Särbegåvning

Jag har lägre än "normalt IQ" när det kommer till att kommunicera, skriva och prata osv. Däremot så har jag långt över det normala när det kommer till andra delar man testar på. :laugh: Så är både korkad och smart. Har en autism diagnos.
 
Ja det är vad det är med en sådan IQ.
Ingen är med på vad man menar. Utom de som är likadana som en själv. :D
Vi misstänker starkt att vår son är särbegåvad och det ger en sådan enorm oro inför skolstart i höst. Hur ska vi få honom att tycka skolan är meningsfull så han använder sin fulla potential? 😔

Han är 5år och jag känner mig korkad i närheten av honom liksom 🙈
 
Vi misstänker starkt att vår son är särbegåvad och det ger en sådan enorm oro inför skolstart i höst. Hur ska vi få honom att tycka skolan är meningsfull så han använder sin fulla potential? 😔

Han är 5år och jag känner mig korkad i närheten av honom liksom 🙈
Jag jobbar just nu i en arbetsgrupp för att utveckla pedagogers medvetenhet om särbegåvning. Just för att skolan ska kunna bemöta dessa elever på deras nivå. Men det är ett stort och tungt arbete.
 
Jag har lägre än "normalt IQ" när det kommer till att kommunicera, skriva och prata osv. Däremot så har jag långt över det normala när det kommer till andra delar man testar på. :laugh: Så är både korkad och smart. Har en autism diagnos.


Haha, precis så är det för mig också! Har asperger.

När jag gjorde WAIS IV hade jag alla rätt på matriserna (och hamnade alltså på 1% percentilen) och väldigt högt på allt annat utom att kommunicera och ordförståelse där jag låg under snittet. Kuriosa: har haft alla rätt på orddelen på högskoleprovet alla tre gånger jag skrivit det men har under medel på ordförståelse :confused: :laugh:

Fick lite lägre, men fortfarande över snittet, på arbetsminnet. Då sa min psykolog som gjorde testet att jag troligtvis hade fått betydligt bättre om jag inte ätit min medicin (som förslöar hjärnan otroligt) vilket han också skrev i min utredning och därför fick jag två IQ-resultat. Någon annan som varit med om något liknande?

IQ med mediciner 126.
IQ utan mediciner 131. Men tar det verkligen med en nypa salt för det känns superskumt?
 
Jag har lägre än "normalt IQ" när det kommer till att kommunicera, skriva och prata osv. Däremot så har jag långt över det normala när det kommer till andra delar man testar på. :laugh: Så är både korkad och smart. Har en autism diagnos.

Jag är tvärtom, språkligt avancerad men om man skulle testa mig i t ex matte så skulle jag framstå som totalt borta. :o Jag är också autistisk och har (typiskt för diagnosen) en väldigt ojämn begåvningskurva. Känner igen mig i flera av beskrivningarna kring skoltiden osv men har inget minne av att jag fick en IQ-siffra när jag gjorde WISC-testet under min utredning (iofs ca 17 år sen så saker har säkert ändrats sen dess). Däremot kan jag konstatera att snabbtest online osv inte ger en speciellt positiv bild eftersom de ofta fokuserar på de delar jag är svag i. :cautious:
 
Jag är tvärtom, språkligt avancerad men om man skulle testa mig i t ex matte så skulle jag framstå som totalt borta. :o Jag är också autistisk och har (typiskt för diagnosen) en väldigt ojämn begåvningskurva. Känner igen mig i flera av beskrivningarna kring skoltiden osv men har inget minne av att jag fick en IQ-siffra när jag gjorde WISC-testet under min utredning (iofs ca 17 år sen så saker har säkert ändrats sen dess). Däremot kan jag konstatera att snabbtest online osv inte ger en speciellt positiv bild eftersom de ofta fokuserar på de delar jag är svag i. :cautious:

Angående att du inte fick en IQ-siffra så tror jag att de flesta psykologer faktiskt inte återger en exakt siffra till sina patienter eftersom den inte är så himla intressant. Jag har bara återgett om de har frågat, annars beskriver jag mest hur man förhåller sig gällande de olika funktionerna till befolkningen generellt.

Som du säger är det typiskt med ojämn begåvningskurva. Inte bara riktat mot dig nu men att vara autistisk och ha ett väldigt välutvecklat språk- och ordförråd är något jag träffat på kliniskt många gånger. Det har ofta varit till nackdel för patienten, eftersom den har gett sken av att ha större fungerande än vad den har eftersom den har kunnat "fejka" en bättre funktionsnivå genom sitt snygga och omfångsrika språk, och har därmed kunnat glida igenom många skolår utan att egentligen lära sig särskilt mycket och aldrig riktigt fått det stöd som hen egentligen kanske behövt för att verkligen avancera sin inlärning.
Oftast faller det då snabbt efter gymnasiet när man ska ut i vuxenvärlden genom antingen yrke eller studier och det snygga språket inte hjälper en att strukturera sin vardag.
 
Vi misstänker starkt att vår son är särbegåvad och det ger en sådan enorm oro inför skolstart i höst. Hur ska vi få honom att tycka skolan är meningsfull så han använder sin fulla potential? 😔

Han är 5år och jag känner mig korkad i närheten av honom liksom 🙈
Han kan hoppa upp någon klass och sedan få mer individuella uppgifter. Tenta av istället för att nöta.
 
Åh vad jag känner igen mig i detta. Har en uppmätt iq på 143 och det är precis som du beskriver. Jag har dessutom en tendens att köra hela tankegången för mig själv så när mitt inlägg kommer så undrar motparten hur tusan jag kom dit 🤣 försöker bli bättre på det dock.
Hittade en karl som ligger över 130 Så honom håller jag hårt i 🤣 tror inte jag skulle kunna hitta ngn annan som orkar leva med mig 🙈

Jag gör också ofta så, kör en hel tankegång/konversation i huvudet men ut kommer bara en slutsats. Min partner har aldrig gjort nått test, men är fantastisk på att hantera mig så jag tror han ligger högt på skalan 😂 Oftast när jag gör så så stannar han upp i nån sekund men förstår snabbt vad jag menar. Det händer dock att han får be mig ta om från start ibland😳
 
Jag vet inte exakt, har bara gjort tester på nätet. Brukar hamna mellan 120-130 ungefär. Det är ju inte jättehögt. Har också gjort såna där chefstester där jag låg högt. Riktigt högt. Grundskolans matte var jättesvår. Idag tycker jag matte är lätt. Jättekonstigt. Däremot har jag sjukt snabba tankar och jag tänker och processar konstant på många nivåer. Ibland har jag två tankar igång samtidigt. Ser helheter, detaljer, brister i resonemang osv på ett sätt som andra ofta inte gör. Älskade högskolan när jag äntligen, äntligen kom till min rätt. Där var detta önskvärt och uppskattat. Har alltid känt mig så annorlunda. Folk har alltid sagt att jag tänker för mkt och avancerat och säger att sådär tänker inte folk. Jag har alltid anpassat mig till andra och försöker hålla mig på samma nivå som alla andra, men det tar mkt Krafft. Har ett fåtal jag känner som jag kan släppa loss med, och resonera med på högre nivå och det är såååå skönt. Ändå känner jag mig lite obekväm när jag gör det.

Det svåra är när man ska lyssna på auktoriteter som tex psykologer, logopeder osv i jobbet. Jag ser samma testresultat men drar helt andra slutsatser. Det har hänt så många gånger att de missar väsentligheter och inte sätter det i sammanhang. Då måste man trippa på tå och få dem att se samma sak för om man försöker dra upp det så blir det bara fel. Otroligt jobbigt när man ser och resonerar mer än utbildade. Innan kände jag mig konstig och jagade upp mig. Nu försöker jag bara undertrycka mig själv och sen gå min egen väg.

Ibland önskar jag att jag att jag vore mindre avancerad i mitt tänk så jag smälte in lättare. Samtidigt tacksam för att jag inte är ännu smartare i det liv jag lever nu. Det hade varit en utmaning. Fy. Å andra sidan är jag tillräckligt smart för att förstå att elever med särbegåvning inte har det helt lätt med svenskt skolsystem och att jag har det lättare än många, att anpassa och förstå. Alltid nått.

Så skönt att få prata/skriva om detta.
 
Som du säger är det typiskt med ojämn begåvningskurva. Inte bara riktat mot dig nu men att vara autistisk och ha ett väldigt välutvecklat språk- och ordförråd är något jag träffat på kliniskt många gånger. Det har ofta varit till nackdel för patienten, eftersom den har gett sken av att ha större fungerande än vad den har eftersom den har kunnat "fejka" en bättre funktionsnivå genom sitt snygga och omfångsrika språk, och har därmed kunnat glida igenom många skolår utan att egentligen lära sig särskilt mycket och aldrig riktigt fått det stöd som hen egentligen kanske behövt för att verkligen avancera sin inlärning.
Oftast faller det då snabbt efter gymnasiet när man ska ut i vuxenvärlden genom antingen yrke eller studier och det snygga språket inte hjälper en att strukturera sin vardag.
Många har svårt att fatta att verbal förmåga (typ tänka i ord) inte är samma som kommunicera (där 80% är icke-verbalt, inte orden man faktiskt säger; plus betydelsen av sociala normer, förstå andras intentioner och tankar etc. för att lyckas nå fram med det som ska förmedlas).

Jättesvårt att säga man har kommunikationssvårigheter och få någon hjälp för det när personen bara ser att nivån på den rena språkkunskapen är mer än vad de själva har.

Om man dessutom råkar ha hög IQ så kanske de inte fattar det man försökt säga ändå. Men då är folk notoriskt dåliga på att säga rakt ut i klartext att de inte fattar! Så det ges ingen möjlighet att reda upp det hela och förklara det som missades.

I skolan kommer man långt med att kombinera ord+sakinformation+logisk struktur/analys. Men för att ringa på en Blocketannons duger det inte för fem öre.
 
Det svåra är när man ska lyssna på auktoriteter som tex psykologer, logopeder osv i jobbet. Jag ser samma testresultat men drar helt andra slutsatser. Det har hänt så många gånger att de missar väsentligheter och inte sätter det i sammanhang. Då måste man trippa på tå och få dem att se samma sak för om man försöker dra upp det så blir det bara fel. Otroligt jobbigt när man ser och resonerar mer än utbildade. Innan kände jag mig konstig och jagade upp mig. Nu försöker jag bara undertrycka mig själv och sen gå min egen väg.
Får man fråga vilken roll är du där i om du jobbar med det, men inte räknas som en kunnig som får/bör bidra?
 
Det svåra är när man ska lyssna på auktoriteter som tex psykologer, logopeder osv i jobbet. Jag ser samma testresultat men drar helt andra slutsatser. Det har hänt så många gånger att de missar väsentligheter och inte sätter det i sammanhang. Då måste man trippa på tå och få dem att se samma sak för om man försöker dra upp det så blir det bara fel. Otroligt jobbigt när man ser och resonerar mer än utbildade. Innan kände jag mig konstig och jagade upp mig. Nu försöker jag bara undertrycka mig själv och sen gå min egen väg.
Delvis kan det nog bero på hur synen på kunskap förändrats och en sämre undervisning även på universiteten samt att fler utbildar sig vilket också sänker nivån.
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Lärare, vikarierande specialpedagog.
Men då är du lika mycket utbildad och kompetent? Norm att vissa professioner har mer auktoritet, eller menade du att ditt särbegåvningstänk skiljde dig för mycket från de andra? Tror jag läste dig fel om varför du inte kunde ta upp det som du ser...
 
Men då är du lika mycket utbildad och kompetent? Norm att vissa professioner har mer auktoritet, eller menade du att ditt särbegåvningstänk skiljde dig för mycket från de andra? Tror jag läste dig fel om varför du inte kunde ta upp det som du ser...
Nja. Jag får inte uppfattningen att en psykolog känner sig jämställd med en lärare/specped. Inte heller en logoped. Så det finns nog en slags överordnad känsla att psykologer har tolkningsföreträde på resultat inom psykologutredningar. Och en logoped på logopedutredningar.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Satt och diskuterade det just, då många genom åren har kommit att kalla mig för just det. Men vad är egentligen särbegåvning? Hur ska...
2
Svar
26
· Visningar
3 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp