Sälja sto innan fölet är avvant

prinsessfeminist

Trådstartare
Ni som har mer erfarenhet än mig, hur har ni gjort?

Stoet skall säljas, inte fölet.

Hur gör ni?

Dela gärna med er av erfarenheter, både bra och sämre.

Jag har en intressent på mitt sto, som vill ha köpa till ett vettigt pris, och därför kan hysa fölet till avvänjning. Det handlar om ca fem månader.

Själv känner jag mig osäker och jag har ingen egen erfarenhet av liknande upplägg.

Så, shoot!
:cool:
 
Jag la ut mitt sto på annons när fölet var 2 veckor gammal, så att eventuell köpare skulle ha chans att seminera det året. Detta var i juni. Köparen kom och tittade på hästen några veckor senare och jag tror att han la en handpenning, han ville inte betäcka henne. Sen hade jag kvar hästen och fölet till februari då fölet var avvant och jag hade satt igång stoet lite åt honom, han kom och tittade igen, jag veterinärbesiktade och sen tog köparen hem henne.

(Sen visade sig att skrället hade varit ute på egna äventyr, chocken när köparen ringde i juli året efter och berättade att det stod ett föl i hagen! :eek::eek: )
 
Provred när stoet satts igång lite lätt när fölet var 3-4 månader.
Besiktade,röntgades och betalade hela summan.
Försäkringen flyttades på mig och stoet stod kvar hos fd ägarna och dom stod som fodervärd under tiden som var kvar.
Jag betalade försäkringen.
Hämtade när fölet var avvand.

Inga problem alls och var nöjd med upplägget 😊
 
Tack för era svar. Jag kanske skall tänka så, att jag behåller henne hemma. Vi har resonerat om att fölet åker med henne hem, och jag hämtar honom vid avvänjning.

Men då lämnar jag ansvar till en person som jag inte känner och det är väl det som är vanskligt.
 
Tack för era svar. Jag kanske skall tänka så, att jag behåller henne hemma. Vi har resonerat om att fölet åker med henne hem, och jag hämtar honom vid avvänjning.

Men då lämnar jag ansvar till en person som jag inte känner och det är väl det som är vanskligt.
Ja, det låter tryggare att ha kvar dem hos dig!
 
Jag hade absolut valt att behålla båda två hemma och så får köparen hämta stoet när fölet är avvant.
 
många år sen nu, men jag sålde ett sto strax efter att hon fölat. Eftersom hon såldes till avel ville jag ge köparen möjlighet att betäcka (seminera) om henne. Hon såldes snabbt, jag transporterade henne till seminstationen, köparen betalade alla kostnader där. I december lämnade hon gården här via lastbil.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 375
Hästmänniskan Jag har haft egen häst i många år, men kommer nu att tvingas ta bort honom pga skada. Min spontana tanke när han blev utdömd var "ingen...
Svar
12
· Visningar
1 617
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Jag har köpt ett sto som var dräktigt i ca 8:e månaden för 50 000 och kontrakt är skrivet där det står att hon är dräktig med en viss...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 583
Senast: Similitude
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 024
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp