Sälja som föl vs inriden 3 åring

bravur68

Trådstartare
Samtalade med en duktig uppfödare i mina trakter medans vi väntade med våra ston i "ultraljuds-kön" på seminstationen idag. Funderingar kring att sälja och för den delen även köpa föl (sett ur köparens synvinkel också) kontra sälja era unghästar som ex inridna 3-åringar.

Vi två arbetade på olika sätt eftersom vi har olika förutsättningar men båda två var vi förfärade av hur låga priserna blivit på fölungarna, svårt att sälja till vettiga priser berättade hon.
Kan bara hålla med, hon hade elitston med bra hoppstammar (även egna goda prestationer) vilka hon sålt föl ifrån där priserna hamnat runt 40.000.
Jösses, tror jag ska köpa föl hädanefter! :crazy:
Nä, kanske inte, så kul är det med avel fortfarande :love:

Bolla lite synpunkter vetja.
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

Hänger inte med riktigt, 40 000kr (inkl moms) är väl bra betalt för föl med schysst avans, om den är e "normaldyr" hingst?
Ett föl har ju inte hunnit kosta något.

Marknaden i Sverige är rätt spännande nu.
Jag häpnar över det enorma prisspann som finns gällande unghästar.
Svenskuppfödda 3-åringar med klass 1/diplom från 3-års i spannet 100´-150´.
Samtidigt verkar det pumpas in riktigt fina och välstammade importer från Tyskland och Holland i prisspannet 60´- 80´.

Har även sett en del fina, ofta tyskstammade, Polacker och Letter för 30´-60´ för den med tight plånbok.

Hur fungerar detta? Går det att sälja de svenska visade uppfödningarna för sexsiffrigt när det finns så hård konkurrens?
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

Nog tycker jag att de hinner kosta en hel del fram tills avvänjningen. Föder man upp så kostar det ju att hålla sig med ett avelssto under hela dräktighetstiden samt när fölet går vid sidan. Räknar man riktigt ordentligt med vad man lägger ned för arbete så kan man ju bara se sig i månen om de pengarna. Men det sedvanliga också med seminavg, bet.avgift och levande föl avg, vaccinationer, ID-koll och registrering.
Priserna på 3-åringarna varierar verkligen men nog finns det några billiga.
Dock vill jag nog göra andra uppmärksamma på dessa tyska/holländska importer, några ska ha kommit från välrenommerade stuerier men det har varit svårt att utröna om de kommit direkt därifrån, svårt att få vettig info där. Hur som helst så har det varit en del turbulens kring några sådana hästköp och det står bla om det i en artikel i senaste Ridsport. Tyvärr så är det många liknande fall... och de är precis så billiga som du uppgav.
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

En föl kan ju ha hunnit kosta en hel del innan det ens är fött.
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

Oj oj inte hunnit kosta nåt?

Jag gjorde en uträkning på det och ett föl har kostat i runda slängar 54 000 när det är 6 månader. Sedan kan man plussa på en hel del om man använder sig av en dyr hingst på fryst. Nu har jag inte halvblod men själva språngavgiften, som ju är det som skiljer bland raserna, är inte det stora kostnaden i det hela.
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

jag tycker 40.000 är ett bra pris , inte klagar man.
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

jag skulle aldrig sälja något av mina föl för 40 000.... tycker att det är väldigt lite pengar! men visst om man vet att man tjärnar pengar om man får 40 000 så ska man väl ta det, vet dock att jag skulle gå med förlust om jag sålde någon av de mina för 40 000
skulle hellre sluta avla än att sälja med förlust.
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

jag tycker 40.000 är ett bra pris , inte klagar man.

Hänger inte med riktigt, 40 000kr (inkl moms) är väl bra betalt för föl med schysst avans, om den är e "normaldyr" hingst?
Ett föl har ju inte hunnit kosta något.

Finns många uträkningar på vad ett föl har kostat fram tills avvänjning, och jag har aldrig sett någon med siffror under 60. 000:-

Så jag förstår inte hur 40. 000:- kan vara ett bra pris med bra avans? Ska uppfödarna sponsra er med de minst 20. 000:- som dom går back för att ni sk få tillgång till bra hästar?

Om jag skulle komma på tanken att sälja en fölunge så billigt är det för att jag hamnat i någon typ av ekonomisk kris...

Jag vill sälja mina hästar inte skänka bort...

/Camilla
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

Jag tror att Sveriges halvblodsavel kommer i kortaste tiden att sälja mycket bra föl för 15000-20000kr ochså !!!
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

Har du fött upp ett föl någon gång?:confused:
Har inte fölet kostat något? Man kan inte få något föl utan sto vilket innebär att kostnaderna för stoet också måste tas med i beräkningen.
Vi kan ta en jämförelse. Du ska åka utomlands och jobba 1 år och din kompis får låna din bil medan du är borta. När du kommer hem får du tillbaka bilen med nedslitna däck, försäkringen är inte förnyad, obesiktigad, oljan är inte bytt. När du vill ha pengar till nya däck, värdeminskning och övrigt får du till svar - jamen jag har betalt bensinen. Det är det jag använt, det andra får du stå för, det är ju din bil. Hade du accepterat det?

"jättebra" importer från Tyskland och Holland - jag tror inte tyskarna eller holländarna säljer "jättebra" hästar för 60 000 kr.

Det kan vara en slump men jag har sett två "jättebra" importer, en från Tyskland och en från Polen, båda är nu döda p g a de inte håller för normal ridning.
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

Har du fött upp ett föl någon gång?:confused:
.

Ja faktiskt.

Tog föl efter en blue hors hingst för några år sedan och när fölet hade tittat ut var kostnaden ca 16 000 kr vill jag minnas, inkl foster/föl förs + virusabort vacc + tillskottsfodret till stoet.
Jag räknar inte med stoets grundkäk i den summan eftersom jag hade gett henne mat även om hon inte hade varit dräktig.

Sedan gick de på bete fram till avvänjning och jag behövde inte fodra.

Räknar man in stoets kostnader så blir det givetvis en annan femma.
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

"jättebra" importer från Tyskland och Holland - jag tror inte tyskarna eller holländarna säljer "jättebra" hästar för 60 000 kr.

Jag skrev inte jättebra utan jättefina.
Tyskarna har många års erfarenhet av genomarbetad proffessionell ridsportavel.
Det finns otroligt mycket hästar och jag upplever iaf att det är ganska enkelt att hitta en (per min def) fin välstammad häst jämfört mot sverige + att priserna i tyskland är mer förmånliga.
Rent generellt kan jag även uppleva att jag från tyskland i större utsträckning får en väl fostrad/hanterad/grundrinden häst, jämfört med Sverige - fast det är ju min privata samlade upplevelse.

Det kan vara en slump men jag har sett två "jättebra" importer, en från Tyskland och en från Polen, båda är nu döda p g a de inte håller för normal ridning.

Det var säkert ingen slump, vet du hur många svenskuppfödda ridsporthästar som årligen har återkommande problem och får slås ihjäl/triangelmärkas pga problem med rörelseapparaten?
Jag vet inte hur många det är men med tanke på premierna och villkoren i halvblodens användbarhets/vetvårdsförsäkringar så vågar jag påstå att det är ett stort problem i Sverige.

Skitavel eller skit i sadeln? ;)
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

Utan att i övrigt ens kommentera Dina märkliga beräkningar kring kostnaden för att producera ett föl måste jag få stilla min nyfikenhet..

Var bor Du som kan ha kvalitativt bete för sto och föl under 7-8 månader och där betesvallen vare sig kräver/krävt skötsel eller insåning?
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

Ja faktiskt.

Tog föl efter en blue hors hingst för några år sedan och när fölet hade tittat ut var kostnaden ca 16 000 kr vill jag minnas, inkl foster/föl förs + virusabort vacc + tillskottsfodret till stoet.
Jag räknar inte med stoets grundkäk i den summan eftersom jag hade gett henne mat även om hon inte hade varit dräktig.

Sedan gick de på bete fram till avvänjning och jag behövde inte fodra.

Räknar man in stoets kostnader så blir det givetvis en annan femma.

Det måste ha varit en väldigt billig hingst, eller var det många år sedan?
Vi har använt en svensk hingst i år med mycket bra stam och meriter i GP. Vi får punga ut med ca 20.000 kr för språng+levande föl+stationsavgift+resor+extra UL för försäkring av fostret.


För övrigt är det bara att gratulera till så bra bete (och så bra väder) att du kunnat ha dem ute hela tiden i flera månader och inte behövt fodra ett endaste höstrå eller kraftfoderkorn.
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

Men man måste ju också kolla marknadens status. Det känns som många uppfödare sticker huvudet i sanden när det gäller prislägen, du vill inte sälja ett föl för ex 50 000, men då kan det ju bli så att du står där med osålt föl och importerna bara ökar.
Såklart handlar det ju om vilken kvalité man har på fölet (stam osv) men om man kan få en unghäst eller föl efter duktiga/kända hingstar och mycket meriterat möderne för 50 000 i Frankrike (ex) så varför skulle man vilja köpa ett föl i Sverige med ev sämre möderene (eller liknande) för säg 80'?

Jag förstår att det kostar att ta fram föl men man måste också hålla reda på konkurrentern.a
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

Oj det måste varit evigheter sedan man kunde tillverka ett föl för 16000.

Jag var uppe i 12000 innan mitt sto ens blev dräktigt. Efter det tillkommer 90 dygns avgift plus fosterförsäkring, alltså lika mycket till. I runda slängar 24000 innan fölet ens är fött och inga kostnader är beräknade för stoet. Då tänker jag på kostnader som foder, hovslagare försäkring, vacc.

Men annars måste jag erkänna att jag hade varit nöjd att få 40 000 för ett föl, helt enkelt för att det är skitsvårt att sälja föl med vinst. Jag säger bara Grattis till er som lyckas få ut mer :)

Jag har en åring jag skulle behöva sälja men det är inte lätt...
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

varför ska du beräkna hovslagare osv för stoet? Det hade du ju haft iallafall?
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

Alla tar inte föl på ett sto som dom redan har och kommer ha kvar även om den inte ska vara kvar i aveln.
Då får man räkna med alla kostnader man har för hästen, egentligen även inköpspriset delat på antal år/föl man har tänkt ha kvar stoet.

Jag tror att en stor anledning till att priserna ligger lågt är denna hobbyavel där stoägare tar enstaka föl på sitt sto som dom ändå har och inte behöver tjäna eller ens gå +/- 0 på, just för att det är en hobby.

Importerna är säkert bra och hållbara i vissa fall, men precis som dom svenskuppfödda så är dom inte alltid så bra som det har sagts och alla håller inte i evighet.
Men köper man en svenskuppfödd häst av en seriös uppfödare kan man få hästens hela historia från födsel och även mammans och ev. syskon.
Får man det tror jag att man har en större chans att man får en häst som man vill ha och att ev. problem blir lättare att lösa.

Köper man en häst som är importerad är det väldigt svårt att få hjälp och tips vid ev. problem.

Det är ju inte dom absolut bästa hästarna som säljs till sverige för 60.000, men lägsta nivån i t.ex. Tyskland ligger nog högre än den svenska vilket gör att dom sämsta tyska är ungefär som en halvdan svensk, en halvdan tysk är som en okej svensk, en okej tysk är som en bra svensk.
 

Liknande trådar

Avel God kväll! Jag har fått två russföl i år (mina första föl). Har redan några som är intresserade av stofölet och det är ju jättekul! Men...
Svar
4
· Visningar
1 692
Senast: France
·
Hästmänniskan Vi har tittat på stor häst till dotra och mig. Hade satt 50.000 som gräns. Hittade en annons om en engelsk import som inte hade någon...
Svar
19
· Visningar
3 699
Senast: aramis
·
Avel Ni som har föl/unghästar till salu, får ni dem sålda? Kontaktas ni av några seriösa spekulanter? Anledningen till att jag frågar är...
2
Svar
36
· Visningar
5 864
Senast: Retzina
·
Avel Nu får jag säkert på "nosen" har fått det förr:) Men på ett sätt liknar detta varandra..tycker jag. Om jag köper ett föl(som jag gjort...
Svar
4
· Visningar
1 442
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp