Sällskapshund och brukshund

Jadzia

Trådstartare
Vilken innebörd lägger ni i begreppen sällskapshund, brukshund och arbetande hund.
Jag diskuterar med ett nöt som inte får in i sin skalle varför jag anser Rottweilern vara en dålig sällskapshund. För mig är sällskapshund en hund som används primärt och oftast enbart till sällskap, dvs det gosas i soffan och gås promenader men ingen regelrätt träning eller liknande.
En brukshund är en hund av bruksras, men den behöver inte nädvändigtvis tränas i bruks (helt snett tänkt av mig, jag vet). Övriga raser som tränas i bruks blir då aktiva hundar.
Arbetande hundar är för mig väktarhundar, tjänstehundar och liknande.

Så vad innebär dessa benämningar för dig?
 
Jag vet vad en racinghund är i varje fall och det är sådana där som du har fast större. :D
 
Jaa... fast jag har slutat förklara för folk att mina inte är såna som springer på tv. Jag får frågan varannan dag ute på promenader, "tävlar de"? "Ja" säger jag, men specificerar inte i vad. :D Lika bra att inte börja förklara att de inte är greyhounds, att de går på kapp men springer inte in pengar och börja förklara att de tävlar i lure coursing, som ingen ingen ingen vet vad det är.
 
jag tycker precis som dig
fast om man tänker att de stora raserna som leonberger , sankt bernard klassas som sällskapshundar här, och är iallra högsta grad eg arbetande hundar utomlands(eller åtminstone avlade för det) där blir jag lite fundersam vart man skall klassa in dom :confused:
 
Håller med i dina benämningar, men en brukshund kan ju även "klassas" som aktiv sällskapshund.

Men som du säger, när jag menar en hund som endast används till sällskap brukar jag säga "ren sällskapshund"

och en brukshund menar man på en sällskapshund som vill jobba och vara aktiv.
 
Jag anser att en sällskapshund är en hund som kan ägas av "vem som helst", d.v.s en hund som inte kräver speciella kunskaper, som inte kräver mkt aktivering, som är lämplig familjehund (oftast).

En brukshund för mig är en hund som oftast kräver mer kunskap, mer aktivering och ett arbete för att må bra. Att träna bruks är ju inte nödvändigt, men de behöver använda huvudet och arbeta...

Vallhundar då? Det är ju inte heller sällskapshundar... Det är nog också vad jag skulle kalla arbetande hundar; de används till ett syfte.
 
Lite klurigt det där, var drar man en gräns för en ren bruksras ?.. men de hundar som avlats fram för att
arbeta på ett eller annat sätt är väl brukshundar?
(sedan finns det ju förstås rena jakthundar,"racehundar" osv)


Rent spontant när jag tänker på begreppet "bruksraser"
är det väl i högsta grad: Rottis, Schäfer, Riesen,Vallhundarna, Hoffen och Dobbermannen

Sedan är väl även Labben,Border collien.

För mig är nog en brukras de hundar som används i bruksgrenarna, eller till tjänst. Fast å andra sidan kan de flesta raser utöva bruksgrenarna , även fall vissa raser är mer framstående än andra ..

Detta kan diskutteras och är svårt att definera :crazy:

Men vissa raser anser JAG att man inte bör skaffa om man inte har tänkt ge dem en uppgift i deras liv, det
behöver inte vara tävling men att de iallafall få arbeta.
Då främst de raser jag nämner ovan.

Fast jag tror nog att de allra flesta raser mår bra av att få "jobba" lite, på ett eller annat sätt :smirk:

Nu blev det rörigt, men jag vet inte hur jag ska förklara mina tankar :crazy:
Sedan finns det ju raser som är svåra att sätta i "fack".. :smirk:
 
Nu blir väl endel folk här stortokiga på mig..
Min rottis tik är sällskaps vovva och det stor trivs hon med.... Men visst jag jobbar dressyr och aktiverar henne en massa. Men hon vill mest mysa med matte och husse i soffan... Plus att hon sover alltid hos sin matte om natten då hon lider av mörkrädsla... :)
 
Vall-, drag- och jakthundar glömde jag, men där menar jag precis som det låter. En vallhund är en hund som vallar osv.
 
Visst :smirk:
Men schäfer, Malle och de andra belgarna är ju bruksisar :)
*skojar lite*
 
Enligt mig är alla hundar brukshundar (hundar som kräver arbete) utom just de minsta knätofsarna, typ tempelhundar, chihuahua osv.

Det finns hundar som är framavlade för enbart sällskap, ska man bara ha en hund till sällskap så skaffar man enligt mig ingen rottis, man skaffar en tibetansk spaniel...

Att sedan få in detta i skallen på folk är en helt annan grej, allt som är jakt, bruks, drag, vall och terrier borde det krävas licens för att få köpa :crazy:

jag menar, titta bara som det går när sällskapsfolket köper jakthund, titta bara på golden retriver, labben och irländska settern!!! Det är ju inte klokt, inbitna apporteringsmänniskor har jag hört säga att nu duger inte heller flatten nåt till.

hade jag fått bestämma hade det inte sålts några hundar i detta landet...

Så alltså allt som inte ÄR en riktig sällskapshund, det är en arbetande hund för mig, dessa bör också få arbeta.

//E
 
Det är sådana där typiska raser som krånglar till det hela. De får helt enkelt tillhöra två grupper, precis som Kelpie.
 
Jag skulle snarare kalla dem aktiva eftersom begreppet arbetande hundar för mig mest är förknippat med polishundar, räddningshundaroch liknande. Bruks kan hänga med på ett hörn där också.

Men visst är det arbete de utför.
 
Jo, men det är ju sen skillnad på Kelpie och Kelpie (precis som flera andra raser).... Det kan man sen tycka lite vad man vill om..... :smirk:
 
Min åsikt i frågan (kanske något flummig):

Det du benämner som arbetande hundar är förvisso arbetande sådana, men jag föredrar nog att kalla dem tjänstehundar. Tjänstehundar för mig är alla de hundar (oavsett ras) som på något sätt har en 'anställning'. Dvs de används i förarens jobb som ett verktyg. Arbetande hundar är ett mer allmänt begrepp och omfattar alla hundar oavsett ras som regelbundet får jobba med stimulerande uppgifter.

Brukshundar är för mig de klassiska bruksraserna som är framavlade för 'bruks'. Bruksraser bör 'sättas i arbete', men behöver nödvändigtvis inte vara tjänstehundar. Jag tycker nog att en 'gårdshund' som 'jobbar' även hör till denna grupp.

Jakthundar är ....ja. Vallhundar och draghundar likaså. Till jakthundar räknar jag även retrievers och spaniels som i huvudsak är avlade för ett liv med jakt. Sen finns det ju framförallt inom dessa raser en del personer som hellre fokuserar på annat och där tycker jag att det mer blir sällskapshundar över det hela. Alltså gör jag skillnad på individer inom rasen.

Sällskapshundar är de raser och linjer inom resp ras där man i huvudsak fokuserar på 'sällskap' och inte ett aktivt hundliv i övrigt. Sällskapshundar skaffas i regel för just sällskap och som jag ser det så är det bonus om ägarna aktiverar hundarna på något sätt.

Men detta är min alldeles egen uppfattning i frågan. :)
 
Fast så tycker nog inte riktigt jag :D
bruksarbetet, är ju en "förberedande" del/väg till tjänsten,
alltså tex skyddet har ju ett syfte, söket likaså,
förstår du hur jag menar?
Alla hundar kan inte vara rena "tjänstehundar", ibland
så har de brister och då är de förstås inte heller lämpade
för just den tjänsten, men det finns heller inte ytrymme/mening för att alla skulle vara rena tjänstehundar :smirk:
men, jag kallar ändock min ras (schäfer) en bruksras även fall han inte just jobbar som tjänstehund ( kanske blir han räddningshund om två år vem vet ;))
just för att rasen är framavlad för att jobba..
Flummigt blir det..som vanligt :o
 
En brukshund är ju en hund av bruksras. Ja du vet enligt SKKs grupper. För mig är en brukshund en hund som är hårdare och skarpare än vad jag tycker att en reteriever skall vara. En arbetande ras är för mig alla hundar som arbetar. Jakt, bruks, vall etc. Dvs alla raser som har ett jobb och en uppgift som de sliter med. Ja enligt vad de är avlade för då. Alla reterievers idag arbetar väl inte, med för mig är det ändå en arbetande ras...
 

Liknande trådar

Hundträning Har länge läst på buke men aldrig postat något. Men känner lite att situationen är ohållbar här hemma nu, so here it goes. Jag har två...
Svar
5
· Visningar
1 412
Senast: Caps
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 162
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Om allt går som det ska kommer jag antagligen äntligen skaffa hund under nästa år, så har suttit i höst och kollat på olika raser. Det...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 902
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag går med jättejobbiga tankar och ständigt dåligt samvete för att Elvis inte får träna som jag anser att han egentligen borde. Känner...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 510
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp