Sämre päls efter klippning

ufot

Trådstartare
Min långhåriga katt (Norsk Skogkatt) får väldigt sällan (om ens någonsin) tovor i sin fantastiska päls, utom på magen, just där hon blev rakad när hon kastrerades.

Finns det något samband mellan rakning och sämre päls?

Finns det något jag kan göra för att förebygga tovorna på magen (utom att kamma förstås vilket jag gör nästan varje dag)

Jag använder mirakelkammen idag, vilken fungerar utmärkt. Funderar på att köpa en furminator också (för och nackdelar med en sådan?)

Idag klipper jag bort tovorna och det syns ingenting då hon inte lider någon som helst brist på päls om man nu säger så....
 
Jag älskar furminatorn. Har britter, en med så mycket underull att ett får skulle känna sig naket. Furminatorn är dock inte snäll mot pälsen, det ska man ha i beaktande. Jag vet inte hur den påverkar lång päls, men den tar långt ifrån bara ullen med sig påmina britter. Så använder den vid behov, annars mest mirakelkammen.
 
När man bara rakar en del av pälsen hamnar pälsen i det orakade området och den som växer upp i det rakade området i olika tillväxtfaser och det kan leda till att det tovar sig när pälsen från de olika områdena möts. Det kommer rätta till sig med tiden, men du får fortsätta borsta.
 
Jag gillar furminatorn trots att Megara är korthårig, men den tar inte bara underull som Megara inte har utan allt - inte för att hon blir skallig någonstans ska tilläggas. Men en hel del löst hår kammas bort.
 
Min långhåriga katt (Norsk Skogkatt) får väldigt sällan (om ens någonsin) tovor i sin fantastiska päls, utom på magen, just där hon blev rakad när hon kastrerades.

Finns det något samband mellan rakning och sämre päls?

Finns det något jag kan göra för att förebygga tovorna på magen (utom att kamma förstås vilket jag gör nästan varje dag)

Jag använder mirakelkammen idag, vilken fungerar utmärkt. Funderar på att köpa en furminator också (för och nackdelar med en sådan?)

Idag klipper jag bort tovorna och det syns ingenting då hon inte lider någon som helst brist på päls om man nu säger så....


Furminatorn tar mycket päls, jag tycker den är supersmidig och använder den friskt på mina britter - men ska du ställa ut eller är rädd om pälsen så var lite försiktig. Furminatorn tar både underull, löst hår, och en del överhår.
 
Furminatorn tar mycket päls, jag tycker den är supersmidig och använder den friskt på mina britter - men ska du ställa ut eller är rädd om pälsen så var lite försiktig. Furminatorn tar både underull, löst hår, och en del överhår.
Jag har inga planer på att ställa ut, i alla fall. Men jättebra att veta om det blir utställning någon gång i framtiden.
Beställde en furminator igår. Hon fäller massor nu....
 
Bada regelbundet är mitt bästa tips.
Jag har perser som jag badar regelbundet med schampo och balsam, kammar varannan dag och hon har aldrig tovor.
 

Liknande trådar

Hästvård I februari tog jag över en häst på halvfoder och tar över honom på hel nu när ägaren hittat en ny häst. En fransk travarherre född -01...
Svar
3
· Visningar
932
Senast: Bufera
·
Katthälsa Min ena katt har efter kastreringen börjat få problem med tovor i pälsen, främst under magen och mellan fram-och bakbenen. Jag kammar...
Svar
2
· Visningar
2 545
Senast: ufot
·
Övr. Katt Jag vet att det är många som rakar sina katter till sommaren p.g.a värmen, men det verkar som att min stackars kisse skulle behöva sig...
Svar
11
· Visningar
15 324
Senast: mackan
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
3 968
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Hat
  • Hyra ut rum i lgh?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp