sära på dom?

S

__Stilett__

blir ibland lite trött på det här men nu måste jag ta en allvarlig funderare då det snart är isigt och halkigt ute och broddtider.

har min precis fyllda 6 åring ihop med mitt 1,5 åriga sto.
i hagen alltså.
hagen är ganska stor och det är ingen 4-kant hage.

mitt 1,5 åriga sto har sedan födslen gått ilag med jämngamla samt äldre hästar i samma hage tills för ca 2 månader sen då vi gjorde ett stallbyte och kom till ett väldigt litet privatstall. I detta stall har jag alternativet att ha mina 2 ilag eller ha dom i varsin hage.
ibland funkar det rätt bra. Dom brukar gnägga efter varann om den ena försvinner från hagen (dock går det hantera dom enskilt!) och dom verkar sakna varandra.
Men flera ggr har nu min 6 åring jagat min lille och flera ggr (eller ja, 3-4 ggr) har det var såpass illa att han fått ut min lille från hagen (glidit under eltrådarna med ström på) Jag har ej sett det själv att han jagat den lille, han håller sig väl på sin kant när matte är i stallet, men jag har fått höra att han gjort det och självklart är det ju sanning.

Jag vet att min 6 åring är väldigt svartsjuk av sig när det gäller mattes uppmärksamhet. Han har tidigar gått i egen hage pga av detta. men i somras gick han i flock och var en av dom minsta i rang.

Men hur kul är det för en 1,5 åring att gå i egen hage?
dessutom är den lediga hagen rätt tråkig som i så flal min 6 åring får gå i. lillan får ju största hagen.

Jag har haft lilla själv ett par ggr men hon tycker det är tråkigt!

Men jag börjar bli rädd att ngt ska hända, att hon ramlar så illa att hon bryter benet när deras "lekar"? eller vad det är blir för mkt.

vad hade ni gjort?
 
Skulle haft dem ihop om det enda andra alternativet var att hade dem själva i varsin hage. Jacce vill säkert bara visa att det är han som är bossen, och det lugnar säkert ned sig snart. Dock vore det bästa om det kunde vara fler hästar i hagen- går inte det? :confused:
 
Svårt det där. Man strävar ju oftast efter att kunna ha hästar tillsammans - framför allt är väl det viktigt för en så ung häst som Umami. Å andra sidan vill man ju inte att de skall bli skadade heller. :crazy:

Är Jacce DUM, eller är det bara mot lillan han beter sig så här? Min kuse går ju också ihop med en "liten" ((1,5 år drygt), och i perioder går han ganska hårt åt den lille (som fortfarande är hingst - iaf till på fredag).

Har märkt att det är framför allt under de perioder när lill-hingsten är störig i stallet, mot oss människor osv som min häst skall "tukta" - vilket gett gott resultat faktiskt. Men nu har det ju aldrig gått SÅ vilt till att lillen känt sig nödgad att fly ut ur hagen - har mer handlat om att han inte får äta eller dricka om det inte passar Battis osv.

Finns det ingen möjlighet att lösa det på något sätt så att lillan får kompisar i hagen som INTE är dumma? Inte kul med en så ung häst som fått gå själv i hagen - man förlorar en hel del på det misstänker jag. :crazy:
 
står i ett litet stall med alldeles för få valmöjligheter tyvärr. (tänker absolut inte flytta heller, kan ej pendla, har redan en längre bilsfärd till stallet nu).

Första gången vi släppt eihop honom med henne i förra stallet så släppte vi dom i en mkt stor hage.
då jagade han henne som besatt med tänder och ben. jag o en till fick springa in o sära på dom så han verkligen fick henne att gå omkull flera ggr! och han motade in henne i stängslet. Hon var självklart livrädd. Sa då att jag aldrig mer skulle prova.
Han kan gå ilag med andra hästar. men det har vart problem förr, flera ggr, om den hästen han går ilag med, sköts av mig! (svartsjuk!!) så släppte vi han i flock i somras där dom tryckte ner honom lite, vilket var bra!
sedan vid stallbytet släppte vi ihop dom igen- och det var inget bråk. har faktiskt aldrig sett dom bråka sen första gången. Han bråkar aldrig när jag är i stallet och ser dom.
Det enda han gör är att han stryker öronen vid maten och vill bestämma hög först.

Men nu har jag läst flera ggr på tavlan att han jagat min lille. och att hon gått omkull.

dom står i box brevid varandra och det funkar.
(han ser lite surmulen ut om man pysslar med henne och inte honom dock, men han får gott vänta på sin tur!)

Dom funkar jättebra om vi tex går ut i skogen på promenad tillsammans. Då tuktar han henne, på rätt sätt. försöker visa henne vad man ska göra etc.

jag vill så gärna att dom ska funka tillsammans. :cry:
 
Fortsätter han dumma sig så tycker jag du ska sära på dom.
men vänta och se
 
Svårt.

Har du inte möjlighet att lämna bort unghästen på någon for av unghästlösdrift ? Så hon kan få vara med en flock kompisar i samma ålder, hon är ju ändå så ung att jag antar att hon inte jobbas speciellt. Och flockuppfödda unghästar är oftast mycket trevligare och sociala än de som gått ensamma (hu!)
 
Jag skulle nog ah särat på dem. Det låter som att han är riktigt dum vilket kan vara fallet med hästar som är låga i rang men ändå får bestämma. Det bästa vore om lillan kunde få gå på lösdrift med jämnåriga. Går det verkligen inte att fixa?! Finns det ingen annan häst på det lilla stallet hon kan få gå med?
 
:cry: :cry: Idag mådde min lilla kicka ej så bra.
Hon var jättestel.
jag vet inte om det beror på en sträckning från sist när hon gick omkull eller om det beror på att hon blev verkad runt om i måndags. (hon va ngt stel redan igår).
stackars kicka!!! jag blev ju superorolig!!
Hon har inga svullnader ngnstans och hon reagerar när hon går på hårt underlag/stenigt underlag.
Hon har visserligen ömmat ngt förut när hon blivit verkad men det är rejält denna gång. *snyft*
Imorrn säras dom så hon inte springer med sina ömma ben.
(på prov i några dagar) sedan får vi se.
Nej lösdrift är uteslutet. (pga att jag har ej möjlighet till det plus att hon är väldigt frusen av sig. står med svansen mellan benen vid minsta minusgrad och skakar)
Dock är tanken att hon ska på sommarbete med jämngamla sedan igen, men under vintern så går dte ej pga läget som är nu.
det finns 2 hästar till som går ilag i stallet. 2 äldre.
men dom håller ju på dom med och snart åker broddarna på bak *brr*...jag får se.
jag är hel skrämd just nu när det gäller hagar och hagkompisar.
förra året höll det på o sluta riktigt illa för min 6 åring som fick benet rejält tilltuggat av en spark. (har inga men idag men ett ärr)

jag ska försöka ha dom ihop. på ngt sätt ska det lösas. det händer tydligen mest under matdags och får 6 åringen bara mat först av alla, bör dte ej vara problem...
 
Är dom jämnhöga? Kan du inte göra en sån där "fölhörna" där lillan kan gå in men inte Jacce? Fast dom kanske är för lika i höjd...
 
dom ä nästan lika höga nu, lillan kommer växa om honom :crazy:, jaja. allt komme rlösa sig.

tänker inte sära på dom för gott direkt, utan gör några försök till senare. så får vi se. Hon kanske kan gå själv veckordagar och ilag helgdagar då man har koll hela tiden. iaf ett tag tills hon växt sig över honom :cool:
 
Har precis samma problem som dej, inte kul.. Tog hem min 1,5 åring för knappt en vecka sen & han har redan blivit utjagad två ggr av min 16-åriga valack (som jag trodde var en ängel ända tills nu..).
Jag har stoppat in den lilla i en mindre hage inuti den stora hagen nu så att dom iallafall kan lära känna varandra bättre under dagarna även om dom inte går i samma hage..
Till helgen hade jag tänkt försöka släppa ihop dom under tiden jag är hemma.. så får vi se sen. I värsta fall måste jag väl ha dom åtskilda..men det vore ju verkligen tragiskt..
Klarar inte av att släppa ihop dom nu, tänk om dom går igenom stängslet under tiden vi är på jobbet, nej, jag skulle få ont i magen.. Den lilla får helt enkelt klara sej med sin lilla hage..iallafall till helgen..
Det mest mysko är ju att dom skriker till varandra halvt desperat om den ena är utom synhåll..
 
Det låter inte speciellt kul det här. Man kan ju hoppas att det är något övergående. Om du inte vill ha dem tillsammans så kanske du kan göra som nån annan här, en lite mindre hage i den stora och släpp den ena där. Då har de åtminstone sällskap.

Om det är så att den lilla är ohyffsad och kanske behver tuktas så är det nog bara så att du får låta dem vara och titta bort när det är som värst. MEn jag tycker inte riktigt att det låter så.

Det går inte att byta hagkompisar? Så att de båda får varsin ny kompis. Kna ni inte släppa ihop alla, då kanske det blir lugnare över lag?

Om inget annat funkar så får du väl sätta upp en bild på dig själv i hagen så att 6:åringen håller sig i skinnet :D
 
wow. en fågelskrämma.
det borde jag kommit på själv!! :D
 
Hmmm, svårt att säga..... Låter lite som om 6-åringen har tagit på sig "fostrar-tröjan". Detta kan ju vara en rimlig analys eftersom den andre endast är 1,5 år. I vår hage får alltid unghästarna (upp till de är 3 år) bära "hundhuvudet" och lära sig att veta hut av de äldre hästarna.

Jag tycker att du ska låta de gå ihop ett tag till för att se om det lugnar sig lite (men räkna inte med att 6-åringen slutar att jaga 1,5-åringen, det ligger i deras natur, sedan är det ju en avvägning på hur mycket den lilla blir utsatt).

Stelheten på 1,5-åringen kan jag tänka mig beror på att den är nyverkad. Hovslagaren kanske tog lite för mycket? När någon häst ömmar (pga av den är nyverkad) kan det se ut som om hela hästen är stel.

Rapportera gärna hur det går!
 

Liknande trådar

S
Hästhantering Hej! Först vill jag bara säga att det inte är min mening att hänga ut någon, om någon skulle känna sig träffad - behöver bara lite...
Svar
13
· Visningar
2 518
Senast: ridtravare
·
C
Hästhantering Hej! Det är såhär att jag har ett 4årigt sto (egen uppfödning). Ska försöka förkorta historien något. Hon har gått i lösdrift större...
Svar
13
· Visningar
1 499
Senast: sandrafors
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 381
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Behöver andras syn på det hela för just nu sliter jag bara håret över hur jag kan känna så här... Det har väl varit i nån månad nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 588
Senast: EmblaAsk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp