Säljare angett fel antal nycklar till huset

Tja...jag kan erkänna att vi uppgav att det fanns 3 nycklar till gamla huset men vid överlåtelsen hittade vi bara våra två som var de vi hade på våra nyckelknippor.
 
Jag förstår inte riktigt problemet. Antingen behöver du nycklarna och då ringer du och frågar om de vet var de är eller så behöver du dom inte och då kvittar det. Men du känner dig alltså sviken av säljarna för att de eventuellt missat att ge er nycklar till två dörrar, men vill inte fråga efter dom? Jag har aldrig bytt lås efter att ha köpt bostad, jag har heller inte oroat mig för att säljaren ska bryta sig in i mitt hus med en nyckel de sparat.

Problemet är att när vi köpte huset gjorde vi det i tron om att vi hade kontroll på antal nycklar i omlopp. Detta genom att säljaren skriftligen angett att det fanns totalt 4st nycklar till fastigheten och skrivit under att de svarat sanningsenligt. De har inte uppgett att någon nyckel skulle vara saknad och vi fann ingen anledning att misstro säljarna då huset skulle vara "topprenoverat".

Jag känner mig inte sviken av säljarna, jag känner mig lurad. Detta då vi köpte huset i tron om att vi fick samtliga nycklar till huset i samband med överlåtelsen och därmed inte skulle behöva bekosta nya låskolvar. Hade vi vetat att säljarna var osäkra på antalet nycklar innan överlåtelsen hade vi kanske köpt det utan diskussion, men då beställt nya lås så vi hade det samma dag vi fick huset.
 
Men släpp det.

Det är inte "sjukt konstigt" om man faktiskt haft de där nycklarna aktuella och inte tänkt på några andra nycklar. Jag lämnade två nycklar till gården. Vet att det sannolikt finns fler men hade ingen aning om var de i så fall skulle varit. De kanske helt enkelt hade för sig att det var alla nycklar.

Fast intygade du att det totalt fanns 2 nycklar och att inga saknades?

Att man missar t.ex. nyckeln hos larmbolaget kan jag köpa. Men när man sitter där och intygar antalet nycklar har jag svårt att se att man skulle missa att det finns fler än en dörr in till fastigheten.
 
Jag känner mig inte sviken av säljarna, jag känner mig lurad. Detta då vi köpte huset i tron om att vi fick samtliga nycklar till huset i samband med överlåtelsen och därmed inte skulle behöva bekosta nya låskolvar. Hade vi vetat att säljarna var osäkra på antalet nycklar innan överlåtelsen hade vi kanske köpt det utan diskussion, men då beställt nya lås så vi hade det samma dag vi fick huset.
Men ring till dem och fråga (lugnt och sansat) vilka nycklar som passar till garaget mm. Detta är väl ingen stor grej? Ring och fråga. Det kanske är så enkelt att de missat att lämna de nycklarna. Eller så ska era nycklar passa, men låsen kärvar och ni får tipset på hur man öppnar av säljarna.

Jag köpte en lägenhet där förra ägaren hade nycklar ute på vift. Dessutom hade polackerna som målat i lägenheten innan försäljning tappat bort en nyckel. Jag bytte lås. En ny kolv är ju inte alls så dyr. Det är ju värre om man behöver borra upp och byta hela låset, men är det bara kolven och nya nycklar kostar den inte så mycket. Väljer du tex Assa eller annat välkänt märke ber du dem att starta ett låssystem så bara den som är låsansvarig i deras register kan kopiera nycklar. Då har ni koll på vilka nycklar som finns även i framtiden.
 
Jag förstår inte riktigt problemet. Antingen behöver du nycklarna och då ringer du och frågar om de vet var de är eller så behöver du dom inte och då kvittar det. Men du känner dig alltså sviken av säljarna för att de eventuellt missat att ge er nycklar till två dörrar, men vill inte fråga efter dom? Jag har aldrig bytt lås efter att ha köpt bostad, jag har heller inte oroat mig för att säljaren ska bryta sig in i mitt hus med en nyckel de sparat.
Jag tror inte så många skulle vara oroliga för att just säljaren skulle ta sig in efter. Utan mer ovetskapen om hur många nycklar som kan vara på vift till andra personer. Dock är det självklart för mig att byta lås.
 
Jag hade inte brytt mig. Som många andra troligen ändå bytt kolv på alla dörrar för att vara säker på nycklar osv.

Jag har ingen aning om hur många som finns till huset här. Vilket jag iofs skulle säga vid försäljning men jag är ju medveten om min ”nollkoll-status”.
 
Jag har kvar extranyckeln till mina föräldrars gamla hus kom jag på nu. Kanske borde skicka den till dem? Eller så slänger jag den bara, men det kan ju vara skönt att ha en nyckel till utan att behöva betala för den eller jobba för det.
 
Men ring till dem och fråga (lugnt och sansat) vilka nycklar som passar till garaget mm. Detta är väl ingen stor grej? Ring och fråga. Det kanske är så enkelt att de missat att lämna de nycklarna. Eller så ska era nycklar passa, men låsen kärvar och ni får tipset på hur man öppnar av säljarna.

Jag köpte en lägenhet där förra ägaren hade nycklar ute på vift. Dessutom hade polackerna som målat i lägenheten innan försäljning tappat bort en nyckel. Jag bytte lås. En ny kolv är ju inte alls så dyr. Det är ju värre om man behöver borra upp och byta hela låset, men är det bara kolven och nya nycklar kostar den inte så mycket. Väljer du tex Assa eller annat välkänt märke ber du dem att starta ett låssystem så bara den som är låsansvarig i deras register kan kopiera nycklar. Då har ni koll på vilka nycklar som finns även i framtiden.

Fast skillnaden här är väl att du då visste att förra ägaren hade nycklar på vift?

Varför ska jag ringa till säljarna och fråga var nycklarna till garaget och bakdörren är? Nycklarna jag fick går inte ens in i själva låset, så kan ej vara dom som kärvar. Nu när säljarna dessutom ljugit om hur många nycklar det fanns till nya låset så kommer vi att byta lås på alla dörrar, så struntar i hur många nycklar dom plockar fram faktiskt. Är ingen siffra jag kan lita på ändå.

Tror du har missat min frågeställning lite..... Det jag undrar över är hur en säljare kan intyga att det totalt finns X antal nycklar och att dom går helt fria när det visar sig att dom egentligen inte hade koll.. och den frågan har jag fått svar på
 
Fast skillnaden här är väl att du då visste att förra ägaren hade nycklar på vift?

Varför ska jag ringa till säljarna och fråga var nycklarna till garaget och bakdörren är? Nycklarna jag fick går inte ens in i själva låset, så kan ej vara dom som kärvar. Nu när säljarna dessutom ljugit om hur många nycklar det fanns till nya låset så kommer vi att byta lås på alla dörrar, så struntar i hur många nycklar dom plockar fram faktiskt. Är ingen siffra jag kan lita på ändå.

Tror du har missat min frågeställning lite..... Det jag undrar över är hur en säljare kan intyga att det totalt finns X antal nycklar och att dom går helt fria när det visar sig att dom egentligen inte hade koll.. och den frågan har jag fått svar på
De kan intyga att de lämnat över alla nycklar för att de är övertygade om att de har gjort det. De kanske själva har öppnat dörrarna du saknar nycklar till inifrån, därför kan du inte säga att de ljuger, eftersom de de facto lämnat över alla nycklar de har haft i sin ägo. I så fall är det du som kommer med falska anklagelser.

Vilken är din föredragna lösning på problemet?

Att byta alla låskolvar när man köper ett hus är det vanliga om det är viktigt att veta var alla nycklar finns, (och det ÄR viktigt ur försäkringssynpunkt). Dessutom är det en utgift som är helt försumbar i samband med ett husköp.
 
Nu när säljarna dessutom ljugit om hur många nycklar det fanns till nya låset

Det jag undrar över är hur en säljare kan intyga att det totalt finns X antal nycklar och att dom går helt fria när det visar sig att dom egentligen inte hade koll.. och den frågan har jag fått svar på

Skillnaden ligger att du tar för givet att de ljuger, det gör inte vi andra. Nycklar -och annat- kan liksom komma bort utan att man lägger det på minnet för att komma ihåg det x antal år senare.

Personligen hade jag om det saknades nån nyckel inte känt mig det minsta lurad. Möjligen lite sur på mig själv som inte kollade vid tillträdet att jag har fått alla nycklar och sen bytt just de låskolvarna och inte de jag har nyckel till. Risken att fd ägare eller någon random släkting till dem som evt kanske nån gång har fått en reservnyckel knallar in i huset är ju totalt obefintlig liksom.
 
Jag har kvar extranyckeln till mina föräldrars gamla hus kom jag på nu. Kanske borde skicka den till dem? Eller så slänger jag den bara, men det kan ju vara skönt att ha en nyckel till utan att behöva betala för den eller jobba för det.
Jag har en hel hög med nycklar jag släpat med mig i varje flytt. Jag har ingen aning om varifrån dom kommer och vågar inte göra mig av med dom. Jag vet ju inte om det är nyklar som blivit över efter olika låsbyten eller om nån vän jag inte hört av på 20 år en dag kommer ringa och vilja ha ha tillbaka någon extranyckel de lämnat hos mig....
 
Jag har en hel hög med nycklar jag släpat med mig i varje flytt. Jag har ingen aning om varifrån dom kommer och vågar inte göra mig av med dom. Jag vet ju inte om det är nyklar som blivit över efter olika låsbyten eller om nån vän jag inte hört av på 20 år en dag kommer ringa och vilja ha ha tillbaka någon extranyckel de lämnat hos mig....
Samma här! Och jag är rätt säker på att nycklar till både mitt nuvarande och tidigare hem ligger och skräpar hos andra.
 
Tror du har missat min frågeställning lite..... Det jag undrar över är hur en säljare kan intyga att det totalt finns X antal nycklar och att dom går helt fria när det visar sig att dom egentligen inte hade koll.. och den frågan har jag fått svar på
Jag tycker nog att du fått rätt många rimliga svar på varför och hur.

De kanske trodde de hade koll? Människor gör fel ibland. Av slarv, av misstag av att minnas fel. Har du aldrig i ditt liv minnts fel eller glömt?
Jag kan slå vad om ganska mycket pengar att säljarna inte hade några skumma avsikter alls.

Jag har svårt att förstå varför du hakat upp dig på detta. Byt och gå vidare.
 
Problemet är att när vi köpte huset gjorde vi det i tron om att vi hade kontroll på antal nycklar i omlopp. Detta genom att säljaren skriftligen angett att det fanns totalt 4st nycklar till fastigheten och skrivit under att de svarat sanningsenligt. De har inte uppgett att någon nyckel skulle vara saknad och vi fann ingen anledning att misstro säljarna då huset skulle vara "topprenoverat".

Jag känner mig inte sviken av säljarna, jag känner mig lurad. Detta då vi köpte huset i tron om att vi fick samtliga nycklar till huset i samband med överlåtelsen och därmed inte skulle behöva bekosta nya låskolvar. Hade vi vetat att säljarna var osäkra på antalet nycklar innan överlåtelsen hade vi kanske köpt det utan diskussion, men då beställt nya lås så vi hade det samma dag vi fick huset.
Ärligt talat förstår jag inte ens varför det är viktigt? Men vårt hus är i stort sett aldrig låst så det är kanske därför. Enda sättet att veta om man fått alla nycklar är ju om det är ett numrerat nyckelsystem.
 
Ärligt talat förstår jag inte ens varför det är viktigt? Men vårt hus är i stort sett aldrig låst så det är kanske därför. Enda sättet att veta om man fått alla nycklar är ju om det är ett numrerat nyckelsystem.
Jag fattar inte heller.

Men jag skulle inte heller under pistolhot kunna svara på hur många nycklar det finns till min lägenhet. Trots att min partner flyttade in i den när den var helt ny.
 
Jag har en hel hög med nycklar jag släpat med mig i varje flytt. Jag har ingen aning om varifrån dom kommer och vågar inte göra mig av med dom. Jag vet ju inte om det är nyklar som blivit över efter olika låsbyten eller om nån vän jag inte hört av på 20 år en dag kommer ringa och vilja ha ha tillbaka någon extranyckel de lämnat hos mig....
Jag överdriver alltså inte, här är samlingen av nycklar som byggts upp sedan 90 talet...
20191026_130336.jpg
 
Jag hade inte utgått ifrån att säljaren medvetet har ljugit utan att de har trott att det där var det antal nycklar de hade. Här dök det plötsligt upp en ny husnyckel en dag. Sambon trodde att det var min och hängde in den i nyckelskåpet men jag hade min. Var den kom ifrån är det ingen som vet. Den lär ju inte ha uppstått ur tomma intet precis men skulle vi sålt är det alltså mycket möjligt att den nyckeln inte hade kommit med när antalet nycklar skrivits på kontraktet och det utan att vi medvetet hade ljugit. Att byta låskolvar till ett gammalt hus ser jag som så självklart om man inte är okej med att någon gammal bekant till förra ägaren går in med nyckel så det hade jag tagit med i beräkningen vid köp. Vi bytte alla låskolvar omgående här. En bakdörr gick tidigare inte att låsa ens inifrån och så vill inte vi ha det. Det är skillnad vid hyra där kontrakt finns på antalet nycklar och där tillstånd krävs vid kopiering men vid köp där ägarna själva har kunnat kopiera hur många nycklar som helst kan man ju inte veta antalet och en nyckel på vift kan ge obehagliga överraskningar i onödan. Dessutom är det så bekvämt att ha samma nyckel till alla ytterdörrar så finns inte det så är det i sig ett skäl till att byta tycker jag.
 
Fast intygade du att det totalt fanns 2 nycklar och att inga saknades?

Att man missar t.ex. nyckeln hos larmbolaget kan jag köpa. Men när man sitter där och intygar antalet nycklar har jag svårt att se att man skulle missa att det finns fler än en dörr in till fastigheten.

Jag intygade att det fanns 2 (3?) nycklar nar jag salde garden. Ingen nyckel gick till bakdorren eller sidodorren. Ingen nyckel gick till garaget, daremot gick bada nycklarna till verksaden som var ihopbyggd med garaget och hade en stor oppning emellan :cautious: och en speciell nyckel gick till sadelkammaren.

Huset jag bor i nu har ocksa tva extra dorrar ... helt utan nyckel och jag saknar den inte. Vi oppnar och stanger alltid innifran, utom ytterdorren sa det finns ingen anledning att oroa sig for nycklar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp