Sällsynt fall?

oroliggroom

Trådstartare
Hejsan,
Jag söker desperat hjälp för att fastställa vad en av mina hästar kan ha för problem. Han är 5-årig vallack som hoppar som en GUD och vi har haft honom nu i 7 månader skulle jag tro.
När han står stilla så står han alltid med otroligt breda bakben och väldigt tight med frambenen, han korsar dem till och med dagligen. Dagen då han kom hit så kom han med transport och han var dyngsur just för att han inte kunnat stå brett med bakbenen i transporten, i lastbil är det inga problem.

Han har alltså katastrofal balans just för att han står på detta sättet, väldigt svårt att röra hans bakben och att kratsa bakhovarna ska vi inte tala om. Han skakar alltid när man tar upp bakhovarna och har ibland hoppat åt sidan för att han förlorar balansen. Men det är klart han har dålig balans i och med att han står på det sättet han gör. Vid ridning och longering så trampade han av sig skorna hela tiden i början för han trampar alltid "under" sig väldigt mycket med bakbenen. Vi valde att ta av bakskorna och det har blivit mycket bättre. Men jag skulle säga att han liksom "paddlar" med bakbenen och även vid ridning så är bakbenen brett isär så han trampar sig själv på framfötternas yttersidor.

Vid hoppning är han super pigg och kan bocka rätt så rejält. Antagligen för förlorad balans som han försöker återfå. Han hoppar mycket väl men kan mellan hinder vara väldigt vinglig, men det är ju rätt vanligt på yngre hästar.

Så nu till min fråga, är det någon som någonsin varit med om detta? Vad kan vara fel på honom? Är det bara att han helt enkelt har dålig balans eller kan det vara något allvarligt? Super tacksam för svar!! Mest nyfiken om någon har sett detta förut!! Tack på förhand
 
Har sett en häst som också gick brett med bakbenen och "paddlade" när han gick i bak. Han hade dock haft spatt (hade spatt? vet inte, är inte så insatt i det).
 
@oroliggroom Har hästen varit kollad av veterinär/besiktad innan den kom? Låter ju som om något är fel om den inte har extrema exteriöra avvikelser.
Ja den är både röntgad och besiktigad, vi valde att köpa honom trots detta och de är väldigt noga med besiktning. Glömde skriva det. Så där är inga fel på röntgen plåtarna. Jag var inte med när han besiktigades så har inte hört vad veterinär säger om det. Känns bara som att det måste finnas en förklaring!
 
Låter lite som våran ponny. Hon paddlar också med bakbenen, röntgad o kollad på klinik men inga fel hittas. Har även röntgat haserna och knäna för spatt, allt såg bra ut. Däremot är hon inte alls förtjust i att lyfta bakbenen vid arbete, har lagt ut nån bom och 20 cm hinder men det slår hon bara ner, verkar ha noll koll på bakbenen:(

Hoppas det löser sig för er!:)
 
Ja den är både röntgad och besiktigad, vi valde att köpa honom trots detta och de är väldigt noga med besiktning. Glömde skriva det. Så där är inga fel på röntgen plåtarna. Jag var inte med när han besiktigades så har inte hört vad veterinär säger om det. Känns bara som att det måste finnas en förklaring!
Är nacken röntgad på honom? Jag hade en jättefin unghäst som gick lite bredbent och märkligt, han hade dålig balans. Han hade även otroligt bra gångarter, trampade under sig jättefint, trampade också av skorna. Han blev bara två år, fick avlivas pga förträngningar i nackkotorna.
 
Vill ju inte skrämma upp någon nu men en vän till mig hade en häst med ett (extremt) ovanlig nervfel som gjorde att den liknade din lite @imac - den hade ingen känsel i sina ben kom man fram till efter många om och men, en expert från USA var tvungen att kallas in innan någon lyckades diagnosticera. Den rörde sig fint men kunde inte heller hoppa/gå över bommar.
 
Är nacken röntgad på honom? Jag hade en jättefin unghäst som gick lite bredbent och märkligt, han hade dålig balans. Han hade även otroligt bra gångarter, trampade under sig jättefint, trampade också av skorna. Han blev bara två år, fick avlivas pga förträngningar i nackkotorna.
Tänkte också på det. Om balansen är dålig så kan det vara halsen i och med att hästar håller balansen med nacke/hals.
 
Hejsan,


Så nu till min fråga, är det någon som någonsin varit med om detta? Vad kan vara fel på honom? Är det bara att han helt enkelt har dålig balans eller kan det vara något allvarligt? Super tacksam för svar!! Mest nyfiken om någon har sett detta förut!! Tack på förhand

Jag skulle röntga halskotpelaren, låter som min förra häst, han hade slinger pga artroser och förträngningar på halskotpelaren. Tyvärr är det inte alla kliniker som har tillräckligt bra röntgen för detta, vi blev remitterade till Ultuna för att deras var bäst. Det kan tydligen växa bort, min var rätt illa, och det blev värre ju mer vi belastade honom (vi försökte rida in honom), sved i hjärtat, men jag gjorde en reklamation till säljaren, dolda fel, då det definitivt funnits innan vi köpte honom (fick intyg från 3 vet, inkl den de skickade oss till), men jag vet att han idag, 4 år senare, är inriden och har varit ute och tävlat. Tror dock inte att nya ägaren vet något om hans diagnos...
 
Du kan ju titta på tråden

http://www.bukefalos.com/threads/hast-satter-ena-bakbenet-utanfor-frambenet.1285139/

Efter vad andra skriver här ovan kanske det är värt att kolla upp honom noggrannare. Men under tiden kan du ju försöka underlätta problemet genom träning också. Allt som stärker bogpartiet och breddar honom fram tror jag är bra, för blir han bredare fram kommer han att bli bättre balanserad. I akademiskt arbete från marken (eller tömkörning) kan du korrigera rörelserna så att han lär sig att spåra bättre. Jag tyckte skolor på volt var effektivt med min paddlerska, både från marken och ryggen. När jag köpte henne satte hon bakhovarna en hovbredd utanför framhovarna, men nu är hon parallell. Dessutom mycket bredare fram än när jag fick henne, vilket ju också gör att bakhovarna 'får' vara bredare. Hon var också en pina att kratsa bakfötter på.
 
Som flera redan sagt. Ung valack (större modell?). Jag skulle kolla upp honom för att utesluta wobbler. Alltså en förträngning i halskotpelarens kotkanal. Vanligen ser man det när de är lite yngre men jag har konstaterat det på en 10-åring en gång (hade medfött fel). Förträngningen kan bero på flera olika saker, allt från en ledinflammation i en facettled mellan halskotorna, den ledgalla som bildas trycker på ryggmärgen, till felställningar mellan halskotorna.

Jag säger inte att det solklart är detta men det är definitvt något man bör utesluta med tanke på symptomen.
 
Vänta vänta.
HOPPAR ni med hästen som ni inte ens kan lyfta benen på, eller har jag missförstått något?
Ja som

Ja som en GUD ????
Klart vi kan lyfta bakbenen? Har absolut inte skrivit något om att man inte kan lyfta bakbenen? Menade i vad jag skrev att det är svårt att kratsa bakhovarna då han skakar väldigt mycket och tappar balansen. Förutom detta är det inga fel på honom, han är inte halt. Han tävlades senast i förrgår två 1.20 klasser med noll fel och en bedömning på 8.2.
 
Om benen skakar och den tappar balansen när man ska lyfta fötterna kan det vara shivering.
Har också tänkt på det. Vi har två andra hästar i stallet med shivering, mycket möjligt! Men de andra hästarna vi har med shivering är totalt normala i hur de står och rör sig så det kan ju vara shivering, men tror det är något mer.

Tusen tack för alla svar, kan vara värt att göra en check på halskotpelaren som ni skriver!
 
Vill ju inte skrämma upp någon nu men en vän till mig hade en häst med ett (extremt) ovanlig nervfel som gjorde att den liknade din lite @imac - den hade ingen känsel i sina ben kom man fram till efter många om och men, en expert från USA var tvungen att kallas in innan någon lyckades diagnosticera. Den rörde sig fint men kunde inte heller hoppa/gå över bommar.

Lite OT undran här.

Om hästen ej hade känsel i sina bakben, då kunde den väl inte visa hälsa vid skada/smärta heller?
 
Lite OT undran här.

Om hästen ej hade känsel i sina bakben, då kunde den väl inte visa hälsa vid skada/smärta heller?

Nej, vet dock inte om den aldrig hade känsel, om den kommer och gick eller om det blev värre. Gångartsdiplom på 3-års men tog sig inte över ett hinder där. Det var ett par år sedan nu men jag funderade på om man hittade det genom någon sorts uteslutningsmetod/scanning av något eller om det var ett gentest och en genetisk sjukdom/mutation.
 
Nej, vet dock inte om den aldrig hade känsel, om den kommer och gick eller om det blev värre. Gångartsdiplom på 3-års men tog sig inte över ett hinder där. Det var ett par år sedan nu men jag funderade på om man hittade det genom någon sorts uteslutningsmetod/scanning av något eller om det var ett gentest och en genetisk sjukdom/mutation.

Ok.
Tack för svaret
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 414
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 066
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 367
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 464
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp