SÄNGKLÄDER - VIKTIGT

Den avgörande frågan - hur vill du ha dina lakan?

  • Stela manglade såklart!

    Röster: 62 32,3%
  • Mjuka och gosiga 😍

    Röster: 119 62,0%
  • Sängkläder? Jag sover fri och naken!

    Röster: 3 1,6%
  • Silkeslent, jag vill flyta över vattenytan

    Röster: 8 4,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    192
Om jag minns rätt har norska påslakan öppningen på långsidan istället för kortsidan, men det var länge sedan jag hörde, så kan ha blandat ihop det med något.
Den stora öppningen? Jag tänker på de små som finns på hörnen på toppen av påslakanet. Men har norska påslakan den stora öppningen på långsidan?? :confused:O_o

Detta blir ju bara värre och värre :eek:
 
Den stora öppningen? Jag tänker på de små som finns på hörnen på toppen av påslakanet. Men har norska påslakan den stora öppningen på långsidan?? :confused:O_o

Detta blir ju bara värre och värre :eek:
Jag har ett par sådana som är rejält gamla. För mig är ursprunget okänt. Det är lite komplicerat att få i täcket men det går.
Hade inte köpt nya sådana men de här har ett värde för mig iom minnen de för med sig så de brukas.
 
Om jag minns rätt har norska påslakan öppningen på långsidan istället för kortsidan, men det var länge sedan jag hörde, så kan ha blandat ihop det med något.
Jag fick ett par sånna i present av min bror som jobbade i Norge. Helt vidriga att bädda med och täcket ramlade ut på sidan hela tiden :mad:
 
Jag har sovit i österrikiska sängkläder, där påslakanen haft hålet mitt på. Inte på lång- eller kortsida alltså, utan ett halvmeterstort runt hål mitt på. Det finns folk till allt. :D
Minns deras asjobbiga duntäcken som inte hade dunet i fickor utan dun allt låg liksom löst i ett enda stort "fodral".
När man lade sig hade man dun varmt och skönt över hela kroppen men efter att ha vänt sig 2 ggr så låg man och frös med bara tyg på sig och allt dun i en klump i ena kanten.
 
Minns deras asjobbiga duntäcken som inte hade dunet i fickor utan dun allt låg liksom löst i ett enda stort "fodral".
När man lade sig hade man dun varmt och skönt över hela kroppen men efter att ha vänt sig 2 ggr så låg man och frös med bara tyg på sig och allt dun i en klump i ena kanten.
Känns som att man pratar om 1600-talet :cautious: Amatörer!
 
Jag har sovit i österrikiska sängkläder, där påslakanen haft hålet mitt på. Inte på lång- eller kortsida alltså, utan ett halvmeterstort runt hål mitt på. Det finns folk till allt. :D
Men å ena sidan så åker täcket åtminstone inte ned ur påslakanet då 🤔
Men å andra sidan så låter det omständligt att byta sängkläder då och hur mycket skyddar lakanet täcket när det finns ett halvmeter stort runt hål :confused: :cautious:
 
Jag har inte röstat eftersom mitt enda krav är att lakanet måste andas. Varande i klimakteriet med tidvis våldsamma värmevallningar och påföljande svettningar måste jag ha material som andas :arghh:
 
Erkännande: Jag har aldrig (såvitt jag vet) sovit i varken nystrukna eller manglade lakan. Är helt chockad över vilken grej det verkar vara för folk! Den enda jag känner som ägde en mangel var min mormor, men till och med hon bestämde sig för att skiljas från den när hon var typ 92.
Vår BRF från mitten av sjuttiotalet har mangel och lakanssträckare i tvättstugorna 😍
 
Det viktigaste är att dom är ordentligt riviga så att det känns när med vänder sig i sängen. Jag tror att linne är bäst till det så jag har bara det nu.
 
Underlakan i siden. Bäddat med lakanssträckare så att det ligger fast. Dubbeltäcke med satinpåslakan.

Det ska vara ett riktigt halt underlakan. Gärna med siden nattlinne. Men det är för kallt på vintern 🥶

Mvh Miks
 
Jag har inte röstat eftersom mitt enda krav är att lakanet måste andas. Varande i klimakteriet med tidvis våldsamma värmevallningar och påföljande svettningar måste jag ha material som andas :arghh:

Linnelakan tycker jag funkar bra. Men egentligen ogillar jag strävheten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp