Sänkt moms men inte för alla

Vad har skatteverket egentligen emot hästar?
Varför tror du att skatteverket är så oprofessionella att de utgår från sitt eget tyckande istället för tolkande av det som riksdagen beslutat.

Det låter väl rimligt att "ridupplevelsen" är mer framträdande än "naturguidningselementet" i många turridningar. Och motsvarande i forsränning och vad det var mer som nämndes.
Eftersom det heter naturguidening så antar jag att avsikten inte var att sänka momsen på vilken aktivitet som helst bara på kriteriet att den företas ute i naturen?
 
Varför tror du att skatteverket är så oprofessionella att de utgår från sitt eget tyckande istället för tolkande av det som riksdagen beslutat.

Det låter väl rimligt att "ridupplevelsen" är mer framträdande än "naturguidningselementet" i många turridningar. Och motsvarande i forsränning och vad det var mer som nämndes.
Eftersom det heter naturguidening så antar jag att avsikten inte var att sänka momsen på vilken aktivitet som helst bara på kriteriet att den företas ute i naturen?
Därför att cykel var ett godkänt redskap. Vid de flesta cykelaktiviteter som kan liknas vid turridning som jag sett så är det cyklingen som är den framtärande upplevelsen snarare än naturen.
 
Hm.. den driftiga verksamheten en bit bort har vandringar. Lättare att starta vandring än ta med hästar eller hästarna mår ju bra med promenad också slippa folk som drar dem i mun och skvalpar på ryggen. Promenad med häst. Lära sig rida kan folk göra i ridhus på ridskola vid stadens gräns. Blir det problem ändå med att kommersiell verksamhet utnyttjat skogsmark som har ägare. Konstigt att man får cykla. Cykel gör skador på stigarna. Ganska stora. Rätt vad det är är det ju en skada och jag måste sätta igång hästen med promenad. Det är därför jag bara kommer till skogen tror jag. Gå band så långt har jag i te kommit.
 
Senast ändrad:
@tara kan du formulera om det du skrev ovan. I sitt nuvarande utförande så ser det mest ut som en samling ord utan innebörd. Jag tror det försvunnit några viktiga sammanbindande fraser för att meningen ska bli tydlig :)
 
@tara kan du formulera om det du skrev ovan. I sitt nuvarande utförande så ser det mest ut som en samling ord utan innebörd. Jag tror det försvunnit några viktiga sammanbindande fraser för att meningen ska bli tydlig :)
Haha, det är det nog. Bättre höras än synas ... eller något annat odefinierat... Jag har inte tid nu. Kramis.
 
Därför att cykel var ett godkänt redskap. Vid de flesta cykelaktiviteter som kan liknas vid turridning som jag sett så är det cyklingen som är den framtärande upplevelsen snarare än naturen.
Jag läste SKVs beslut nu.

Där är det tydligt att det avgörande är om huvudsyftet är att förevisa naturområdet. Och då spelar sättet man förflyttar sig inte roll, både cykel och häst nämns bland exemplen.

Men om man inte fyller syftet med att förevisa naturområdet så ges inte den lägre momssatsen. Där nämns turridning som ett fall när det ofta inte är huvudsyftet. Det borde finnas cykelaktiviteter som också faller utanför på samma grund.

Så jag tycker faktiskt att de likabehandlar cykel och häst. Den som skrivit artikeln har bara valt att inte nämna att häst också anges som ett godkänt redskap i de fall som huvudsyftet verkligen är naturguidningen.

"Samma bedömning ska göras vid turer där deltagarna tar sig fram i naturområdet med hjälp av exempelvis skridskor, skidor, snöskor, cykel eller häst. Det avgörande är inte sättet som deltagarna tar sig fram på utan att tjänsten syftar till att ge information om naturområdet eller att visa vägen genom det." "Information om ett naturområde handlar typiskt sett om sådant som områdets växt- eller djurliv eller dess geologiska, topografiska eller hydrologiska förhållanden."
"Enligt Skatteverkets bedömning ska exempelvis hundspannsåkning och forsränning som görs i nöjessyfte beskattas med normalskattesatsen 25 procent. Sådana aktiviteter ger deltagarna en naturupplevelse men syftet med dem är varken att ge information om naturområdet eller att visa vägen genom området."
"Normalt sett ska inte heller organiserad ridning med grupp i terräng, s.k. turridning, ses som förevisning av naturområde. Det huvudsakliga syftet med en turridning är i de flesta fall inte att ge information om området eller att visa vägen genom området, utan att deltagarna ska få ägna sig åt ridning."
 
Ojoj vilka krångliga tolkningar, här tycker jag man gör det oerhört krångligt för både företagare och även de som sedan ska bedöma vad som är vad. Jag är i turismbranschen, dock inte företagare själv. Och jag lovar, 90% av både hästridnings- och hundspannsföretagen hamnar i en väldigt stor gråzon. De guidar i naturen, deras (ofta utländska) gäster vill höra historier om våra skogar, vattendrag, växter och vilda djur. Det är liksom en så självklar del av aktiviteten. Men de är inte ofta fokuserade på ett enskilt naturområde, utan måste ofta lägga sina turer efter lämpade områden och inte minst där det går att få bra samarbete med markägare. Det förtar absolut inte gästernas upplevelse men kan absolut bli ett argument för 25% moms.

Nej, det här var usel lösning. Det finns så många skäl till varför momsen bör sänkas och att sätta så snäva regler är helt enkelt idiotiskt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Förbundet Svensk Travsport har beslutat budgeten för 2024. Där sänker man prispengarna med 25 miljoner kronor och höjer...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Blev detta korrekt: Jag (har enskild firma) skickade en faktura på ett arvode. Köparen (ett AB) sa åt mig att lägga 25% moms på...
Svar
7
· Visningar
572
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Erkänner att jag inte kan det där med procenträkning men när Coop säger att de sänker priserna på frukt och grönt med 12% och att de då...
2
Svar
22
· Visningar
1 765
Senast: Gnist
·
  • Artikel
Hästnyheter En varg dödade EU-ordförandens ponny och ska skjutas – nu verkar Ursula von der Leyen för att sänka de europeiska vargarnas skyddsstatus.
Svar
0
· Visningar
798
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp