Sällskapsras

Sofie.S

Trådstartare
Min mamma är sugen på en sällskapshund efter att ha vart utan hund i sju år.
Hon söker:
- Någon som vill följa med på promenader (ca 1 h om dagen), annars lösspringande på tomten. Ska kunna springa med eller sitta i rockarden när hon kör sin häst. Ska vara en hund som följer med i vardagen.
- Ej allt för skällig
- Ingen jaktinstinkt
- Ska fungera med barn i åldern nyfödd och uppåt.
- Pälsvård är okej men vill inte ha in halva skogen efter en promenad. Korthårig eller smutsavstötande är ett plus!
- Storlek mindre

Hon har tittat på shetland sheepdog men blir osäker på deras mentalitet pga hon haft en förr som var väldigt harig och feg, dock uppfödare som sagt att det inte är ett rastypiskt beteende?

Vad har ni för förslag? :)
 
Min mamma är sugen på en sällskapshund efter att ha vart utan hund i sju år.
Hon söker:
- Någon som vill följa med på promenader (ca 1 h om dagen), annars lösspringande på tomten. Ska kunna springa med eller sitta i rockarden när hon kör sin häst. Ska vara en hund som följer med i vardagen.
- Ej allt för skällig
- Ingen jaktinstinkt
- Ska fungera med barn i åldern nyfödd och uppåt.
- Pälsvård är okej men vill inte ha in halva skogen efter en promenad. Korthårig eller smutsavstötande är ett plus!
- Storlek mindre

Hon har tittat på shetland sheepdog men blir osäker på deras mentalitet pga hon haft en förr som var väldigt harig och feg, dock uppfödare som sagt att det inte är ett rastypiskt beteende?

Vad har ni för förslag? :)
Phalene? (eller den fulare varianten papillon? Bara öronen skiljer)

Hänger lätt med på timslånga promenader, pälsen skakar ur det mesta. Min papillon älskar gräsklipparen och rusar runt i det klippta. Pälsen blir grön men efter nån timme har den luftat ut och blivit vit igen. Föga jaktinstinkt. Skäller lite men det går att lära bort. Långlivad och frisk.

Min följer med i det mesta. Han går lös på tomten utan staket. Han kan få ett tokryck och knäpprusa runt efter en timmes promenad. Dvs han klarar även längre rundor utan att krokna.
 
Kallade du papillon för fula? :eek:O_o

De där söööta öronen är ju det som gör hela hunden! :love:
Öronen gör att hela hunden ser lätt makaber ut. Söta är de definitivt inte, de där parabolerna

Och ja, det är en papillon jag har. Men inte för utseendets skull. Gillar hunden. :D
Ville ha en phalene men hittade ingen vettig nu när jag vill ha hund. Det är ju samma ras, men med normala resp gräsliga öron.
 
Jag som har två dvärgschnauzer tycker inte att det låter som ett bra val baserat på vad din mor söker. De allra flesta dvärgschnauzer har vakt i sig och skäller därmed och det går inte att helt träna bort. Gillar man inte skäliga hundar ska man inte skaffa schnauzer. Många linjer och vissa individer har också jakt i sig vilket är riktigt jobbigt eftersom det då blir väldigt svårt att ha hunden lös, i kombination med att schnauzrar kan vara ordentligt envisa när de inte vill något (ex komma på inkallning när den fått upp ett spår).

Nu menar inte jag att dvärgschnauzerna är någon svår ras egentligen men om hunden som din mor söker ska vara med i stallet och på ridturen så föreslår jag något mer följsamt och lättränat ex papillon eller pudel eller varför inte någon av bichonerna. En mentalt stabil Chinese crested är också en trevlig ras, om man är noggrann med val av uppfödare. Mycket ur rasgrupp 9 (förutom plattnosarna) funkar utmärkt till det som din mor önskar.
 
Jag som har två dvärgschnauzer tycker inte att det låter som ett bra val baserat på vad din mor söker. De allra flesta dvärgschnauzer har vakt i sig och skäller därmed och det går inte att helt träna bort. Gillar man inte skäliga hundar ska man inte skaffa schnauzer. Många linjer och vissa individer har också jakt i sig vilket är riktigt jobbigt eftersom det då blir väldigt svårt att ha hunden lös, i kombination med att schnauzrar kan vara ordentligt envisa när de inte vill något (ex komma på inkallning när den fått upp ett spår).

Nu menar inte jag att dvärgschnauzerna är någon svår ras egentligen men om hunden som din mor söker ska vara med i stallet och på ridturen så föreslår jag något mer följsamt och lättränat ex papillon eller pudel eller varför inte någon av bichonerna. En mentalt stabil Chinese crested är också en trevlig ras, om man är noggrann med val av uppfödare. Mycket ur rasgrupp 9 (förutom plattnosarna) funkar utmärkt till det som din mor önskar.
Har kikat lite på DS men kommit fram till att det nog inte är en ras som passar henne.
Har kikat på CC men nakenvarianten, då den långhåriga blir för pälsad men den nakna gör naken:p Finns många raser som skulle kunna passa men de flesta har ett ”men”.
 
Nån av de små: bichon (frise, havanais) bolognese, malteser eller löwchen.
De raserna tenderar att ta med halva skogen in tyvärr. Är uppvuxen med havanaiser, sällan vi hade med dem till stallet då det innebar en halv dags arbete att plocka skräp ur pälsen. Eller när man skulle snabbrasta hundarna i kramsnö.. ;)
 
Har kikat lite på DS men kommit fram till att det nog inte är en ras som passar henne.
Har kikat på CC men nakenvarianten, då den långhåriga blir för pälsad men den nakna gör naken:p Finns många raser som skulle kunna passa men de flesta har ett ”men”.

Varenda CC, pälsad som naken har varit skälligare än samtliga Dvärgschnauzers jag har i min omgivning. :crazy:

Australisk Terrier?
 
Min mamma är sugen på en sällskapshund efter att ha vart utan hund i sju år.
Hon söker:
- Någon som vill följa med på promenader (ca 1 h om dagen), annars lösspringande på tomten. Ska kunna springa med eller sitta i rockarden när hon kör sin häst. Ska vara en hund som följer med i vardagen.
- Ej allt för skällig
- Ingen jaktinstinkt
- Ska fungera med barn i åldern nyfödd och uppåt.
- Pälsvård är okej men vill inte ha in halva skogen efter en promenad. Korthårig eller smutsavstötande är ett plus!
- Storlek mindre

Hon har tittat på shetland sheepdog men blir osäker på deras mentalitet pga hon haft en förr som var väldigt harig och feg, dock uppfödare som sagt att det inte är ett rastypiskt beteende?

Vad har ni för förslag? :)
Jag är själv insnöad på Staffe, det är mitt förslag 😊
 
Corgi? Köpte själv en sån till min mamma som pensionärshund.
Kan vara lite vaktig/skällig, men enkel hund att träna och läraktig. I övrigt stämmer den in väldigt bra, lättskött päls, enkel att ha lös, gott om fart när det krävs men annars lugn etc.
 
Min mamma är sugen på en sällskapshund efter att ha vart utan hund i sju år.
Hon söker:
- Någon som vill följa med på promenader (ca 1 h om dagen), annars lösspringande på tomten. Ska kunna springa med eller sitta i rockarden när hon kör sin häst. Ska vara en hund som följer med i vardagen.
- Ej allt för skällig
- Ingen jaktinstinkt
- Ska fungera med barn i åldern nyfödd och uppåt.
- Pälsvård är okej men vill inte ha in halva skogen efter en promenad. Korthårig eller smutsavstötande är ett plus!
- Storlek mindre

Hon har tittat på shetland sheepdog men blir osäker på deras mentalitet pga hon haft en förr som var väldigt harig och feg, dock uppfödare som sagt att det inte är ett rastypiskt beteende?

Vad har ni för förslag? :)

Jag säger klockren Papillon som svar på vad för ras som kan passa.
Små men atletiska hundar som kan hänga med på det mesta. Stor will to please, lätta att träna, minimalt med jakt och enkla att ha med sig i alla situationer. De är sociala och tycker typ allt är kul.
De har förvisso lång päls. Men den är av sån kvalitet att det mesta rasar av och den tovar sig inte utom möjligen öronhåret. Det kan behöva borstas någon gång i veckan max.
Alla mina har varit superenkla och problemfria i olika miljöer etc.
 
De raserna tenderar att ta med halva skogen in tyvärr. Är uppvuxen med havanaiser, sällan vi hade med dem till stallet då det innebar en halv dags arbete att plocka skräp ur pälsen. Eller när man skulle snabbrasta hundarna i kramsnö.. ;)
De går ju att klippa. Särskilt löwchen är ju käcka även som nedrakade! Skäller inte, jagar inte, är små och lätta utan att vara för små. Glada och trevliga, lättsamma sällskapshundar.

En dansk-svensk gårdshund då?
 
Jag säger klockren Papillon som svar på vad för ras som kan passa.
Små men atletiska hundar som kan hänga med på det mesta. Stor will to please, lätta att träna, minimalt med jakt och enkla att ha med sig i alla situationer. De är sociala och tycker typ allt är kul.
De har förvisso lång päls. Men den är av sån kvalitet att det mesta rasar av och den tovar sig inte utom möjligen öronhåret. Det kan behöva borstas någon gång i veckan max.
Alla mina har varit superenkla och problemfria i olika miljöer etc.
Jag känner mer och mer att det är papillon jag vill ha. Varje gång du skriver om dem så känns det verkligen som min hund!

Men jag vill ju inte ha en hund som fäller. Vad tusan liksom!
 
Petit Brabanchon? Liten ras som inte har så värst höga krav på tillvaron mer än att få vara med. Obefintlig pälsvård, jag upplever dem inte skälliga, inte några höga krav på träning. Jag räknar med att småbarnen inte umgås med hunden ensam, för isf passar ju inga småraser...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 311
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 859
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 256
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 662
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp