Sällskapshäst? Travare? Någon med erfarenhet?

Jag håller inte med visa tidigare kommentarer om att travare kan vara skarpa eller ha humör. Jag har jobbat i travstall, och alla travare var snälla och lätta att hantera, och av 35 hästar var det bara 2 ston som var lite bitchiga emot andra hästar (dem var jätte snälla emot människor) och därför fick dem 2 gå ihop i egen hage, alla andra hästarna var snälla och funkade bra i stora flockar.

Däremot i ridningen kan travare vara svåra, speciellt om dem är startade. Men i hantering och i hagen är dem guda snälla, en elak travare är väldigt ovanligt.

Om du köper travare, köp en som gått på travet och tävlat, då är dem miljötränade, vana att åka transport, bra hanterade i allt från vardags hantering, raka, skoning, mm.
Och jag har träffat betydligt färre men ändå stött på vissa som har humör.
 
Jag håller inte med visa tidigare kommentarer om att travare kan vara skarpa eller ha humör. Jag har jobbat i travstall, och alla travare var snälla och lätta att hantera, och av 35 hästar var det bara 2 ston som var lite bitchiga emot andra hästar (dem var jätte snälla emot människor) och därför fick dem 2 gå ihop i egen hage, alla andra hästarna var snälla och funkade bra i stora flockar.

Däremot i ridningen kan travare vara svåra, speciellt om dem är startade. Men i hantering och i hagen är dem guda snälla, en elak travare är väldigt ovanligt.

Om du köper travare, köp en som gått på travet och tävlat, då är dem miljötränade, vana att åka transport, bra hanterade i allt från vardags hantering, raka, skoning, mm.
Jag har bara erfarenhet utav ett rent travstall och där fanns det definitivt både skarpa hästar med humör, genomsnälla, snälla men väldigt heta, och en riktigt otrevlig. Den otrevliga var den som sprang bäst under de åren jag bodde där. Och det är ju inte de otrevliga som springer dåligt som oftast hittar nya hem som rid/sällskapshästar. Dom tas många gånger bort istället för att riskera hamna i händer på någon där det kan bli farligt. Det finns ju dessutom så himla många trevliga som bättre kan anpassa sig till ett annat liv och det är dom jag träffat på som rid/sällskapshästar i andra stall.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 883
Hästmänniskan Ja, vad är rimligt att ha för " krav" angående hästens hälsa t.ex ? Det finns ju oftast hälsoskäl till att hästen blivit just...
2
Svar
32
· Visningar
3 479
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering En fin kallblodskille kom till mig sommaren-10. då 8 år, hingst, kastrerades. I stor ohandterad, gått själv i hela sitt liv, haft hästar...
Svar
6
· Visningar
1 639
Senast: nowa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp