Sällskapshund och brukshund

Håller med Tippan, tycker också att alla hundar som har en uppgift är arbetande hundar, alltså vall, bruks, jakt osv.

Dessutom anser jag att alla hundar bör vara arbetande hundar, egentligen. Och att en bra sällskaps/familjehund egentligen har det tuffaste jobbet av dem alla, den hunden är ju alltid på jobbet så att säga. Men då krävs det ju att man har en aktiv hundhållning och inte bara vill ha en soffprydnad eller någon att klia bakom örat.
 
Alltså jag skriver skarpare. Kanske fel ordval. Ta det inte som något negativt. Utan bara helt enkelt mer skärpa och försvarslust som helt enkelt behövs i just deras arbete.
 
Australisk kelpie är en arbetandehund, Vallhundar tillhör nämligen arbetandehundar... Det har du rätt i! :)
 
Om man ska sätta detta i diagramform så anser jag skillnaden vara i hur hög stapeln med arbetslust blir .
Bruks/Vall har hög koncentrationshalt ( ;)) av arbete och måste få släppa ut mer ånga än den sortens hund som å ena sidan betecknas sällskapshund ,har lägre aktiveringsbehov och det gör den inget att slappa och gå ut och lulla men å andra sidan kan "triggas" att jobba järnet (alla hundar har exempelvis en näsa..) alla kanske inte gillar att leta saker men alla kan de .
Bruksgrenarna om man så säjer behöver ju inte nödvändigtvis vara livet för en brukshund om den hunden gillar att enbart...ja ,göra nått annat -formen av motion är oväsentlig det är hur mycket det är som spelar roll .
 
Kelpie är ju både bruks och vallhund om man då räknar med working kelpie
 

Liknande trådar

Hundträning Har länge läst på buke men aldrig postat något. Men känner lite att situationen är ohållbar här hemma nu, so here it goes. Jag har två...
Svar
5
· Visningar
1 413
Senast: Caps
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 165
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Om allt går som det ska kommer jag antagligen äntligen skaffa hund under nästa år, så har suttit i höst och kollat på olika raser. Det...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 902
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag går med jättejobbiga tankar och ständigt dåligt samvete för att Elvis inte får träna som jag anser att han egentligen borde. Känner...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 512
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp