Säsongsanpassad mat

Nahar

Trådstartare
Är nyfiken! Själv skulle jag säga att min kost ändras drastiskt från årstid till årstid. Säkert 80% av matvarorna som ändras mellan sommar och vinter. Hur mycket ändrar ni? Är det något som absolut bara äts en viss årstid (utom högtidsmat då)?
 
Jag ändrar massor!

Mest beroende på att jag odlar själv. Så sommartid blir det mycket soppor med grönsaker och squashbaserade rätter. På hösten rotfrukter.

Tomater är sommargrönsaker. Vintertid smakar de knappt något.
Överlag försöker jag äta säsongsbetonat och närodlat (eller härodlat).
 
Definitivt ändras matvanorna mycket efter årstiderna.

Höst: äppelpaj, grytor (gärna med äpple i någon form typ som tillbehör i form av äppelmos eller chutney, eller i grytorna), svampstuvning/svamptoast/svampsås, rödbetor har sin tid mest under hösten där vi ofta äter dem som huvudrätt rostade i ugnen med fetaost ovanpå och balsamvinäger till, rotfrukter överlag är en viktig del av hösten

Vinter: saffran i fisksoppor och fiskgrytor, eller som smaksättning i risotto, risgrynsgröt med kanel, över huvud taget mycket aromatiska kryddor som smaksätter många maträtter, soppor, äter mer kött än annars

Vår: primörer! Sparris, ägg, lax i olika former, spenat äts massor

Sommar: stora mängder färska örtkryddor, matiga sallader, mat med bär i, enkla pastasåser på i stort sett rostade grönsaker, örter och parmesan, massor av tomater i paj, omelett, kalla soppor, ofta helvegetariska maträtter eller med kött som tillbehör
 
Är dålig på att ändra efter årstid. Odlar inget själv så blir inte lika naturligt då.
Men äter mycket färskpotatis på sommaren, vilket är självklart. Även kall mat hör till sommaren för mig.
Äter mer typiskt husmanskost på höst och vinter.
Specifika varor jag äter mer av på vinterhalvåret är väl olika typer av kål.
 
Jag äter ganska lika rätter året om - begränsade matvanor pga NPF osv - men visst varierar det ändå lite beroende på årstid.

Soppor och grytor äter jag nästan bara under höst och vinter. Mycket rotfrukter också, både billigt och gott. Varmt, mustigt och mättande ska det vara när det är kallt ute. På våren/sommaren vill jag ha något som känns mindre stabbigt, så då blir det mer enkla pastarätter, sallader och andra rätter med mycket grönt. Fruktintaget ökar också en del under den perioden.

Frysta grönsaker har jag alltid hemma, så de används oavsett årstid. Ska jag köpa färska så vill jag ha svenskt och helst också närproducerat, och tyvärr är butikerna häromkring inte jättebra på den biten. Jag planerar att utöka hemmaodlandet nästa år, mer närproducerat än så kan det inte bli. :idea:
 
Baserar nog det mesta av mina matval efter årstid och prioriterar säsong->närodlat->svenskt - undviker importerade varor. Valt bort en massa varor som jag inte äter av miljöprincip men gör enstaka undantag för nån frukt kanske nån gång ibland. Odlar en hel del själv trots att jag bor mitt i stan, har mycket fruktträd och stora trädgårdsland. Köper jag kött gör jag det från en gård i närheten.

Sen äter jag också som alla andra på restaurang där jag inte har så strikt kontroll på ursprung, men försöker välja även där efter rimlig årstidskoppling.
 
Baserar nog det mesta av mina matval efter årstid och prioriterar säsong->närodlat->svenskt - undviker importerade varor. Valt bort en massa varor som jag inte äter av miljöprincip men gör enstaka undantag för nån frukt kanske nån gång ibland. Odlar en hel del själv trots att jag bor mitt i stan, har mycket fruktträd och stora trädgårdsland. Köper jag kött gör jag det från en gård i närheten.

Sen äter jag också som alla andra på restaurang där jag inte har så strikt kontroll på ursprung, men försöker välja även där efter rimlig årstidskoppling.
Var mer nyfiken på vad folk äter olika säsonger, om det är något som enligt just dig hör till en viss årstid?
 
Var mer nyfiken på vad folk äter olika säsonger, om det är något som enligt just dig hör till en viss årstid?
Ja, som andra redan sagt - mycket mer rotfrukter vintertid, mer färska grönsaker sommartid. Äter alltså under vintertid mer husmanskost - grytor och soppor, mer potatisrätter möjligtvis mer kött även om jag med det är ganska minimalistisk, och sommartid mer sallader, mer toast, mer kall mat, mer frukt.
 
Det blir ju rätt naturligt att man följer vissa säsonger eftersom grönsaker och frukter har olika säsonger. Jag äter tex extremt sällan färska jordgubbar på vintern eller apelsiner på sommaren. Mer rotsaker vintertid och mer bladgrönsaker, gurka, tomater och liknande sommartid. Men det händer att jag syndar med en zucchini januari.
 
Det blir ju rätt naturligt att man följer vissa säsonger eftersom grönsaker och frukter har olika säsonger. Jag äter tex extremt sällan färska jordgubbar på vintern eller apelsiner på sommaren. Mer rotsaker vintertid och mer bladgrönsaker, gurka, tomater och liknande sommartid. Men det händer att jag syndar med en zucchini januari.

Fast jordgubbar och apelsiner finns året om i butiken uppslaget på prime plats. Jag syndar ibland med jordgubbar. Jag tycker att de borde dela upp tydligare i diskarna, så att man vet när man gör lite tokiga val - så att man gör dem mindre ofta.

Men kosthållningen ändrar sig ganska mycket över året - rätter passar bättre/sämre med mörker och ljus.
 
Pastarätter är väl det som är mest konstant över året hos mig, lätt att återvända till när fantasin tryter. Annars som andra odlare har beskrivit ovan.

Mer soppor, inläggningar, grytor, stekar och rotfrukter från november till april, sedan sallader och färska grönsaker i takt med att de blir klara. Och så squashexplosionen på sommaren, då finns det ju inte utrymme att äta mycket annat. :laugh:

Äpplen äter jag i princip bara under den period som det finns fräscha svenska att komma över (men då frossar jag :) ). Sedan får det bli äppelmos eller chutney för att få in äpplena i ekvationen. Kombinationen kål/betor/äpple och någon god ost är för mig en typisk hösträtt, även en mustig gulaschgryta med färska paprikor. Januari - mars mer linsgrytor, bönbiffar och jordärtskockssoppa. Kommer också att bli striktare med ägg-användningen nu när jag har fler egna höns. När de har sin viloperiod så tänker jag att jag får klara mig på infrysta ägg i matlagningen, dvs troligen lite mindre/färre, tills ljuset återvänder och de börjar värpa igen.

Tidigare hade jag grötfrukost under vinterhalvåret och yoghurt/müsli den varmare årstiden, men nu har det blivit lite mer hipp som happ. Oftare grötfrukost även sommartid.
 
Pastarätter är väl det som är mest konstant över året hos mig, lätt att återvända till när fantasin tryter. Annars som andra odlare har beskrivit ovan.

Mer soppor, inläggningar, grytor, stekar och rotfrukter från november till april, sedan sallader och färska grönsaker i takt med att de blir klara. Och så squashexplosionen på sommaren, då finns det ju inte utrymme att äta mycket annat. :laugh:

Äpplen äter jag i princip bara under den period som det finns fräscha svenska att komma över (men då frossar jag :) ). Sedan får det bli äppelmos eller chutney för att få in äpplena i ekvationen. Kombinationen kål/betor/äpple och någon god ost är för mig en typisk hösträtt, även en mustig gulaschgryta med färska paprikor. Januari - mars mer linsgrytor, bönbiffar och jordärtskockssoppa. Kommer också att bli striktare med ägg-användningen nu när jag har fler egna höns. När de har sin viloperiod så tänker jag att jag får klara mig på infrysta ägg i matlagningen, dvs troligen lite mindre/färre, tills ljuset återvänder och de börjar värpa igen.

Tidigare hade jag grötfrukost under vinterhalvåret och yoghurt/müsli den varmare årstiden, men nu har det blivit lite mer hipp som happ. Oftare grötfrukost även sommartid.
Kan tipsa om Khoisan äggersättning om du vill baka utan ägg nån gång :)
 
Fast jordgubbar och apelsiner finns året om i butiken uppslaget på prime plats. Jag syndar ibland med jordgubbar. Jag tycker att de borde dela upp tydligare i diskarna, så att man vet när man gör lite tokiga val - så att man gör dem mindre ofta.

Men kosthållningen ändrar sig ganska mycket över året - rätter passar bättre/sämre med mörker och ljus.
Det kanske varierar lite men i butiken där jag handlar oftast har i varje fall haft ett årsjul som visar vilka grönsaker och frukter som är i säsong. Sen ser man ju oftast på priset om det är säsong eller ej. Sen har de ju absolut "lyxigare" bär eller frukter när det inte är säsong speciellt vid nyår brukar det ju tex finnas färska jordgubbar till specialpris.
 
Hos mig skiftar det en del under året, både av praktiska skäl (tillgängliga råvaror) och för att jag gillar variationer.

Höst/vinter: vilt, stekar, grytor, husmanskost, svamp, rotfrukter, gratänger
Vår: nötkött, primörer, sparris, pajer, ugnsstekt potatis
Sommar: fläskkött eller vilt, grillat, sallader, färska grönsaker, majskolvar i oändlighet, kokad färskpotatis

Och säkert mycket mer. Raggmunk och fläsk är en av de mest önskade rätterna i mitt hem, vilket jag vägrar laga på sommaren.
 
Förlåt, men aj vad jag tycker rekommendation av sån vara är onödig i just det sammanhang du svarar på...
Nej? Skrevs ju att de har viloperiod då endast frysta ägg fanns att tillgå, så det var ett enkelt tips för eventuellt baksug då. Tips som går fint att ignorera också.
 
Nej? Skrevs ju att de har viloperiod då endast frysta ägg fanns att tillgå, så det var ett enkelt tips för eventuellt baksug då. Tips som går fint att ignorera också.
Frysta ägg går också att baka på!

Jag anser nog att dylika importerade substitut är av ondo generellt, därför var det svårt att ignorera. Dessutom var inte pausen något uttryckt besvär. Sen att det är en väldigt allergen vara för vissa grupper i kombination med att lupinmjöl är en förhållandevis 'ny' produkt på marknaden som få känner till är allergen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 112
Senast: Ridinglady
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 680
Senast: Sel
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 108
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp