Sängstorlek

Cherarriduracell

Trådstartare
När jag växte upp fanns typ ett alternativ på säng, man hade 90-säng. Alla hade det. Enda undantaget var min relativt nyinflyttade kompis från Kanada som hade typ 140-säng eller liknande. Idag fick jag höra av en suckande förälder att barnet fått ny (dubbel-)säng för att "alla" kompisar har det. Har verkligen majoriteten av barn idag jättesäng? Varför? Är det omodernt överlag med 90-sängar? Hjälp en som uppenbart sover under en sten vad gäller heminredning 🙈
 
Min tonårssäng var 120 cm, köptes väl 1984 kanske. Den följde mig fram till samboskap men byttes sen ut mot dubbelsäng då det inte var så mysigt i längden med två vuxna som skulle sova och sen jobba utan att få kramp. Sönerna fick 120 cm´s sängar också i sena tonåren. Bredare skulle jag aldrig köpa till mina barn. Dubbelsäng är ju bara tramsigt.
 
Jag gick också från 90 till 120 när jag var tonåring. Sedan faktiskt till 200 när jag ärvde föräldrarnas gigantiska säng ett tag, men den fick ge sig när jag flyttade till nästa lägenhet där den inte fick plats i lilla sovalkoven. Då tog jag tillbaka min 120. :heart Rätt lagom för en singel egentligen, barn som vuxen.
 
Mina barn har 105-sängar hos mig, bredare skulle göra det väldigt trassligt att möblera. Hos sin far har de däremot 120-sängar vilket de verkar tycka är standard nuförtiden.
 
När jag växte upp fanns typ ett alternativ på säng, man hade 90-säng. Alla hade det. Enda undantaget var min relativt nyinflyttade kompis från Kanada som hade typ 140-säng eller liknande. Idag fick jag höra av en suckande förälder att barnet fått ny (dubbel-)säng för att "alla" kompisar har det. Har verkligen majoriteten av barn idag jättesäng? Varför? Är det omodernt överlag med 90-sängar? Hjälp en som uppenbart sover under en sten vad gäller heminredning 🙈
Barnen har 80 resp 90 säng som de fått av min pappa annars hade vi köpt 105 för att få lite bättre plats när vi läser sagor för dem.

När de blir runt 8/9 kommer vi bygga loft i deras rum och då blir det 120 säng
 
Jag fick 105-säng när jag bytte bort barnsängen. Tror att det var i sexårsåldern. Bytte till 120-säng när jag flyttade hemifrån.
Dottern fick just den 120-sängen när hon slutade med spjälsäng. Det känns ganska lagom :)
 
Jösses. Jag hade 80 säng hemma, pojkvänner fick plats (en i taget) 😂 flyttade hemifrån som 19 åring och köpte då en begagnad 180 säng av en kompis just pga enkelt. Den fick inte plats i något av följamde boenden och byttes då till en 140 (?) föräldrarna skulle bli av med. Har nu 90 säng pga smal sovalkov. Jag gillar egentligen ju större desto bättre men 120 känns rimligt.
 
När jag var tonåring (kring år 2000) var det en del kompisar som hade 105 och 120 och det uppfattades lite lyxigt. Själv hade jag 90-säng. Idag skulle jag tro att 120 är ganska standard och 140 inte ovanligt. Det går väl i linje med högre levnadsstandard/större boenden/ökad bekvämlighet.
 
Jag hade 105 när jag växte upp. Bytte sedan säng när jag var i övre tonåren till 120. Kände mig rätt ensam om det dock, tror de flesta hade 90-säng.
 
Hade en 90 säng fram till jag började högstadiet, då fick jag en 120 som följde med mig när jag vid 21 skaffade första egna lägenheten.
Sen har jag alltid velat ha en stor säng så när jag fyllde 30 köpte jag en 180 säng :love:
 
Jag hade vanlig 90 säng innan jag flyttade hemifrån.
Sen har jag haft lite olika beroende på boende.
Senaste fyra åren har jag 105 säng, tycker det är helt perfekt, även med manligt sällskap i sängen 😁
 
Jag har alltid haft 80 eller 90, så när jag för första gången skulle köpa egen säng 2017 (istället för ärvd dito) lyxade jag till det med 120. Helt underbart! Kommer aldrig vilja ha mindre säng igen. :heart
 
När jag växte upp fanns typ ett alternativ på säng, man hade 90-säng. Alla hade det. Enda undantaget var min relativt nyinflyttade kompis från Kanada som hade typ 140-säng eller liknande. Idag fick jag höra av en suckande förälder att barnet fått ny (dubbel-)säng för att "alla" kompisar har det. Har verkligen majoriteten av barn idag jättesäng? Varför? Är det omodernt överlag med 90-sängar? Hjälp en som uppenbart sover under en sten vad gäller heminredning 🙈
Alltid haft 80-90 säng.
I senare tonåren fick jag en 105 dock som brorsan hade haft.

Idag har jag en 180 fast jag bor ensam. Behövs egentligen inte. Men jag gillar det...
 
Hade 120 sen jag var 14 o tog över min fars sovrum, när knodden var liten hade vi 2 st 120 sängar, gått om plats.
 
Hade först 90 säng till tidiga tonåren, då fick jag ärva min Farmos gamla dubbelsäng som jag tog över när hon gick bort då ingen ville slänga den då den var i så fint skick knappt använd. Annars när jag flyttade hem en period i sena tonåren fick jag en 120 säng av min Pappa då dubbelsängen inte fick plats.
 
Jag har en 120 som står i sovrummet, men jag ligger i soffan i vardagsrummet för jag kan inte ligga plant längre. Soffan kan vara 50-55 cm. Jag sover jättegott i den och ligger bara på rygg numera. :eek:
 
Båda våra barn fick 90-säng för ett år sedan när vi köpte nya sängar.
Vet inte om det är direkt omodernt att ha det så 🤔 vi var dock inne på att ha en lite bredare till dem just för nattningar men det föll ändå på 90. Komplettera sen med en till 90 och ny bäddmadrass så har de en fullstor dubbelsäng.
 
Sover fortfarande i en 90-säng och gjort sen jag va liten, förvisso finns det en till 90 madrass bredvid (dubbelsäng) men ligger bara på ena sidan, andra agerar "förvaring". :angel:

Vet syrran hade en 120-säng på slutet.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 239
Senast: Gunnar
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 580
Senast: a1agnlju
·
Övr. Barn Jag är halvtids plastförälder till en kille på 12 år som bor hemma hos oss vartannan vecka.. Pojken har diagnostiserats med ADD men de...
Svar
11
· Visningar
2 672
Senast: Mitten
·
Småbarn Tycker så oändligt synd om min snart-sexåring. Denna vanligtvis så glada kille var ledsen idag när jag hämtade från dagis. Varför? Jo...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp