SÄNGKLÄDER - VIKTIGT

Den avgörande frågan - hur vill du ha dina lakan?

  • Stela manglade såklart!

    Röster: 62 32,3%
  • Mjuka och gosiga 😍

    Röster: 119 62,0%
  • Sängkläder? Jag sover fri och naken!

    Röster: 3 1,6%
  • Silkeslent, jag vill flyta över vattenytan

    Röster: 8 4,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    192
Men alltså på riktigt, var det svårt att hitta påslakan i andra länder? :confused: Sov folk med filtar eller..?
Njae, på kallare ställen hade man ett duvet som oftast var i färg. Det hade man ovanpå ett platt lakan (flat spelet) vilket ofta låg vikt över ovankanten på ens duvet. Ens duvet var typ både täcke och överkast i ett och kunde tvättas men tvättades inte lika ofta som lakanen, alltså inte varje vecka.

Minns att jag tyckte alla amerikanerna i Graduate School var konstiga när de tvättade sina tjocka noppriga blåa täcken hela tiden. Sedan blev jag rädd att det var JAG som var konstig svensk som inte tvättade mitt IKEA-täcke särskilt ofta.
 
Men alltså på riktigt, var det svårt att hitta påslakan i andra länder? :confused: Sov folk med filtar eller..?

Det fanns inte ett paslakan att uppbringa i USA och inte kunde i alla fall jag hitta det i UK heller. De allra flesta (alla jag kanner som inte har nagot Svenskt pabra vet inte ens att paslakan finns) har i USA baddar fortfarande med underlakan och overlakan som viks over ett tacke eller filt.
Det finns fortfarande inte att kopa paslakan pa de flesta stallen. Man kan inte ga in pa Target, Kohl's eller liknande vanlig "department store" och hitta paslakan. Har bestar lakanset av underlakan, overlakan, och en hel massa orngott. :confused:

De enda lander forutom Sverige dar jag upplevde att alla hade paslakan var Schweiz och Osterrike. Dar var dock duntackena fyllda med dun i en enda "ficka" sa om man lag pa mage och sov blev men himla kall om rumpan da allt dun gled ner och la sig vid sidan om. :cautious:
 
Var sitt täcke skulle på riktigt kunna vara en dealbreaker för mig. :crazy:
Nejnej, delat täcke är en dealbreaker ju 😱
Fast då sover jag mumiestyle och viker in täcket runt mig på tre sidor, gärna med en kudde mot ryggen och en mot magen. Sen kryper jag ihop neråt så att nästan bara håret syns. En kompis som jag hajkat med var helt chockad efter några tältnätter ihop. Jag hade tydligen sovit likadant i sovsäcken dvs krupit ner så att jag inte syntes till. Hon trodde jag skulle kvävas på nätterna...
 
Det fanns inte ett paslakan att uppbringa i USA och inte kunde i alla fall jag hitta det i UK heller. De allra flesta (alla jag kanner som inte har nagot Svenskt pabra vet inte ens att paslakan finns) har i USA baddar fortfarande med underlakan och overlakan som viks over ett tacke eller filt.
Det finns fortfarande inte att kopa paslakan pa de flesta stallen. Man kan inte ga in pa Target, Kohl's eller liknande vanlig "department store" och hitta paslakan. Har bestar lakanset av underlakan, overlakan, och en hel massa orngott. :confused:

De enda lander forutom Sverige dar jag upplevde att alla hade paslakan var Schweiz och Osterrike. Dar var dock duntackena fyllda med dun i en enda "ficka" sa om man lag pa mage och sov blev men himla kall om rumpan da allt dun gled ner och la sig vid sidan om. :cautious:
Fortfarande?? 🤯 *mind-blown*
 
Njae, på kallare ställen hade man ett duvet som oftast var i färg. Det hade man ovanpå ett platt lakan (flat spelet) vilket ofta låg vikt över ovankanten på ens duvet. Ens duvet var typ både täcke och överkast i ett och kunde tvättas men tvättades inte lika ofta som lakanen, alltså inte varje vecka.

Minns att jag tyckte alla amerikanerna i Graduate School var konstiga när de tvättade sina tjocka noppriga blåa täcken hela tiden. Sedan blev jag rädd att det var JAG som var konstig svensk som inte tvättade mitt IKEA-täcke särskilt ofta.
Hade eller har? Jag inbillade mig att påslakan var något som uppkom ungefär samtidigt i västvärlden men inser nu hur fel jag tydligen haft ... eller jag har aldrig tänkt på det tidigare! Men det är alltså något konstigt eller nytt i usa tex?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Numera används påslakan absolut överallt i UK i alla fall, men jag har fått lära mig hur man bäddar med 'kuvert' på hotellet omutifall leveranserna blir fel. Någon gammal trotjänare där visste hur man gjorde. :D
Alla bäddset man köper i butik består av påslakan och örngott.
 
Hade eller har? Jag inbillade mig att påslakan var något som uppkom ungefär samtidigt i västvärlden men inser nu hur fel jag tydligen haft ... eller jag har aldrig tänkt på det tidigare! Men det är alltså något konstigt eller nytt i usa tex?
Det finns gott om påslakan nu. Men många föredrar fortfarande duvet-täcke-överkast kombinerat med flat sheet, framförallt till barn verkar det som. Man ser det ofta på motell (då med en filt istället för ett täcke) och definitivt på många AirBNBs (vad de gör på Grand hotell vet jag inte :D). Det är egentligen smart för dem som blir varma när de sover: man kan ju puffa bort tjocktäcket och fortsätta sova under lakanet.
 
Det finns gott om påslakan nu. Men många föredrar fortfarande duvet-täcke-överkast kombinerat med flat sheet, framförallt till barn verkar det som. Man ser det ofta på motell (då med en filt istället för ett täcke) och definitivt på många AirBNBs (vad de gör på Grand hotell vet jag inte :D). Det är egentligen smart för dem som blir varma när de sover: man kan ju puffa bort tjocktäcket och fortsätta sova under lakanet.
Kan ju tillägga att första gången jag släpade med maken (då nybliven pojkvän) till IKEA för att köpa påslakan ledde det till en mindre mental kollaps. SWEDES INVENTED THIS?! IT IS SO FREAKING SMART!!! 🤯
 
Det fanns inte ett paslakan att uppbringa i USA och inte kunde i alla fall jag hitta det i UK heller. De allra flesta (alla jag kanner som inte har nagot Svenskt pabra vet inte ens att paslakan finns) har i USA baddar fortfarande med underlakan och overlakan som viks over ett tacke eller filt.
Det finns fortfarande inte att kopa paslakan pa de flesta stallen. Man kan inte ga in pa Target, Kohl's eller liknande vanlig "department store" och hitta paslakan. Har bestar lakanset av underlakan, overlakan, och en hel massa orngott. :confused:

De enda lander forutom Sverige dar jag upplevde att alla hade paslakan var Schweiz och Osterrike. Dar var dock duntackena fyllda med dun i en enda "ficka" sa om man lag pa mage och sov blev men himla kall om rumpan da allt dun gled ner och la sig vid sidan om. :cautious:

Mina föräldrar använde överlakan mellan kroppen och täcket och något jag växte upp med. Så fint. Med broderade monogram och vissa hade "hålspets" i en bård under monogramet i linne :love:
 
Kan ju tillägga att första gången jag släpade med maken (då nybliven pojkvän) till IKEA för att köpa påslakan ledde det till en mindre mental kollaps. SWEDES INVENTED THIS?! IT IS SO FREAKING SMART!!! 🤯
VÄNTA! UPPFANN EN SVENSK PÅSLAKANET? 🤯
 
Det finns gott om påslakan nu. Men många föredrar fortfarande duvet-täcke-överkast kombinerat med flat sheet, framförallt till barn verkar det som. Man ser det ofta på motell (då med en filt istället för ett täcke) och definitivt på många AirBNBs (vad de gör på Grand hotell vet jag inte :D). Det är egentligen smart för dem som blir varma när de sover: man kan ju puffa bort tjocktäcket och fortsätta sova under lakanet.
Ja!!! Jag blir oftast alldeles för varm på hotellrum, drar ut täcket och sover under bara påslakanet. En del hotellpersonal är guld och bäddar omtänksamt med bara påslakanet resten av vistelsen, annars får jag ösa ut täcket varje natt.
 
Ja!!! Jag blir oftast alldeles för varm på hotellrum, drar ut täcket och sover under bara påslakanet. En del hotellpersonal är guld och bäddar omtänksamt med bara påslakanet resten av vistelsen, annars får jag ösa ut täcket varje natt.
Inversen här. Under ett par veckor i Karibien(!) frös undertecknad som en hund med bara lakan över sig om natten.
Men för ett propert gäng USD till housekeeping lyckades frössen skandinav flörta till sig en filt att vika in i lakanen.
Lite som att vika ihop en gammal bilatlas, but whatever floats the goat.
 
Team hårda krispiga tjocka lakan, saknar mangel så sträcker och hänger.

självklart utan resår i hörnen, för med är de omöjliga att hängtorka eller förvara utan de är en skrynklig boll 😆

vill helst ha hål i överkant så de blir lätta att trä på och en halv öppning i nederkant då de inte ramlar ur. Knappar är drygt.
 
Senast ändrad:
Njae, på kallare ställen hade man ett duvet som oftast var i färg. Det hade man ovanpå ett platt lakan (flat spelet) vilket ofta låg vikt över ovankanten på ens duvet. Ens duvet var typ både täcke och överkast i ett och kunde tvättas men tvättades inte lika ofta som lakanen, alltså inte varje vecka.

Minns att jag tyckte alla amerikanerna i Graduate School var konstiga när de tvättade sina tjocka noppriga blåa täcken hela tiden. Sedan blev jag rädd att det var JAG som var konstig svensk som inte tvättade mitt IKEA-täcke särskilt ofta.

Det fanns inte ett paslakan att uppbringa i USA och inte kunde i alla fall jag hitta det i UK heller. De allra flesta (alla jag kanner som inte har nagot Svenskt pabra vet inte ens att paslakan finns) har i USA baddar fortfarande med underlakan och overlakan som viks over ett tacke eller filt.
Det finns fortfarande inte att kopa paslakan pa de flesta stallen. Man kan inte ga in pa Target, Kohl's eller liknande vanlig "department store" och hitta paslakan. Har bestar lakanset av underlakan, overlakan, och en hel massa orngott. :confused:

De enda lander forutom Sverige dar jag upplevde att alla hade paslakan var Schweiz och Osterrike. Dar var dock duntackena fyllda med dun i en enda "ficka" sa om man lag pa mage och sov blev men himla kall om rumpan da allt dun gled ner och la sig vid sidan om. :cautious:
Japp, det där minns jag nu O_o . Intressant att det fortfarande inte finns påslakan, utan att man kör på överlakan. Besvärligt :p !
 
Bomullssatin ÄR ren bomull, vävd på ett slätare och mjukare sätt än (grovtrådig) tuskaft (som är den "vanliga" vävtekniken). 🙂 Om man väver riktigt tätt, till percale är det lika slätt och lent mot huden, men blir inte lika glansigt.
Jag gillar inte de sängkläder som bara är bomull, de är hårda och otrevliga och det jag menade me att ja inte gillade bomull. Materialet bomull har jag inget emot i sig, ogillar det i sängkläder av den anledningen jag redan angivit.
Därav jag gillar bomullssatin då det är mjukare (har förvisso upptäckt att man får klämma å känna lite på dom, då inte allt i bomullssatin är så mjuk som jag vill ha det).
 
Team hårda krispiga tjocka lakan, saknar mangel så sträcker och hänger.

självklart utan resår i hörnen, för med är de omöjliga att hängtorka eller förvara utan de är en skrynklig boll 😆

vill helst ha hål i överkant så de blir lätta att trä på och en halv öppning i nederkant då de inte ramlar ur. Knappar är drygt.

Krispiga blir de ju när de är stärkta..... stärker du dina sängkläder?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp