Sämsta julklappen?

Nu var detta ingen dålig julklapp egentligen.

När jag var ca 4 år? kanske, fick jag en stor clowndocka av farmor och farfar.
Problemet var bara det att mina kusiner fick varsin större porslins djur typ hund och katt. Besvikelsen var total för unga mig.

Det hela slutade med att farmor o farfar åkte runt och hittade tillslut en större porslinsleopard åt mig på något auktions liknande, tror jag det var.
Clownen gick inte till spillo, då min relativt nyfödda lillebror fick den istället och den hängde med i många år, kanske tom finns kvar i någon gömma någonstans.
 
Min moster är en sådan som älskar att shoppa och älskar att ge bort presenter. Hon lever ensam och det leder till att hon bombarderat mig och mina föräldrar med presenter. Vi pratar flera IKEA-kassar per person och tillfälle.
Hon köpte ofta en massa horribelt krimskrams på resor utomlands som jag fick. Prydnadssaker som verkligen inte var till prydnad för ngt hem.
Hon tycker att jag som rödhårig skulle passa i rosa, aprikost och rött. Jag AVSKYR de färgerna utöver att jag verkligen inte kan bära dem! Så jag satt där och log och spelade tacksam i år efter år. Och försökte få min mamma att tala om att jag aldrig använder de färgerna. Och inte kommer göra det heller. Ever!
När jag som då hade anorexi hade strl xs och min mamma hade small/medium så sa mostern något om att "ja, det var ju synd att den toppen hon köpt till mamma inte fanns i vår storlek utan bara i "mammas lilla strl". Moster hade large.

Pappa gjorde en kul grej också. Han hade av tonårs-mig fått strikta instruktioner. En viss tröja, av visst märke i blå stl S. Han kom hem med en grå i strl L.
Efter det fick jag köpa själv iom att han iaf avskyr shopping och har mkt att göra. Första åren vi firade med hans nya sambo och hennes familj fick jag handla till mig själv, slå in och sedan öppna under firande och spela överraskad och glad.
Till slut pallade jag inte charaden och köpte saker som några av de övriga förstod att han inte hade koll på. Så slapp vi teatern. :laugh:

Jag och sambo fick salladsbestick i trä som såg ut som ngt man skulle kunna karva till om man vore strandsatt på en öde ö. Och en jätte! De är enorma, klumpiga och galet fula.
Av samma släktingar fick vi en annan gång några enorma plattor av ngn form av saltsten som man ska laga mat på. De lades i ngt skåp och glömdes bort. Tills givarna undrade om tips på recept då de skulle köpa sådana själva nu. 😬😅
 
Jag kommer inte ihåg om jag fått nån riktigt kass julklapp, misstänker att det jag som brukar stå för dom 🙈.
Chefen på förra jobbet avtackade dock mig med ett paket müsli när jag bytte jobb efter tio års anställning och en liten nål med kommunens logga, eeeeh tack??
Bröderna har oftast fått obskyra tv spel av mig, när mamma flyttade ifrån dom så fick dom städgrejer i julklapp 😂. Syster fick en leksakstraktor av mig när hon var typ sexton, den blev prydnad i hennes orms terrarium och mycket uppskattad av majsnoken som brukade slingra sig runt den och vila 😝.
 
Jag vet att jag har en del exempel från en person i den närmaste familjen.
Tyvärr kommer jag inte på dem alla på rak arm.
Det har förvisso menats väl men liksom inte alls passat mig.
När vi köpt en bostadsrätt (typ radhus men fristående) , en prenumeration på villatidningen eller liknande. Bra tanke men den innehöll då i princip inget vi hade nytta av i och med bostadsrätten och den föreningens villkor, våra intressen och möjligheter.

Det finns mer, värre exempel som jag förträngt.. Ska leta vidare i minnet..
 
Den allra varsta julklappen fick jag nar jag var 5-6 ar. Jag onskade mig en "baby docka med krokiga ben" Jag minns sjalv tjatet, jag maste ha sagt just det flera ganger om dagen.
Mamma kopte en gadocka (sadan dar som satt i tyllklanning pa alla gamla tanters sag) for den var "ju sa fin". Jag kanner fortfarande besvikelsen nar jag tanker pa det, inte for att hon kopte "fel" docka ... utan for att hon inte horde vad jag ville ha.
 
Jag och min syster fick i princip aldrig julklappar av vår farfar och hans fru. Men de gånger som vi fick det så kunde det vara frågan om blandad låda med små begagnade porslinsfigurer och virkade smådukar eller vinröda (gamla) badlakan. Jag vill inte minnas att vi alls var besvikna när vi inget fick. Det var betydligt värre än när vi inget fick, för då var vi tvungna att vara tacksamma.
 
Ett set med silverbestick i sisådär 99 delar. Jag var 9, besvikelsen var enorm!
Har du haft användning av dina silverbestick? När jag var liten samlade mina farföräldrar silverbestick till mig, fick något bestick då och då under uppväxten som julklapp eller födelsedagspresent. "Det kommer du att uppskatta när du blir vuxen"
Nu är jag vuxen och jag har aldrig använt dessa bestick, vet inte ens var de är, i någon låda någonstans. Men tanken var ju god ♥
 
Har du haft användning av dina silverbestick? När jag var liten samlade mina farföräldrar silverbestick till mig, fick något bestick då och då under uppväxten som julklapp eller födelsedagspresent. "Det kommer du att uppskatta när du blir vuxen"
Nu är jag vuxen och jag har aldrig använt dessa bestick, vet inte ens var de är, i någon låda någonstans. Men tanken var ju god ♥

Jag har fått en jättefin kaffeservis med samma motivering. En del varje jul.
Då tyckte jag det var skittråkigt, men nu har jag faktiskt börjat använda den. Typ 20 år efter att jag fick sista delen. Och bara på min födelsedag :angel:
Den kompletteras av silverskedarna min man fick i likadan julklappstradition när han var liten. Vårt största "problem" är att han också har en jättefin servis, som vi använder på hans födelsedag.
 
Sämsta jobb-julklappen: en CD-skiva med acapella-musik av högsta chefens sons band. På en arbetsplats med över 500 anställda. Och det här var år 2014, när ingen hade CD-spelare längre. Jag hämtade inte ut min :p
 
På ett ”återbruksjulklappslotteri” via jobbet (dock inte anordnad av arbetsgivaren) fick jag en gång en bok som hette något i stil med ”Konsten att gå ner vikt” (jag kommer inte ihåg titeln ordagrant).

Jag var yngst tjej på hela jobbet och personligen väldigt känslig för allt med mat och vikt, så det är ingen present jag minns med glädje. Fint initiativ på sätt och vis (lotteriet) men som kanske inte föll sig så väl ut, i alla fall inte för min del. Det är väl olika hur man ser på det men jag hade personligen inte gett bort en sådan bok till random person ...
 
Avdelning märkliga klappar från chefen:

Min sambos farmor fick en alldeles för stor t-shirt med ett rosa hjärta och chefens förnamn på! O_o

...hon gav bort den till min sambo som råkar dela namn med chefen i fråga. Han ser mycket självgod ut när han använder den. :D
 
Ot kanske men på ämnet lite

När farmor och farfar GLÖMDE att köpa julklapp till mej! Besvikelsen som tioåring alltså!! Kusinerna fick, föräldrarna fick, alla fick.
Men Hela julklappsutdelningen gick och ingen klapp till mej. Sen började de leta ifall de hade gömt/glömt den någonstans i gömmorna.
Det tog några år innan jag fattade att de faktiskt HADE GLÖMT mej, att de bara letade 'för syns skull'.
 
När jag var typ 15 så fick jag en BH av min dåvarande killes mamma. En vit med Nalle Puh på, i för liten kupa men med för vid omkrets (kul att uppfattas som tjockare än man var, och med mindre bröst... haha) jag var dessutom nåt slags gothare så jag var mycket kränkt. :cautious:
 
Har du haft användning av dina silverbestick? När jag var liten samlade mina farföräldrar silverbestick till mig, fick något bestick då och då under uppväxten som julklapp eller födelsedagspresent. "Det kommer du att uppskatta när du blir vuxen"
Nu är jag vuxen och jag har aldrig använt dessa bestick, vet inte ens var de är, i någon låda någonstans. Men tanken var ju god ♥
Tyvärr inte! Pappa (som gav bort besticken) tog dom själv och använder dom fortfarande :laugh:
 
Har du haft användning av dina silverbestick? När jag var liten samlade mina farföräldrar silverbestick till mig, fick något bestick då och då under uppväxten som julklapp eller födelsedagspresent. "Det kommer du att uppskatta när du blir vuxen"
Nu är jag vuxen och jag har aldrig använt dessa bestick, vet inte ens var de är, i någon låda någonstans. Men tanken var ju god ♥

Så fick jag också. Jättetråkigt då. Men jag tar alltid fram dem vid finare middagar och högtider! De är jättefina!
 

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 443
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 290
Senast: Sirap
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 712
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp