Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Vinnibruna

Trådstartare
Jag har köpt ett trevligt litet ponnysto till barnen. Vi har haft henne i flera månader nu och hon har verkligen blivit en älskad familjemedlem.

Köpet gick till så att jag betalade in en handpenning för fyra månader sedan och vi skrev under ett köpeavtal där det står att vi har ponnyn på prov till den siste maj. Jag åkte hem med ponnyn och allt har fungerat super.

Enligt vårt kontrakt kan resterande köpesumma betalas in när som helst under prövotiden men senast den siste maj.

Nu har säljaren kontaktat mig och kräver ponnyn tillbaka!
Han säger att han äger ponnyn fortfarande och att han har rätt att komma och hämta tillbaka henne pga att han inte tycker att hon har det bra hos oss eftersom hennes hagkompis är ett stort varmblod. Detta har han sett i vår ponnys blogg som vi skriver. Han baserar sitt uttalande på ett foto i bloggen där han tycker ponnyn ser rädd ut för varmblodet... (varmblodet är världens snällaste).

Vi misstänker att han tar till detta som svepskäl, att han bara ångrat sig och vill ha tillbaka ponnyn igen nu när det är vår och lättare att ha häst kanske?

Nu till mitt problem (förutom att barnen är väldigt ledsna och oroliga över att han bara kommer hit och hämtar deras ponny och vän):

HAN VÄGRAR TA EMOT PENGARNA som jag ska betala enligt köpeavtalet!!!
Nu har jag ju till siste maj på mig, men blev så orolig att jag gärna vill betala ponnyn på en gång. Men hur gör man? Han har också behållit ponnyns pass och alla papper... Enligt vårt kontrakt ska han lämna över dem när köpeskillingen är betald.

Men han vägrar träffa mig, tänker inte ta emot några pengar och hotar polisanmäla mig för stöld av ponny.

Jag har mitt kontrakt kvar, och vad jag förstår så är det vattentätt. Men allt faller ju om jag inte kan ge honom pengarna senast siste maj...

Snälla hjälp, hur ska jag göra?
Kan man skicka pengar till honom med hjälp av polis?
Eller kan man skicka en bankavi med rekommenderad post?
Gäller det enligt avtalet?
Jag kommer garanterat inte få något kvitto av honom...
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Du skriver "Köpet gick till så att jag betalade in ..". Var betalade du in? Konto? Gå i så fall in på Internetbanken eller bankkontor och sätt in pengarna på samma konto som handpenningen. Sedan är köpet fullföljt. Och du kan i din tur kräva att säljaren lämnar över handlingarna, om inte annat så via handräckning från KFM.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Blev lite intresserad av ämnet så skriver för att lättare följa tråden.. Vilken typ altså! Men håller med lovisaleonora_, att lägga in pengarna på samma konto om det nu var på det viset du betalade..
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Fast om det står att den är på prov och båda parter ska vara nöjda, kan hon då köpa den mot hans vilja?

Nu kanske det inte står så, men vet att jag hade så i ett kontrakt på prov, att båda parter skulle vara nöjda om köpet skulle genomföras.


Förstår väl heller inte riktigt problemet om du har kontonummer, men kanske du är rädd att bli av med både pengar och ponny?
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Man kan lägga till trådar som prenumeration så kan du följa dom enkelt.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Eftersom handpenning är lagd så tror jag det är svårt för säljaren att ändra sig, köpet är ju halvvägs genomfört redan.

Men jag skulle också föreslå att du pratar med en jurist och inte litar för mycket på bukekollektivet.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

*kl*

Jag har kontonumret, det står i kontraktet. Törs man bara skicka in pengarna då?

När jag hämtade henne och betalade handpenningen så gjorde jag det kontant i handen och säljaren och jag var helt överens då.

Nej, det står inget i kontraktet om att båda parter ska vara nöjda efter prövotiden.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Om man vågar sätta in pengarna eller inte på kontot beror till viss del på exakt vad det står i kontraktet... PM:a gärna exakta kontraktlydelsen (du kan utelämna namn osv, det är övriga formuleringen jag är intresserad av)
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Förstår väl heller inte riktigt problemet om du har kontonummer, men kanske du är rädd att bli av med både pengar och ponny?

Kanske inte så kul att betala in, så kommer säljaren och hämtar ponnyn och påstår att inga pengar blivit insatta....?
Där kan det bli problem..!

Ts: Kontakta en jurist, dumt att riskera någonting..!
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Oj, vilken jobbig situation :(

Om jag var du skulle jag sätta in pengarna på kontot och se till att få kvitto på insättningen.:)
Hoppas det löser sig!


Men sen undrar jag om inte även en säljare har rätt att ändra sig iom ni hade prövningstid??
Oavsett anledning till att han nu ändrat sig, så borde han väl oxå ha någon form av rätthet att avblåsa köpen?

Utan att anklaga TS, så spinner jag loss och undrar vad som gäller om man som säljare inser att den som provar hästen inte är rätt och risken att hästen kommer fara illa finns?
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Jag tycker att du ska kontakta en jurist om hur kontraktet är utformat innan du sätter in resten av pengarna. Har ni skrivit ett eget kontrakt eller använt ett av de färdigtryckta?

Jag hoppas att du har ett kvitto på handpenningen!?
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Kanske inte så kul att betala in, så kommer säljaren och hämtar ponnyn och påstår att inga pengar blivit insatta....?
Där kan det bli problem..!

Ts: Kontakta en jurist, dumt att riskera någonting..!

Det som är bra med bankkonton är att man då alltid har svart på vitt, vill säga: man kan flera år senare ta ut ett kvitto på att något är betalt om den andra parten får för sig att det inte är det, dessutom finns betalningen på kontoutdraget m.m.

Men jag föreslår också att TS skulle kontakta jurist, helt bara för säkerhets skull så du inte blir av med ponnyn, pengarna borde det inte vara någon fara med så länge det finns kvitto någonstans.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Om man vågar sätta in pengarna eller inte på kontot beror till viss del på exakt vad det står i kontraktet... PM:a gärna exakta kontraktlydelsen (du kan utelämna namn osv, det är övriga formuleringen jag är intresserad av)

Är du Jurist eftersom du anser att du kan tala om hur hållbart kontraktet är ?

Mia Nyfiken
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

*KL*


usch vilken jobbig situation :(
kan inget om kontrakt, men hoppas verkligen att det löser sig!
lycka till! :)
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Är du Jurist eftersom du anser att du kan tala om hur hållbart kontraktet är ?

Mia Nyfiken

Nix, (har dock studerat en del juridik, så heeelt novis är jag inte) men det är alltid mkt lättare att tolka om man vet texten som ska tolkas. :)

Finns det t.ex ett ägarförbehåll med i kontraktet så är TS chanser att få köpa hästen under de nämnda omständigheterna ganska körda...
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

kl

Hm, visst är det trist sits när ni bestämt att ni vill ha ponnyn,men eftersom den bara va utlånad på prov så har väl säljaren rätt att ångra sig oxå om denne tycker att hemmet i fråga är olämpligt?

Är säljaren beredd att ge tillbaka handpenningen för att få hem sin häst igen förstår jag faktiskt inte vad tjaffset gäller riktigt?

Det är väl därför det kallas att ha på prov? Även om anledningen till att köpet ej skulle genomföras va lite vag i detta sammanhang.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Kanske inte så kul att betala in, så kommer säljaren och hämtar ponnyn och påstår att inga pengar blivit insatta....?
Där kan det bli problem..!

Men jisses, det är ju bara att dra fram kvittot på insättningen.

Själv hade jag betalt in resterande, meddelat säljaren att köpet är genomfört och kontaktat jurist om inte pass och övriga handlingar kom mig tillhanda.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Det står ju att bägge parter skall vara nöjda med provperioden för att köp skall kunna genomföras. Det borde rimligen innebära att säljaren nu "inte är nöjd" och kan ta tillbaks ponnyn eftersom prövotiden inte går ut förrän 1 maj.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Beror på hur det är skrivet. Vanligt skrivning är "köparen har en provtid om xxxxxx". Då är ju beslutet helt upp till köparen, säljaren har inget att säga till om.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 981
Hästmänniskan Jag har väl som alla andra blivit "luttrad" av olika typer av hästmänniskor :angel: Men nu ska jag berätta om en solskenshistoria :)...
Svar
2
· Visningar
1 648
Senast: djezima
·
Juridik & Ekonomi För att göra en lång historia kort. Jag hyrde ett rum hos en person under en kort tid, och nu när jag flyttat ut vägrar hyresvärden...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 064
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp