SÄNGKLÄDER - VIKTIGT

Den avgörande frågan - hur vill du ha dina lakan?

  • Stela manglade såklart!

    Röster: 62 32,3%
  • Mjuka och gosiga 😍

    Röster: 119 62,0%
  • Sängkläder? Jag sover fri och naken!

    Röster: 3 1,6%
  • Silkeslent, jag vill flyta över vattenytan

    Röster: 8 4,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    192
Varken har pa vastkusten, I sodra South Carolina, North Carolina, och Georgia har jag sett paslakan alls, utom pa IKEA forstass, och dit ar det langt sa manga aker inte ... utom tokiga Svenskar som kan kora bil 4-5 timmar for att komma till IKEA:angel:. Nu har jag inte kopt nya mobler pa de sista 15 aren sa det ar mojligt att det finns pa mobelaffarer.

Intressant! Bland mina vänner (mestadels Bay Area) har jag aldrig stött på något annat än påslakan (inte från Ikea) och de har ingen europeisk koppling. 🤔
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Satin lakan eller bomullslakan som är torktumlade. Sen också duntäcke och filt. Skippar filten på sommaren. Är det väldigt varmt kan jag klara mig utan även duntäcke på sommaren. Är extremt frusen av mig, fick be receptionen om extra filt till rummet på Teneriffa.
 
<snip>

Och förresten, vad är det som dina kompisar inte gillar med "vårt sätt"? Känns det inte rent eller..?

Det jag hort ar att det ar onodigt bokigt ... det ar mycket mer besvarligt nar man ska badda rent.

Här säger vi duvet eller quilt om täcket, pillow slip om örngott. Throw om överkast tror jag, fast det känner jag ingen som använder egentligen. Det brukar vara en filt i fotänden bara.

Jag anvander nog mest comforter om tacket ... eller duvet. En throw ar i regel mindre an ett overkanst, det ar en filt/whatever som man har liggande framme och som man kan linda in sig i.

Intressant! Bland mina vänner (mestadels Bay Area) har jag aldrig stött på något annat än påslakan (inte från Ikea) och de har ingen europeisk koppling. 🤔

Nu har jag nog bara sett tva personers sovrum "in the Bay Area" ... jag har ju alltid med mitt eget "hem" nar jag ar dar. Men inte ett paslakan i sight.

+ @hastflicka
Jag har inte 100% koll på amerikansk geografi, men kan det bero på skillnaden mellan södern och resten av landet..?

Det ar oerhort stor skillnad pa "the south" och resten av landet ... och pa Vastkusten och resten av landet ... och pa Nord ostra USA och resten ... well, you get the drift. :p
Mina soners fruar har helt anammat paslakan, "inlaw" (frun's mamma) har efter tillrackligt manga (och langa) besok hos dottern insett hur mycket battre paslakan ar ... De som ar under 30 tar helt klart at sig "nymodigheter" som paslakan mycket battre an de aldre.
 
Det jag hort ar att det ar onodigt bokigt ... det ar mycket mer besvarligt nar man ska badda rent.



Jag anvander nog mest comforter om tacket ... eller duvet. En throw ar i regel mindre an ett overkanst, det ar en filt/whatever som man har liggande framme och som man kan linda in sig i.
Men alltså, att bädda med 'kuvert' är ju tre gånger så besvärligt! 😅 Åtminstone om man vill att det ska se vettigt ut.

Det är nog amerikansk engelska med comforter tror jag, det är en variant jag aldrig hört här i alla fall. :) Stämmer nog med throw däremot, för det är ju det folk har på sängarna. Typ en filt i fotänden så att hunden kan ligga där på dagen eller bara för att det ser snitsigt ut.
 
Men alltså, att bädda med 'kuvert' är ju tre gånger så besvärligt! 😅 Åtminstone om man vill att det ska se vettigt ut.

Det är nog amerikansk engelska med comforter tror jag, det är en variant jag aldrig hört här i alla fall. :) Stämmer nog med throw däremot, för det är ju det folk har på sängarna. Typ en filt i fotänden så att hunden kan ligga där på dagen eller bara för att det ser snitsigt ut.

Jag haller definitivt med dig (sarskilt som de baddar sina sangar sa himla snitsigt) men om man aldrig stoppat in ett tacke i ett kingsize paslakan kan jag iochforsig forsta att det kanns lite ooverkomligt. :p
 
Jag haller definitivt med dig (sarskilt som de baddar sina sangar sa himla snitsigt) men om man aldrig stoppat in ett tacke i ett kingsize paslakan kan jag iochforsig forsta att det kanns lite ooverkomligt. :p
Sant! Det tog mig ett par veckor att få in rätt knyck med de där förbaskade kingsizetäckena, fast jag har aldrig provat bädda kuvert med ett sådant heller och kan liksom inte se hur det går till. 😅 Mina kunskaper där sträcker sig inte längre än till singeltäcke. Kingsize måste ju vara Jättesvårt att få helt rakt. :nailbiting:
De verkar i och för sig vara vansinnigt förtjusta i prydnadskuddar också och det täcker väl linjen lagom förlåtande. :D
 
Bomullslakan som har torkat ute :love:
Påslakan och örngott i bomullssatin.

Hade gärna haft manglade lakan, om någon annan manglat.

Har haft diskussioner med en dansk om vilket håll påslakanet skulle vända efter tvätt. Jag lägger in dem i garderoben ut och in, för att sticka in armarna och vända lakanet över täcket sen. Hen var inte van vid hålen!
 
Skönt!

Vi har tyvärr råkat ut för negativa siffror. :( Samt studier i kreativa försök till självskada/S-försök med just rivet sänglinne. De senare gästerna har ofta snabbt fått sjukvårdsklädd rumskamrat.

Det är väldigt tråkigt! (Sen ska jag också påpeka att i vårt fall är det inte bara pga suicidrisk utan också våldsamt beteende som kan leda till vistelse i ett sådant rum.)
 
Det ar det har jag menar de lagger ett lakan under paslakanet :cautious: och fyller halva sangen med kuddar.:confused:
Jag såg inte färdigt på videon men de har dessutom två underlakan? :cautious:
När de satt i sängen i början så kom jag på att om man har bara överlakan, är inte resten av täcket blottat för allt möjligt på ovansidan? Jag tänker på att jag gillar ha täcket mellan benen ibland 😅
 
Det måste finnas folk i Norge, Danmark och Finland här också! De behövs också för att sprida ljus över fenomenet hål i påslakanen! Är det något svenskt eller skandinaviskt?
Jag har för mig att @hagel bor i Danmark, sedan vet jag att det finns någon som bor i Finland men jag kommer inte på namnet just nu ... hjälp mig att tagga!
I DK har vi påslakan ;). Har en känsla av att hålen i toppen blivit mer otrendiga med åren, men knappar eller dragkedja i botten blivit mer vanligt. Jag hatar (!) täcken som rymmer ur påslakanen, så fler knappar till folket säger jag. Jag är uppvuxen med vanliga släta bomullslakan, men min partner har omvänt mig till att bli en resårlakansperson. Helt fantastiskt, när man som jag, absolut inte kan sova på knöligheter! Vi är dock inte helt överens om det bästa materialet på underlakan, jag är inte lika övertygad om frottélakanets överlägsenhet.
 
Intressant! Bland mina vänner (mestadels Bay Area) har jag aldrig stött på något annat än påslakan (inte från Ikea) och de har ingen europeisk koppling. 🤔

+ @hastflicka
Jag har inte 100% koll på amerikansk geografi, men kan det bero på skillnaden mellan södern och resten av landet..?
Nu var det visserligen ett antal år sedan som jag bodde i Bay Area, men jag minns inte att man hade påslakan där på den tiden i varje fall. Det var under- och överlakan som gällde. Men det kan ju ha förändrats :) !
 
I DK har vi påslakan ;). Har en känsla av att hålen i toppen blivit mer otrendiga med åren, men knappar eller dragkedja i botten blivit mer vanligt. Jag hatar (!) täcken som rymmer ur påslakanen, så fler knappar till folket säger jag. Jag är uppvuxen med vanliga släta bomullslakan, men min partner har omvänt mig till att bli en resårlakansperson. Helt fantastiskt, när man som jag, absolut inte kan sova på knöligheter! Vi är dock inte helt överens om det bästa materialet på underlakan, jag är inte lika övertygad om frottélakanets överlägsenhet.
Frottélakan är ju sjukt obehagligt, har aldrig fattat hur man kan sova på det! Drapålakan i bomull däremot, skulle aldrig vilja ha något annat underlakan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp