Sälja som föl vs inriden 3 åring

Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

Du får köpa vilka hästar du vill. Jag säger bara vad som kommer att och redan håller på att hända. Det kommer råda brist på bra föl och unghästar om ett par år.

I vilken annan branch menar du att folk inte måste gå med vinst för att kunna bedriva sin verksamhet förresten? :confused:

Naturligtvis köper jag de hästar jag vill, det gör nog de flesta av oss ryttare och där ligger väl problemets kärna? Det går inte som uppfödare (hobby- eller proffs) att bestämma att ett föl ska kosta si eller så, det handlar om kvalitet och efterfrågan.
Ett bra föl med attraktiv stam är eftertraktat och betingar ett högre pris men så länge folk avlar på mediokra ston med omoderna stammar och hingstar som inte är i ropet så kan man inte begära att få samma pengar för de fölen.

Jag börjar undra om du missförstår mig med flit för jag menar att om man inte går med vinst så får man antingen lägga om sin affärsplan eller lägga ner densamma.
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

kl
intressant läsning...
Brukar säga att jag fick köpa min fölunge på tok för billigt, och det stämmer nog. Dock var jag och uppfödaren övverens från början - jag stod för alla fölets kostnader efter födseln (registrering, vaccinering, avmaskning osv.), samt hälften av foder/strökostnader för sto och föl. Delade även på mockning och skötsel innan avvänjning.
Uppfödaren betalade språng samt fölavgiften, och tog hand om allting gällande stoet innan fölning. Om jag ska räkna in kostnader för stoet under dräktigheten gick uppfödaren definitivt back. Ska jag däremot bortse från det (?) så gick hon kanske någon tusenlapp i plus.
Jag är otroligt tacksam för att jag fått chansen att köpa och träna upp denna häst för dessa pengar. För min del var det ju lite "grisen i säcken", man vet aldrig vad man får, men jag hade inte haft råd att köpa en inriden unghäst med liknande stam.

Prislapp: 20000:- för ett halvblod (ja varmblod då) med hoppstam. Idag 3 år, lagom inriden, och grisen i säcken blev en prins;)

(Själv föder jag upp såna där otroligt DYRA raskatter (folk tror man blir miljonär av det). Brukar säga att det är ett underbart sätt att spara pengar på. För har man tur går man + - 0 i slutändan...)
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

Då ska vi kanske alla bestämma oss för att lägga ner..

För när de bästa fölen, ur de bästa stostammarna med de bästa prestationerna säljs på elitauktionen för 25.000 kronor så handlar det väl ändå inte om att man får betalt för kvalitet?? eller??
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

Om sådana föl säljs för 25 000 kr (är det möjligt? Fölet jag ska köpa kostar 50' och är inte efter ett elitsto? så är det ju något knasigt.
Antagligen för att uppfödare inte är kända för folk utanför de olika sporternas kretsar. Eller för att marknaden inte vill ha dessa föl. Det kan ju aldrig enbart vara kundernas fel att det inte går att sälja föl?
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

Jag tror att det är bra för svensk avel, det som vi går igenom prismässigt för våra föl, just nu.
På något vis så skiljer det agnarna ifrån vetet, så att säga.
De uppfödare, som har det i blodet, och som livs stil, att avla, kommer alltid att finnas kvar, för dom är intresserade utav AVEL, inte pengar i den betydelse om man har fått en förtjänst utav försäljningen av fölet, eller inte.

Man värnar väldigt högt att fölet kommer till rätt köpare, som kan erbjuda en stabil och kunnig framtid.

Och titta nere i Tyskland, vad en fölunge kostar där, så tror jag i flerfallet att vi har dock bättre pris, på våra föl, här hemma i Sverige.
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

Tyvärr tror jag tvärtom.

Jag kan bara svara för mig själv och jag avlar småskaligt för att jag brinner för det, det är min största hobby samtidigt som en del av mitt levebröd.
Men jag är inte rik och jag har lagt ner stora investeringar i mina ston och min avel. Någonstans måste jag få tillbaka pengar eftersom jag ska försöka leva på min hästverksamhet. Går inte det får man avveckla och pyssla med något annat. Jag är supernoga med vem jag säljer mina avkommor till :grin: Och jag kan verkligen sälja "billigt" om det tex är till en duktig tävlingsryttare som jag vet kommer ta fram min uppfödning och därmed öka värdet på mitt sto, hingst och ge mig vinsten någon annanstans än just avans på fölet.

Många av dom riktigt seriösa uppfödarna jag känner har varit väldigt försiktiga med att betäcka i år, många kommer inte att få några föl nästa år alls. Dom mindre seriösa betäcker på och fyller på marknaden med i mitt tycke fel typ av hästar. Det kan jag inte se som särskilt positivt för vare sig köpare, säljare eller marknad i längden.
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

Jag tror att det är bra för svensk avel, det som vi går igenom prismässigt för våra föl, just nu. På något vis så skiljer det agnarna ifrån vetet, så att säga.

Det tror jag också. Det är sunt för marknaden!

De uppfödare, som har det i blodet, och som livs stil, att avla, kommer alltid att finnas kvar, för dom är intresserade utav AVEL, inte pengar i den betydelse om man har fått en förtjänst utav försäljningen av fölet, eller inte.

Här håller jag inte alls med dig. Jag tror att det kommer bli större prisskillnader på föl/unghästar, de bra hästarna kommer att kosta mera pengar och de sämre kommer bli billigare. De sämre duger säkert till de allra flesta hobbyryttare, och många gånger är det de som fötts upp "för att få ett föl undan mitt sto".

De bättre är förhoppningsvis från starka stostammar, väl matchade med rätt hingst, uppväxta i flock under goda förutsättningar att bli en stark och hållbar häst.

Sen är det väl ingen motsättning att man är intresserad av avel för det? Snarare tvärtom skulle jag vilja säga. Det man är intresserad av blir man bra på.

Man värnar väldigt högt att fölet kommer till rätt köpare, som kan erbjuda en stabil och kunnig framtid.

Naturligtvis är köparen viktig, inte minst för att meritera mödernet ytterligare.

Och titta nere i Tyskland, vad en fölunge kostar där, så tror jag i flerfallet att vi har dock bättre pris, på våra föl, här hemma i Sverige.

Vad menar du med bättre? Bättre för säljaren eller bättre för köparen? Jag tror att prisskillnaderna är större i Tyskland mot i Sverige. Bra hästar kostar mer, sämre hästar kostar mindre.

Jag läser mycket hästannonser och tycker att alla föl annonseras för ungefär samma penning. Detta oberoende av vad de har för möderne etc. Jag tror inte att de sämre fölen säljs för de priserna (jag hoppas inte det!). Trots att de naturligtvis har kostat lika mycket att producera - men här måste marknaden bestämma mer!

För att svara på ursprungsinlägget så tror jag att det många gånger ger mest att sälja föl. Ska man behålla till treåring så kräver det en massa saker: Kunskap, en massa tid, att hålla hästen i 2,5 år till, risken för skador ökar mångfalt, etc. Men det är klart att potentialen att få ut mer för hästen också ökar!
 
Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

Instämmer till fullo.
Ville bara tillägga, som jag tidigare skrev i ett av inläggen (som även stryker under det du skrev nyss) att priserna på de fölen jag kollade på, vid ett av Tysklands största stuterier, inte låg på våra nivåer - de var långt över. Jag tror inte att vi får samma priser på fölen här efter ston med likvärdiga meriter, tyvärr.
Tycker lite att jag gick över ån för att hämta vatten efter att ha sett mig om ett par rundor. Jag har hittat det jag sökte - här hemma, priset var inte högt och jag prutade inte heller ;)
 

Liknande trådar

Avel God kväll! Jag har fått två russföl i år (mina första föl). Har redan några som är intresserade av stofölet och det är ju jättekul! Men...
Svar
4
· Visningar
1 688
Senast: France
·
Hästmänniskan Vi har tittat på stor häst till dotra och mig. Hade satt 50.000 som gräns. Hittade en annons om en engelsk import som inte hade någon...
Svar
19
· Visningar
3 694
Senast: aramis
·
Avel Ni som har föl/unghästar till salu, får ni dem sålda? Kontaktas ni av några seriösa spekulanter? Anledningen till att jag frågar är...
2
Svar
36
· Visningar
5 856
Senast: Retzina
·
Avel Nu får jag säkert på "nosen" har fått det förr:) Men på ett sätt liknar detta varandra..tycker jag. Om jag köper ett föl(som jag gjort...
Svar
4
· Visningar
1 439
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp