Sällskapshäst? Travare? Någon med erfarenhet?

Krans

Trådstartare
Hej! Jag drömmer vidare och hoppas förverkliga drömmen om att ha min häst hemma.Jag funderar mkt på hur jag ska lösa dethär med sällskap.Det jag vet är att jag gärna vill ha en kompis i ungefär samma storlek, typ 145-155 i manken. Hästen behöver ej funka till ridning, måste tåla att gå på bete iallafall några timmar/ dag och kunna vara själv utan att bli hysterisk någon timme. Samt förstås vara snäll att hantera! Det jag spontant tänker på är ngn ex-travare då det finns många sådana här var jag bor. Kanske vanligaste rasen...Dessutom har jag träffat en del av modell mindre och "nättare" som även varit väldigt välhanterade. Ni med mera erfarenhet , hur funkar dom som sällskap? Temperament? Lättfödda/svårfödda? Speciella hälsoproblem dom verkar mera utsatta för?Jag vill veta allt!
 
Finns både lätt födda och svår födda. Har både och hemma 😉 två av dem kan gå på bete medans den tredje rullade fram när hon tävlade om hon åt gräs. Men Förövrigt väldigt väluppfostrade, två är inridna och går alldeles utmärkt att lufsa runt i skogen på. Sällan några problem att lämna dem ensamma hemma när någon tränar osv.
Mina överlag är väldigt friska, de har knappt ens vart förkylda sista åren. De som är att jag måste täcka även fölstoet/sällskapshästen vid riktigt skit väder med i hållande regn tex då hon fryser men annars så som sagt knappt ens förkylda sista åren.

Tyvärr så har ju många travhästar slitna i leder, inte alla men de kommer ju lite som ett brev på posten när de tävlar och tränar hårt så de behöver man väl kanske ha i bak huvudet.
De ändå jag kan tänka på dom negativt är väl att många är arbetsmyror och gillar att arbeta även när karriären är slut.
 
Av de travare jag känner finns det "tyvärr" alla varianter. Vissa svårfödda, andra är modell badboll, men alla välhanterade och trevliga. Vissa har kunnat lämnas ensamma utan problem, medan andra blivit väldigt oroliga, men på de sistnämda har det inte heller lagts någon energi på att träna för att vara ensam.

Så det gäller att hitta rätt individ, men tror inte att du får några bekymmer att hitta det bland travare.
 
Förstår att det är en individ-fråga, men de ni träffat, hur är de gentemot andra hästar? Har en lite tuff, äldre valack som skulle behöva en kompis.Är dom mer den robusta och coola typen som inte bryr sig så mkt om kompisen försöker kaxa eller blir dom hispiga? Antar att ni bara kan svara utifrån era egna erfarenheter🙂
 
Förstår att det är en individ-fråga, men de ni träffat, hur är de gentemot andra hästar? Har en lite tuff, äldre valack som skulle behöva en kompis.Är dom mer den robusta och coola typen som inte bryr sig så mkt om kompisen försöker kaxa eller blir dom hispiga? Antar att ni bara kan svara utifrån era egna erfarenheter🙂
Jag kan bara svara om hur mitt sto är, hon är nog medel i ragn. Ganska gnällig mot andra hästar, både hugger och sparkar (men inte jättemycket).
Om jag utgår från henne så är hon verkligen ingen sällskapstyp, hon behöver arbeta. Men det finns ju alla sorter, men ta inte första du hittar utan mer info.
Min är åt det svårfödda hållet, behöver stödfodras med lusern om det är låga värden i höet. Hon äter nog 12-15 kg+ ett kg lusern på vintern utan att bli överviktig. Men hon är även 167cm och växer.

Jag kan inte svara för hur travarna brukar vara i hanteringen då min var väldigt lite hanterad. Men hon är en sån som testade i allt. Nu när hon är välhanterad är hon oftast okomplicerad, men det händer att hon har åsikter :)
 
Vi har travare, varav 1-2 går kvar som sällskap eller "halvsällskap" nu. Jag har jobbat med starthästar stor del av livet. Träffat många hundra varmblod genom åren.

Du kommer helt säkert inte ha några problem med att hitta en snäll, enkel travare enligt dina önskemål. Såklart är allt på individnivå, det finns hästar av alla typer. Men det du beskriver är ingen sällsynt undantagshäst, tycker jag.

Har träffat få travare som inte kunnat gå med andra hästar. Om de gått på banan så är de allra flesta som inte kastrerats sent vana att gå ihop med andra sedan unghäståren.

De enda speciella "hälsoproblem" jag kan tänka på är väl ev. förslitningsskador från banan, eller om det finns någon gammal sen- eller gaffelbandsskada i historiken.
Men det brukar ju sällan bli problem om de inte rids hårt, och/eller senare upp i åldern. Så det låter ju inte som det är ett aktuellt problem för dig. :)
 
De (flesta) jag träffat har varit otroligt välhanterade och trevliga. Enkla.
Däremot har vissa varit skarpa, humör som visat sig framförallt i ridningen (omskolade).
Själv har jag en förkärlek för åsnor/ mulor, den dagen jag behöver en sällskapshäst blir det en sådan.
 
Förstår att det är en individ-fråga, men de ni träffat, hur är de gentemot andra hästar? Har en lite tuff, äldre valack som skulle behöva en kompis.Är dom mer den robusta och coola typen som inte bryr sig så mkt om kompisen försöker kaxa eller blir dom hispiga? Antar att ni bara kan svara utifrån era egna erfarenheter🙂
När jag var tonåring var jag medryttare/skötare i ett travstall, de travarna var väldigt olika i temperament, så skulle säga att det också är en individ fråga.
Likadant har jag varit i en amatörtränares stall och praktiserat.

Har stött på travare som varit ilskna mot människor/hästar och väldigt glada och trevliga, så ja det är en individfråga, majoriteten som jag stött på har varit trevliga.
 
Hej! Jag drömmer vidare och hoppas förverkliga drömmen om att ha min häst hemma.Jag funderar mkt på hur jag ska lösa dethär med sällskap.Det jag vet är att jag gärna vill ha en kompis i ungefär samma storlek, typ 145-155 i manken. Hästen behöver ej funka till ridning, måste tåla att gå på bete iallafall några timmar/ dag och kunna vara själv utan att bli hysterisk någon timme. Samt förstås vara snäll att hantera! Det jag spontant tänker på är ngn ex-travare då det finns många sådana här var jag bor. Kanske vanligaste rasen...Dessutom har jag träffat en del av modell mindre och "nättare" som även varit väldigt välhanterade. Ni med mera erfarenhet , hur funkar dom som sällskap? Temperament? Lättfödda/svårfödda? Speciella hälsoproblem dom verkar mera utsatta för?Jag vill veta allt!
De fd travare jag har ägt, känt och haft i min närhet har de allra flesta varit väldigt trevliga individer med mycket personlighet. Vissa, som kommit direkt från trav, har varit lite nerviga och hoppiga.
Nästan alla har varit totala arbetsnarkomaner som älskar att vara ute och jobba i naturen. Ingen har trivts med att bara skräpa i hage. Det tänker jag är ett viktigt övervägande att göra om du bara vill ha den till sällskap.

Jag gillar travare skarpt! Det är vackra, kloka hästar med mycket personlighet, som sagt.
 
En åsna skulle matcha min valack!😄Dock inte så lätta att hitta...Fast fina är dom.Några andra tips på sällskapshästar?Vill inte ha shettisar.
 
En åsna skulle matcha min valack!😄Dock inte så lätta att hitta...Fast fina är dom.Några andra tips på sällskapshästar?Vill inte ha shettisar.
Sök på hästnet efter mankhöjd och inriktning? Tror att det blir svårare om man letar efter en specifik ras, om inte varmblodstravare :)
 
En åsna skulle matcha min valack!😄Dock inte så lätta att hitta...Fast fina är dom.Några andra tips på sällskapshästar?Vill inte ha shettisar.

Finns väl ett överflöd på hästar som inte kan ridas p.g.a skador och säljes som sällskapshäst? Alla valacker som inte går att avla på t.ex, brukar vara lite billigare.
 
Med tanke på hur många travare som ständigt är till salu borde det inte vara svårt att hitta en som passar :)
 
Jag håller inte med visa tidigare kommentarer om att travare kan vara skarpa eller ha humör. Jag har jobbat i travstall, och alla travare var snälla och lätta att hantera, och av 35 hästar var det bara 2 ston som var lite bitchiga emot andra hästar (dem var jätte snälla emot människor) och därför fick dem 2 gå ihop i egen hage, alla andra hästarna var snälla och funkade bra i stora flockar.

Däremot i ridningen kan travare vara svåra, speciellt om dem är startade. Men i hantering och i hagen är dem guda snälla, en elak travare är väldigt ovanligt.

Om du köper travare, köp en som gått på travet och tävlat, då är dem miljötränade, vana att åka transport, bra hanterade i allt från vardags hantering, raka, skoning, mm.
 
Jag gick ifrån halvblod till travhästar. Det är som natt och dag och går nästan inte att jämföra.
En travhäst som av erfaret travfolk betecknas som hård och tuff är rena ängeln jämfört med ett kinkigt halvblod.
Just nu har jag tiotal travare hemma och vissa har klassats som svåra. Men alla mina skulle lätt uppfylla dina önskemål med undantag för mankhöjden. Vissa är lite större än vad du vill ha, men alla hade fungerar till det du vill.
Alla mina kan gå på bete och alla har också kunnat gå både på lösdrift och stå i box.
Det är som sagt individer och en av mina avskyr att vara ute och trivs betydligt bättre i box och stall än på lösdrift. Hade jag tvingat henne hade det gått att ha henne ute på lösdrift året runt.
 
Jag håller inte med visa tidigare kommentarer om att travare kan vara skarpa eller ha humör. Jag har jobbat i travstall, och alla travare var snälla och lätta att hantera, och av 35 hästar var det bara 2 ston som var lite bitchiga emot andra hästar (dem var jätte snälla emot människor) och därför fick dem 2 gå ihop i egen hage, alla andra hästarna var snälla och funkade bra i stora flockar.

Däremot i ridningen kan travare vara svåra, speciellt om dem är startade. Men i hantering och i hagen är dem guda snälla, en elak travare är väldigt ovanligt.

Om du köper travare, köp en som gått på travet och tävlat, då är dem miljötränade, vana att åka transport, bra hanterade i allt från vardags hantering, raka, skoning, mm.
Har du träffat en understimulerad travhäst? Risken är nog ganska stor att den blir det om man inte får tag på rätt och bara har den i hagen.

Självklart är inte alla likadana, men det finns travare som är skarpa och har humör. Har en själv och vet flera som har också, men vet inte med aktiva travare. Det skiljer sig nog från olika linjer också.
 
Hej! Jag drömmer vidare och hoppas förverkliga drömmen om att ha min häst hemma.Jag funderar mkt på hur jag ska lösa dethär med sällskap.Det jag vet är att jag gärna vill ha en kompis i ungefär samma storlek, typ 145-155 i manken. Hästen behöver ej funka till ridning, måste tåla att gå på bete iallafall några timmar/ dag och kunna vara själv utan att bli hysterisk någon timme. Samt förstås vara snäll att hantera! Det jag spontant tänker på är ngn ex-travare då det finns många sådana här var jag bor. Kanske vanligaste rasen...Dessutom har jag träffat en del av modell mindre och "nättare" som även varit väldigt välhanterade. Ni med mera erfarenhet , hur funkar dom som sällskap? Temperament? Lättfödda/svårfödda? Speciella hälsoproblem dom verkar mera utsatta för?Jag vill veta allt!
Min erfarenhet är att det är enklare att ha tre än två, för även om de fungerar hur bra som helst tills de hamnar bara de två så brukar de kunna bli så pass tighta att de inte gillar att gå själva i hagen eller bli lämnade i stallet när man ska rida den andra.
 
Hej! Jag drömmer vidare och hoppas förverkliga drömmen om att ha min häst hemma.Jag funderar mkt på hur jag ska lösa dethär med sällskap.Det jag vet är att jag gärna vill ha en kompis i ungefär samma storlek, typ 145-155 i manken. Hästen behöver ej funka till ridning, måste tåla att gå på bete iallafall några timmar/ dag och kunna vara själv utan att bli hysterisk någon timme. Samt förstås vara snäll att hantera! Det jag spontant tänker på är ngn ex-travare då det finns många sådana här var jag bor. Kanske vanligaste rasen...Dessutom har jag träffat en del av modell mindre och "nättare" som även varit väldigt välhanterade. Ni med mera erfarenhet , hur funkar dom som sällskap? Temperament? Lättfödda/svårfödda? Speciella hälsoproblem dom verkar mera utsatta för?Jag vill veta allt!
Det är nog enklast att lägga ut en egen annons på vad6ä du söker då det finns så himla många olika travare med rätt stora variationer antar jag.
Personligen hade jag hellre satsat på en ponny som blir billigare i drift om du bara ska ha den som sällskap.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 887
Hästmänniskan Ja, vad är rimligt att ha för " krav" angående hästens hälsa t.ex ? Det finns ju oftast hälsoskäl till att hästen blivit just...
2
Svar
32
· Visningar
3 479
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering En fin kallblodskille kom till mig sommaren-10. då 8 år, hingst, kastrerades. I stor ohandterad, gått själv i hela sitt liv, haft hästar...
Svar
6
· Visningar
1 639
Senast: nowa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp