SÄNGKLÄDER - VIKTIGT

Den avgörande frågan - hur vill du ha dina lakan?

  • Stela manglade såklart!

    Röster: 62 32,3%
  • Mjuka och gosiga 😍

    Röster: 119 62,0%
  • Sängkläder? Jag sover fri och naken!

    Röster: 3 1,6%
  • Silkeslent, jag vill flyta över vattenytan

    Röster: 8 4,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    192
Underlakan i siden. Bäddat med lakanssträckare så att det ligger fast. Dubbeltäcke med satinpåslakan.

Det ska vara ett riktigt halt underlakan. Gärna med siden nattlinne. Men det är för kallt på vintern 🥶

Mvh Miks
Halkar du inte omkring? 😱
 
Fortfarande samma sak. Två korvar under överkastet. Det blir ju inte en jämn, slät, oavbruten yta som det blir av ett enda stort täckte.

Jag kan inte kolla på svenska Hemnet av den här anledningen. 😆

De på hemnet kan ju inte bädda alls.. allt är skevt och skrynkligt som ****
Det går att bädda med två täcken och få det jämnt under ett påslakan. Det gäller att inte göra två "liksäckar" bredvid varandra. De ska flyta ut liksom.
Bäddar man "med invikta hörn" likadant med ett dubbeltäckare så blir det ju också knöligt och fult
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Håller med! Dessutom är det fult, hur än man bäddar. Två ihopvikta små ormar ovanpå en jättesäng.
Här är en trigger för sådana som dig :sneaky: :

I vår kontinentalsäng finns
- ett tyngdtäcke tillsammans med ett
- syntetduntäcke modell fl00f
- ett urtvättat täcke modell "bortglömd ostmacka i ryggsäck på skidutflykt i mellanstadiet" som ärvts i minst 2 generationer
- ett eget babytäcke till katten Spiggson, ihopvikt som en kokong ovanpå en rad av tempurkuddar i sängens mitt

Jag har tjänstebäddat på hotell och sjukhus, men det här är fan oortodox verksamhet... Vi kallar det surrealism och ser det som en konstform accentuerat av omaka sänglinne i bjärta kulörer. :D
 
De på hemnet kan ju inte bädda alls.. allt är skevt och skrynkligt som ****
Det går att bädda med två täcken och få det jämnt under ett påslakan. Det gäller att inte göra två "liksäckar" bredvid varandra. De ska flyta ut liksom.
Bäddar man "med invikta hörn" likadant med ett dubbeltäckare så blir det ju också knöligt och fult
Ja invikta hörn är jag allergisk mot! Täcket skall hänga slätt ner vid sidan av sängen.

Jag får exem i ögonen av alla hästenssängar på Hemnet med skrynkliga lakan och liksäckar (bra ord! :bow:) ovanpå. När man sedan ser dammet under sängarna blir det riktigt jobbigt.

@Murphy det låter faktiskt mysigt. Men du tar väl inte en massa bilder och lägger ut på Hemnet hoppas jag?
 
För alternativet "Sängkläder? Jag sover fri och naken!", innebär det att det är som (ibland) på sjukhus att det bäddas med täcke utan påslakan, engångskudde/vinylkudde och utan lakan över madrassen?

Eller mer övernattning på logen, stampat med halm?

Eller även utan pyjamas?

Så många frågor...
Jag får säga att det jag tänkte mig var utan täcke (+ påslakan), kudde och underlakan kunde jag tydligen inte tänka mig att man kan klara utan :D
Men det kan ju förstås innebära en massa olika saker! Precis som de andra svaren verkar innebära olika svar för alla här :laugh::D
 
Förresten, tvätta huvudkudden och täcket! Jag törs fan inte! :nailbiting: Jag gillar dun, men de blir ju typ förstörda av tvätt! Antingen klumpar fjädrarna sig eller så börjar de lukta illa efteråt! 😭
 
Jag kan glatt rapportera att en del amerikanska märken har liksom halvförstått det här med hål i hörnen och kommit på en ”smart” version: inbyggda snören i hörnen! Man vänder påslakanet ut och in, knyter fast snörena i hörnen på täcket, och trär på det. En del säljer till och med täcken med matchande ”öron” som man kan knyta fast snörena i. Det funkar hjälpligt tills den dagen man har exakt en timme att städa hela huset och man står där och stressat skriker fula ord för det eländiga täcket kommer ju inte ut ur påslakanet @##&*()/=5%£¥^]?!!!??
Det låter ganska smart faktiskt, men hur knyter man fast snörena på täcken utan något att knyta fast dem i? :confused:
Lite omständligt att behöva vända ut och in på allt för att knyta fast eller loss kanske dock.
 
@Murphy det låter faktiskt mysigt. Men du tar väl inte en massa bilder och lägger ut på Hemnet hoppas jag?
Jag har länge funderat på att sälja min hyresrätt på den fria marknaden, men funnit det rida på fel sida om reglementeringen. Men nu har jag kanske fått nya motiv! :idea:

Eller lägga ut en exhibitionistisk blindannons?
Som de som annonserar ut blanka objekt för en spottstyver på Blocket för att kunna synas nakna själva i reflektionen av ex. en spegel eller silverurna... "Goddag, jag säljer inte min lägenhet alls... men titta på min frimodigt bäddade säng ur sju vinklar!".
 
Det låter ganska smart faktiskt, men hur knyter man fast snörena på täcken utan något att knyta fast dem i? :confused:
Lite omständligt att behöva vända ut och in på allt för att knyta fast eller loss kanske dock.
Man knyter liksom runt hörnen, så det blir som två boxhandskar/öron/klumpar. INTE mysigt att sova med ansiktet mot hörnet på täcket när hörnet är ihopsnört till en liten klump. Det klagades nog och därför uppfanns de där ”par-snöre-öronen” på täcket som man kan knyta fast påslakanssnörena i.
 
Jag har länge funderat på att sälja min hyresrätt på den fria marknaden, men funnit det rida på fel sida om reglementeringen. Men nu har jag kanske fått nya motiv! :idea:

Eller lägga ut en exhibitionistisk blindannons?
Som de som annonserar ut blanka objekt för en spottstyver på Blocket för att kunna synas nakna själva i reflektionen av ex. en spegel eller silverurna... "Goddag, jag säljer inte min lägenhet alls... men titta på min frimodigt bäddade säng ur sju vinklar!".
Kanske din säng kan få ett eget Instagramkonto? 🤔 @unexpectedbedfellows Kunde ju bli en hit!
 
Nej det tycker jag inte. Men jag ligger ganska stilla när jag sover 😌

Mvh Miks
Aha det kan förklara saken.

Jag minns ännu den gången under gymnasiet när jag vaknade plötsligt upp mitt i natten av att jag välte ur sängen och fick sömndrucket klamra mig fast så att jag inte skulle hamna på golvet :cautious: vaknade alltså till att jag klamrade mig fast med allt jag hade med hela kroppen utanför sängen (ryggen mot golvet). :rofl:
Fast det var inte siden då, utan IKEA bomull..

Och jag är den som dessutom har trillat ur en våningssäng, från den tredje sängen på ett tåghotell, vaken :cool:

Så jag förstår mig nog inte på att ligga still :rofl:
 
Jag har precis upptäckt det här med dubbeltäcke. Jävlar vad skönt, kommer aldrig gå tillbaka till vanligt! Men jag har inga planer på att dela det med någon, det verkar jättejobbigt :D

För övrigt har vi mangel i tvättstugan, hyresrättshus från sent 50-tal. Manglar ibland när jag känner att jag har tid, tror jag är den enda i hela huset som gör det.
 
Men kuddar. Vi måste prata kuddar!
Hur kan man sova på en dunkudde? Man lägger ner huvudet och vipps så försvinner dunet ut i hörnerna och man ligger på typ ingenting. Hårda är de också. Och sticks. Hela natten består av kroppsarbete med att puffa upp och knåda till dem. Man är ju helt slut på morgonen :crazy:

Eller Tempurkuddar :confused:
"Här får du en sten utsvarvad efter ditt huvud. Den är nyttig och skön för dig"
Du tar kudden i ena långändan och skakar så dunet landar längre ner i andra långandan. Den där mesta dunet är har du mot kroppen. Sedan vänder du på kudden mitt i natten om du vaknar. Dunkuddar ska vara relativt hårt packade. Sticksigheten går att åtgärda genom att ha två örngott på. Eller att dra ut det sticksiga dunet, vilket man nu känner för! :angel::p Den KALLA sidan upp alltid, så mina kuddar vänds ofta!
 
Jag klippte upp mina... Klippte innanför sömmen, fällde ner den och sydde fast den i den andra. Vackert? Kanske inte. Bryr jag mig? Överhuvudtaget inte alls, bara de fungerar!:angel:
Ikea lakan känns så grova dock. Som linne men utan linne tygets skönhet :cautious::angel: sedan jag började köpa sängkläder i andra affärer så har jag vägrat använda de IKEA lakan jag har kvar :rofl:
 
Jag har länge funderat på att sälja min hyresrätt på den fria marknaden, men funnit det rida på fel sida om reglementeringen. Men nu har jag kanske fått nya motiv! :idea:

Eller lägga ut en exhibitionistisk blindannons?
Som de som annonserar ut blanka objekt för en spottstyver på Blocket för att kunna synas nakna själva i reflektionen av ex. en spegel eller silverurna... "Goddag, jag säljer inte min lägenhet alls... men titta på min frimodigt bäddade säng ur sju vinklar!".
Eller visa den på buke :cool::angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp