sämre ju yngre man är?

Tinuri

Trådstartare
hejsan alla bukemänniskor... sorry om tråden ligger fel, ni får ta bort eller flytta den då

måste bara fråga om det inte bara är jag som märker att kunskap hos människor i samband med hästar beror på ålder?

när jag började rida vid ett stall som jag (trivs och tkr om att vara i) började rida i för typ 5-6 år sen såg jag alltid upp till de äldre i stallet, de hade alltid rätt o man hade inte så mycket att säga till om. red ut på ponnyn (som jag hyrde) utan större problem.. man funderade inte vidare om sadeln passar bra eller inte.

nu, eller sen mer än ett år tillbaka har jag haft egen häst, i samma stall ännu.. och ju mer av tiden som har gått har jag märkt att dehär äldre i stallet som man såg upp till och som "visste bäst" faktiskt inte vet så himla mycket..

mycket av avd jag kan nu har jag lärt mej via bukefalos som exempel men också via vardagen i stallet, tex via hovslagare, veterinärer och ridlärare.

nu idag tycker jag hel tärligt att jag har bättre kunskap om hästens vård än de äldre i stallet (runt 40 år)

dessa människor är jättetrevliga annars och har ingen ide om att skada sina hästar, men de har ganska konstig inställning, eller dåligt med kunskap. visst, om en pålle vis stallet blir sjuk eller får ett sår eller liknande så kan de ta hand om det, men de kan som inte se till att skadan aldrig skulle behöva ha skett..

exempel:
min häst var (och är :-S ) lite tunn över överlinjen.. har fått tips (härifrån!) om att ge mera protein då han (såg ut att ha) hade proteinbrist.. sade till X (den som äger stalle och utfodrar om kvällarna o typ alltid resten av dagen oxå, om ingen annan e i stalle) att jag vill att pållen skall få lucern oxå om kvällarna, vilket inte skulle vara något större problem då två andra hästar i stallet redan käkade lucern.. som kommentar tillbaka får jag "varför skulle han behöva lucern? då måste vi ju ta bort havren, han kan ju få helt svullna ben och förlamning i ryggen, jag ger ingen lucern förrän du ringt till veterinären! om du vill ha mer muskler på han så får du väl ta o rida hästen mera i form" ???? :crazy: hennes ena häst hade väl fått svullna ben och ont i ryggen då han fått i för mkt protein (de släppte honom på sommarbete på färskt gräs utan att ge lite gräs före ett par dagar ens) :confused:
de andra som är i X egen ålder får typ ge vad de vill till sina hästar,
kan ju tillägga att jag ännu inte idag ger lucern och fick kämpa läänge för att hästen skulle få mera hö tom!.. han har som tur är ingen bukmage idag, bara hömage (:

ett till exempel:
jag har tre sadlar, rider inte med någon då ingen passar perfekt.. rider alltså barbacka. stallägaren frågar ganska ofta varför jag inte rider me sadel och jag säger att de inte passar och kan inte rida på pållen om jag vet att han störs av sadeln, då ler hon på ett elakt sätt.. "nog måste man ju rida med sadel oxå om du vill att han ska bli fin" (???) de andra hästägarna i x ålder rider med sadlar som tex trycker hästen lite på manken, vilket inte tydligen är så farligt.. :crazy:

ett sista exempel:
jag är i stallet 6 dagar i veckan, rider 5 ggr i veckan och longerar/tömkör den sista.. för att få lite variation och hästen gillar det! X frågar varför jag inte rider och tycker jag är ganska underlig som inte rider, hur får pållen annars muskler och kondition? :/ hon "klagar" på mig emellanåt och tycker att jag skall börja rida lite hårdare så hästen får lite bättre kondition (av de åtta hästarna som finns i stallet har min pålle enligt min tränare bästa kondisen)... en i X egen ålder delar en isis med X, hon vill inte rida sin häst så ofta då han blir så svettig, hon tycker synd om honom.. isisen har i fråga 5 cm tjock vinterpäls och klippa kommer inte ens på fråga(???) men de klagar inte X på... hon har respekt mot de i sin egen ålder.. så isisen går 3 dagar i veckan fullt ös.. (??!!)

nu låter de väl som att de är helt hjärtlösa, men de är annars jättesnälla och vi brukar ha filmkvällar ibland och si på typ monty roberts filmer osv ;) trivs nog helt bra i stallet (förutom att jag inte helt sj får bestämma vad min egen pålle får för foder) .. vet inte om det är för att jag är så liten (16) som de vill "hjälpa" mej och se till så att pållen inte blir "felbehandlad", kan ju oxå säga att han (o en shettis) är enda ponnyn (finns bara ponnysar där :D) som int ha vari sjuk, halt eller ens hängig sen ja köpt han, alltså den ett o ett halvt år tillbaka.. han har på senare tiden oxå börjar komma o möta mig i hagen med spetsade öron, vilket ingen av de andra pållarna gör (fast de egentligen är lika sociala)

vill inte låta som att jag hatar dessa personer eller liknande, men vill bara se om ni som är lite yngre oxå inte blir precis lika mycket tagen på allvar som de andra (äldre) i stallet?

kan ju säga att ponnysarna i stallet ägs av tre olika 40 åringar och jag.. en e min o en var åt två av dem o X har resten :) sen finns de ju en massa andra meniskor där, som deras barn och "ridksoleryttare"och hyrare av ponnysar osv..

jag rider utan problem ut med dem, och känner mej inte utanför i deras diskussioner osv.. nu finns de ju säkert en massa av er äldre som tar oss yngre lika mkt på allvar som de i er egen ålder, och det finns ju säkert de tonåringar som faktiskt inte tar ansvar eller är väldigt dåliga med hästar.. men jag är säker på att någon annan än jag har samma "problem"

skulle vela lagat flera smileys men de gåår int .. hehe

skulle gärna vela höra era historier om liknande fall.. :bump:
*ta inte min text som allt för negativ!*
 
Sv: sämre ju yngre man är?

Håller med till viss del.

Det finns även yngre "förmågor" som vägrar ta till sig kunskap.


Men visst är det många äldre som även behöver uppdetera sig till
rätt århundrade.
 
Sv: sämre ju yngre man är?

Det kommer nya rön hela tiden och man är nog som yngre mer benägen att ta till sig alla dessa nya "idéer". Äldre som hållit på med hästar länge ser ofta med lite skepsis på detta, och går på erfarenhet istället, och inväntar faktiska bevis på vad som fungerar.

Sedan vad det gäller din stallägares åsikter om foder, sadlar mm så får det väl stå för denne, men rent generellt tror jag det är så.
 
Sv: sämre ju yngre man är?

Äldre som hållit på med hästar länge ser ofta med lite skepsis på detta, och går på erfarenhet istället, och inväntar faktiska bevis på vad som fungerar.

:bow: Mitt valspråk, som jag knyckt från Oscar Wilde:

Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting
 
Sv: sämre ju yngre man är?

Mina ledord är: titta, lyssna, lära och ta till vara det jag kan stå för. Oavsett om orden kommer från en sexåring eller 86 åring eller någon därimellan. Alla har olika sätt och erfarenheter och tankegångar och jag tror att öppenhet mot vad olika människor tycker och tänker gör att man lär sig massor. Vissa saker kan jag förkasta när jag läst mer om det, vissa saker kan jag ändra på till att passa hur jag tänker runt mina hästar.

Jag älskar hästvärlden eftersom det alltid finns mer att lära, annars hade jag tröttnat för längesedan. Men jag vet att många känner sig påhoppade av oliktänkande, ta bara det här med utevistelse, jag vet inte hur många gånger jag fått höra: men har du hästarna ute i mörkret:eek: när jag säger framåt 22-23 tiden att jag ska åka hem och ta in hästarna när vi är bortbjudna. För många tycker att det är hemskt att jag låter de "stackars hästarna" stå ute i mörker och kyla och menar att de ska komma in när de börjar mörkna vid tre tiden på eftermiddagen.
För mej är det inte snällt att låta hästarna stå inne så mycket, jag vill ha mina inne max 8 timmar/dygn, de trivs ute och har mat och vatten ute och kan röra sig om de vill istället för att stå instängda i en box.

Men för den sakens skull så betyder inte det att jag alltid har tyckt så, jag hade överhuvudtaget ingen åsikt om hur länge jag ville att de skulle gå ute utan anpassade mej till där jag jobbade (med hästar) visst tyckte jag att 6 timmar ute var lite, men jag kom aldrig de hästarna så nära som mina egna vilket är helt naturligt, det gör man inte med 40 talet hästar, varje enskild individ syns mindre då. Mina hästar som jag har idag hade vantrivts om de hade fått så lite utevistelse, det räcker med att de måste tas in tidigare pga tex. snöstorm så äter och dricker de sämre.

Jag tror att det bästa är att försöka lyssna och sortera, jag känner iallafall att jag måste kunna stå för varför jag gör si eller så, men att jag gärna lyssnar och provar på andras människors sätt om de som de säger känns ok.
Jag avfärdar inte, jag analyserar och funderar och utvärderar och jag tror att många hästar skulle må bättre om deras ägare kunde se saker ur vidare perspektiv än att bara tänka "så har jag alltid gjort".

Vad gäller din hästs foder så är det din skyldighet att din häst får vad den behöver (eller rent juridiskt så är det din målsmans ansvar) oavsett vad stallägaren tycker så är din häst ditt ansvar.
 
Sv: sämre ju yngre man är?

Jag tror att kunskap och ålder hänger ihop till viss del. För det första måste man ha hållit på ett tag för att ha hunnit med att skaffa sig erfarenhet. För erfarenhet krävs för att få kunskap om nånting.

Sedan måste man vara tillräckligt intresserad att man aldrig nöjer sig, att man aldrig anses vara fulllärd. Att man har intresse för vad andra människor har för erfarenheter och tankegångar om olika saker. Därefter så gäller det att låta sitt egna omdömme dömma hur man gör med sin häst.

Skillnaden i förmåga att ta till sig kunskap ligger i hur intresserad man är samt hur högt man värderar sin häst.

Är man inte tillräckligt intresserad så tar man inte heller till sig det man borde. Det blir inte heller lika viktigt att göra rätt. Hästen i sig blir inte heller så högt värderad.

Samtidigt så finns det massor av människor som brinner för det dem håller på med, som har olika idér för vad som är rätt i olika sammanhang. Och för att samverka med alla krävs det ödmjukhet. Samt att man acepterar det faktum att man tänker olika.

Problem kring detta har i alla fall jag stött på i alla olika åldrar. Det tror jag mest igentligen hänger ihop med just detta med ödmjukhet och acceptansen för oliktänkande. Samt att många människor har en tendens till att vilja hävda sig i olika sammanhang. Och har man sådana bekymmer så är det klart att det är lätt att ge sig på en yngre förmåga ...

Man skall vell inte förglömma också att många faktist vill väl när dem ger tips, råd och förmaningar. Men det är inte farligt att föra en argumentation för sin sak heller.

Jag brukar resonera så. Det är OK att tala om hur jag själv resonerar. Varför jag gör si och varför jag gör så när människor väl har lagt sig i. Och har folk då kunskap så resonerar dem med mig (även om åsikterna kan vara olika). Sådana samtal är ofta givande och utvecklande även om man har skillda åsikter om något. Kanske kan man lära sig något?

Har folk då ingen aning om vad dem pratar om så löser det sig ganska snabbt, när dem inte har några argument för sin sak.
 
Sv: sämre ju yngre man är?

Jag som 16-åring ser upp till många vuxna i stallet som jag vet kan mycket och har hållt på med hästar längre än jag själv gjort. De kan jag diskutera med och fråga om råd när det är något jag inte vet.

Däremot har jag svårt för "förståsigpåare", vuxna människor (unga också för den delen) som tror de är så duktiga och kan allt när det i själva verkat kanske inte ser speciellt bra ut varken när det rider eller hanterar hästar, och när de kommenterar och ifrågasätter allt man gör. Hade min tränare påpekat något har jag full respekt för vad hon tycker, men när folk som jag vet rider sämre än mig ger mig en spydig kommentar blir jag bara arg.

Sedan är det kanske många ungdomar som gör dumma grejer med hästarna just för att de inte kan lika mycket, men alla är inte oseriösa och okunniga som många vuxna verkar tro och det är sådant jag kan bli så arg på.
 
Sv: sämre ju yngre man är?

kl.

För mig är det så att ju mer jag lär mig om något desto tydligare inser jag hur lite jag egentligen kan ... haha det går alltså bakåt. :rofl::rofl::rofl:
 
Sv: sämre ju yngre man är?

Jag har också en sådan historia, är själv 15 år.

Det började med att jag praoade i stall X, stallchefen till stall X (som vi nu kallar för Y ;)) sa att jag skulle lära mig mer än under ett helt år på ridskolan och hela baletten. Att det fanns tid för ridning varje dag osv. Lät helt utmärkt tyckte jag, och såklart så lyssnade jag på det han sa. Men han ansåg sig själv som någon gud inom hästhantering eller något, för allt han sade var tydligen helt perfekt och han predikade i en halvtimme om allt. Jag stod ut i två veckor, sen var jag inte i stall X på ett bra tag.

Men efter kanske några månader eller så kom jag tillbaka, för jag letade medryttarhäst. Hittade ett haflingersto som ägdes av ägaren till stall X, och jag började sköta henne och fick skogsmullerida så mycket jag ville, helt perfekt! Men så fort jag inte tog hand om Y's hästar så blev han typ.. sur, då skulle han alltid leta efter fel, blev sur, skällde ut oss för att vi inte ringde och sa exakt när vi skulle komma dit. Men mot de vuxna och till de som hade sina föräldrar med var han gudasnäll mot. Eller rättare sagt fjäskande snäll. Och sen var det jag och min kompis, vi var dom som han kunde granska och påpeka saker hos.

Som jag sa så tyckte Y att han hade rätt om allt, men han kunde helt plötsligt byta från kornkross till havre, och jag vet inte hur många liter det var som hans hästar fick(hästarna var inte i kondition och reds inte mer än något pass på banan nån gång lite då och då). Och under en tid så tog jag hand om en av hans hästar, och svaret jag fick när jag frågade om jag fick följa med ut på en skrittur på hästen var "Nejmen hon har ju börjat äta havre nu, hon är ädelt blod, hon är på språng" och demonstrerade med hela kroppen hur hon tydligen gjorde (jag kännde mig helt dumförklarad). Men när jag en gång fick rida henne var hon hur lugn som helst.

Kan sitta här i flera år och skriva allt som han klagade på och allt sånt. Men historien slutade med att jag och min kompis inte stod ut längre, vi pratade med stallägaren och hon blev väldigt sur på Y, men han ljög tydligen om oss när hon pratade med honom och det slutade med att vi fick sluta ta hand om stoet och blev utslängda ur stallet.

Mot alla andra äldre och de med föräldrar med i stallet var han fjäskande snäll mot. Men mot mig och min kompis betedde han sig.. helt.. oacceptabelt mot.

Det var min historia :p Lite olik från din, men ja ;) Väldigt lång men.. .. ja :o sorry!
 
Sv: sämre ju yngre man är?

Givetvis är det så att man har betydligt större kunskap om man hållt på med hästar i 35 år än om man bara hållt på med dem i 5 och fortfarande är ett barn/ungdom.
Att tro något annat är faktiskt ganska löjligt..

MEN sen finns det ju den sortens människor som håller fast vid vad de lärde sig i din ålder (Vem vet, du kanske blir likadan.. ;) ) trots att det som sagt kommit nya fakta och rön om hur hästarna ska skötas osv.
Det tycker jag är väldigt tråkigt och jag känner igen det väldigt väl, även hos folk som ändå bara är yngre vuxna/äldre ungdomar.
Även hos veterinärer förekommer det ju liknande saker då många hävdar att det är protein som är källan till fång, vilket det tydligen inte finns några bevis för.

Visst på din beskrivning låter det som att den vuxna i detta fallet har lite konstiga åsikter, men du har inte tänkt tanken på att det KAN vara hon som har rätt? Även om hon formulerar det en aning konstigt :p
Men det kan ju vara värt att tänka tanken att även hon kan ha en poäng i det hon säger.


Dock kan jag säga att jag till viss del känner igen mig i det du beskriver. Fast jag lyssnar inte på de som hävdar att de har rätt eftersom jag vet att de har fel :angel:
 
Sv: sämre ju yngre man är?

Jag tror inte åldern spelar in så mycket i säg, snarare så att man MED åldern dvs med tid och erfarenhet blir klokare, lär sig mer.
Sen finns det undantag, vilda ungdomar som hittar på skit och gamlingar som inte släpper in någon ny fakta ;)
 
Sv: sämre ju yngre man är?

Väldigt intressant frågeställning, jag har själv funderat i de banorna ibland. Jag tillhör gruppen 40 år... harkel... och måste säga att det ÄR stor skillnad. Inte bara erfarenhetsmässigt utan även att hela min inställning till hästhållning förändrats sen jag var tonåring.
När jag var tonåring ifrågasatte jag inte så mycket utan gjorde, precis som du skriver, vad de äldre sa till mig att göra (och en 25-åring var ju gammal i mina ögon då!).
Jag tror för min del att hela inställningen i samhället förändrats i och med en modernare kultur. Vi är mer öppna för nytt och framförallt så lär sig ungdomarna idag att ifrågasätta och inte ta så mycket för givet. Det följer en sen i livet. Förmågan till källkritik, så att säga, och att kunna reflektera.

Jag tycker mig märka fler självtänkande och vetgiriga ungdomar idag än när jag själv var i den åldern. Många av oss som är i 40 års åldern har kanske lite stela uppfattningar, inte minst märker jag det när det diskuteras hästhållning i vänskapskretsen (vi ligger i samma åldersspann). Jag tror kanske att det är lättare att slå sig till ro med det som fungerar när man är mitt uppe i livet med barn, karriär etc än när man bara har sig själv att tänka på som ungdom. Då finns energin och nyfikenheten naturligt. Inte sagt att alla 40 + är rigida i sitt tankesätt, alls inte. Men om man nu ska generalisera, så...(ytterligare en bekvämlighetsgrej..).

Själv vaknade jag inte upp i min hästhållning och reflekterade förrän jag var över 30 och då tack vare att jag köpte på mig en problemhäst. En häst där inget fungerade och jag kände mig som världens sämsta hästägare. Ur detta föddes en nyfikenhet kring varför allt jag kände till om hästar inte var värt ett skvatt. Därefter rullade det bara på med en sundare helhetssyn kring hästar, eller i alla fall hoppas jag att jag har det.

Ska bli intressant att läsa fler svar i den här tråden.
/Sessiagh
 
Sv: sämre ju yngre man är?

Håller delvis med dig. Äldre personer får säkert större respekt av de flesta i stallmiljö, ta bara exemplet på hur många som sätter åldersgräns när det gäller medryttarhästar. Jag tycker man har missat något där. Jag kan vara precis lika duktig och ansvarsfull som en artonåring, men det är många som bestämmer sig väääldigt snabbt för att jag är ett galet barn som bara vill galoppera och låta mina kompisar flänga runt på hästen typ :grin: Flera som däremot har låtit mig prova ta hand om deras häst har tyckt att jag har varit väldigt bra som medryttare. :D Är 14 år.

Nu blev det flummigt, jag är dödstrött. Men, min slutsats är att folk vanligtvis är alldeles för snabba att blanda ihop skicklighet och mognad med ålder. Sen måste man ju vara redo att ta till sig det andra kan så man kan lära sig mera :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: sämre ju yngre man är?

Jag tror att det är fler och fler som reflekterar mera i sin egna ridning, i yngre åldrar. Det är klart att det finns folk i min ålder som är galet naiva och gör precis som ridläraren säger i alla lägen. Jag tycker det är trist, det är klart att man kan lära sig mycket av denne men vad händer om man stöter på en ridlärare med helsnurriga metoder? Sväljer man dem med hull och hå då? Sen finns det ju tanter som bestämt sig stenhårt för vad som är rätt och vägrar ta till sig några andra sätt än det de känner till.

Men det handlar väl också om intresse. Jag har alltid varit så himla intresserad, läst massor av böcker, läst bukes alla trådar ;) samt tagit alla tillfällen som finns att lära mig. Då kommer det ju sig naturligt att man stöter på massor av olika synsätt och metoder, och man blir tvungen att vara kritisk mot allt man läser samt reflektera mycket över sin egna och andras sätt att vara med hästarna/rida.
 
Sv: sämre ju yngre man är?

tack för allas svar! jätteroligt att se att ni orkar skriva så låånga svar ;) uppskattar dem!

kan ju säga att jag håller med om många saker som ni säger, och visst jag kan ju bli likadan, man vet ju aldrig ;)

kan ju säga att X har hållit på med hästar i typ 15 år, några år i ungdomen och sen tog hon paus o sen köpte hon häst direkt.., visst hon har mera erfarenhet än mej och jag tar till mig hennes syn på alla saker inom hästeriet men jag håller inte med om allt hon påstår.. jag har hållit på men hästar i 9 år.. varav 4 har jag varit i stallet 5-7 ggr per vecka.. vill bara visa att jag inte kommer en timme per vecka o rider o sen far hem igen. utan jag gör myycket mera som har med skötsel att göra än vad som har med ridning att göra..

nu påstår ju inte jag att dethär är en situation som förekommer överallt, som jag redan har sagt.. men jag undrar ju just om nån annan har märkt detta?

kan ju säga att jag ser mej själv inom hästvärlden som en person som tar sitt ansvar, jag står för det jag har gjort och vill ju såklart lära mig mera, inte är jag så duktig.. men inte är min stallägare heller det ;)

jag sitter just och läser en maaasssa böcker om hästar, ser filmer, läser på datorn och tar till mig allt som alla påstår i stallen..
 
Sv: sämre ju yngre man är?

Håller delvis med dig. Äldre personer får säkert större respekt av de flesta i stallmiljö, ta bara exemplet på hur många som sätter åldersgräns när det gäller medryttarhästar. Jag tycker man har missat något där. Jag kan vara precis lika duktig och ansvarsfull som en artonåring, men det är många som bestämmer sig väääldigt snabbt för att jag är ett galet barn som bara vill galoppera och låta mina kompisar flänga runt på hästen typ

Börjar med en kommentar om detta. Att jag ofta har valt att söka medryttare över 18 år beror dels på att de ska kunna ta sig ut till stallet som har dåliga bussförbindelser = egen bil är ett måste. Har stött på yngre tjejer som ska få skjuts av föräldrarna men efter ett antal gånger var det inte så kul att skjutsa fram och tillbaka längre.. Sen så har vi hela ansvarsbiten, en 18-åring är trots allt myndig. Men jag har haft en kalasbra skötare som var 14 år, men hon kunde ta sig sig till fots till stallet och var i början bara med när jag själv var där.

*Och så kl*
Ju äldre jag blir, desto mer inser jag hur lite jag kan. Under tonåren var jag - som de flesta andra - rätt säker på att mer fullärd än såhär kan man nog inte bli. Motvilja att ta till sig nya lärdomar förekommer i alla åldrar, tror inte att det går att generellt avgöra om 16-åringen eller 45-åringen som "redan kan allt" är svårast att påverka. Det sitter i individen, inte åldern.
 
Sv: sämre ju yngre man är?

Jag tror att åldern spelar lite roll, för olika skäl.
Men sen så klart att det kan vara så att någon som börjat med hästar för 5 årsedan och som nu är 20 år kan mindre än en person som börjat med hästar för 8 årsedan och som nu är 14.

Men självklart, vissa lär sig fortare än andra, men jag tror att ju tidigare man börjar med hästar desto bättre!;)
 
Sv: sämre ju yngre man är?

Jag känner igen mig lite grann i det du skriver ;)
I mitt stall är alla andra 30 - 40 år.
De kan i bland kommentera saker som jag gör.
I bland är det till hjälp, och i bland är det inte det.
Men jag tar till mig allt som de säger, även om alla tycker olika.
Sen får jag ju bilda mig en egen uppfattning om vad jag tycker funkar bäst ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
801
Senast: Grazing
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp