SÄNGKLÄDER - VIKTIGT

Den avgörande frågan - hur vill du ha dina lakan?

  • Stela manglade såklart!

    Röster: 62 32,3%
  • Mjuka och gosiga 😍

    Röster: 119 62,0%
  • Sängkläder? Jag sover fri och naken!

    Röster: 3 1,6%
  • Silkeslent, jag vill flyta över vattenytan

    Röster: 8 4,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    192
Jag haller definitivt med dig (sarskilt som de baddar sina sangar sa himla snitsigt) men om man aldrig stoppat in ett tacke i ett kingsize paslakan kan jag iochforsig forsta att det kanns lite ooverkomligt. :p
Jag/vi gör det varje gång vi byter sängkläder.... Med två som hjälps åt är det bökigt men det går. Jag tvingas ibland göra det ensam och det är värre... Men man får in en viss teknik och vis snärt efter en tid :D
 
Jag såg inte färdigt på videon men de har dessutom två underlakan? :cautious:
När de satt i sängen i början så kom jag på att om man har bara överlakan, är inte resten av täcket blottat för allt möjligt på ovansidan? Jag tänker på att jag gillar ha täcket mellan benen ibland 😅
Det första de lägger på är ett madrasskydd, ifall man spiller något eller råkar blöda igenom eller annat. :)
 
Men... Var är världen påväg när det görs instruktionsvideor på hur man bäddar en säng O_o ta på sängkläder, lägg tillbaka dem i sängen. Valfritt antal kuddar. Klart. Eller? Jag orkar inte titta 🙈
Jag älskar att det finns instruktionsvideos för allt möjligt på YT! Som när jag i mitt första städhus påstod att "jamenvisst kan jag stryka kläder också. Jag är jättebäst på det!" och fick sitta uppe halva natten och pimpla strykningsvideos eftersom jag aldrig ägt ett strykjärn i mitt liv. :D
 
I DK har vi påslakan ;). Har en känsla av att hålen i toppen blivit mer otrendiga med åren, men knappar eller dragkedja i botten blivit mer vanligt. Jag hatar (!) täcken som rymmer ur påslakanen, så fler knappar till folket säger jag. Jag är uppvuxen med vanliga släta bomullslakan, men min partner har omvänt mig till att bli en resårlakansperson. Helt fantastiskt, när man som jag, absolut inte kan sova på knöligheter! Vi är dock inte helt överens om det bästa materialet på underlakan, jag är inte lika övertygad om frottélakanets överlägsenhet.
Hålen i hörnen på toppen av påslakanen, otrendiga? :confused: :eek: Mycket ska man höra innan öronen trillar av!
 
Men... Var är världen påväg när det görs instruktionsvideor på hur man bäddar en säng O_o ta på sängkläder, lägg tillbaka dem i sängen. Valfritt antal kuddar. Klart. Eller? Jag orkar inte titta 🙈
Och antalet tonåringar som kommenterade på den videon var lite oroväckande :cautious:

Men att den ena på videon kallar sig germaphobe säger mycket dock, jag skulle ta allt med en nypa salt :D
 
Det första de lägger på är ett madrasskydd, ifall man spiller något eller råkar blöda igenom eller annat. :)
Men madrassskyddet hade de ju redan lagt på madrassen! De bäddade ju på två underlakan som de trädde över alla madrasser. (Vilket jag tyckte kändes lite onödigt också :angel:)
 
När jag var liten fanns inte påslakan (!!!) så min mamma sydde fast lakanen på täckena med speciella små stygn på tre ställen. Lakanet var vikt över täckets övre kant med kanske 20 cm och var oftast broderat med våra initialer! De var dessutom manglade... Jag minns hur jag brukade sitta ovanpå täcket på köksbordet medan mamma sydde fast lakanet. Även örngotten var ofta broderade med familjens initialer.

Ja, jag fyllde nyss 102!
 
Men madrassskyddet hade de ju redan lagt på madrassen! De bäddade ju på två underlakan som de trädde över alla madrasser. (Vilket jag tyckte kändes lite onödigt också :angel:)
De har en bäddmadrass på madrassen, sedan ett elastiskt skydd, sedan ett fitted sheet. :D
 
Även de som använder bägge påslakan och överlakan....? :cautious:

Sarskilt de. Kom ihag att de inte tar av paslakanet av tacket varje vecka for att tvatta ... Det hor ihop med tacket och man tvattar bara underlakan, overlakan, och det orngott man anvander nar man sover varje vecka.
 
De som ar under 30 tar helt klart at sig "nymodigheter" som paslakan mycket battre an de aldre.

Nu var det visserligen ett antal år sedan som jag bodde i Bay Area, men jag minns inte att man hade påslakan där på den tiden i varje fall. Det var under- och överlakan som gällde. Men det kan ju ha förändrats :) !

Nu är vi förvisso runt 40, men jag fick svaret att "skandinavisk stil" är varit trendigt ganska länge, åtminstone i de kretsarna. Möbler i "Ikea-stil" beställs hos snickare om man ska vara riktigt rätt. :laugh:
 
Nu är vi förvisso runt 40, men jag fick svaret att "skandinavisk stil" är varit trendigt ganska länge, åtminstone i de kretsarna. Möbler i "Ikea-stil" beställs hos snickare om man ska vara riktigt rätt. :laugh:

"Scandinavian style" moblerar de ofta med i Minnesota, the Dakotas, och daromkring ... och alla som inte gillar det sager att "Scandinavian style" betyder att det ar tomt, med kanske en nagon enstaka mobel i ett horn. :D

De som har upptackt paslakan kallar det att man sover "European style" om man inte har overlakan. Jag kan ju forsta att det kanns tokigt nar man uppfattar paslakanet som en del av tacket. :p
Jag minns att min mormor aldrig anvande paslakan, utan hon hade alltid overlakan i sangarna annars kandes det inte ratt. Min mamma hade ocksa vissa problem att ga over till paslakan nar det borjade bli vanligt ... Medan jag som alltid fastnade i overlakanet och ibland vaknade i panik for att jag var sa insnodd tog till mig paslakan pa en gang. :cool:
 
Det var väl en sängbotten, sen den blåa madrassen, sen ett vitt skydd ovanpå den blåa om jag nu minns ordningen rätt?
Det är en bas, sedan den tjocka, 'riktiga' madrassen, sedan en bäddmadrass som är i två lager (blått skumgummi och vitt överdrag), sedan madrasskyddet, sedan underlakan. Alltså, jag SÄGER ju att de gör det komplicerat! 😂 Fast madrasskyddet, det som ser ut som ett första underlakan, byter man inte varje gång. Det sitter kvar så länge det inte blir smustigt.
 
Det är en bas, sedan den tjocka, 'riktiga' madrassen, sedan en bäddmadrass som är i två lager (blått skumgummi och vitt överdrag), sedan madrasskyddet, sedan underlakan. Alltså, jag SÄGER ju att de gör det komplicerat! 😂 Fast madrasskyddet, det som ser ut som ett första underlakan, byter man inte varje gång. Det sitter kvar så länge det inte blir smustigt.
Bäddmadrass i två lager?? Jag uppfattar det vita överdraget som ett madrasskydd, det är vad jag använder mitt till iallafall. Men min bäddmadrass är å andra sidan mycket snyggare än det där blåa skumgummit....
 
  • Gilla
Reactions: Sel
I DK har vi påslakan ;). Har en känsla av att hålen i toppen blivit mer otrendiga med åren, men knappar eller dragkedja i botten blivit mer vanligt. Jag hatar (!) täcken som rymmer ur påslakanen, så fler knappar till folket säger jag. Jag är uppvuxen med vanliga släta bomullslakan, men min partner har omvänt mig till att bli en resårlakansperson. Helt fantastiskt, när man som jag, absolut inte kan sova på knöligheter! Vi är dock inte helt överens om det bästa materialet på underlakan, jag är inte lika övertygad om frottélakanets överlägsenhet.
Jag vägrar sova på frottélakan. Det är bara att välja, mig eller lakanen!
 
När jag var liten fanns inte påslakan (!!!) så min mamma sydde fast lakanen på täckena med speciella små stygn på tre ställen. Lakanet var vikt över täckets övre kant med kanske 20 cm och var oftast broderat med våra initialer! De var dessutom manglade... Jag minns hur jag brukade sitta ovanpå täcket på köksbordet medan mamma sydde fast lakanet. Även örngotten var ofta broderade med familjens initialer.

Ja, jag fyllde nyss 102!
Det är lite skönt att höra talas om någon som är en gnutta äldre än jag :) I mitt föräldrahem var lakanet också vikt 20-30cm över täckets övre kant, några påslakan fanns icke och inte heller överkast. Jag köpte sånt illa kvickt när jag flyttade hemifrån.
 
Jag vägrar sova på frottélakan. Det är bara att välja, mig eller lakanen!
Jag var inte speciellt glad för dem, men börjar vänja mig :). Har också förhandlat mig till att få min kudde uppfluffad varje kväll mot att vara tvungen till att ha frotté :up: :D!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • LGCT Stockholm
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp