Sätta igång äldre häst

cowgirl81

Trådstartare
Får eventuellt hem min gamle valack snart, gått som sällskap i några år nu. När jag köpte han hade han en senskada som nyss var läkt. Så han har verkligen fått tagit det lugnt. Ska dock kollas av veterinär innan, han är 23 år så har ju några år kvar. Han är även väldigt muskelfattig, tömköra går ej. Ska ja försöka ha med han som handhäst. Eller har ni tips på hur ja kan bygga muskler. Givetsvis är maten a och o. Nu har han fri tillgång till bra hösilage, vet dock ej vad fodervärden ger han i kraftväg. Är reggad som svensk ridponny och ca 148 hög.
 
Får eventuellt hem min gamle valack snart, gått som sällskap i några år nu. När jag köpte han hade han en senskada som nyss var läkt. Så han har verkligen fått tagit det lugnt. Ska dock kollas av veterinär innan, han är 23 år så har ju några år kvar. Han är även väldigt muskelfattig, tömköra går ej. Ska ja försöka ha med han som handhäst. Eller har ni tips på hur ja kan bygga muskler. Givetsvis är maten a och o. Nu har han fri tillgång till bra hösilage, vet dock ej vad fodervärden ger han i kraftväg. Är reggad som svensk ridponny och ca 148 hög.

Handhäst i skritt är en bra början. Har han gått som sällskap på lösdrift eller varit uppstallad?

När Vet tittar på honom skulle jag bett om ett igångsättningsschema och utgå från det.
 
Handhäst är ju jätte bra även om vet säger nej till full igångsättning :), bara roligt för hästarna med sällskap på uteritterna och för gamlingen att få komma utanför hagen :).

Dumt att tömkörning inte går då det är väldigt bra för att få dom att jobba utan ryttare, men går longering bra så kan du ju longera över bommar för att aktivera rumpan och komma till jobb genom det.
Och sen när hästen fått lite mer muskler kan du ta korta rid pass där han jobbar igenom och sen ta fram ridning och skritta av för hand.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 374
Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 454
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Känner till en häst med följande problem: Hästen är rätt så tunn över hela kroppen, dvs revbenen syns och dåligt med muskler...
Svar
15
· Visningar
1 788
Senast: Cut3Leo
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 856
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp