Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Som sagt DU får tro vad du vill.

Men jag kan försäkra dig om att jag INTE är intresserad av "en hämnd för att TS fullföljt köpet". Jag är en vuxen människa och ägnar mig inte åt hämndauktioner på sandlådenivå.

Den här tråden skapades av köparen. Tråden är full av felaktigheter från TS sida, men faktum kvarstår att hästen är betald och säljaren inte kommer att se röken av den igen.

Att det sedan sitter människor som tror att jag ljuger, och är ute efter en "hämndauktion", det skiter jag fullständigt i. JAG och många med mig VET att det jag skrivit är sant. Och som sagt, det finns dokumentation på detta.

Och jag vill förtydliga en sak; INGEN, vare sig säljaren eller någon annan har betvivlat att ponnyn är en älskad individ i sitt nya hem. INGEN har beskyllt TS för vare sig vanvård eller djurplågeri.

ÅTERIGEN; Det här handlar om att TS har missbrukat ett förtroende gentemot säljaren, och sedan försökt mörka det hela. Det kanske varit en helt annan sak om Ts hade kontaktat säljaren, förklarat vad som hänt (om det nu hade rört sig om en tjuvbetäckning) Då kanske denna tvist aldrig uppkommit.

MEN att RADERA blogginläggen, där det står svart på vitt att betäckning skett, och sedan hänvisa till fantasier, tycker jag är MKT FULT.
Och ÅTERIGEN, JAG hade reagerat LIKADANT som säljaren. Punkt
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Väldigt enkelt:
Därför att om köparen viljat lämna tillbaka hästen under prövotiden så är risken att den hade varit dräktig. Inte så kul för säljaren att få tillbaka en dräktig häst om det inte är vad man vill. Vem skall stå för kostnaderna runt fölet då? Säljaren som inte ville att hästen används i avel? Köparen som använde den i avel?

Att hästen inte får användas i avel under prövotiden är en utmärkt sak att ha med i ett kontrakt (om man nu inte vill att den skall användas i avel givetvis).

Mvh

Tora


Det säger jag inget om.

Vad jag säger är att det var ju just det som inte hände. Varför skulle då säljaren börja ta tillbaka hästen?

Jag hade förstått om TS velat lämna tillbaka stoet (som det tydligen då är) till säljaren efter att den gått med en hingst men nu var inte fallet så utan tvärt om.

Och det är här jag säger att "sålt är, tyvärr, sålt". Den dagen du säljer hästen, oavsett om det är med handpenning och på prov, eller på avbetalning eller full betalning så har du sagt upp alla rättigheter att kontrollera hästen. Det enda du kan göra är att skriva ett kontrakt som täcker vad du vill att hästen Inte ska bli "utsatt" för och det kan bli ett tjockt kontrakt som i slutändan ändå kommer brytas mot och köparen kommer komma undan hur som helst. (Vi har alla läst trådarna...)
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Men varför hade säljaren så bråttom med handpenging när köparen skulle ha den på prov?
Jag hade själv aldrig tagit handpenning om hästen skulle ut på prov.



Ja fast där tycker jag säljaren gjorde rätt faktiskt.
Säg att köparen hade varit en person som tagit ponnyn på prov, ponnyn hade blivit sjuk och då hade köparen velat lämna tillbaka den.
Då är handpenningen rätt bra ändå, kanske inte kommer täcka allt men lite iallafall.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Huu...det var väl ett fränt svar att säga att säljaren kanske inte borde sälja hästar. Alla kan vi väl göra misstag?

Det går nog bättre nästa gång för säljaren som nog lärt sig något om hur folk kan va (om den sidan av storyn är sann.)

Känns som en mycket tråkig historia oavsätt vem som har rätt. Nu väntar nog alla på att Ts ska svar för sig.

Ytterligare en popcorntråd..... :angel:


Fast vad säger att TS måste komma och försvara sig?
H*n kanske inte alls har lust.

TS, liksom säljaren, har gjort misstag (om det Janna säger är sant).
Räcker inte det?


Givetvis är TS välkommen att skriva, men vi kan knappast kräva det, eller förvänta oss det.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Tyvärr Janna så går det inte att göra något åt det hela.
Och visst är det onödigt att använda en 2 åring i avel.
Men stoet blir ju inte förstört genmässigt oavsett om det är buskavel eller inte. Och förhoppningsvis så blir hon inte heller mentalt förstörd av att vara dräktig. Hon får fölet som 3 åring, det borde hon klara av. När de är 3 är de lite mer vuxna än 2 år.
Jag säger inte att det är ok att betäcka en 2 åring, men hon kommer klara sig fint.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Är det som du säger hade jag som säljare gjort allt i min makt för att hejda affären. En människa som avlar på en två-åring ska ej ha häst. En människa som missbrukar ett förtroende vill jag heller inte göra affärer med. En människa som bloggar på det sättet och t.o.m hotar vill jag inte ha något att göra med. ( nu skriver jag detta under förutsättning att det du sagt är sant.)

Det enda som jag i så fall ser som jag gjort annorlunda ( och det är med orden lätt att vara efterklok..) är att jag hade lämnat ut hästen på foder först om köparen promt måste prova, för att sedan genomföra hela affären på ett bräde. Dvs ingen handpenning innan utan ett solit fodervärdsavtal under prövotiden i stället.

Har nog också svårt att förstå varför man tar en tvååring på prov men det är ju köparen som får svara på det. Har också svårt att förstå varför man väljer en tvååring som barnponny. Finns väl en tankegång bakom det med.

Jusst nu önskar jag att Ts ville komma in och bemöta de två mest intressanta frågorna..

1- Är hästen bara två år?
2- Är den dräktig? (och i så fall hoppas jag på att det finns en mycket bra förklaring till det)


Återigen, TS är inte under några sm helst krav på att besvara några frågor eller anklagelser.

Detta är ingen domstol utan ett forum!


Och jag kan se massor med fördelar till att båda ta en 2 åring på prov, och att köpa en 2 åring till mina barn. (har inga barn men ändå).

1) Att ta en 2 åring på prov skulle innebära att jag fick tid att se dennes personlighet. Och att se att den fungerar med alla andra hästar. Att den klarar av flytten och att den inte har någon skada som kan ses direkt, sådana som dopas bort. Jag vet ju inte vem säljaren är, hur ska jag kunna lita på den?

2) Att köpa en 2 åring till mina barn kan vara en fördel om de redan har en ponny som de kan rida på men som de kommer växa ur, eller som är för gammal och behöver pansioneras. Det är dessutom billigare att köpa unghästar än färdiga tävlingshästar (ja de kostar under uppväxten men har man eget stall så är det en mindre kostnad än om du hyr in dig).
Unghästen/ponnyn kan stå på tillväxt och inridning medans barnen växer upp till lagom ålder.
Och medans ponnyn växer får barnen tid att lära känna den och bygga upp band med den.


Och nu har jag spammat klar i tråden. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Jag tror inget, jag vet av erfarenhet att det oftast finns två verioner och att det via internet är omöjligt att döma. Du skriker mest just nu, det innebär inte att du har rätt, bara att det är din version, jag väljer att inte tro något vare sig i den ena eller andra rikningen.

I sakfrågan så är köpt häst köpt så länge kontraktet inte säger något annat, med eller utan prövotid. Inte ens ett förbehåll att hästen är säljarens tills den är till fullo betald hade hjälpt. Vill man testa ägaren så får man hitta andra former än försäljning, t ex fodervärd eller hyra ut hästen. Det är tråkigt om köparen inte gör vad man vill och har avtalat om men där har man inte mycket att säga till om. Det finns lagligt sätt få sätt att begränsa köparen från att använda en vara enligt eget tycke.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Du tycker att jag skriker?

Det visar ju bara på hur svårt det är att tolka sinnesstämningar via skrift :grin:

Med risk för att låta som en trasig skiva ;) ; Jag är fullt medveten om att inget mer finns att göra i denna affären. Jag har skrivit tidigare ett par ggr att affären nu är avslutad, TS har både ponnyn och dennes pass.

Det jag vill få fram, efter att ha hittat tråden där min kompis framställs som en vedervärdig människa, är att innan man litar blint på en trådskapare kanske man ska ställa sig frågan om personen varit helt ärlig i vad den skrivit.

Tyckte att det var bra skrivet; Detta forum är ingen domstol...

Men eftersom jag känner till denna affär och ponny mkt väl så ville jag bara skriva ut den verkliga anledningen till varför säljaren ville häva köpet.

Och ur denna händelse så undrar jag efter att ha googlat runt lite, vilka rättigheter har man som säljare? Överallt finns beskrivet, tex på Deckermans sida, vad man som köpare har för rättigheter i en hästaffär, men det går knappt att hitta ngt alls om säljarens rättigheter.

Det är klart att vissa kanske inte bryr sig om att en köpare ljuger om saker och ting, men jag tycker inte att det är OK. Och det tycker inte säljaren heller. Det är lätt att vara efterklok, men man lär så länge man lever...
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Jag skrev att Ts kunde väl svar för sig....inte försvara sig. Med det menade jag yttra sig. På vilket sätt väljer h*n själv. Det behöver givetvis inte vara ett försvarstal.

Min personliga åsikt är att om man startar en tråd där man ber om hjälp och vill att folk ska ställa upp med ideer så ska man också ha den hövligheten att bemöta frågor om ämnet. Annars kan man hålla sig ifrån ett åsiktsforum. Menigen är väl jusst att frågor och svar ska ges? Hur ska vi kunna ge de rätta råden om vi inte vet vad vi ska basera dem på?

Detta är givetvis ingen domstol och det har aldrig någon sagt. Men nu har det kommit fram uppgifter som flera som gett råd i god tro inte uppskattar. Då kanske det är på sin plats att säga sant eller falskt i alla fall till de som varit hyggliga och hjälpt med råd?

H*n behöver inte ens göra det här utan kan pma de h*n känner för..

Tyvärr dyker det ibland upp människor på buke som vill ha hjälp där senare det visat sig att delar mörkats i historien. I de fallen har jag om jag varit delaktig i debatten inte velat vara delaktig nästa gång den personen ber om hjälp.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Mest oseriöst är nog att lämna ut en 2-åring på prov. Jag säger liksom boccia, vad ska man testa?

Är det bara jag som uppskattar om det klickar mellan mig och min häst :o Jag trodde inte ridningen var allt, utan även all hantering runt omkring.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

På internet är VERSALER=att skrika. Det är vedertaget över hela internet världen, om du inte visste det så är det bra att veta då det generellt anses som ohyfsat att skrika.

TS har inte framställt säljaren som vedervärdig, möjligen knepig, allt som sagts är att säljaren vill häva försäljningen med hänvisning till rasen och att det behövdes hot om polis för att få ut passet. Det senare stämmer ju enligt dig. Eventuell vedervärdighet ligger helt i dina ögon då den inte förekommer i texten här. För eventuell hävning av köp är anledningen tämligen ointressant så det påverkar inte direkt diskussionen.

Säljaren har inga rättigheter generellt sett förutom att få betalt för sin vara då, det ligger i sakens natur och så att välja köpare. Lagen betraktar hästar som vilken vara som helst. Jämför med att köpa en bil eller en liter mjölk, varför skulle bilhandlaren bry sig om att du tänker köra rally med bilen även om du påstod söndagskörning eller koka gröt på mjölken istället för att ha den till plättar?

Känslomässigt förstår jag att det kan vara hårt, men som lagen ser ut idag är det hårda världen som gäller inte, vill man ha kontroll så får man låta bli att sälja.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Bara en teori eftersom jag inte kom på en enda anledning till att ha en tvååring på prov.

Se att den går ihop med övriga hästar och fungerar i köparens vardag är ju ett annat.

Nu är ju iofs en tvååring sällan ett problem så. Men jag hade t ex mitt fbl på prov, för att se att han gick ihop med övriga flocken, kunde vara själv inne/ute osv. Dvs inget rid/hanteringsmässigt så, utan samma saker kunde gällt för en tvååring.

Att jag verkligen ville ha prov var dock att min valack V bara gått med ston och unga valacker, och jag inte visste om han skulle tycka det var en bra ide med en jämngammal farbror. Hade D varit sto hade jag inte behövt prövotid så.

Ensamhetsdelen var ju pga att damen före hade sådan separationsångest att vara själv att det var hemskt.

Sen, ang det där med´prov och betäckning. Jag anser inte man betäcker en tvååring, men om man bortser från det. Så hur var kontraktet skrivet? När jag hade D på prov så det var JAG som kunde bryta provperioden, och då skulle hästen lämnas tillbaka i samma skick som när han kom. Så hade han t ex skadat sig, hade jag vackert fått genomföra köp, alt på något vis komma överens med säljaren om kompensation för skadan, om hon kunde tänka sig låta prövotiden avslutas.

Så, ser inte riktigt den stora risken med 'hästen kommer tillbaka dräktig'. För det stod väl (får man hoppas) en klausul om återlämnas i samma skick?
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Och ur denna händelse så undrar jag efter att ha googlat runt lite, vilka rättigheter har man som säljare? Överallt finns beskrivet, tex på Deckermans sida, vad man som köpare har för rättigheter i en hästaffär, men det går knappt att hitta ngt alls om säljarens rättigheter.

Din rättighet som säljare är att få fullt betalt för varan du säljer och att den blir avhämtad i tid. Vad mer för rättigheter vill du ha?
Om du vill ha kontroll på varan även när du lämnar den ifrån dig så får du ju lämna ut på foder istället för att sälja.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Versaler kan också användas för att verkligen poängtera ngt, och det var det som var min mening med att använda dessa.

Sedan handlar det väl om en tolkningsfråga? Hur TS framställt säljaren? Jag tycker inte att säljaren framställts som bara "lite knepig" men det är ju min tolkning av det hela, förmodligen pga att jag vet mer om historien...

Anledningen till att säljaren ville häva köpet är ju det hela tråden handlar om, eller hur? TS har ju bett om råd med hänvisning till det?

Om inte TS startat den här tråden så hade jag inte skrivit ett smack om det på ngt forum någonstans. Men du måste förstå att jag reagerar när jag av en slump hittar detta, och på mindre än en sekund så förstod jag om vilka det handlade?

Hade TS aldrig räknat med att ngn med kännedom om detta skulle hitta denna tråd?
OM Ts hade varit ärlig från början av tråden och angett den verkliga anledningen till varför säljaren ville häva köpet, då hade jag med allra största sannolikhet inte reagerat på samma sätt. Ärlighet varar längst.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Det var mer en allmän undran. Det måste ju finnas fler exempel på köpare som missbrukar förtroenden osv i hästaffärs-Sverige....
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Versaler ses som skrikande på internet, så är det bara. Vill du poängtera så använd t.ex fetstil så blir det inte missförstånd.

Och tråden handlar om häva köp eller rättare sagt få köpet att bli fullbordat och undvika att häva det, inte anledningen till det, oavsett anledning hade svaret blivit det samma.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Versaler kan också användas för att verkligen poängtera ngt, och det var det som var min mening med att använda dessa.

Litet tips, använd Kursivt (dvs det sneda I:et) om du vill markera det du säger, och Fet stil (Det feta B:et) om du vill markera det med lite mer styrka. Alt skriv den första bokstaven i orden med stor bokstav så att ordet poängteras och markeras för att ändra meningen som du vill att den ska tas.
Genom att lägga betoningen på olika ord kan man ändra meningens betydelse.

Jag har inte sett något.
Jag har inte sett något.
Jag har inte sett något.
Jag har inte sett något.
Jag har inte sett något.

Läs meningen och lägg betoningen på de markerade ordet. Meningen blir helt olika beroende på vad du betonar.

Versaler är, som Lobelia skrev, förknippat med att du skriker till folk, och även om du inte menar att skrika så kan det tas som det och folk dömer dig, och din post, efter det. Vilket innebär att du får mer negativ respons än du kanske velat.


Bara lite tankar som inte hör till tråden. ;) :laugh:
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Tack för tipsen :) :)

Det var ju inte min mening att "skrika", jag ville bara betona orden :crazy:
men som sagt, man lär så länge man lever :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 474
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 670
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 190
Hästmänniskan Jag har väl som alla andra blivit "luttrad" av olika typer av hästmänniskor :angel: Men nu ska jag berätta om en solskenshistoria :)...
Svar
2
· Visningar
1 654
Senast: djezima
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp