Säljare angett fel antal nycklar till huset

Läser jag ts rätt, hade det varit bättre om säljaren bara hade kastat den femte nyckeln utan att säga något om det.

Fast jag är rätt övertygad om att varken garageport eller bakdörren levererades utan nycklar fast med nyckelvred, så det var fortfarande bara en tidsfråga innan jag skulle se det. Hade säljarna kastat den femte nyckeln kanske jag hade trott att alla nycklar fanns till entrédörren och bytt ut de andra låsen till samma låscylinder som den dörren, men det kommer jag inte göra med informationen jag har idag.

Frågan uppstod när jag insåg att vi hade två lås in till fastigheten utan att ha en enda nyckel till dessa.
 
Fast på sätt och vis har dom det, för både bakdörren och garageporten går in till fastigheten. Och de intygade att det totalt finns 4st nycklar till fastigheten. Det intygade inte hur många nycklar det fanns till entrédörren....
De har inte intygat att någon nyckel går till varesig garage eller bakdörr, bara till fastigheten.
 
De har skrivit på att 4 nycklar finns och ni får sedan 5 st. Hade väl varit annorlunda om det va tvärtom. Finns väl inget som kan vara juridiskt fel i hur det gått till. Låter märkligt.

Jo kanske. Fast både larmbolaget och vårat försäkringsbolag har som krav att vi ska ha "kontroll" på antalet nycklar till huset. När vi då får information vid köpet att säljarna vet att det totala antalet så känns det bra. När vi sedan upptäcker att det inte stämmer och vi måste byta lås så blir man ju fundersam. Känns som att det måste vara ett extremt vanligt problem så blev förvånad att jag inte kunde googla fram svar.
 
Nej, självklart inte men du påstår att de indirekt garanterat att nycklarna skulle fungera även där när det enda de garanterat är att det är nycklar till fastigheten. Stor skillnad.

Nej, det har jag aldrig påstått att dom "indirekt garanterat". Däremot påstår sig dom att veta (och skriftligen intyga) att dom ger oss det TOTALA antalet nycklar till fastigheten och inte bara "nycklar till fastigheten". Stor skillnad.
 
Jag tycker det är rätt märkligt att det inte finns nycklar till två(?) av fastighetens låsbara dörrar.
Utan bara till en, ytterdörren?
(Förstod jag rätt då @Presto ?)

Jag hade iaf förutsatt att de nycklar jag fick vid tillträdet passar alla lås även om det är olika nycklar i olika dörrar.
 

Nu blir jag fundersam om vi pratar olika språk eller vad det är som händer. Vart står det i det inlägget #63 att säljarna "indirekt garanterar" att bakdörr och garageport har samma låscylinder som entrédörren? Det måste vara något du snurrat ihop.

Ska försöka sammanfatta hela historien så vi båda förstår vad vi menar. Säljaren meddelar skriftligt att det finns totalt 4st nycklar till huset. Att dom har "kontroll" och vet det totala antalet nycklar är bra för oss då det innebär att vi inte behöver byta lås eller liknande för att ha giltiga försäkringar. Ett tag efter inflytt inser vi att denna information som säljaren gett oss är felaktigt, då vi ser att det finns (minst) en till typ av lås på två av ingångarna till fastigheten.

Informationen jag fick från försäkrings- och larmbolag vid överlåtelsen är att har säljarna angett det totala antalet nycklar till fastigheten och inte angett att någon nyckel är försvunnen eller borttappad så behöver man inte byta lås. Detta då säljarna skrivit under på informationen och man måste kunna lita på det. När bolagen får reda på att vi inte ens har nycklar till vissa dörrar in i fastigheten så blir vi ombedda att omedelbart byta lås då vi uppenbarligen inte har "kontroll" på antalet nycklar.

Tilläggsinformation:
Det finns fler ingångar till huset som jag inte nämnt (tror jag) där säljarna berättat att dörrarna inte är upplåsningbara utifrån. Detta installerade säljarna medvetet eftersom att deras rutin var att alltid gå genom entrén för att larma av och sedan låsa upp och låsa övriga dörrar inifrån. Därför dröjde det flera månader innan vi upptäckte att det fanns nyckelvred på utsidan av vissa dörrar. Jag blev ännu mer förvånad när jag insåg att den enda typen av nyckel som vi fick inte passade i dessa dörrar. Dessa dörrar har inte levererats utan nycklar utan alla nycklar är alltså någon annanstans.


Sammanfattning:
Nej, säljarna har inte intygat att nyckeln vi fick går till garageport eller bakdörr, det har jag aldrig heller påstått.
 
Jag hade bytt cylindrar i alla dörrar för att släppa tanken på om det finns nycklar på vift. Hade kalkylerat med det vid köpet. Känns lite sent att upptäcka att det finns låscylindrar efter några månader. Jag vet inte om det är något som tillkommit på senare år men de gånger vi köpt fastigheter har försäkringsbolagen aldrig undrat över nycklarna.
 
Jag skulle bytt utan att fråga men ändå lägga en liten fråga om vilken nyckel som är till just den specifika dörren som inte någon av de nycklarna ni fått passar. Men inte tagit striden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp