Sälje eller behålla?

För att du lever i Lalaland och jag har på inget vis riktat någon aggressivitet åt ditt håll?
TS har redan försökt få tag på en medryttare, ingen vill ha en stor häst som sällskap om den inte går att använda till något för att en ponny är mycket billigare i drift, den går inte att sälja så av ren omtanke om hästen så för TS vara beredd att antingen avliva eller behålla den.
Dina argument för hästen ska dö är skrattretande. Ts vill absolut inte avliva hästen. Fortsätt du att avliva dina friska hästar istället för att lägga din energi för att få mig att vilja avliva ts häst. Herregud att du orkar 😂
 
Vad synd. Har han någon skada eller liknande som gör att han inte vill bli riden? Går det att köra honom? Du har inte möjlighet att bara låta honom vara pensionär? Skönt att du inte vill avliva honom, så länge en häst är frisk och mår bra så förtjänar dom att leva klart sitt liv 💞
Han har inga skador. Han tycker bara inte om att vara i skogen själv. Jag har väldigt dåliga erfarenheter av körning så har inte vågat mig på det 😅
Han är super fin att rida I padocken så där är det inga problem. Som sagt att gullar inte att ridas i skogen själv. Har tömtkört honom ute och då är det inga problem.
 
Det är din åsikt att det bara finns behålla eller avliva. Tråkigt synsätt. Dessutom föreslog jag inte sälja i inlägget du citerade så då får du nog läsa lite noggrannare om du ska försöka mästra.
I ditt svar säger du att TS ska behålla den som pensionär - dvs du ser inte någon annan lösning än att behålla. I en tråd där TS undrar om hon ska sälja eller behålla - men du trycker på att hon inte ska avliva.

Gamla "värdelösa" hästar (och andra djur) riskerar att fara så extremt illa vid ägarbyten att man i en sådan här tråd måste vara väldigt klar vid att man inte säljer bort dem billigt.
 
Han har inga skador. Han tycker bara inte om att vara i skogen själv. Jag har väldigt dåliga erfarenheter av körning så har inte vågat mig på det 😅
Han är super fin att rida I padocken så där är det inga problem. Som sagt att gullar inte att ridas i skogen själv. Har tömtkört honom ute och då är det inga problem.
Så då behåller du honom som din skogsmulle? :heart
 
Han har inga skador. Han tycker bara inte om att vara i skogen själv. Jag har väldigt dåliga erfarenheter av körning så har inte vågat mig på det 😅
Han är super fin att rida I padocken så där är det inga problem. Som sagt att gullar inte att ridas i skogen själv. Har tömtkört honom ute och då är det inga problem.

Men om du köper en islänning så kan väl du och islänningen rida ut tillsammans med travaren + någon medryttare? Problem löst.
 
Han har inga skador. Han tycker bara inte om att vara i skogen själv. Jag har väldigt dåliga erfarenheter av körning så har inte vågat mig på det 😅
Han är super fin att rida I padocken så där är det inga problem. Som sagt att gullar inte att ridas i skogen själv. Har tömtkört honom ute och då är det inga problem.
Finns det inte alls några medryttare som kan tänka sig att rida i paddocken?

Om du rent teoretiskt sett köpte en islänning och behöll 18 åringen också så skulle ju medryttaren kunna rida i paddocken på 18 åringen och följa med dig ut på uteritt om ni båda var där.

Och så kunde du kanske ta 18 åringen som handhäst om den behövde extra motion någon dag.

(äh tvåa på bollen efter @sorbifolia :D)

(gissar att du oavsett behöver ha två hästar om du står ensam i stallet)
 
I ditt svar säger du att TS ska behålla den som pensionär - dvs du ser inte någon annan lösning än att behålla. I en tråd där TS undrar om hon ska sälja eller behålla - men du trycker på att hon inte ska avliva.

Gamla "värdelösa" hästar (och andra djur) riskerar att fara så extremt illa vid ägarbyten att man i en sådan här tråd måste vara väldigt klar vid att man inte säljer bort dem billigt.
Nej nu får du faktiskt läsa ordentligt. Jag frågar om hon har möjlighet att ha kvar den som pensionär, inte att hon ska ha den som pensionär.
Hästen är inte ”värdelös”, hur kan du ens skriva det om ngn annans häst är för mig en gåta men det säger också allt om dig. Man avlivar inte friska hästar och ts skrev själv att hon inte vill avliva och jag upprepar återigen för alla tröga personer att jag inte skrivit någonstans att hästen bör säljas men du har uppenbarligen rätt svårt att läsa ordentligt🤷‍♀️
 
Nej nu får du faktiskt läsa ordentligt. Jag frågar om hon har möjlighet att ha kvar den som pensionär, inte att hon ska ha den som pensionär.
Hästen är inte ”värdelös”, hur kan du ens skriva det om ngn annans häst är för mig en gåta men det säger också allt om dig. Man avlivar inte friska hästar och ts skrev själv att hon inte vill avliva och jag upprepar återigen för alla tröga personer att jag inte skrivit någonstans att hästen bör säljas men du har uppenbarligen rätt svårt att läsa ordentligt🤷‍♀️
Oki OM alla nu missförstår dig så får du vara tydligare. VAD anser du ska hända med hästen?

DU frågar om hon kan behålla den - men anser inte att hon ska behålla den
DU anser inte att den ska säljas
DU anser absolut inte att den ska avlivas

TS har försökt att hitta medryttare men misslyckas

VAD föreslår du då ska hända med den? Ska TS släppa ut den i skogen?
 
Han är ju inte en perfekt skogsmulle. Han är rädd för allt och vänder hem och backar och krånglar. Bockar när man rider fortare än skritt. Men om man har sällskap går Han jättefint. Och rida själv i padocken är inga problem.. det är bara det att jag aldrig har sällskap med mig ut längre. Då jag står själv i stallet.
Tänker att vem skulle vilja ha den här hästen en fd gammal travare som inte går att rida ut på.

Nej avliva eller behåll ta ansvar för den gamle mannen :)
 
@BornAgain jag tycker det framgick tydligt att du skrev ordet värdelöst inom citationstecken för att tydliggöra att det är en lånad åsikt, nämligen den att hästen saknar monetärt värde på marknaden. Det betyder inte att hästen saknar värde som individ, men det finns ju en ganska krass verklighet att förhålla sig till.

Jag tycker inte det är några konstiga eller elaka eller hästfientliga åsikter som framförts här, utan snarare ganska vanliga resonemang om vilka öden en häst som den här realistiskt sett kan förväntas gå tillmötes på marknaden.

Helst hade vi nog alla sett att alla hästar fick leva livet ut som glada pensionärer och aktiveras utifrån sina behov och möjligheter, men problemet är att det finns så himla få hem som kan erbjuda det jämfört med så himla många hästar som hade behövt det.

Ingen som svarar här har ju valt varken TS situation eller marknaden, och det är mellan dessa två faktorer man försöker hitta en situation som blir så schysst mot hästen som möjligt.
Om man inte har möjlighet att behålla en häst som med stor risk kommer fara illa om den säljs så kan man faktiskt avliva en frisk häst. Sen tycker jag inte att resonemanget att en död häst inte lider tål att stå så pass onyanserat som det ofta gör, men det är en filosofisk diskussion.
 
@BornAgain jag tycker det framgick tydligt att du skrev ordet värdelöst inom citationstecken för att tydliggöra att det är en lånad åsikt, nämligen den att hästen saknar monetärt värde på marknaden. Det betyder inte att hästen saknar värde som individ, men det finns ju en ganska krass verklighet att förhålla sig till.

Jag tycker inte det är några konstiga eller elaka eller hästfientliga åsikter som framförts här, utan snarare ganska vanliga resonemang om vilka öden en häst som den här realistiskt sett kan förväntas gå tillmötes på marknaden.

Helst hade vi nog alla sett att alla hästar fick leva livet ut som glada pensionärer och aktiveras utifrån sina behov och möjligheter, men problemet är att det finns så himla få hem som kan erbjuda det jämfört med så himla många hästar som hade behövt det.

Ingen som svarar här har ju valt varken TS situation eller marknaden, och det är mellan dessa två faktorer man försöker hitta en situation som blir så schysst mot hästen som möjligt.
Om man inte har möjlighet att behålla en häst som med stor risk kommer fara illa om den säljs så kan man faktiskt avliva en frisk häst. Sen tycker jag inte att resonemanget att en död häst inte lider tål att stå så pass onyanserat som det ofta gör, men det är en filosofisk diskussion.
Tack för dessa nyanser i samtalet.

Jag kan tänka mig två scenarior om jag var ts.

Låna ut hästen till någon som vill komma (alt lämna på foder till välbekant person med referenser) och rida den och se om det inte går att rida ut trots allt. Ibland handlar det om ryttaren, ibland om fodret eller typen av hagar/stall.

Om inte det går, och ts inte kan behålla, ja, då är avlivning sista utvägen.

Det skulle vara svårt för mig att överväga avlivning av frisk häst och jag hade gjort allt jag kunde för att hitta en lösning. 18 år är trots allt ingen hög ålder.

Men fanns ingen annan möjlighet, ja, då hade det fått bli så.

Tyvärr. :cry:
 
Tack för dessa nyanser i samtalet.

Jag kan tänka mig två scenarior om jag var ts.

Låna ut hästen till någon som vill komma (alt lämna på foder till välbekant person med referenser) och rida den och se om det inte går att rida ut trots allt. Ibland handlar det om ryttaren, ibland om fodret eller typen av hagar/stall.

Om inte det går, och ts inte kan behålla, ja, då är avlivning sista utvägen.

Det skulle vara svårt för mig att överväga avlivning av frisk häst och jag hade gjort allt jag kunde för att hitta en lösning. 18 år är trots allt ingen hög ålder.

Ja alltså rent personligen hade jag snarare anpassat mig och behållit. Men det är mitt privata förhållningssätt till vad det innebär att skaffa djur för mig.

Sen undrar jag om jag missat en del av resonemanget, men är det så alltså att TS inte har möjlighet att behålla båda sina nuvarande/ha två hästar? Annars är det ju liksom inte något problem att rida den dressyrstammade hästen i skogen sen. Hästen bryr sig inte om den får leva upp till sin dressyrpotential eller ej. Eller sälja den och skaffa islandhäst, och ta med gammelfarbror ut som handhäst.
 
Rapporterar in från mitt Hästnet-beroende:

Nu skänks det bort quartrar. Lycka till med att skänka en travare.
Syftar du då på den som är skadad sedan föl och skänks som avelssto mot att nuvarande ägare får ta ett föl längre fram?

Låter lite mindre dramatiskt om man inte utelämnar väsentlig info…
 
Oj! Vad är det för fel på dem? De var ju jättedyra förr (typ 15 år sen jag kollade sist :angel: )
Vi står inför en krisvinter med elpriser, så folk säljer av och skänker bort överskott.

Senaste tre veckorna har priserna rasat, på alla sorters hästar. Men ridtravarna mest av alla...
 
Vi står inför en krisvinter med elpriser, så folk säljer av och skänker bort överskott.

Senaste tre veckorna har priserna rasat, på alla sorters hästar. Men ridtravarna mest av alla...
Jo det förstås. Tänkte om det var nåt med just kvartingarna.

Jag har en ponny på 27 år. Finns det en marknad för såna tro? Han är en perfekt skogsmulle, 100 % terränggående och ÄLSKAR skog.

(Jag skojar, inte en chans att jag säljer honom)
 
Syftar du då på den som är skadad sedan föl och skänks som avelssto mot att nuvarande ägare får ta ett föl längre fram?

Låter lite mindre dramatiskt om man inte utelämnar väsentlig info…

Jag tycker det ÄR dramatiskt. Första gången jag sett en quarter, även om bara avelssto, gratis.

Det är liksom ingen okänd grej att det kommer säljas allt möjligt, även hästar, billigt den här vintern och våren? Stor risk för finanskris liksom?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 401
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 269
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp