Säsongsanpassad mat

Fast det har väl snarare att göra med var kryddorna växer och det därmed vuxit fram en matkultur kring dem. Jag blir då inte nedkyld av stark mat i alla fall.

Det står så på flera sidor jag hittar på nätet. Att eftersom stark mat får en att börja svettas så sätter det också igång kroppens naturligt nedkylningssystem (vilket svettningarna är). Jag vet inte. Jag varken svettas mycket eller tål speciellt stark mat.
 
När man ser på vilka länder som äter stark mat traditionellt (Indien och Mexico är bara två exempel) så ligger de ofta nära ekvatorn och är varma. Det är väl snarare så att stark mat hjälper till med nedkylningen just för att det får en att börja svettas. Svettningarna är ju kroppens sätt att svalka av sig på.
Jag har för mig att jag läst någonstans att man äter starkt kryddad mat i varma länder pga av att kryddorna hjälper mot de bakterier som annars skulle frodas i maten när det är så varmt. Men jag har ingen källa på det. Sen hjälper det ju att kryddorna klarar av att växa på dessa platser. Men absolut att man klarar av att äta stark mat när det är varmt, men jag tror det är mer en smaksak om man gillar det eller ej.
 
Men va? Nej, tvärt om ska det ju vara! Varför bränna sig i munnen när hela kroppen brinner?:laugh: Här är stark mat förpassad till under 10 c!
Det är mer att den starka maten jag gör är thai/kinesiskt/koreanskt, i regel, och då är det ganska lätt mat. Inga mejeriprodukter, inget mjöl, lite kött. Så den maten känns lättare för mig än en stadig viltgryta med grädde, t ex. Riktigt stark mat på vintern tycker jag blir för stor kontrast, då vill jag ha stadig mat. Ryskt, t ex.
 
Fast det har väl snarare att göra med var kryddorna växer och det därmed vuxit fram en matkultur kring dem. Jag blir då inte nedkyld av stark mat i alla fall.
Det kan ju inte bara vara det. Varken kryddpeppar eller kanel växer ju i Sverige, men det verkar ju inte ha hindrat oss från att hälla det i allt?
 
Det kan ju inte bara vara det. Varken kryddpeppar eller kanel växer ju i Sverige, men det verkar ju inte ha hindrat oss från att hälla det i allt?
Men de har längre tradition än till exempel chili och curry? Jag är ingen expert men vad jag vet har de senare inte funnits i Europa förrän under 1900-talet, medan kryddpeppar och kanel funnits sen medeltiden.
 
Jag äter hyfsat säsongs betonat. Äter inte så mkt kött själv men övriga familjen vill ha det, försöker varva kött, fisk, skaldjur, fågel och baljväxter.

På sommaren gärna mer färska grönsaker och bär som klarar lagring mindre bra. Mer färska örter, lätt mat gärna med fisk och skaldjur. Mkt grillat, grönsaker och kyckling med pasta lr färsk potatis.

Hösten blir mer soppa, grytor, rotfrukter, äpplen, svamp, päron, plommon och börjar gå över på torkade örter och kryddor.

Vinter, blir en del mer rött kött, såser och potatis. Fortfarande rotfrukter och äpplen. Mer baljväxter och fortfarande grytor. Äter mer fläskkött på vintern tror jag.

Börjar vilja ha lättare mat på våren igen med fisk, kyckling, primörer, sallad och grilla lite när solen tittar fram ☺️

Vi bakar mer kakor på hösten och vintern med. På sommaren och lite hösten med vill man passa på att frossa i bär ^^

Är nog mer medveten om att äta efter säsong nu en för något år sen. Men mkt styrs av väder, humör och utbud i butik med. Nu när vi har små i familjen så äter vi nog mer färska grönsaker och bär hela året än vad jag gjort innan. Men tänker köra mer frysta bär och frukt till smoothies och gröt/yoghurt på det kallare halvåret tror jag. Äter också mer konserver, frön och nötter på den kalla delen.
 
Men de har längre tradition än till exempel chili och curry? Jag är ingen expert men vad jag vet har de senare inte funnits i Europa förrän under 1900-talet, medan kryddpeppar och kanel funnits sen medeltiden.
Peppar och ingefära också, väl? Jag tänker att de har funnits länge, de finns ju i många traditionella recept. Både peppar och ingefära är ju starkt.
 
Jag är så himla pipig med maten så jag varierar inte ett dugg.
Köper det jag gillar, oavsett årstid.
 
Peppar och ingefära också, väl? Jag tänker att de har funnits länge, de finns ju i många traditionella recept. Både peppar och ingefära är ju starkt.
Inte riktigt samma styrka som chili väl? Eller, jag tycker i alla fall att de är mycket mildare även när de används rikligt. Mer smak i förhållande till eld, typ.
 
Men de har längre tradition än till exempel chili och curry? Jag är ingen expert men vad jag vet har de senare inte funnits i Europa förrän under 1900-talet, medan kryddpeppar och kanel funnits sen medeltiden.

Chili har ju funnits rätt länge i medelhavsområdet (typ 1400-talet). Det var ju europeiska handlare som tog den till Asien också under 14-, 15 och 1600-talen.
 
Senast ändrad:
Inte riktigt samma styrka som chili väl? Eller, jag tycker i alla fall att de är mycket mildare även när de används rikligt. Mer smak i förhållande till eld, typ.

Chili har en uppsjö av smaker beroende på sort, att bara säga "chili" ger inte så mycket egentligen. De enda jag inte klarar av är vad jag kallar "idiotchili" som tagits fram enbart för hettan och inte smaken (sedan blir de man odlar själv hemma sällan så superheta, att få fram rekordchili kräver rätt mycket).
 
Chili har ju funnits rätt länge i medelhavsområdet (typ 1400-talet). Det var ju europeiska handlare som tog den till Asien också under 14-, 15 och 1600-talen.
Eftersom Columbus inte kom tillbaka till Europa förrän 1490-talet så köper jag 15- och 1600-tal men inte tidigare. Sen har jag aldrig sett att chili varit en del av matkulturen kring medelhavet så tidigt, men det kanske har att göra med samma typ av rädsla som tomater åtnjöt?
Chili har en uppsjö av smaker beroende på sort, att bara säga "chili" ger inte så mycket egentligen. De enda jag inte klarar av är vad jag kallar "idiotchili" som tagits fram enbart för hettan och inte smaken (sedan blir de man odlar själv hemma sällan så superheta, att få fram rekordchili kräver rätt mycket).
Då har jag väl ätit idiotchili för jag har aldrig kunnat uppskatta någon direkt smak utan bara smärta :crazy:
 
Eftersom Columbus inte kom tillbaka till Europa förrän 1490-talet så köper jag 15- och 1600-tal men inte tidigare. Sen har jag aldrig sett att chili varit en del av matkulturen kring medelhavet så tidigt, men det kanske har att göra med samma typ av rädsla som tomater åtnjöt?

Då har jag väl ätit idiotchili för jag har aldrig kunnat uppskatta någon direkt smak utan bara smärta :crazy:

Tidigt 1500-tal definitivt. Innan dess var dess användning begränsad till Mellan- och Sydamerika.

Chili är ju mycket tillvänjning men tycker en inte om dem så ska en ju inte plåga sig. Jag VILLE ju gärna äta chili så jag var ju motiverad :D När det kommer till idiotchili menar jag dem med SHU i miljoner. Jag håller mig mellan 5000 och kanske 2-300000 (typ jalapeño till habanero). Det räcker gott och väl för mig.

Edit: En av mina favoriter är wiri-wiri, två små kulor med storlek som en physalis gav sting åt en chili con carne på lite över ett halvt kilo färs som jag tyckte blev lite väl mild :up:
 
Tidigt 1500-tal definitivt. Innan dess var dess användning begränsad till Mellan- och Sydamerika.

Chili är ju mycket tillvänjning men tycker en inte om dem så ska en ju inte plåga sig. Jag VILLE ju gärna äta chili så jag var ju motiverad :D När det kommer till idiotchili menar jag dem med SHU i miljoner. Jag håller mig mellan 5000 och kanske 2-300000 (typ jalapeño till habanero). Det räcker gott och väl för mig.
Jag har väldigt känsligt smaksinne så det är väl det som ställer till det. Åt väldigt god chili i Thailand, den var stark men hade åtminstone nyanser i smaken. Chili som finns i butiken här smakar bara starkt och platt tycker jag.
 
Jag har väldigt känsligt smaksinne så det är väl det som ställer till det. Åt väldigt god chili i Thailand, den var stark men hade åtminstone nyanser i smaken. Chili som finns i butiken här smakar bara starkt och platt tycker jag.

Jag odlar min chili själv eller köper från specialbutiker... ICA doesn't cut it ;) :D

Edit: Jag odlade en thaichili ett år som var enormt god. Jag kanske ska dra igång en sådan (liten planta så det funkar att ha den inne på vintern).
 
Enligt förälders chilibok kom chilin till Asien långt innan Columbus, men det var efter hans resor den började odlas där i större skala. Äldsta svenska chilifyndet är från 1200-talet.

*slut på nörd-ot*:o
Nej, nej, nej, inte slut på OT. Hur skulle detta ha skett? Enligt alla källor jag kan hitta kom chilin till Asien med portugisiska handelsmän i slutet av 1500-talet. Allt annat skulle ju radikalt skriva om Amerikas plats i historien.
 
Nej, nej, nej, inte slut på OT. Hur skulle detta ha skett? Enligt alla källor jag kan hitta kom chilin till Asien med portugisiska handelsmän i slutet av 1500-talet. Allt annat skulle ju radikalt skriva om Amerikas plats i historien.

Jag googlade snabbt: https://www.hallandsposten.se/övrigt/bostad/odla-chili-för-smakens-och-utseendets-skull-1.5115851

"...men faktum är att man hittat spår av chili i Sverige redan på 1200-talet. Vid arkeologiska undersökningar av ett kloster i Lund fann man frörester av chili. "
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 146
Senast: Ridinglady
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 935
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 117
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp