Sällskapsspel för två?

@lizan Jag är så sjukt dålig förlorare att min man inte ens vill spela många spel med mig 🙈. Ett tips till dig är Forbidden Island. Samarbetsspel som jag tycker är riktigt roligt. Funkar på två, men är väl roligast på 3-4st. Minns inte hur många man max kan vara.

Om jag får halvt trådkapa lite så behlver jag tips på fler samarbetsspel, gärna som funkar på två personer, men inte ett måste. I nuläget så är jag oftast helt enkelt inte med när det spelas hemma...
 
@lizan Jag är så sjukt dålig förlorare att min man inte ens vill spela många spel med mig 🙈. Ett tips till dig är Forbidden Island. Samarbetsspel som jag tycker är riktigt roligt. Funkar på två, men är väl roligast på 3-4st. Minns inte hur många man max kan vara.

Om jag får halvt trådkapa lite så behlver jag tips på fler samarbetsspel, gärna som funkar på två personer, men inte ett måste. I nuläget så är jag oftast helt enkelt inte med när det spelas hemma...
Jag och mitt ex bråkade aldrig. Förutom när vi spelade spel. 😂
 
En kompis har spelet Memoir ’44 vilket är gjort för att spela på två personer. Det är delvis strategi men eftersom man plockar kort som påverkar vilka val man kan göra är det delvis tur också.

Det går ut på att man spelar ut ett slag från andra världskriget och när en har vunnit byter man sida och spelar ut slaget från andra hållet. Det finns massor av olika slag att spela så det ”räcker” länge.
 
Everdell är fantastiskt mysigt och otroligt välgjort. Det är ett rätt klassiskt strategispel där den som har fått ihop störst by med vilda djur vinner.

En spelserie som är rätt tidskrävande men väldigt rolig är Sherlock Holmes Consulting Detective. Man hjälps åt att lösa fall med hjälp av hjälp av ledtrådar och ska försöka slå Sherlock Holmes briljans. Det går aldrig :D Man får verkligen använda huvudet. Nackdelen är väl att när ett fall är avklarat så "kan" man inte spela kapitlet igen eftersom mördaren är avslöjad, å andra sidan så är det många fall att ta sig igenom. Efter två år så har vi fortfarande inte spelat färdigt första spelet. Man tar alltså inte sönder något i spelet utan det går att spela om men det roliga är borta eftersom utgången är densamma för varje kapitel.

På Sherlock Holmes-temat så finns det ett spel som heter Letters From Whitechapel där en spelare/ett lag är Scotland Yard och en spelare är Jack The Ripper. Rätt klassiskt tjuv- och polis men mycket mer sofistikerat. Vi spelar det ofta, det går att spela enbart ett kapitel om man inte orkar med en helkväll. Går också snabbt att plocka fram och ta undan.

Jag älskar Call of Cthulhu-brädspelen, stora skräckspel med expansions i oändlighet, monster och kultister. Man samarbetar igenom spelet och ska klara av ett uppdrag (det finns många att välja på). Det här är kanske inte för alla, tidskrävande att plocka fram och sätta sig in i men det är verkligen fantastiska spelupplevelser oavsett om man är två eller fler. Jag föredrar att vara färre spelare, de kan dessutom spelas ensam men där går nog min gräns. Min personliga favorit är (brädspelsvarianten) Arkham Horror men Mansions of Madness 2nd Edition är också väldigt roligt och lättare att komma in i tack vare appen som sköter grovjobbet. Den driver spelet framåt så man slipper en hel del fysiska kort att hålla reda på och komma ihåg. I Mansions of Madness bygger man dessutom upp den fysiska spelplanen efter hand och det finns många olika scenarion att välja på, i olika svårighetsgrader och speltider. Väldigt visuellt snyggt!

Gillar man riktigt mörka brädspel så är This War of Mine fantastiskt. Man är i en krigszon och ska överleva dagen. Inga zombies, inget övernaturligt, bara mörker och svåra beslut som sällan slutar lyckligt. Ibland tar det flera timmar, någon gång blev vi dödade inom 15 minuter av ren otur. Det är verkligen i en klass för sig vad gäller oförutsägbarhet.

Sorry för en roman. Vi spelar mycket brädspel här hemma och är nästan alltid bara två :p
 
Haha, vi blev så arga på seven wonders och fattade ingenting 😂
Vill du ha det @lizan så kan jag skicka det, är bara uppackat, aldrig spelat 😅
Hahaha 😂 Tar det jättegärna! Men blir det inte dyrt att skicka? Hur mycket väger det så kan vi kolla frakt så det inte blir hutlöst tänker jag? :)
 
En kompis har spelet Memoir ’44 vilket är gjort för att spela på två personer. Det är delvis strategi men eftersom man plockar kort som påverkar vilka val man kan göra är det delvis tur också.

Det går ut på att man spelar ut ett slag från andra världskriget och när en har vunnit byter man sida och spelar ut slaget från andra hållet. Det finns massor av olika slag att spela så det ”räcker” länge.
Ska kolla upp! :)
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp