Särbegåvning

Om det hänger ihop så är min IQ sky rocket.

Jag har letat efter länken men kan inte hitta den.
Kan du lägga in den igen?
Med min i det närmaste sjukligt konspiratoriska personlighet så vore den intressant att läsa.
Får leta, alltså det var inte så att alla som trodde på konspirationsteorier hade hög IQ :D men att de lockade lite oproportioneligt kanske, eller i alla fall betydligt fler än man skulle kunna tro. Därmed måste ju nära 95% fortfarande vara normala :)

typ artiklar.

https://www.theguardian.com/books/2019/apr/01/why-smart-people-are-more-likely-to-believe-fake-news

https://time.com/5023383/conspiracy-theories-reasons-believe/

(konspirationsteorier är ju kul såklart, tyvärr blir det oftast pannkaka av alltihop :D)
 
Får leta, alltså det var inte så att alla som trodde på konspirationsteorier hade hög IQ :D
Ajdå.
Men jag känner igen det där med att alldeles för fort dra en massa knasiga slutsatser utifrån de mönster som jag ser. Med åren så har jag blivit noga med att faktagranska min hjärnas påhitt. Det kan bli så dumt annars.
 
Ajdå.
Men jag känner igen det där med att alldeles för fort dra en massa knasiga slutsatser utifrån de mönster som jag ser. Med åren så har jag blivit noga med att faktagranska min hjärnas påhitt. Det kan bli så dumt annars.
Ja gud vad jag älskade dem i Tweenies och jag blev så besviken gång på gång. Bermuda triangeln! oooh, spöken?! nope. Gick över till Robin Hood och Kung Arthur, måste ha funnits :) rotade och rotade och läste le Morte d'Arthur, delar av, bah! :rofl: (Aliens? dog när mamma bara självklart sa att ja det verkar väl extremt sannolikt att det finns, speciellt någon typ av mask eller basilusk och att vi aldrig kommer att se några) nåja historisk feminin makt och kvinnor med vapen har gett mycket bättre resultat och det är kul.

Men i slutänden blev det ok att alverna och rymdskeppen håller sig i böckerna.
 
Sen tycker inte det är fel om någon tycker att testerna är roliga att göra, jag kan tycka det själv även om jag tröttnar väldigt fort på dem, men man skall inte lura sig till att tro att de är bra mätare på intelligens och logisk förmåga för det är de inte.
Ok så du vet mer om det än vetenskapen? Intressant.
 
Jag tycker ändå de gör ologiska val. jag förstår inte hur man kan välja att göra sådana val.
Ett exempel. "Bla bla bla jag vantrivs så på jobbet bla bla bla". Jobbar ändå kvar i flera år med ett ständigt klagande som en aura omkring sig. VARFÖR byter man inte jobb? Totalt ologiskt.

"Jag trivs inte med min man men jag lämnar inte honom." Say what? Varför drar man inte?
Jag förstår också att just detta med mannen kan vara komplicerat men när man inte ens försöker eller egentligen faktiskt verkar ha en vilja att ta sig ur det. Ologiskt.

"Klagar på sin lön men gör inget för att förbättra den". Ologiskt.

" Min högsta dröm är att köpa en häst" spenderar alla pengar på annat utan att spara till sin dröm. Ologiskt.
Var det någon som svarade på de här? (bygger vidare på @Thaliaste )

Nåja jag har fått dem förklarade för mig så (alltså i andra sammanhang).

Folk vill inte alltid det de pratar om, de kan prata extra mycket om en sak för att de tycker om den i teorin men inte i praktiken. Ibland ju mer de pratar desto mindre vill de.

Folk tycker också om att klaga, dvs nära som en hobby. Speciellt tycker studenter/ungdomar om att klaga på att deras utbildning är den svåraste, eftersom det ger en känsla av att de lär sig någonting på riktigt som är värdefullt.

Tex häst, man vill jättejättegärna ha en häst en dag i soligt väder på en uteritt och varje solig dag så säger man det och känner den härliga känslan. Men man vill egentligen inte ha en häst eftersom man inte vill ha en häst en regnig dag i december.

Sedan vill kollegorna ibland inte alls vad de säger utan det är bara så att det är vad alla deras vänner vill. Tex resa en vecka med jobbet har mycket perks utöver själva resan. Tex att kunna säga till sina vänner att man ska resa med jobbet (dvs jobbet är lyckat/går bra, jag är lyckad/går bra eftersom jag får resa. Möten verkar ha liknande tendenser.).

Haken ligger i "vad man säger" biten, djur säger ju ingenting med munnen. Eller alltså de pratar inte lika mycket på fikarasten. (det är klart de säger saker, men om man tolkade människor som man tolkar djur skulle de kanske säga samma sak och vara lika logiska.). Likaså om människor har en dålig dag (har ont) kan de bitas plötsligt, men det behöver inte vara ditt fel.

(Rent bortsett såklart från det där med mannen, om man är ihop med en idiot som trycker ned en. Och jobbet LAS.)
 
Och som vanligt när ämnet IQ kommer upp till diskussion så blir det en tävling i vem som är smartast.
Det är så osmakligt och orsaken till att jag inte tar Mensas test och sällan avslöjar mina övriga resultat.
Det skall alltid utmanas.
Alltid - utan undantag.
Jag vill inte definieras som IQ utan som människa.
Blä.
Ja det där är väldigt intressant. Undrar varför det blir sådär.
 
Var det någon som svarade på de här? (bygger vidare på @Thaliaste )

Nåja jag har fått dem förklarade för mig så (alltså i andra sammanhang).

Folk vill inte alltid det de pratar om, de kan prata extra mycket om en sak för att de tycker om den i teorin men inte i praktiken. Ibland ju mer de pratar desto mindre vill de.

Folk tycker också om att klaga, dvs nära som en hobby. Speciellt tycker studenter/ungdomar om att klaga på att deras utbildning är den svåraste, eftersom det ger en känsla av att de lär sig någonting på riktigt som är värdefullt.

Tex häst, man vill jättejättegärna ha en häst en dag i soligt väder på en uteritt och varje solig dag så säger man det och känner den härliga känslan. Men man vill egentligen inte ha en häst eftersom man inte vill ha en häst en regnig dag i december.

Sedan vill kollegorna ibland inte alls vad de säger utan det är bara så att det är vad alla deras vänner vill. Tex resa en vecka med jobbet har mycket perks utöver själva resan. Tex att kunna säga till sina vänner att man ska resa med jobbet (dvs jobbet är lyckat/går bra, jag är lyckad/går bra eftersom jag får resa. Möten verkar ha liknande tendenser.).

Haken ligger i "vad man säger" biten, djur säger ju ingenting med munnen. Eller alltså de pratar inte lika mycket på fikarasten. (det är klart de säger saker, men om man tolkade människor som man tolkar djur skulle de kanske säga samma sak och vara lika logiska.). Likaså om människor har en dålig dag (har ont) kan de bitas plötsligt, men det behöver inte vara ditt fel.

(Rent bortsett såklart från det där med mannen, om man är ihop med en idiot som trycker ned en. Och jobbet LAS.)
Kort sagt: människor menar inte alltid vad de säger, inte bokstavligen, och även om de menar det så kanske de ändrat sig nästa ögonblick.

Det är ologiskt bara om man tror att människor har stabila preferenser och att vad de säger alltid är vad de verkligen vill. Ingen av de premisserna stämmer ju.
 
Det gäller att hitta det logiska mönstret i bruset.
Precis som i de där testerna som mäter IQ.
Exakt. Och är man bra på det så har man vanligen liknande förmåga i andra sammanhang. Förmågan är liksom inte isolerad till cirklar och fyrkanter.
Men är man ointresserad så kanske man inte bryr sig om att leta efter mönstret, utan slutar titta eller analysera efter någon sekund - då förstår man inte men det beror på ointresse och inte på oförmåga. Även med hög begåvning behöver man oftast iakta/tänka en stund för att se mönster i ex figurerna (om de inte är lätta), längre än enstaka sekund utan kanske en halvminut (beroende på svårighetsgrad förstås). Med låg begåvning behövs lång tid och/eller kan inte komma fram till svar alls oavsett tid.

KL
Intressen och personlighet är inte direkt kopplat till IQ.
Särbegåvning (eller begåvningdnivå/-profil oavsett) är av vikt att känna till vid utbildning och för bedömning/utredning av andra svårigheter. Liksom de flesta norm-utstickande egenskaper är det ensamt inget problem, om inte omgivningen ser det som negativt (vilket det alltid finns vissa som gör).
 
Haha jag dör för denna tråden! alla är "särbegåvade":heart Tycker också det är kul att det finns klubbar för enbart personer med hög IQ, ser framför mig hur det sitter folk runt ett bord och försöker lösa världsproblemen samtidigt som de hänvisar till sin IQ hela tiden, med samma seriösa ton som används här i tråden. Det är väldigt gulligt på något sätt :love:
 
Haha jag dör för denna tråden! alla är "särbegåvade":heart Tycker också det är kul att det finns klubbar för enbart personer med hög IQ, ser framför mig hur det sitter folk runt ett bord och försöker lösa världsproblemen samtidigt som de hänvisar till sin IQ hela tiden, med samma seriösa ton som används här i tråden. Det är väldigt gulligt på något sätt :love:
Med 26000 medlemmar så är ungefär 1300 medlemmar särbegåvade om man räknar översta 5 %, sett till fördelning i befolkningen i stort. Så det är egentligen väldigt liten del av de som deltagit i tråden.
Som så många andra saker så handlar det mycket om att det så sällan uppmärksammas så många är omedvetna.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Satt och diskuterade det just, då många genom åren har kommit att kalla mig för just det. Men vad är egentligen särbegåvning? Hur ska...
2
Svar
26
· Visningar
3 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp