SÄNGKLÄDER - VIKTIGT

Den avgörande frågan - hur vill du ha dina lakan?

  • Stela manglade såklart!

    Röster: 62 32,3%
  • Mjuka och gosiga 😍

    Röster: 119 62,0%
  • Sängkläder? Jag sover fri och naken!

    Röster: 3 1,6%
  • Silkeslent, jag vill flyta över vattenytan

    Röster: 8 4,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    192
Jag har nog ingen åsikt som passar med alternativen.
För mig är det överlägset viktigaste att det är svalt, helst kallt. (Frågar man min sängkamrat så är det nog iskallt :D )

Definitivt inte något täcke i påslakanet utan vintertid en tunn filt uppepå. Den är sedan lätt att putta bort när jag värmt sängen. Sommartid (ungefär nu till november) bara påslakan. Sängkamraten har fluffigt täcke i sitt påslakan även när det är tusen grader varmt :cautious:
Lakan föredrar jag dra-på-sorten. Jag är lat. Iofs spelar det ingen roll numera eftersom jag delat upp uppgifterna. Jag bäddar av allt och tar på alla örngott. Sängkamraten tar på lakan och mosar i täcket i sitt påslakan. Dottern får göra allt själv.

Jag har ingen termometer i sovrummet men jag uppskattar att optimal temperatur är 14 grader eller så. Har balkongdörren öppen stor del av året.
Elementet i sovrummet har inte varit igång på åtminstone sex år :p

Gällande sovutstyrsel så är det nog ämne för en egen tråd men jag sover iaf naken :D (Vintertid händer det att sängkamraten sover i pyjamas. Vi har lite olika termostat.)
 
Senast ändrad:
Det finns i möbelbutiker som West Elm! Då med snören i hörnen.

Men det innebar ocksa att manniskor maste kanna till fenomenet "paslakan" ... vet man inte om det hittar man det inte, annat an nar man mojligen koper ny sang. En kompis till mig i Georgia var helt fralst nar hon var till IKEA och hittade paslakan ... MEN for henne var det en "duvet", ett tacke alltsa. Hon stoppade i det nya fina duntacket i paslakanet, och la det uppe pa ett (nytt fint, men tamligen gammaldags tanke) overlakan som viktes ner over kanten. :angel:
Flera andra kompisar har gjort likadant ... och de ar stora motstandare till paslakan pa vart satt och gillar inte iden alls.:eek::confused::cautious: Fast jag forklarat precis hur det SKA vara.:confused::crazy::o

Som något extra lyxigt? O_o:cautious:
... hallå alla amerikaner, jag har extra lyxiga påslakan som kan skänkas för en slant :angel:;)

Inte alls lyxigt, men annorlunda ... kanske till och med motsatsen mot lyxigt :cautious: nar man inte har en fin kant av overlakan vikt over paslakanet.:confused:

Det finns gott om påslakan nu. Men många föredrar fortfarande duvet-täcke-överkast kombinerat med flat sheet, framförallt till barn verkar det som. Man ser det ofta på motell (då med en filt istället för ett täcke) och definitivt på många AirBNBs (vad de gör på Grand hotell vet jag inte :D). Det är egentligen smart för dem som blir varma när de sover: man kan ju puffa bort tjocktäcket och fortsätta sova under lakanet.

Varken har pa vastkusten, I sodra South Carolina, North Carolina, och Georgia har jag sett paslakan alls, utom pa IKEA forstass, och dit ar det langt sa manga aker inte ... utom tokiga Svenskar som kan kora bil 4-5 timmar for att komma till IKEA:angel:. Nu har jag inte kopt nya mobler pa de sista 15 aren sa det ar mojligt att det finns pa mobelaffarer.

Japp, det där minns jag nu O_o . Intressant att det fortfarande inte finns påslakan, utan att man kör på överlakan. Besvärligt :p !

Mycket besvarligt!
 
Fattar inte? Vad har naken med lakan och påslakan att göra??

/nakensovaren
Jag tänkte mig att det alternativet innebar man inte sov med täcke och påslakan, utan "fritt". Men som sagt så tolkar man det så lätt olika, precis som att man tolkar de andra valen olika också :D
 
Men det innebar ocksa att manniskor maste kanna till fenomenet "paslakan" ... vet man inte om det hittar man det inte, annat an nar man mojligen koper ny sang. En kompis till mig i Georgia var helt fralst nar hon var till IKEA och hittade paslakan ... MEN for henne var det en "duvet", ett tacke alltsa. Hon stoppade i det nya fina duntacket i paslakanet, och la det uppe pa ett (nytt fint, men tamligen gammaldags tanke) overlakan som viktes ner over kanten. :angel:
Flera andra kompisar har gjort likadant ... och de ar stora motstandare till paslakan pa vart satt och gillar inte iden alls.:eek::confused::cautious: Fast jag forklarat precis hur det SKA vara.:confused::crazy::o



Inte alls lyxigt, men annorlunda ... kanske till och med motsatsen mot lyxigt :cautious: nar man inte har en fin kant av overlakan vikt over paslakanet.:confused:



Varken har pa vastkusten, I sodra South Carolina, North Carolina, och Georgia har jag sett paslakan alls, utom pa IKEA forstass, och dit ar det langt sa manga aker inte ... utom tokiga Svenskar som kan kora bil 4-5 timmar for att komma till IKEA:angel:. Nu har jag inte kopt nya mobler pa de sista 15 aren sa det ar mojligt att det finns pa mobelaffarer.



Mycket besvarligt!
En grej till att tvätta alltså, jobbigt 😅 Jag hade aldrig hört talats om överlakan förut! Men kanske jag har hört om det på engelska, kan du översätta ord inom sängkläder till de man använder allmänt i amerikansk engelska? (Dvs sängkläder, underlakan, överlakan, örngott, påslakan och överkast.)

Och förresten, vad är det som dina kompisar inte gillar med "vårt sätt"? Känns det inte rent eller..?
 
Fast utan sängkläder innebär ju inget lakan, inga örngott och inget påslakan, utan att man sover direkt på madrassen. Snacka om ohygieniskt.....??
Jag tänkte mig att man hade underlakan och örngott, men som sagt så tolkar man det olika!
 
Jag har funderat och funderat men jag kan verkligen inte välja i omröstningen. Det ska vara satinväv men också tjockt och krispigt och manglat. Och så är det något härligt också på sommaren när de är sådär riktigt mjuka och luftiga, när en inte har täcke. Allt på en gång, tack!
 
En grej till att tvätta alltså, jobbigt 😅 Jag hade aldrig hört talats om överlakan förut! Men kanske jag har hört om det på engelska, kan du översätta ord inom sängkläder till de man använder allmänt i amerikansk engelska? (Dvs sängkläder, underlakan, överlakan, örngott, påslakan och överkast.)

Och förresten, vad är det som dina kompisar inte gillar med "vårt sätt"? Känns det inte rent eller..?
Jag tycker att wikipedia har en hyfsad beskrivning av de olika typerna av lakan på engelska:
"A top sheet, in the many countries where they are used, is a flat sheet, immediately under which bed occupants lie. A bottom sheet is laid above the mattress and bed occupants lie on it. A bottom sheet may be either a flat sheet, or a fitted sheet, which has been sewn to form a large pocket around the top, sides and bottom edge of a mattress, with elastic or a drawstring in the hem to stop it slipping off the bottom of the mattress."
 
Sådana rum finns på mitt jobb. Gästerna brukar inte uppskatta det :D
De personer du träffar, och jag träffade i mitt förra jobb, har vissa gemensamma nämnare. Tex påkallad inredning, amongst other things. Inte poppis i min kontext heller - men att lika många gäster skrivs ut som skrevs in är som uppmuntrat i verksamheten.
 
De personer du träffar, och jag träffade i mitt förra jobb, har vissa gemensamma nämnare. Tex påkallad inredning, amongst other things. Inte poppis i min kontext heller - men att lika många gäster skrivs ut som skrevs in är som uppmuntrat i verksamheten.

Det är tack och lov standard att vi går plus minus noll :D
 
Det är tack och lov standard att vi går plus minus noll :D
Skönt!

Vi har tyvärr råkat ut för negativa siffror. :( Samt studier i kreativa försök till självskada/S-försök med just rivet sänglinne. De senare gästerna har ofta snabbt fått sjukvårdsklädd rumskamrat.
 
Jag tycker att wikipedia har en hyfsad beskrivning av de olika typerna av lakan på engelska:
"A top sheet, in the many countries where they are used, is a flat sheet, immediately under which bed occupants lie. A bottom sheet is laid above the mattress and bed occupants lie on it. A bottom sheet may be either a flat sheet, or a fitted sheet, which has been sewn to form a large pocket around the top, sides and bottom edge of a mattress, with elastic or a drawstring in the hem to stop it slipping off the bottom of the mattress."
Top sheet = överlakan
Bottom sheet = underlakan
Tolkar jag det rätt?
Jag känner igen ordet top sheet! Jag har stött på det förut men då jag inte vetat att det fanns något som överlakan så har jag varit osäker på vad det varit, kanske tolkat det som påslakan (inte helt fel dock). Men det kanske finns ett särskilt ord för påslakan? 🤔
 
Top sheet = överlakan
Bottom sheet = underlakan
Tolkar jag det rätt?
Jag känner igen ordet top sheet! Jag har stött på det förut men då jag inte vetat att det fanns något som överlakan så har jag varit osäker på vad det varit, kanske tolkat det som påslakan (inte helt fel dock). Men det kanske finns ett särskilt ord för påslakan? 🤔
Ja, det är rätt.
Det närmsta du kan komma påslakan på engelska är nog "duvet cover".
 
Duvet, är det täcke?
Örngott borde ju vara pillow cover nu när jag tänker på det. Överkast..?
Ja, eller så kan täcke heta comforter. Vilket jag kallar det för. Örngott heter pillow case. Överkast kan förmodligen ha flera olika namn, men jag använder bedspread.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp