Lumos_Nox

Trådstartare
Mot bättre vetande tänkte jag försöka sälja lite grejer jag har liggande hemma. Både häst och ryttare utrustning, vanliga kläder, inredning och möbler.
Vilken/vilka sidor föredrar ni som säljer/köper begagnat? Både ris och ros.
 
Jag gillar tradera. Inget krångel med folk som ångrar sig, och om folk mot förmodan krånglar är det bara att blocka dem och lägga upp varan igen automatiskt. Har även sålt en del möbler där, men billigare möbler lägger jag upp på blocket.
Tycker du det känns som om folk är aktiva på tradera? Låter ju som en toppen lösning, det är ju pågrund av allt krångel hela tiden som man drar sig för att sälja.
Inte sålt något där, bara handlat växter.
 
Jag gillar tradera. Inget krångel med folk som ångrar sig, och om folk mot förmodan krånglar är det bara att blocka dem och lägga upp varan igen automatiskt. Har även sålt en del möbler där, men billigare möbler lägger jag upp på blocket.

Plus en på den.

Jag gillar också tradera. Slipper svara på samma fråga tio gånger till potentiella köpare som sedan drar sig ur. Det är lättare att hålla koll på betalning, köparens adressuppgifter finns redan på plats och det är både enklare och billigare att boka frakt.
Nackdelen är väl avgiften, men oftast får jag bättre betalt på tradera än marketplace så för mig har det lönat sig ändå.
 
Plus en på den.

Jag gillar också tradera. Slipper svara på samma fråga tio gånger till potentiella köpare som sedan drar sig ur. Det är lättare att hålla koll på betalning, köparens adressuppgifter finns redan på plats och det är både enklare och billigare att boka frakt.
Nackdelen är väl avgiften, men oftast får jag bättre betalt på tradera än marketplace så för mig har det lönat sig ändå.
Då låter det som om jag får sätta mig in i Tradera lite bättre.
Något du känner går bättre/sämre på tradera?
 
Plus en på den.

Jag gillar också tradera. Slipper svara på samma fråga tio gånger till potentiella köpare som sedan drar sig ur. Det är lättare att hålla koll på betalning, köparens adressuppgifter finns redan på plats och det är både enklare och billigare att boka frakt.
Nackdelen är väl avgiften, men oftast får jag bättre betalt på tradera än marketplace så för mig har det lönat sig ändå.
Och om en köpare inte betalar så hjälper tradera till att påminna dem. Istället för att man själv ska lägga tid och ork på det.
 
Tycker du det känns som om folk är aktiva på tradera? Låter ju som en toppen lösning, det är ju pågrund av allt krångel hela tiden som man drar sig för att sälja.
Inte sålt något där, bara handlat växter.
Jag skulle säga att jag får sålt 90% av allt jag lägger upp, om inte mer. Vad som behövs är bra bilder, tydlig beskrivning (noga med skick, storlek etc), och ett lite lägre utgångspris. En får ha lite is i magen så brukar budgivningen gå upp mot slutet. Jag brukar se det som att de grejer jag säljer billigt tjänar jag in på de grejer som säljs dyrt. Det är svårt att veta exakt vad som kommer skena iväg om det inte är typ märkesgrejer.
 
Då låter det som om jag får sätta mig in i Tradera lite bättre.
Något du känner går bättre/sämre på tradera?
Tycker det mesta hästrelaterat säljer bra.
Vissa saker som är lite ovanligt eller i en egen nisch kan vara bättre att sätta det pris man vill ha och sen låta annonsen ligga uppe ett tag istället för att sätta lågt utrop och knappt få något alls för det pga liten nischad marknad.
 
Jag skulle säga att jag får sålt 90% av allt jag lägger upp, om inte mer. Vad som behövs är bra bilder, tydlig beskrivning (noga med skick, storlek etc), och ett lite lägre utgångspris. En får ha lite is i magen så brukar budgivningen gå upp mot slutet. Jag brukar se det som att de grejer jag säljer billigt tjänar jag in på de grejer som säljs dyrt. Det är svårt att veta exakt vad som kommer skena iväg om det inte är typ märkesgrejer.
Tack för lite insidetips!
 
Tycker du det känns som om folk är aktiva på tradera? Låter ju som en toppen lösning, det är ju pågrund av allt krångel hela tiden som man drar sig för att sälja.
Inte sålt något där, bara handlat växter.

Som en aning shopaholic på kan jag säga att Tradera är i allra högsta grad aktivt... :o Nu köper jag ju inte hästsaker men jag kan tänka mig att med en bra annons (bra bilder och bra måttangivelser) är det inte något större problem att få sålt.
 
Jag använder till 99% marketplace. Vissa grejer kan jag sälja på blocket. Använder Tradera enstaka gånger, men det tar emot lite när det kostar pengar 😁
 
Oavsett var du annonserar: Skriv noggranna annonser! Skriv också i text vilken storlek det är, inte bara informera genom foto på en lapp i plagget eller liknande. Och bra foton där man tydligt ser varan som säljs.

Jag upplever att de flesta som klagar på att det är svårt att sälja begagnat helt enkelt gör dåliga annonser. Det är SÅ vanligt med stavfel även när det gäller märket på ett plagg (tex är det många som säljer hundtäcken och skriver att de är från "hurrta" trots att det står "hurtta" tydligt på alla lappar i täckena). Det är också jättevanligt just att inte skiva storlek eller lägga ut bild där man inte ens ser hela produkten.

Ju mer relevant info du har med i annonsen, desto lättare att få sålt.
(Jag har fått sålt allt jag annonserat, oavsett om det varit blocket, tradera eller marketplace.)
 
Jag samlar på hög och åker på lokala hästloppisar istället. Mindre strul, och som bonus kan man ju hitta fler prylar till sig själv 😅.

Mitt bästa fynd var ett 300g Rambo för 300kr...
 
Som en aning shopaholic på kan jag säga att Tradera är i allra högsta grad aktivt... :o Nu köper jag ju inte hästsaker men jag kan tänka mig att med en bra annons (bra bilder och bra måttangivelser) är det inte något större problem att få sålt.
Får göra iordning en bra säljtext mall så blir det lätt att få med all info på varje grej.
 
Jag använder till 99% marketplace. Vissa grejer kan jag sälja på blocket. Använder Tradera enstaka gånger, men det tar emot lite när det kostar pengar 😁
Det är ju ifrån marketplace jag hör om flest mardrömsköpare.:D
Jo, det är klart. Jag gillar ju pengar också!
 
Jag samlar på hög och åker på lokala hästloppisar istället. Mindre strul, och som bonus kan man ju hitta fler prylar till sig själv 😅.

Mitt bästa fynd var ett 300g Rambo för 300kr...
Klubben har loppis snart, funderar på att åka ner dit men jag jobbar så dumt.
 
Det är ju ifrån marketplace jag hör om flest mardrömsköpare.:D
Jo, det är klart. Jag gillar ju pengar också!
Jo, jag håller med om det i sak, men jag slipper skicka något! Jag kan ställa det utanför dörren och bara få pengar swishade. Avskyr att packa, boka frakt och åka till en affär för att skicka, jag gör inte det för en pryl under 500 kr. Det mesta jag säljer är billigare än så. :)
 
Möbler på Marketplace/lokal köp och sälj på Facebook.

Hästsaker i specifika hästgrupper på Facebook.

Tradera var längesedan för mig.

Har faktiskt också skickat iväg till en sida som säljer begagnade hästsaker också, även om de tar provision.
 
Tradera för billigare saker, hästnet eller marketplace för lite dyrare. Traderas avgift är ju inte jättehög, och det är supersmidigt att få betalt och fixa frakt, och fraktsedeln skriver jag ut hos mitt ombud.
 

Liknande trådar

Hemmet Ja eh, det var visst dags att bli sambos. I slutet av nästa månad ska vi flytta till vår lägenhet. Bostaden blir både större än vad vi...
Svar
9
· Visningar
887
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 607
Senast: TinyWiny
·
Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: lindaf
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 598
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp