Sämsta och sista julen

Innan jag skriver om det jag tänkte skriva så vill jag säga tack till alla som liksom tar eran tid på att skriva till mig :heart Vet att jag är jätte dålig på att visa det men jag ÄR tack sam för det och upp skattar det jätte mycket även fast det inte verkar så. Och tror inte ni fattar hur mycket ni hjälper mig bara med att ni liksom försöker förstå vad jag menar och skriver stöttande saker :heart
Sen det jag ville skriva så är det ju jul idag. Så hoppas alla ni har en bättre dag än jag har iallafall! Och att ni får vara med dom ni vill vara med.
Jag tänkte iallafall på ett år sen så var det som ett HELT annat liv. Liksom att då var jag helt normal och firade jul hemma med mamma och pappa och hundarna och var i stallet med C. Och nu om jag tänker så var jag väldigt liksom o mogen eller hur man ska säga. Eller liksom att det är sååå många saker som jag inte hade nån aning om då och att jag hade aldrig kunnat tänka att det skulle vara såhär nu. Utan då var jag helt normal som vem som helst och vid jul så sa mamma och pappa att vi skulle börja kolla efter en till ponny. Som ju blev O så för ett år sen så visste jag inte att han fanns.
Men så skulle alla mina drömmar bli sanna liksom att jag fick min dröm ponny! Och allt var SÅ bra så nu känns det som jag borde fattat att det inte skulle få bli så. Utan att det var typ som lugnet innan stormen eller vad man säger. Typ som jag bara skulle få precis börja känna hur det var att allt var BRA och att liksom vara lycklig. Som låter jätte dumt nu men ja.
Och sen på våren så började ju allt gå dåligt och har blivit sämre helatiden nästan och nu är jag en HELT annan än den jag var förra julen. Så är nästan tvärt mot allt som var då. Och skulle bara vilja komma tillbaka till då INNAN allting dåligt hände. Men det går ju inte.
Och sånthär får man inte säga men jag VET att dethär är min sista jul. Så förra julen var min sista riktiga jul men då hade jag ingen aning om det. Utan allt var bra och somvanligt. Mot för nu som jag ska flytta till hvb hem och har skit dålig relation med mina föräldrar och inte får träffa O eller hundarna och alla på bup och alla tycker nog att jag är skit jobbig. Och jag bara miss lyckas med allt helatiden och heltenkelt så är mitt liv slut. Och det bara är extra jobbigt för det är jul och det är såå tydligt hur stor skillnad det är mot förra året.
 

Du är fortfarande normal, även om jag förstår att det känns som ett helt annat liv. Du har varit med om tuffa saker och försöker hantera det efter din bästa förmåga, ingen kan klandra dig för det. Du kämpar för fullt och det räcker just nu. Jag förstår att allt känns som kaos runt dig, men landa gärna lite i att du är duktig och gör så gott du kan. Var snäll mot dig själv. ❤️
 
Om det alls är nån tröst (knappast) så hade jag för 10 år sedan en riktig SKITJUL.
Då ville jag bara bort från allt och knappast fira jul i fortsättningen. :meh:

Men den känslan gav med sig med tiden, och det kom nya jular.

Och så kanske det blir för dig också?

Men det behöver du inte fundera på nu. Men ville bara skriva så att du vet att du inte är den enda som upplevt jobbiga känslor på julen.

Hoppas du har det lite bättre än igår i alla fall. Jag tänker på dig och skickar en varm kram! :heart
 
Jag har inget bra att säga som kan få något att bli bättre just nu, men jag hoppas att detta "bara" är din sämsta jul (jag hade såklart helst sett att det inte ens skulle vara det, men förstår att läget just nu är sådant att det är svårt att känna något annat).

Vi är många som tänker på dig och lite extra sådana här dagar. Jag fattar att detta med allt ska vara så himla fint och så mysigt kring jul får det att kännas ännu värre, många ensamma tycker det är särskilt plågsamt då för att förväntningarna är så höga på att allt ska vara perfekt.

När man är barn är - tyvärr inte för alla men i alla fall för många - julen bara en fantastisk och sagolik tid utan något negativt. Men med åren får vi alla några saker som skaver också kring jul, större eller mindre. Mina föräldrar lever inte längre men min mamma hade födelsedag på julafton och min pappa dog på annandag jul så det är också tungt att påminnas om. Men mycket blir bättre med tiden, så att det som gör ont gör lite mindre ont för varje år som går och de fina minnena får vara det viktiga.

Kanske är det lite lättare att låtsas som att det inte är jul alls utan försöka bara se detta som en helt vanlig dag i december, och skulle det råka hända någonting som är lite bättre så kanske det kan vara en liten bonus.

Kram och skriv av dig här när eller om du känner för det, här finns alltid någon som lyssnar och svarar om du vill. :heart
 
Hinner inte skriva så mycket just nu, men tänker på dig och önskar att du kunde få vara i stallet med mig istället för på BUP. :heart Kram!
 
Jag tänker också lite extra på dig idag och önskar att jag hade kunnat hjälpa dig på något sätt. :heart

Du kanske inte orkar läsa detta långa svammel eller tycker att det spelar någon roll, men jag vill ändå berätta att julen är en riktigt skithögtid för många. Tyvärr. Jag saknar de där fantastiska jularna när jag var barn och hela släkten samlades och umgicks hela dagen.

För några år sedan (eller det närmar sig snart 10 år) hade jag en riktigt hemsk jul. Min syster och jag kommer inte överens och numera har vi noll och ingen kontakt. Det här var ganska tidigt i vår konflikt, men dagen före julafton fick jag reda på att jag inte var välkommen till min familj/den delen av släkten som vi brukade fira med. Mina föräldrar hade valt att gå på min systers ord om att det var jag som var elak mot henne, så de hade bestämt att de bara skulle fira med henne. Jag var helt förtvivlad och grät helt hysteriskt så jag trodde att jag skulle smälta bort och försvinna från jordens yta. Det kändes så fruktansvärt orättvist!
Som tur är så fick min ena farbror (som jag har ett speciellt band med) reda på detta och bjöd hem mig till sig så jag slapp sitta ensam. Trots det har jag fortfarande ångest inför varje jul då jag vet att jag är lägst i prioriteringsordningen i min familj. Kanske delvis för att jag är krånglig med diagnos, en massa allergier och annat. Det blev inte bättre när mina föräldrar skiljdes för något år sedan, utan nu vill pappa fira med sin nya och mamma håller sig till sin del av släkten.

Men! Nu har jag en underbar sambo och en jättego svärmor, så jag känner mig inte ensam längre. Julen är inte lika fylld av ångest, även om det aldrig blir som det var förr. Just i år spenderar vi julen hemma i soffan iförda mjukisbyxor, då vi inte kunde åka till svärmor pga förkylning. Men det är helt ok. Jag får försöka vänja mig vid förändringen, även om det varit jättesvårt att acceptera att jag aldrig får tillbaka de där jularna hos min mormor, som tyvärr inte finns längre.

Jag skickar en stor julkram och massor av omtanke och önskningar om att du snart mår bättre. Kram ❤️
 
Vad tråkigt att du känner så ❤️ Jag hoppas i alla fall att du kommer att få uppleva många fler jular och att du i framtiden kan se tillbaka på den här tiden och tänka att det var här det vände ❤️
 
Jag orkar inte svara till alla nu men tack till ni som berättar hur det har varit för er och så :heart
Jag är jätte trött och konstig i huvudet för blev skit jobbigt med ångest och typ bråk så behövde medicin och sånt. Så är jätte trött nu men jag svarar mera sen när jag orkar :heart Kollar på Kalle Anka nu iallafall med pappa så lite jul ändå.
 
Trist att det blev bråk och så idag, men du visste ju någonstans att det skulle bli en jobbig dag.

Min jul blev inte heller som jag hade tänkt. Ligger i soffan med förkylning från hell och hör alla andra stöka och äta på nedervåningen. Aptrist.
Om du är intresserad av natur och sådant så pratar jag om geologin vid Fulufjället på URsamtiden på TV idag och imorgon. Finns även på play. Ska se om jag hittar länken.
 
Senast ändrad:
Jag bara är sååå trött på allt. Det blir ju bara fel och dåligt vad jag än gör ändå. Och känns som alla bara väntar på att jag ska flytta till behandlings hemmet så allt känns o nödigt och att ingen vill ha mig här ändå. Utan alla vill att jag bara ska flytta nångång. Och alltså jag vill inte flytta dit men jag vill ju inte vara kvar här. Utan det enda jag VILL är få vara hemma och vara normal och att det skulle vara en normal jul och inte denhär skit julen. Så känns så hopp löst att det aldrig kommer bli så igen.
Och jag har haft skit mycket ångest och jobbiga tankar heladagen så såklart har allt gått skit dåligt med maten och allt också och att det blev bråk och ja allt bara är skit.
 
Vet du om det finns tillgång till djur på det nya stället? Det kan ju vara så. Har bekanta som jobbar på ngn form av hem för ungdomar och mina bekanta har sina hundar med sig på jobbet. Och ungdomarna får även följa med och kvällsfodra våra hästar när det funkar. Det är väldigt uppskattat av ungdomarna.
 
Vet du om det finns tillgång till djur på det nya stället? Det kan ju vara så. Har bekanta som jobbar på ngn form av hem för ungdomar och de har sina hundar med sig på jobbet.
Ja det är så där också att några som jobbar där har med sina hundar. Men jag vet inte ifall man får vara med dom och så eller hur det är.
 
Alltså som dethär med hundar på det hvb hemmet så då tidigare idag så var det liksom att ja jag hoppas att man får vara med dom mycket iallafall. Så kändes det som iallafall nånting som kanske är possitivt. Men nu så är det mer att det känns o verkligt och bara fel fel fel att JAG ska bo där. Alltså det kommer INTE gå och jag får panik när jag tänker på det.
Och trigger varning om dethär nu men det blir typ så det känns på samma sätt som äckel händelsen i våras på ett sätt. Fast alltså inte att det ÄR samma men att jag inte har NÅN kontroll ALLS på det som händer liksom och det spelar ingen roll vad jag vill eller nåt sånt. Så det typ på minner om själva känslan att jag inte kan ändra nåt så blir jag typ ännu mera upp given och panik och att jag inte vill dit alls. Men somsagt spelar ju ingen roll om jag inte vill det.
Och då ska man ha jul stämning också som bara INTE går. Hatar dethär så jävla mycket.
Och förlåt ifall jag är neggativ och typ smittar ner eran jul men kanske bäst att ni inte läser för vill inte förstöra för nån :heart
 
Jag förstår att det är en liknande känsla och att det triggar igång de negativa tankarna. Det hjälper nog inte att jag skriver det och med det menar jag INTE att du tänker fel eller något sådant, men det kanske är lite skillnad ändå? Då var det en äckelhändelse med någon som inte ville dig väl. Nu får du, helt förståeligt, panik över att andra bestämmer över ditt huvud igen, men nu är det för att andra vill hjälpa dig. Det är såklart svårt att se i din situation och jag fattar att det känns som att du är övergiven, oönskad och allt det där... Kram :heart
 
Jag förstår att det är en liknande känsla och att det triggar igång de negativa tankarna. Det hjälper nog inte att jag skriver det och med det menar jag INTE att du tänker fel eller något sådant, men det kanske är lite skillnad ändå? Då var det en äckelhändelse med någon som inte ville dig väl. Nu får du, helt förståeligt, panik över att andra bestämmer över ditt huvud igen, men nu är det för att andra vill hjälpa dig. Det är såklart svårt att se i din situation och jag fattar att det känns som att du är övergiven, oönskad och allt det där... Kram :heart
Ja jag vet att det ÄR skillnad men det blir typ att när det känns som jag inte kan på verka nånting så triggar det massa från äckel händelsen liksom. Så menade inte att det ÄR samma men det blir jobbigt med allt det liksom.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 417
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 422
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 844
Senast: Nox
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 556

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp