Sälja sk "problemhäst"

AmandaJ

Trådstartare
Hej hörni!

Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången jag är med!:) (förbered er på ett långt inlägg men jag behöver verkligen hjälp!)
För att göra en lång historia någorlunda kort så är det såhär: mina föräldrar gick på en hästsäljares trick och köpte en alldeles för svår häst till min lillasyster. Hästen de köpte är 12 år gammal men är enligt uppgift endast riden sporadiskt två år av sitt liv. Vilket ju gör att man får tänka på honom som en unghäst. Min lillasyster behövde en otroligt säker och stabil häst och tyvärr har det visat sig att hästen inte riktigt stämmer in på den beskrivningen.:(
Så vad är det han gör egentligen? Faktum är att han är världens goaste häst med så otroligt mycket personlighet och en arbetarskalle utöver det vanliga! Han ger en känsla och lätthet i ridningen som jag aldrig upplevt på mina tidigare hästar och har fina och rörliga gångarter. Hans stora problem är dock att han kan bralla av i bocksprång titt som tätt i ridningen, främst när man ska fatta galopp. Ibland kan det gå flera dagar utan ett enda bocksprång och ibland kan han lägga av flera stycken på samma ridpass. Ibland är det bara små kickar för att få med alla benen i fattningen och ibland skjuter hela han rygg för att sedan lägga av lite fina sparkar, ibland för att han blir stressad/inte förstår/något händer och ibland utan förklaring över huvudtaget.
Vi kollade/stoppade om sadeln. Vi var iväg till veterinär och de kunde inte hitta något fel på honom. Därefter tog vi ut en Equiterapeut som konstaterade att han var jättesned i höften, höger bakben var nästan 10 cm högre när han stod jämt på backen! Sedan oktober månad har hon sedan varit ute och behandlat hästen och vi har fått direktiv om hur vi ska rida/stretcha, plus att jag har varit iväg på träningar med honom hos en tränare som använder sig lite av den akademiska filosofin. OJ vilken skillnad! Han blev som en helt ny häst och om jag tyckte han var rolig att trimma innan blev han ju bara bättre nu!:love:
Dock sitter bockningarna kvar. Jag tror att han reds in och kände av den där snedheten i höften, för den har han säkerligen haft mycket länge, och så började han bocka. Personen ställde sedan av honom, sålde honom vidare, han sattes igång igen, började bocka, ställdes av, såldes vidare osv. osv! Personer som inte klarat av honom har köpt honom och sedan låtit honom gå i en hage och skrota. Han har bockat sig igenom sitt liv och det kommer att krävas tid, tålamod och kunskap för att han ska lägga av med dom. Nu låter det som att det är ett jättestort problem, men det är de inte! För min lillasyster ja, det finns inte en chans att hon sitter kvar när han brallar av och hon har inte modet till att hoppa upp igen efteråt. Jag däremot, som är en ganska blygsam dressyrryttare utan några särskilda kunskaper i "problemhästar", rider honom utan problem och suckar mest åt honom när han bockar.
Till det sorgliga. Mina föräldrar har i ett halvår stått för alla kostnader kring honom medans jag skött om honom och tyvärr håller det inte längre. De vill sälja honom och hitta en bättre lämpad häst till min lillasyster. Jag studerar mitt första år på ämneslärarprogrammet, det vill säga 4 år (om inte mer) kvar tills jag tar examen. Jag har varken tid eller råd med en egen häst! Hur mycket jag än skulle vilja. Jag har skött om honom nu i ett halvår men som sagt, situationen är ohållbar för mina föräldrar och han måste säljas.
Jag vill finna en BRA ny ägare till honom, oavsett hur lång tid det tar och om det slutar med att jag får betala för honom själv tills jag finner någon lämplig. Den nya ägaren kommer att få en fantastisk häst men denne måste ha ordentligt med vett och kunskap, vara orädd samt våga låta hästen ta tid på sig att lära känna hans nya ägare. Han behöver komma till någon som jobbar honom varje dag och hade passat perfekt till Working Equitation, NH/Trickträning, Akademiskt eller western. Jag har ridit honom klassiskt med dressyrpass, lite hoppning för skojs skull och uteritter med och utan sällskap! Nu till min poäng med hela det här långa och förvirrande inlägget: Hur beskriver man bäst en sådan här häst i en annons och var ska man söka efter vettiga nya ägare?:confused:
 
Jag vet inte om jag tycker att den är en problemhäst pga av att den bockar. Den är lite riden, det går över. Finns det något mer som gör den strulig? Svårlastad, svårskodd, något sådant? Annars hade det största molnet på himlen för mig varit att den är så lite utbildad för sin ålder, och det bidrar ju till prisbilden. Men jag tror inte att du ska se den som någon ren problemhäst, åtminstone låter det inte som så utifrån det du skrivit. Var ärlig med att den är orutinerad och testar så tror jag att den är säljbar till någon tuff hobbyryttare! :)
 
Ett litet välmenande tips till nästa inlägg är att dela upp din text i stycken med mellanrum emellan så blir det enklare att läsa texten och du kommer få fler svar :)

Jag tycker inte att det är en problemhäst du beskriver utan snarare en häst som är lite riden och som behöver skolas mer. Var ärlig i annonsen och skriv att han kan bocka då och då och att han inte är någon nybörjarhäst.
 
Hej hörni!

Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången jag är med!:) (förbered er på ett långt inlägg men jag behöver verkligen hjälp!)
För att göra en lång historia någorlunda kort så är det såhär: mina föräldrar gick på en hästsäljares trick och köpte en alldeles för svår häst till min lillasyster. Hästen de köpte är 12 år gammal men är enligt uppgift endast riden sporadiskt två år av sitt liv. Vilket ju gör att man får tänka på honom som en unghäst. Min lillasyster behövde en otroligt säker och stabil häst och tyvärr har det visat sig att hästen inte riktigt stämmer in på den beskrivningen.:(
Så vad är det han gör egentligen? Faktum är att han är världens goaste häst med så otroligt mycket personlighet och en arbetarskalle utöver det vanliga! Han ger en känsla och lätthet i ridningen som jag aldrig upplevt på mina tidigare hästar och har fina och rörliga gångarter. Hans stora problem är dock att han kan bralla av i bocksprång titt som tätt i ridningen, främst när man ska fatta galopp. Ibland kan det gå flera dagar utan ett enda bocksprång och ibland kan han lägga av flera stycken på samma ridpass. Ibland är det bara små kickar för att få med alla benen i fattningen och ibland skjuter hela han rygg för att sedan lägga av lite fina sparkar, ibland för att han blir stressad/inte förstår/något händer och ibland utan förklaring över huvudtaget.
Vi kollade/stoppade om sadeln. Vi var iväg till veterinär och de kunde inte hitta något fel på honom. Därefter tog vi ut en Equiterapeut som konstaterade att han var jättesned i höften, höger bakben var nästan 10 cm högre när han stod jämt på backen! Sedan oktober månad har hon sedan varit ute och behandlat hästen och vi har fått direktiv om hur vi ska rida/stretcha, plus att jag har varit iväg på träningar med honom hos en tränare som använder sig lite av den akademiska filosofin. OJ vilken skillnad! Han blev som en helt ny häst och om jag tyckte han var rolig att trimma innan blev han ju bara bättre nu!:love:
Dock sitter bockningarna kvar. Jag tror att han reds in och kände av den där snedheten i höften, för den har han säkerligen haft mycket länge, och så började han bocka. Personen ställde sedan av honom, sålde honom vidare, han sattes igång igen, började bocka, ställdes av, såldes vidare osv. osv! Personer som inte klarat av honom har köpt honom och sedan låtit honom gå i en hage och skrota. Han har bockat sig igenom sitt liv och det kommer att krävas tid, tålamod och kunskap för att han ska lägga av med dom. Nu låter det som att det är ett jättestort problem, men det är de inte! För min lillasyster ja, det finns inte en chans att hon sitter kvar när han brallar av och hon har inte modet till att hoppa upp igen efteråt. Jag däremot, som är en ganska blygsam dressyrryttare utan några särskilda kunskaper i "problemhästar", rider honom utan problem och suckar mest åt honom när han bockar.
Till det sorgliga. Mina föräldrar har i ett halvår stått för alla kostnader kring honom medans jag skött om honom och tyvärr håller det inte längre. De vill sälja honom och hitta en bättre lämpad häst till min lillasyster. Jag studerar mitt första år på ämneslärarprogrammet, det vill säga 4 år (om inte mer) kvar tills jag tar examen. Jag har varken tid eller råd med en egen häst! Hur mycket jag än skulle vilja. Jag har skött om honom nu i ett halvår men som sagt, situationen är ohållbar för mina föräldrar och han måste säljas.
Jag vill finna en BRA ny ägare till honom, oavsett hur lång tid det tar och om det slutar med att jag får betala för honom själv tills jag finner någon lämplig. Den nya ägaren kommer att få en fantastisk häst men denne måste ha ordentligt med vett och kunskap, vara orädd samt våga låta hästen ta tid på sig att lära känna hans nya ägare. Han behöver komma till någon som jobbar honom varje dag och hade passat perfekt till Working Equitation, NH/Trickträning, Akademiskt eller western. Jag har ridit honom klassiskt med dressyrpass, lite hoppning för skojs skull och uteritter med och utan sällskap! Nu till min poäng med hela det här långa och förvirrande inlägget: Hur beskriver man bäst en sådan här häst i en annons och var ska man söka efter vettiga nya ägare?:confused:
Lite tråkigt med hästar som hamnar i denna situation och blir vandringspokaler men det är inte ovanligt. Det är heller inte bra att ha kvar hästen för det kan ju vara farligt. Ta hjälp av någon proffesionell, kanske någon på lokala ridskolan vet vem du kan få hjälp av. Kanske ni kan få hjälp att rida till hästen av någon på orten. Prata med någon där du bor.
 
Sorry för den ickeexisterande styckesindelningen! Ska genast ändra på det!:D

I den vanliga hanteringen är han jätteduktig! Står uppbunden i stallgång/box utan problem, kan vara själv i stall och hage utan att bry sig, lätt att lasta, sko, klippa och allt det där vanliga! Han kan vara lite bufflig att tränsa, inte så att han är omöjlig men han står inte och gapar snällt inför bettet utan testar och ser om det går att slippa undan. Det har med att göra att han inte vill att man drar i hans pannlugg, vilket jag gott och väl förstår för den är enorm!:D Och självklart är jag så försiktig som möjligt med hans pannlugg!

Man måste ha pli på honom. Skulle han komma till en oerfaren ryttare misstänker jag att han skulle kunna ta över i hanteringen också men jag har varit supernoga med att han exempelvis inte ska trycka ut mig med bogen när man går, inte gå upp lite snett framför mig när man leder, inte trycker mig åt sidan när han står uppbunden osv osv. Småsaker som man kanske inte tänker på när man har en okomplicerad häst!

Han är orutinerad ja och bockar ja, men OH så fin han är att rida! Han har lätt för sig och i skritt och trav är han väldigt stabil av sig och gör skänkelvikningar, skolor, fram/bakdels vändningar och massa andra krumelurer! Galoppen behöver stärkas mer och så självklart bort med bockningarna och därefter har man en häst man skulle kunna åka ut och dressyrtävla på enklare nivåer!

Vi har varit iväg på dressyrträningar och han har fått jättemycket beröm för att vara rörlig och mjuk i kroppen och som sagt, tycka om att arbeta! Jag skulle vilja ta hjälp utav en tränare med mer erfarenhet av just bockande hästar men jag har inte lyckats hitta någon i närheten som man kan åka till (den lokala ridskolan kan slänga sig i väggen, som privatryttare får vi inte ta dit tränare...).

Tack för svaren!:)
 
Det är väl bara att vara ärlig att hästen ridits sporadiskt, den är för tuff för din syster, problemet är att han bockar ibland vid galoppfattningar, han har kollats upp av vet. equi. och trivs med ridningen inom den akademiska filosofin och sen se vad du får för svar :)
Tycker inte han låter som en direkt problemhäst utan han funkar ju bra efter hans förutsättningar.
Man kommer långt med att vara ärlig i annonsen men att annonsera honom som just en problemhäst tycker jag inte du behöver. Sätt ut annons så fort som möjligt så du har tid på dig att hitta någon bra för honom.
Ha med bra bilder och film! Det kommer man långt på :) hoppas du hittar någon bra!
 
Tror nog att du kan få den såld, skriv en ärlig annons, sätt ett pris som är rimligt och poängtera att det är viktigt med rätt hem/ryttare. Låter ju inte som ngn jättesvår häst, det finns många som kan tänka sig att köpa den typen av häst och som klarar av det.
 
Tycker inte det låter som en häst som är värre än någon annan egentligen. Som du själv skriver så är inte du heller någon problemhästryttare och klarar av honom fint. Näe, tycker det mer eller mindre låter som en normal häst mer eller mindre.

Alla hästar mer eller mindre kan ta över om ägaren är oerfaren och inte riktigt har koll.
 
Hej hörni!

Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången jag är med!:) (förbered er på ett långt inlägg men jag behöver verkligen hjälp!)
För att göra en lång historia någorlunda kort så är det såhär: mina föräldrar gick på en hästsäljares trick och köpte en alldeles för svår häst till min lillasyster. Hästen de köpte är 12 år gammal men är enligt uppgift endast riden sporadiskt två år av sitt liv. Vilket ju gör att man får tänka på honom som en unghäst. Min lillasyster behövde en otroligt säker och stabil häst och tyvärr har det visat sig att hästen inte riktigt stämmer in på den beskrivningen.:(
Så vad är det han gör egentligen? Faktum är att han är världens goaste häst med så otroligt mycket personlighet och en arbetarskalle utöver det vanliga! Han ger en känsla och lätthet i ridningen som jag aldrig upplevt på mina tidigare hästar och har fina och rörliga gångarter. Hans stora problem är dock att han kan bralla av i bocksprång titt som tätt i ridningen, främst när man ska fatta galopp. Ibland kan det gå flera dagar utan ett enda bocksprång och ibland kan han lägga av flera stycken på samma ridpass. Ibland är det bara små kickar för att få med alla benen i fattningen och ibland skjuter hela han rygg för att sedan lägga av lite fina sparkar, ibland för att han blir stressad/inte förstår/något händer och ibland utan förklaring över huvudtaget.
Vi kollade/stoppade om sadeln. Vi var iväg till veterinär och de kunde inte hitta något fel på honom. Därefter tog vi ut en Equiterapeut som konstaterade att han var jättesned i höften, höger bakben var nästan 10 cm högre när han stod jämt på backen! Sedan oktober månad har hon sedan varit ute och behandlat hästen och vi har fått direktiv om hur vi ska rida/stretcha, plus att jag har varit iväg på träningar med honom hos en tränare som använder sig lite av den akademiska filosofin. OJ vilken skillnad! Han blev som en helt ny häst och om jag tyckte han var rolig att trimma innan blev han ju bara bättre nu!:love:
Dock sitter bockningarna kvar. Jag tror att han reds in och kände av den där snedheten i höften, för den har han säkerligen haft mycket länge, och så började han bocka. Personen ställde sedan av honom, sålde honom vidare, han sattes igång igen, började bocka, ställdes av, såldes vidare osv. osv! Personer som inte klarat av honom har köpt honom och sedan låtit honom gå i en hage och skrota. Han har bockat sig igenom sitt liv och det kommer att krävas tid, tålamod och kunskap för att han ska lägga av med dom. Nu låter det som att det är ett jättestort problem, men det är de inte! För min lillasyster ja, det finns inte en chans att hon sitter kvar när han brallar av och hon har inte modet till att hoppa upp igen efteråt. Jag däremot, som är en ganska blygsam dressyrryttare utan några särskilda kunskaper i "problemhästar", rider honom utan problem och suckar mest åt honom när han bockar.
Till det sorgliga. Mina föräldrar har i ett halvår stått för alla kostnader kring honom medans jag skött om honom och tyvärr håller det inte längre. De vill sälja honom och hitta en bättre lämpad häst till min lillasyster. Jag studerar mitt första år på ämneslärarprogrammet, det vill säga 4 år (om inte mer) kvar tills jag tar examen. Jag har varken tid eller råd med en egen häst! Hur mycket jag än skulle vilja. Jag har skött om honom nu i ett halvår men som sagt, situationen är ohållbar för mina föräldrar och han måste säljas.
Jag vill finna en BRA ny ägare till honom, oavsett hur lång tid det tar och om det slutar med att jag får betala för honom själv tills jag finner någon lämplig. Den nya ägaren kommer att få en fantastisk häst men denne måste ha ordentligt med vett och kunskap, vara orädd samt våga låta hästen ta tid på sig att lära känna hans nya ägare. Han behöver komma till någon som jobbar honom varje dag och hade passat perfekt till Working Equitation, NH/Trickträning, Akademiskt eller western. Jag har ridit honom klassiskt med dressyrpass, lite hoppning för skojs skull och uteritter med och utan sällskap! Nu till min poäng med hela det här långa och förvirrande inlägget: Hur beskriver man bäst en sådan här häst i en annons och var ska man söka efter vettiga nya ägare?:confused:
Först vill jag säga: Vad kloka föräldrar ni har!
Men annars instämmer jag med de flesta övriga att det inte är någon problemhäst i den bemärkelsen. Han har hamnat hos människor som inte har gett honom så bra förutsättningar. Visst, han är kanske inte en nybörjarhäst, men säg precis som det är och sök efter rätt person. Ett alternativ är att lämna ut honom på foder kanske?
 
Låter inte som det skulle vara några större problem. Skriv att den bockar, men även är lågutbildad än så länge och har potential. Är bara priset ok så finns det säkert någon som kan tänka sig att köpa.
 
Fin annons! :) Kanske skulle vilja ha en tydligare bild på huvudet? I bättre ljus.
Det var billigt så tycker inte ni ska behöva gå ner alls på det priset.
För låga priser lockar ibland (talar bara efter egen erfarenhet) de lite mer "spontana" hästköparna
 
Fin annons! :) Kanske skulle vilja ha en tydligare bild på huvudet? I bättre ljus.
Det var billigt så tycker inte ni ska behöva gå ner alls på det priset.
För låga priser lockar ibland (talar bara efter egen erfarenhet) de lite mer "spontana" hästköparna
Hittade en provisorisk bild med huvud och en massa pannlugg!:D Tack för tipset!

Ja, vi sa samma sak. Att gå ner i pris lockar nog egentligen inte till oss de intressenter som vi "vill ha". Som sagt, skulle mina föräldrar säga stopp i och med pengarna så tar jag över honom tills vi hittar rätt köpare. Jag har inte bråttom att bli av med honom och vill verkligen att han hittar rätt person som tar över honom!
 
Såg din annons idag, den var jättebra skriven :) Ärlig och med mycket info. Men däremot kanske du ska lägga till vad den andra rasen i korsningen är också?
 
Vi vet inte vad det är i honom mer...:o Det står frieserkorsning i passet och vi har gissat oss till att han har frieser och någon slags kraftigare ponny i sig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 983
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 750
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 988
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 477
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp