen kan/får flyttas men att flytta den är okej så länge den klarar det rent fysiskt (och man kan upprätthålla eventuella krav på isolering).

Men vem vill köpa en häst med en smittsam sjukdom om man inte klarar av att hålla den i isolering?
 
Smittar den ? Har aldrig hört talas om falsk kvarka. Smittar hästen så är det inget man vill ta till ett stall med andra hästar. Isolering är ett stort åtagande där man behöver veta vad man ger sig in på.
 
En häst med falsk kvarka ska isoleras,så även andra hästar i stallet.Det är en smittsam bakterie.Vi har en häst som har det just nu,och vår veterinär har gett rekommendationerna: Inga hästar får lämna anläggningen tills 10 dagar efter att hästen är symtomfri,21 dagar efter symtomfri häst innan man får tävla. Vet dock inte vad som gäller juridiskt....Har dock lite svårt att se hur en stallägare ( som får korrekt information) kan vara beredd att ta emot en häst som ska direkt i karantän.
 
Ägaren köpte hästen för 5 veckor sedan och den har redan gått på 2 antibiotika kurer. Och nu måste ägaren sälja hästen så den inte smittar hens andra hästar.
Hen betalade över 60 tusen för den och vill nu ha halva priset.

Men man kan ju varken provrida eller besikta hästen innan köp.
Men på ägaren låter det som folk står i kö för att köpa den.
 
Ägaren köpte hästen för 5 veckor sedan och den har redan gått på 2 antibiotika kurer. Och nu måste ägaren sälja hästen så den inte smittar hens andra hästar.
Hen betalade över 60 tusen för den och vill nu ha halva priset.

Men man kan ju varken provrida eller besikta hästen innan köp.
Men på ägaren låter det som folk står i kö för att köpa den.
Låter sjukt märkligt alltihopa (sälja för att inte smitta de andra hästarna), varför inte ha hästen i karantän där de andra hästarna inte blir drabbade och låta den bli frisk och sen kan man behålla eller sälja när hästen är frisk.

Låter som hästen var sjuk redan när den köptes.
 
Jag tror hästen kommer från Irland av de videos jag fått. Som den nuvarande ägaren har fått av de tidigare ägarna.

Så tror den kommit från Irland för 5 veckor sedan och sen utvecklat denna falska kvarkan. Och nu kan hen inte ha kvar den då möjlighet för isolering inte finns.
Men men ja... låter märkligt.
 
zooepedemicus är väl nästan lika lömsk som kvarka. Har haft häst med kvarka och skulle inte ens ta emot den gratis faktiskt inte ens om jag fick 30.000kr. Kan inte tänka mig att folk står i kö för att köpa ett sånt problem med allt vad sanering innebär.
 
Min häst hade zooepedemicus för ja nu är det mer än tio år sedan men även det är väl en anmälningsskyldig smitta? Då var det det i alla fall
 
Ägaren köpte hästen för 5 veckor sedan och den har redan gått på 2 antibiotika kurer. Och nu måste ägaren sälja hästen så den inte smittar hens andra hästar.
Hen betalade över 60 tusen för den och vill nu ha halva priset.

Men man kan ju varken provrida eller besikta hästen innan köp.
Men på ägaren låter det som folk står i kö för att köpa den.
Men alltså, är hästen importerad av ägaren från Irland? Man kan ju undra isåfall varför inte ägaren satte hästen i karantän från början som man sig gärna bör med importhästar. Ska man importera hästar är det en bra idé att ha någon utebox så att man kan isolera dem för att slippa ev smitta ner ett helt stall.
 
Men alltså, är hästen importerad av ägaren från Irland? Man kan ju undra isåfall varför inte ägaren satte hästen i karantän från början som man sig gärna bör med importhästar. Ska man importera hästar är det en bra idé att ha någon utebox så att man kan isolera dem för att slippa ev smitta ner ett helt stall.

Är kanske en av de många mindre nogräknade "hästhandlare" som främst intresserar sig för snabba cash utan inblandning av myndigheter för tillstånd, skatt, moms etc. Då är det ju heller inte särskilt intressant att bli stående med en sjuk kuse som kan sabba nästa månads inkomst...
 
Zooepidemicus är inte anmälningspliktigt.

Det är fullt lagligt sälja en sådan häst om den är i skick för att resa. I stora stallar kan de ofta välja att flytta sjuka hästar för att få en kortare isolering.

Däremot ska den ju isoleras i sitt nya hem om den inte ska smitta sina nya kompisar. Och en redan sjuk häst som byter miljö och sen isoleras - det lär inte göra att den mår bättre eller tillfrisknar snabbare.

Men så länge det inte blir en djurskyddsaspekt finns inget hinder. Och jag skulle om det bekräftat är enbart zooepidemicus, hästen mådde tillräckligt bra för att flyttas och jag fortfarande haft eget stall med bara två hästar absolut kunnat tänka mig att köpa en sådan och "ta risken" (den lilla) att den andra hästen smittas. Men absolut inte ta den till ett inack.stall.
 
Men alltså, är hästen importerad av ägaren från Irland? Man kan ju undra isåfall varför inte ägaren satte hästen i karantän från början som man sig gärna bör med importhästar. Ska man importera hästar är det en bra idé att ha någon utebox så att man kan isolera dem för att slippa ev smitta ner ett helt stall.

Ja hästen verkar vara importerad av ägaren. Ägaren har dock inte nämt att hästen är ifrån Irland utan jag tror det pga videon hon skickade till mig. Som ser ut att vara en till salu video från Irland.
Plus att hästen fått "falsk kvarka".

Ser ut att vara väldigt snäll på videon men de har själv bara ridit på hästen 1 gång sedan köpet.
Så man vet egentligen inte hur hästen är att rida osv.

Jag var lite fräck och gav ett ganska lågt bud med att jag kunde hämta den nu i veckan.
Då jag hittat ett stall som kan ha den isolerad (utebox) och en egen hage. Om den nu får gå ute.
Får dock sköta allt själv.

Hon har inte svarat.
 
Ja hästen verkar vara importerad av ägaren. Ägaren har dock inte nämt att hästen är ifrån Irland utan jag tror det pga videon hon skickade till mig. Som ser ut att vara en till salu video från Irland.
Plus att hästen fått "falsk kvarka".

Ser ut att vara väldigt snäll på videon men de har själv bara ridit på hästen 1 gång sedan köpet.
Så man vet egentligen inte hur hästen är att rida osv.

Jag var lite fräck och gav ett ganska lågt bud med att jag kunde hämta den nu i veckan.
Då jag hittat ett stall som kan ha den isolerad (utebox) och en egen hage. Om den nu får gå ute.
Får dock sköta allt själv.

Hon har inte svarat.

Förlåt men herregud.. Ägarna låter som såna som inte ska syssla med att importera själva. Ett typexempel på folk som behöver hjälp med sitt hästköp. Man kan ju hoppas att dom säljer till dig istället om den nu ska säljas.
 
Tror mitt bud är alldeles för långt ifrån vad ägaren vill ha. Jag har budat cirka hälften av vad ägaren vill ha.
Och innan det så svarade ägaren direkt efter jag skickade sms. Men nu inget svar sedan jag skickade budet igår förmiddag.

Tycker bara så synd om hästen 😔. Nästan så jag vill betala beloppet hon begärt men finns många fler friska hästar för 30-40 000 som man även kan besikta och provrida.

Söt liten häst!
 

Liknande trådar

Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 816
Senast: SiZo
·
Ekonomi & Juridik Jag sitter och skriver på en bok och behöver lite information kring att ta med sig sin häst till England. Inte sälja den utan ta den med...
Svar
4
· Visningar
483
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Övr. Barn Jag blir tokig snart, dottern är sjuk konstant! Hon går 3 dgr i veckan på föris och hinner gå en vecka innan hon är sjuk igen. Men under...
2
Svar
22
· Visningar
1 495
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp