Säsongsanpassad mat

Frysta ägg går också att baka på!

Jag anser nog att dylika importerade substitut är av ondo generellt, därför var det svårt att ignorera. Dessutom var inte pausen något uttryckt besvär. Sen att det är en väldigt allergen vara för vissa grupper i kombination med att lupinmjöl är en förhållandevis 'ny' produkt på marknaden som få känner till är allergen.
Lite svårt att ta ägg direkt från frysen.

Men snälla. Det var ett tips som är fritt att ignorera och om en är allergisk eller bakar för andra så får en väl fråga om allergier. Känns helt galet att du blir så provocerad av ett enkelt tips! Folk säger att det är veganer som är galna men inte har jag gått på någon i tråden för deras matvanor, men så fort något veganskt tas upp ska det huggas på? Live and let live, herregud. Inte ens en sida kan en oskyldig tråd om matinspiration få existera innan det ska försökas dra upp diskussion om vad som är rätt eller fel i andras matvanor? Det är ju helt galet.
 
Lite svårt att ta ägg direkt från frysen.

Men snälla. Det var ett tips som är fritt att ignorera och om en är allergisk eller bakar för andra så får en väl fråga om allergier. Känns helt galet att du blir så provocerad av ett enkelt tips! Folk säger att det är veganer som är galna men inte har jag gått på någon i tråden för deras matvanor, men så fort något veganskt tas upp ska det huggas på? Live and let live, herregud. Inte ens en sida kan en oskyldig tråd om matinspiration få existera innan det ska försökas dra upp diskussion om vad som är rätt eller fel i andras matvanor? Det är ju helt galet.
Oj? Tråkig ton, jag sa nog inget om veganer eller matvanor men ansåg att det var en kanske inte så bra produkt i sammanhanget att rekommendera. Jag uppfattade nog tråden mer som en miljömedveten frågeställning. Herregud ja, mea culpa.
 
Oj? Tråkig ton, jag sa nog inget om veganer eller matvanor men ansåg att det var en kanske inte så bra produkt i sammanhanget att rekommendera. Jag uppfattade nog tråden mer som en miljömedveten frågeställning. Herregud ja, mea culpa.
Frågan i tråden har ingen underton av moral eller etik, utan jag är helt enkelt nyfiken på vad folk äter olika tider på året.
 
Det kanske varierar lite men i butiken där jag handlar oftast har i varje fall haft ett årsjul som visar vilka grönsaker och frukter som är i säsong. Sen ser man ju oftast på priset om det är säsong eller ej. Sen har de ju absolut "lyxigare" bär eller frukter när det inte är säsong speciellt vid nyår brukar det ju tex finnas färska jordgubbar till specialpris.

Ja, alltså har man kunskap så är det inte ett stort problem att veta. Jag tänker bara att butikerna gärna får hjälpa till på traven genom att vara tydliga och sprida kunskap - som med årsjulet. Men kanske också bara ha ett litet sortiment av ”exklusiva” klimatdyra varor som är tydligt märkta och aldrig till lockpriser.
 
Pastarätter är väl det som är mest konstant över året hos mig, lätt att återvända till när fantasin tryter. Annars som andra odlare har beskrivit ovan.

Mer soppor, inläggningar, grytor, stekar och rotfrukter från november till april, sedan sallader och färska grönsaker i takt med att de blir klara. Och så squashexplosionen på sommaren, då finns det ju inte utrymme att äta mycket annat. :laugh:

Äpplen äter jag i princip bara under den period som det finns fräscha svenska att komma över (men då frossar jag :) ). Sedan får det bli äppelmos eller chutney för att få in äpplena i ekvationen. Kombinationen kål/betor/äpple och någon god ost är för mig en typisk hösträtt, även en mustig gulaschgryta med färska paprikor. Januari - mars mer linsgrytor, bönbiffar och jordärtskockssoppa. Kommer också att bli striktare med ägg-användningen nu när jag har fler egna höns. När de har sin viloperiod så tänker jag att jag får klara mig på infrysta ägg i matlagningen, dvs troligen lite mindre/färre, tills ljuset återvänder och de börjar värpa igen.

Tidigare hade jag grötfrukost under vinterhalvåret och yoghurt/müsli den varmare årstiden, men nu har det blivit lite mer hipp som happ. Oftare grötfrukost även sommartid.
Ägg håller utmärkt i många månader i kylen, jag skulle aldrig komma på tanken att lägga dom i frysen? :)
 
Är nyfiken! Själv skulle jag säga att min kost ändras drastiskt från årstid till årstid. Säkert 80% av matvarorna som ändras mellan sommar och vinter. Hur mycket ändrar ni? Är det något som absolut bara äts en viss årstid (utom högtidsmat då)?
Det är mest grönsakerna jag säsongsanpassar. Och så blir det oftare stark mat när det är varmt, så mer asiatiskt sommarhalvåret och stadigare, europeisk mat vinterhalvåret.

Vitkål, morötter, lök och broccoli äter vi året runt, övrigt frukt och grönt är efter säsong. Och betydligt mer vitkål när det finns färsk vitkål i början på hösten.
 
Jag vet inte om det är säsongsbaserat baserat på råvaror så jättemycket men vi har en del rätter som vi aldrig äter på sommaren t.ex. matiga soppor, grytor som gulasch och andra värmande rätter. På sommaren blir det lite lättare mat, inte så varm. Men på vintern är det gott med grytor, soppor etc. Vi köper mer tomater på sommaren än på vintern.
 
Ja, alltså har man kunskap så är det inte ett stort problem att veta. Jag tänker bara att butikerna gärna får hjälpa till på traven genom att vara tydliga och sprida kunskap - som med årsjulet. Men kanske också bara ha ett litet sortiment av ”exklusiva” klimatdyra varor som är tydligt märkta och aldrig till lockpriser.
Ja jag kan hålla med. Som jordgubbarna tex finns ju alltid framme och ligger där och ser goda ut, plötsligt så är de bara utbytta från svenska till importerade.. De borde åka in i kyldisken bland övriga importerade saker lite i skymundan. Men affärerna tjänar ju bra pengar på det så..
 
Ja jag kan hålla med. Som jordgubbarna tex finns ju alltid framme och ligger där och ser goda ut, plötsligt så är de bara utbytta från svenska till importerade.. De borde åka in i kyldisken bland övriga importerade saker lite i skymundan. Men affärerna tjänar ju bra pengar på det så..
Fast det är väl rätt stor skillnad på när de är i säsong, och står framme litervis i pappkartonger, och när de inte är i säsong, och ligger i små plastförpackningar, ofta bakom glas i en kyldisk? Är det butikens fel om kunden inte ser skillnaden, eller förstår att jordgubbar som säljs i december, märkta ”Odlade i Marocko”, förmodligen inte är närodlade?
 
Fast det är väl rätt stor skillnad på när de är i säsong, och står framme litervis i pappkartonger, och när de inte är säsong, och ligger i små plastförpackningar, ofta bakom glas i en kyldisk? Är det butikens fel om kunden inte ser skillnaden?
Absolut!
Jag uppskattar dock butiker som fattar egna beslut för att påverka kunderna. Tex som när coop slutade sälja burägg och jag skulle bli jätteglad om butikerna slutade ta in importerat kött (eller iaf slutade ha extrapris på importerat kött).
 
@Nahar: Jag varierar mig definitivt med årstiderna, utan att egentligen tänka på det (jag är mycket för att äta det jag känner för, min kropp och knopp mår bäst då). På sommaren blir det mycket sallader och kall mat av förklarliga skäl, väldigt medelhavsinspirerat.

På hösten mer grytor och soppor med nyskördat, speciellt härligt om det dessutom är hemodlat! Vintermaten påminner om hösten men mer "julsmaker" generellt i december-januariskiftet. Plus att av någon anledning har sushi blivit vintermat för mig (hemgjord då). Tror det har med rötmånaden under sommaren att göra, jag är inte helt bekväm med rå fisk just då.

På våren blir det mycket primörer och lite lättare mat även om det inte är lika mycket sallader som på sommaren.

Numera äter jag enormt lite kött så andelen fågel, fisk och skaldjur har ökat rejält (fläsk äter jag knappt längre förutom i korv och smörgåspålägg).
 
Fast det är väl rätt stor skillnad på när de är i säsong, och står framme litervis i pappkartonger, och när de inte är i säsong, och ligger i små plastförpackningar, ofta bakom glas i en kyldisk? Är det butikens fel om kunden inte ser skillnaden, eller förstår att jordgubbar som säljs i december, märkta ”Odlade i Marocko”, förmodligen inte är närodlade?

Jag tycker inte att det är någons fel - men tycker fortfarande att olika typer av förmedlande av kunskap och vad val innebär kan förstärkas. Och så kan jag tycka att de där jordgubbarna aldrig borde ingå i vad man lockar med till lågt pris.
 
Men va? Nej, tvärt om ska det ju vara! Varför bränna sig i munnen när hela kroppen brinner?:laugh: Här är stark mat förpassad till under 10 c!

Jag kan lätt äta hett kryddad mat på sommaren :D men då är jag iofs en sådan som fryser mer eller mindre konstant om det är under 15 grader :rofl:

(nej, är inte sjuk eller rökare, jag bara är sådan)

Edit: Eller ja, jag äter het mat året om egentligen... chili är :love:
 
Jag kan lätt äta hett kryddad mat på sommaren :D men då är jag iofs en sådan som fryser mer eller mindre konstant om det är under 15 grader :rofl:

(nej, är inte sjuk eller rökare, jag bara är sådan)

Edit: Eller ja, jag äter het mat året om egentligen... chili är :love:
Så kul ändå hur olika det kan vara! Det ska inte mycket starka kryddor till för att jag ska börja svettas och må dåligt (även om maten är god). Kanske har det att göra med just värmetålighet? Undrar om det är liknande mekanismer som drar mig mot choklad, kanel, och andra kryddor på hösten.
 
Så kul ändå hur olika det kan vara! Det ska inte mycket starka kryddor till för att jag ska börja svettas och må dåligt (även om maten är god). Kanske har det att göra med just värmetålighet? Undrar om det är liknande mekanismer som drar mig mot choklad, kanel, och andra kryddor på hösten.

Tror inte det, särbon är extremt varm av sig och äter också gärna stark chili året om :) Däremot har vi båda byggt upp en tolerans för hetare chili, det jag äter med lätthet idag hade typ fått mig att svimma tidigare innan jag var van.
 
Så kul ändå hur olika det kan vara! Det ska inte mycket starka kryddor till för att jag ska börja svettas och må dåligt (även om maten är god). Kanske har det att göra med just värmetålighet? Undrar om det är liknande mekanismer som drar mig mot choklad, kanel, och andra kryddor på hösten.

När man ser på vilka länder som äter stark mat traditionellt (Indien och Mexico är bara två exempel) så ligger de ofta nära ekvatorn och är varma. Det är väl snarare så att stark mat hjälper till med nedkylningen just för att det får en att börja svettas. Svettningarna är ju kroppens sätt att svalka av sig på.
 
När man ser på vilka länder som äter stark mat traditionellt (Indien och Mexico är bara två exempel) så ligger de ofta nära ekvatorn och är varma. Det är väl snarare så att stark mat hjälper till med nedkylningen just för att det får en att börja svettas. Svettningarna är ju kroppens sätt att svalka av sig på.
Fast det har väl snarare att göra med var kryddorna växer och det därmed vuxit fram en matkultur kring dem. Jag blir då inte nedkyld av stark mat i alla fall.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 112
Senast: Ridinglady
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 680
Senast: Sel
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 108
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp