Särbo - praktiska funderingar

Jag vill ha mitt, för mig själv. Jag vill komma och gå när jag vill, och jag vill leva på limpmackor en hel dag om det är så. Jag vill tvätta min tvätt, diska min disk, laga min mat osv. Jag sover sjukt dåligt med sällskap i sängen (förutom hunden) och på tal om hunden, hon sover i min säng och ligger i min soffa. Jag vill inte ha något gnäll om det, varesig att hon är ivägen eller att det blir hundhår. Jag vill ligga och slösurfa i mobilen innan jag somnar vissa kvällar, och eftersom jag har sömnproblem så vill jag kunna tända lampan/slå på tvn kl 3 om det är så utan att nån blir störd. Jag har ett helt hus som är färdigmöblerad med det jag tycker om, och jag vill inte ha in någon annan stil. Jag vill välja vad jag vill se på tvn, och om jag bara vill lyssna på musik en hel kväll. Jag vill inte behöva säga en ungefärlig tid jag är hemma från stallet igen, och jag vill kunna sätta mig i bilen och åka och hälsa på en kompis när som helst på dygnet.

Jag känner inte att jag vill anpassa mig efter någon annan helt enkelt!

Skulle seriöst bli KNÄPP av att ha någon hemma här varje dag! Får ont i magen av bara tanken...

Jag är singel i dag, men skulle jag mot förmodan träffa någon så skulle jag göra klart detta snabbt. Jag ser inte att man tycker om någon mindre bara för att man inte bor ihop. Träffas i bland, filmkvällar, hitta på något tillsammans, kanske ha en planerad resa ihop varje år. Och självklart så skulle jag ju vilja sova ihop och på sin höjd spendera några dagar tillsammans i vardagen också, men sen måste jag få vara ifred och återhämta mig. Jag blir otroligt trött av att ha andra människor runt mig HEEEELA tiden.

Det är klart jag har funderat på om det är värt att ha någon överhuvudtaget, och än så länge är jag som sagt singel så. 🤷🏻‍♀️😂

Men jag är nog ganska ”anti människor” öht.
 
Jag vill ha mitt, för mig själv. Jag vill komma och gå när jag vill, och jag vill leva på limpmackor en hel dag om det är så. Jag vill tvätta min tvätt, diska min disk, laga min mat osv. Jag sover sjukt dåligt med sällskap i sängen (förutom hunden) och på tal om hunden, hon sover i min säng och ligger i min soffa. Jag vill inte ha något gnäll om det, varesig att hon är ivägen eller att det blir hundhår. Jag vill ligga och slösurfa i mobilen innan jag somnar vissa kvällar, och eftersom jag har sömnproblem så vill jag kunna tända lampan/slå på tvn kl 3 om det är så utan att nån blir störd. Jag har ett helt hus som är färdigmöblerad med det jag tycker om, och jag vill inte ha in någon annan stil. Jag vill välja vad jag vill se på tvn, och om jag bara vill lyssna på musik en hel kväll. Jag vill inte behöva säga en ungefärlig tid jag är hemma från stallet igen, och jag vill kunna sätta mig i bilen och åka och hälsa på en kompis när som helst på dygnet.

Jag känner inte att jag vill anpassa mig efter någon annan helt enkelt!

Skulle seriöst bli KNÄPP av att ha någon hemma här varje dag! Får ont i magen av bara tanken...

Jag är singel i dag, men skulle jag mot förmodan träffa någon så skulle jag göra klart detta snabbt. Jag ser inte att man tycker om någon mindre bara för att man inte bor ihop. Träffas i bland, filmkvällar, hitta på något tillsammans, kanske ha en planerad resa ihop varje år. Och självklart så skulle jag ju vilja sova ihop och på sin höjd spendera några dagar tillsammans i vardagen också, men sen måste jag få vara ifred och återhämta mig. Jag blir otroligt trött av att ha andra människor runt mig HEEEELA tiden.

Det är klart jag har funderat på om det är värt att ha någon överhuvudtaget, och än så länge är jag som sagt singel så. 🤷🏻‍♀️😂

Men jag är nog ganska ”anti människor” öht.

Men exakt så.
Jag jobbar med människor hela dagarna. Att sen kom hem till en människa till, nej tack. Jag vill hem till tystnad, lugn och frid. Kunna återhämta mig och sen ses när jag vill, inte för att jag måste.
 
Något jag ser som ytterligare en fördel är att det skulle vara enklare att göra slut. Skräckscenario: att bli sambo och skaffa en större lägenhet tillsammans. Sen tröttnar man och har då böket med att sälja (om man köpt), hitta varsin ny lägenhet och flytta. Risken verkar vara att många blir kvar för länge i ett dåligt förhållande för bostadens skull
 
Precis! Jag kan ta att någon gräver en grop i smöret eller hänger handduken fel någon gång ibland men inte varje dag!
Ja och du har nog lättare att överse med smöret och handduken om det är HANS smör och handduk.

(Kan man hänga en handduk fel? :confused:)
 
Särbo, hur gör man? Jag hade tanken att jag skulle vara särbo i mitt liv efter den förra relationen. Men nu är jag alltså sambo igen. Anledningen till att det blev så var att jag ändå mestadels var i hans (och barnens) bostad så pass mycket att jag fick dåligt samvete för min katt som tillslut fick flytta över till honom och sedan ett år senare flyttade även mitt pick och pack över. Jag gillar ju att sova ihop, jag gillar rutinerna det skapar att leva ihop med andra och jag gillar att ha nära till varandra utan att nödvändigtvis göra saker ihop. Det ultimata hade varit att ha en bostad med flyglar där man har sina egna rum i varsin flygen men sammanstrålar i kök och vardagsrum tex. Det här är inte en motstånds tråd till varför sambotråden utan lite mer av en spinoff på den och en annan tråd jag skapade där jag fick tips om bli särbo.
Sovandet Är nog bland det jag tycker är jobbigt med samboskapet, vi har ett gästrum där jag sover rätt ofta.
Något jag ser som ytterligare en fördel är att det skulle vara enklare att göra slut. Skräckscenario: att bli sambo och skaffa en större lägenhet tillsammans. Sen tröttnar man och har då böket med att sälja (om man köpt), hitta varsin ny lägenhet och flytta. Risken verkar vara att många blir kvar för länge i ett dåligt förhållande för bostadens skull
Jag har en gång gett bort ett halvt hus och tvingats att flytta hem till mamma.
Jag kommer nog aldrig att hämta mig från det.

Mina boplatsdagar kommer man få bända bort från mina kalla döda händer. Och ett kriterie för att jag ska vara intresserad av någon är att han har bra relationer med de flesta av sina ex.
 
Min sambo hänger upp sin tvätt färgkoordinerat även på torkställningen och viker ihop plastpåsar till små käcka platsbesparande trianglar.

Jag knör in både mina kläder och plastpåsar med våld

Vi har aldrig grälat om städning eller ordningen. Inte en enda gång!

Det är ju jättebra.
Man är ju olika, för vissa är sambolivet viktigare än ordningen, för mig är det tvärtom 🙂
Jag mår dåligt på riktigt av stök och oreda.
 
Särbo, hur gör man? Jag hade tanken att jag skulle vara särbo i mitt liv efter den förra relationen. Men nu är jag alltså sambo igen. Anledningen till att det blev så var att jag ändå mestadels var i hans (och barnens) bostad så pass mycket att jag fick dåligt samvete för min katt som tillslut fick flytta över till honom och sedan ett år senare flyttade även mitt pick och pack över. Jag gillar ju att sova ihop, jag gillar rutinerna det skapar att leva ihop med andra och jag gillar att ha nära till varandra utan att nödvändigtvis göra saker ihop. Det ultimata hade varit att ha en bostad med flyglar där man har sina egna rum i varsin flygen men sammanstrålar i kök och vardagsrum tex. Det här är inte en motstånds tråd till varför sambotråden utan lite mer av en spinoff på den och en annan tråd jag skapade där jag fick tips om bli särbo.

Jag ser inte riktigt vad som är så svårt med att veta hur man är särbo. Man bor väl bara inte ihop? Och får hantera det positiva och negativa i det. Vill man vara särbo är det väl fint och bra, precis som tvärtom.

Sambo och jag gillar båda att leva ihop. Men vi har behov av yta för att det ska vara friktionsfritt iom ibland olika rutiner och behov. Nu bor vi så pass stort att vi kan ha varsitt kontor(jobbar en del hemifrån båda två) och det finns 2 sovrum om han snarkar så jag med sömnstörning sover än sämre kan rymma undan till tystnad. Eller rent gå upp och göra min grej utan att störa hans sömn.
Jag har mer behov av egentid. Han jobbar borta en del och jag kan då vara ifred.

Hade vi behövs bo med ett sovrum ex hade nog relationen blivit lidande av trötthet och irritation. Då hade särbo varit bättre alternativ. Jag vill inte bo ihop om det leder till friktion.
 
Vi gillar båda att ha egen tid på kvällarna. Jag ligger gärna i sängen eller sitter i soffan den tiden och han är gärna vid sin dator. Lösningen är att han har ett rum där han har dator och yta till vad han vill göra och jag nöjer mig med vårt sovrum/vardagsrum/allrum beroende på vilken soffa jag vill sitta i eller om jag vill vara i sängen.
Lite så har vi det också, Vi bor i en trea där maken har ett rum med TV och dator där det får tittas på precis hur mycket fotboll som helst och jag sitter i vardagsrummet. Kök, badrum och sovrum är gemensam yta! :up:
 
Min sambo hänger upp sin tvätt färgkoordinerat även på torkställningen och viker ihop plastpåsar till små käcka platsbesparande trianglar.

Jag knör in både mina kläder och plastpåsar med våld

Vi har aldrig grälat om städning eller ordningen. Inte en enda gång!
Min man STÅR I TVÄTTSTUGAN OCH VIKER TVÄTTEN! Så himla tidsödane och onödigt. Jag släpar bara upp den och trycker in den i garderoben.
 
Det är ju jättebra.
Man är ju olika, för vissa är sambolivet viktigare än ordningen, för mig är det tvärtom 🙂
Jag mår dåligt på riktigt av stök och oreda.
Risken med sambolivet för någon som du är ju att man får dra hela hushållslasset själv. Vilket jag har för mig att du gjorde när du var gift. (Och när vi rasade över det ojämställda i det svarade du Ni är bara avundsjuka för att jag har ett perfekt äktenskap. Sen skilde du dig :laugh:)
 
Risken med sambolivet för någon som du är ju att man får dra hela hushållslasset själv. Vilket jag har för mig att du gjorde när du var gift. (Och när vi rasade över det ojämställda i det svarade du Ni är bara avundsjuka för att jag har ett perfekt äktenskap. Sen skilde du dig :laugh:)

Haha!
Du har ett jävla minne 😒😂
Men det är helt sant. Jag hatar verkligen att låta någon annan städa, missa att dammsuga en list och jag vill göra om precis allting.
Annars var det ju bra på så vis att vi aldrig bråkade, var fina vänner, överens osv. Jag bara vaknade en dag när han var på utbildning och kände fan vad skönt! Jag vill inte vara gift, tack och hej nu vill jag göra något annat.
 

Liknande trådar

Äldre För att inte deraila tråden om otrohet, där frågan om boende kom upp, skapar jag en ny tråd. Citerade ett gäng inlägg från tråden...
2
Svar
29
· Visningar
2 070
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp