Särbegåvning

Oavsett högt iq så är detta citat av Einstein så underbart:
"Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited, whereas imagination embraces the entire world, stimulating progress, giving birth to evolution."
Glöm inte att även människor med hög iq kan ha stor, mycket stor fantasi ❤
 
Den här gick jag bet på (från Illustrerad Vetenskaps IQ-test):
ApmaOrx.jpg

Någon som klarar den?
 
Hur motiverar du valet?

Den passar där. Då blir det ganska .... symetriskt.
Mittenraden ignorade jag. Och tittade bara på översta - så det blev liksom lika.
Två ringar längst till vänster, en ring i mitten och en krulledutt till höger.
Lite simpelt kanske - vad vet jag som den vanliga människan jag är
 
Nä, det kan inte jag svara på, och jag har heller inte skrivit att det är så. Jag förklarade varför högintelligenta sällan har ett intresse av kallprat, inte att högt IQ är enda anledningen till att sakna intresse för det.

Men är det ens något att förklara då? Det är väl en no-brainer (höhö) att även högintelligenta kan ha ett lågt intresse för kallprat, precis som alla intelligensgrupper? Vi har alla olika intresse för olika typer att sociala uttryck (som kallprat är ett exempel på), det som blir konstigt är att framhålla att just högintelligentas bristande intresse för kallprat måste förklaras, medan man inte verkar behöva förklara andras gruppers bristande intresse.
 
Den här gick jag bet på (från Illustrerad Vetenskaps IQ-test):
ApmaOrx.jpg

Någon som klarar den?

Och jag gissar på den näst längst till vänster (men är inte medlem i Mensa)...

Har ingen bra motivering annat än att för mig känns den mest rätt. Går man rad för rad så har de gemenskaper med varandra och i den nedre så tycker jag att den näst längst till vänster mest liknar de andra två på samma rad.

Jag är dock inte van vid att göra den här typer av tester så jag vet inte hur man ska tänka? Om alla rutor ska hänga ihop eller om man ska gå horisontellt eller vertikalt eller diagonalt eller mer udda som schack-hästhopp...eller om allt alltid är möjligt? O_o När jag var yngre och i knep och knåp-åldern var olika bokstavschiffer vanligt i Kalle Anka etc och då samlade man på sig ett gäng olika varianter att försöka med men här var det svårt, känner att jag har noll koll...:D

Tillägg: @kökshäxan du kommer väl att nån gång berätta svaret? Inser att jag inte kommer att kunna sova annars...! :nailbiting:
 
Senast ändrad:
Jag har kört hela testet två extra gånger bara för att få reda på svaret men samtliga mina tre gissningar har varit fel,fel och fel (liksom "vilken ska bort" i fem myror är fler än fyra elefanter)
 
Jag sökte själv upp testet men insåg att jag inte har någon användare och nog borde stilla min hunger innan jag skapar en användare och kör ett långt test...
 
Men är det ens något att förklara då? Det är väl en no-brainer (höhö) att även högintelligenta kan ha ett lågt intresse för kallprat, precis som alla intelligensgrupper? Vi har alla olika intresse för olika typer att sociala uttryck (som kallprat är ett exempel på), det som blir konstigt är att framhålla att just högintelligentas bristande intresse för kallprat måste förklaras, medan man inte verkar behöva förklara andras gruppers bristande intresse.
Fast det brukar vara i större utsträckning än ”kan ha”. Det behöver inte förklaras, men det frågades om sambandet och jag svarade.
 
Jag tycker ju inte de är logiska. Folk gör ologiska saker hela tiden. Totalt oberäkneliga.
Ett djur gör logiska saker hela tiden, blir den rädd springer den, är den hungrig äter den, är den arg visar den det mm.

Att det finns anledningar bakom är inget konstigt men logiska är de inte.

Jag tänker att det visst är logiskt, utifrån förutsättningen att människor är komplexa vilket i sin tur innebär att de inte alltid är förutsägbara för andra människor. Men att inte vara förutsägbar (för mig vid en viss tidpunkt) är ju inte samma sak som att vara ologisk. Jag tänker att utfallet för mänskligt beteende är som en komplex funktion med många variabler. Bara för att man känner till värdet på x så kan man inte hävda att funktionen inte är logisk för att värdet blir något annat än det förväntade utifrån analysen av x, när det egentligen var så att man inte kände till påverkan från resterande variabler.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Satt och diskuterade det just, då många genom åren har kommit att kalla mig för just det. Men vad är egentligen särbegåvning? Hur ska...
2
Svar
26
· Visningar
3 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp