SÄNGKLÄDER - VIKTIGT

Den avgörande frågan - hur vill du ha dina lakan?

  • Stela manglade såklart!

    Röster: 62 32,3%
  • Mjuka och gosiga 😍

    Röster: 119 62,0%
  • Sängkläder? Jag sover fri och naken!

    Röster: 3 1,6%
  • Silkeslent, jag vill flyta över vattenytan

    Röster: 8 4,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    192
Men kuddar. Vi måste prata kuddar!
Hur kan man sova på en dunkudde? Man lägger ner huvudet och vipps så försvinner dunet ut i hörnerna och man ligger på typ ingenting. Hårda är de också. Och sticks. Hela natten består av kroppsarbete med att puffa upp och knåda till dem. Man är ju helt slut på morgonen :crazy:

Eller Tempurkuddar :confused:
"Här får du en sten utsvarvad efter ditt huvud. Den är nyttig och skön för dig"
 
Hade förr ren bomull och strök när jag bodde ihop med mitt ex.
Sen jag blev själv stryker jag inte så ofta längre, kommit underfund med att det gör ingen skillnad va jag upplever.
Nu kör jag med bomullssatin då jag tycker ren bomull känns för sträv.

Bomullssatin ÄR ren bomull, vävd på ett slätare och mjukare sätt än (grovtrådig) tuskaft (som är den "vanliga" vävtekniken). 🙂 Om man väver riktigt tätt, till percale är det lika slätt och lent mot huden, men blir inte lika glansigt.

Har hört att det var för att resten av världen inte är vana vid hål och klagade/lämnade tillbaka IKEA-lakanen för att det måste vara fel på dem eftersom de har hål... (Har inga källor på detta. :p)

Det hade jag också gjort. Sova med fula hål, som trasiga fickor längst upp på täcket, för att kanske vinna ett par sekunder när man bäddar rent...? 😒
 
Jag får på riktigt ont på öronen av tempurkuddar. Typ tryckont för att de är så hårda :o
Det finns lite olika hårdhet även på Tempur. Vi har en kudde som är riktigt hård. Den kan jag också få ont på öronen av.

Jag har en kudde som är mjuk, ser ut som en vanlig kudde fast den håller sin form.

Mvh Miks
 
Isåfall har resten av världen fel! :mad:

Kanske våra utlänningar på buke kan sprida ljus över detta ... kanske @Sel @Jerseyite @hastflicka @Mineur ...? Har säkert glömt ett antal :D
Det är sant, inga hål som norm här heller. Det händer att vi får klagomål på hotellet för att det är "hål" i påslakanen sedan vi bytte linneleverantör. :D
Vi som byter sisådär femtio sängar om dagen ibland är ganska glada över hålen!
 
Stämmer bra det! Du skulle ha sett min sambos min när vi bäddade hemma hos mina föräldrar första gången och jag raskt letade upp hålen och körde ner armarna i dem :laugh: Fattar inte alls varför den smarta funktionen inte tagit sig utanför Sveriges gränser!

Kuriosa från utlandet nummer 2: Det här att man som par kan sova med separata täcken är de flesta heeelt främmande för. Men de flesta har också bestämt sig för att testa och tackat mig efteråt :D
Jösses ja, separata täcken TACK! Man märker när det är skandinaver som kommer och bor för de ber gärna om två singeltäcken till kingsizesängen. :D
 
Röstade på sista alternativet, men beskrivningen passar inte alls in på hur jag kategoriserar lakan.

Jag vill ha släta, lena lakan som inte drar till sig katthår eller smuts. Riktigt mjuka mot huden, men inte "ostyrigt mjuka" som jag tycker att tex jersey blir.

Har percale av bra kvalitet (tyvärr tycker jag att det är svårt att hitta, om man vill ha någon form av design annat än vitt med vitt). De håller sig släta av att bara tumlas lätt och sen hängtorka, men jag är inte främmande för att mangla eller köra med ångaren om det skulle behövas. (Nu har jag kuvertlakan och påslakan med knappar, så det är inte riktigt optimalt att mangla. Förr manglade jag alltid.)

Vintertid kan påslakanset i bomullssatin från samma tillverkare komma fram, sommartid tycker jag att det är för varmt mot huden.

Edit: Kingsizetäcke och givetvis hel madrass så att jag kan vältra mig i mitten av MIN 160-säng. 😁
 
Man kan få två dubbla om man ber riktigt snällt. 😊 :D
Skulle aldrig klara av att dela täcke. Hu!
Räcker med ett så man ligger under samma :p
Min sambo kör kåldomestilen men täcket räcker ändå till båda och vi ligger inte supertätt (hu, då blir det för varmt)
 
För alternativet "Sängkläder? Jag sover fri och naken!", innebär det att det är som (ibland) på sjukhus att det bäddas med täcke utan påslakan, engångskudde/vinylkudde och utan lakan över madrassen?

Eller mer övernattning på logen, stampat med halm?

Eller även utan pyjamas?

Så många frågor...
 
Senast ändrad:
Huvudsaken är att det är rent! Med tre hundar i sängen byts det rätt ofta, även om de inte fäller. Hatar grus i sängen. Har mest vanliga bomullslakan, dra-på med resår som underlakan. Maken skulle gärna haft manglade, men eftersom han inte manglar så blir de inte manglade...Har faktiskt en mangel, hyrde ut ett rum på Airbnb under några år, och gästlakanen manglade jag.
Maken gillar också glansiga satinlakan, men det gör inte jag, så oftast har vi vanliga ;) Jag har en buffig kudde, ock han en Tempur. Två täcken. Jag behöver dock ett nytt, för fyllningen har flockat sig i tvätt, så det är lite ojämnt varmt och kallt. Älskar min säng oavsett, sova är skönt!
 
Var sitt täcke skulle på riktigt kunna vara en dealbreaker för mig. :crazy:
Varför?

Jag är så gammal att separata sängar inte är ovanligt 🧐🤷‍♀️

Vem orkar ligga å sparkas med någon under ett täcke där det blir för varmt, man vill ha olika hårdhet på sängen osv. Har man två olika hårdheten blir det hur man än gör en skarv i mitten osv. Och snarkandet 😫
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag kan glatt rapportera att en del amerikanska märken har liksom halvförstått det här med hål i hörnen och kommit på en ”smart” version: inbyggda snören i hörnen! Man vänder påslakanet ut och in, knyter fast snörena i hörnen på täcket, och trär på det. En del säljer till och med täcken med matchande ”öron” som man kan knyta fast snörena i. Det funkar hjälpligt tills den dagen man har exakt en timme att städa hela huset och man står där och stressat skriker fula ord för det eländiga täcket kommer ju inte ut ur påslakanet @##&*()/=5%£¥^]?!!!??
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp