Sätta igång en häst efter 3 månaders vila?

Moa092

Trådstartare
Hej!
Jag behöver verkligen eran hjälp!
Jag ska börja sätta igång min häst nu efter 3 månaders vila, haft låsningar i ryggen och där av har hon inte ridits.
Men över allt läser jag att det är superviktigt att rida hästen på rakt spår osv, ända problemet är att hon har mycket nerv o energi och känns riskabelt att första ridpasset hoppa upp o rida ut i skogen, så vad kan jag göra, rida ut o hoppas på det bästa? Rida henne några dagar på ridbanan i skritt först? ( våran ridbana är väldigt stor och i direkt anslutning till en hage som är med upp o ner för backar så man kanske typ kan använda både hagen o ridbanan ( blir typ 100x50m ) och lägga ut lite bommar eller stockar så hon får lyfta på benen o jobba sig.?
Alla tips o tankar mottages, jag gör vad jag måste för att få henne korrekt uppbyggd🙂
 

Bifogade filer

  • C8C88D16-0D24-48D2-91C9-C54736DAFA10.jpeg
    C8C88D16-0D24-48D2-91C9-C54736DAFA10.jpeg
    361,4 KB · Visningar: 12
Hej!
Jag behöver verkligen eran hjälp!
Jag ska börja sätta igång min häst nu efter 3 månaders vila, haft låsningar i ryggen och där av har hon inte ridits.
Men över allt läser jag att det är superviktigt att rida hästen på rakt spår osv, ända problemet är att hon har mycket nerv o energi och känns riskabelt att första ridpasset hoppa upp o rida ut i skogen, så vad kan jag göra, rida ut o hoppas på det bästa? Rida henne några dagar på ridbanan i skritt först? ( våran ridbana är väldigt stor och i direkt anslutning till en hage som är med upp o ner för backar så man kanske typ kan använda både hagen o ridbanan ( blir typ 100x50m ) och lägga ut lite bommar eller stockar så hon får lyfta på benen o jobba sig.?
Alla tips o tankar mottages, jag gör vad jag måste för att få henne korrekt uppbyggd🙂

Be behandlande veterinär skriva ut tex Plegacil.

Rid ut med sällskap av häst eller annan människa på marken.
 
Hej!
Jag behöver verkligen eran hjälp!
Jag ska börja sätta igång min häst nu efter 3 månaders vila, haft låsningar i ryggen och där av har hon inte ridits.
Men över allt läser jag att det är superviktigt att rida hästen på rakt spår osv, ända problemet är att hon har mycket nerv o energi och känns riskabelt att första ridpasset hoppa upp o rida ut i skogen, så vad kan jag göra, rida ut o hoppas på det bästa? Rida henne några dagar på ridbanan i skritt först? ( våran ridbana är väldigt stor och i direkt anslutning till en hage som är med upp o ner för backar så man kanske typ kan använda både hagen o ridbanan ( blir typ 100x50m ) och lägga ut lite bommar eller stockar så hon får lyfta på benen o jobba sig.?
Alla tips o tankar mottages, jag gör vad jag måste för att få henne korrekt uppbyggd🙂
Kan du be veterinär rekommendera ngn tränare i närområdet som kan hjälpa dig göra en rehabiliterings plan? Jag tänker att din häst borde sättas igång långsamt med övervägande arbete utan ryttare. Arbete i skritt över bommar borde vara bra, men som sagt prata med vet först utifrån vad just din häst behöver.

Att rida ut på en häst som är sederad tycker jag låter farligt för både dig och hästen.
 
Kan du be veterinär rekommendera ngn tränare i närområdet som kan hjälpa dig göra en rehabiliterings plan? Jag tänker att din häst borde sättas igång långsamt med övervägande arbete utan ryttare. Arbete i skritt över bommar borde vara bra, men som sagt prata med vet först utifrån vad just din häst behöver.

Att rida ut på en häst som är sederad tycker jag låter farligt för både dig och hästen.
Vi har varit hos en unghäst tränare, som hjälpa oss men han tyckte att jag kunde åka hem och bara ta det lugnt o skritta o trava henne fram till nästa gång vi ska till honom ( nästa måndag, inte imorgon utan näst, nästa vecka ) men han nämnde inte om jag kunde skritta på den stora ridbanan eller om jag skulle chansa på att rida ut. Hon blev en massa jobbad innan jag red henne i ungefär 1 månad.
 
Vi har varit hos en unghäst tränare, som hjälpa oss men han tyckte att jag kunde åka hem och bara ta det lugnt o skritta o trava henne fram till nästa gång vi ska till honom ( nästa måndag, inte imorgon utan näst, nästa vecka ) men han nämnde inte om jag kunde skritta på den stora ridbanan eller om jag skulle chansa på att rida ut. Hon blev en massa jobbad innan jag red henne i ungefär 1 månad.
En tränare som ger så vaga instruktioner hade jag valt bort. Din häst har varit skadad (om jag tolkar dig rätt) och den behöver nu sjukgymnastik för att bygga upp kroppen. Om du inte tränar din häst medvetet är risken att hästen får tillbaka samma besvär igen. Byt tränare.
 
Hej!
Jag behöver verkligen eran hjälp!
Jag ska börja sätta igång min häst nu efter 3 månaders vila, haft låsningar i ryggen och där av har hon inte ridits.
Men över allt läser jag att det är superviktigt att rida hästen på rakt spår osv, ända problemet är att hon har mycket nerv o energi och känns riskabelt att första ridpasset hoppa upp o rida ut i skogen, så vad kan jag göra, rida ut o hoppas på det bästa? Rida henne några dagar på ridbanan i skritt först? ( våran ridbana är väldigt stor och i direkt anslutning till en hage som är med upp o ner för backar så man kanske typ kan använda både hagen o ridbanan ( blir typ 100x50m ) och lägga ut lite bommar eller stockar så hon får lyfta på benen o jobba sig.?
Alla tips o tankar mottages, jag gör vad jag måste för att få henne korrekt uppbyggd🙂

Anledningen att veterinärer rekommenderar raka spår är inte för att böjda spår i sak skadar hästen, utan för att man vet att ofta förmår inte vanliga hobbyryttare att riktigt rida sina hästar i balans, och då blir böjda spår ännu mer obalans .

Det framgår inte vad din häst haft för problematik egentligen eller om den varit under veterinär behandling. Om den varit det senare när du rådfråga veterinären ang igångsättnings rekommendationer.

Oavsett så kan du självklart börja skritta hästen på ridbana .
 

Liknande trådar

Ridning Igår fick min 21-åriga häst skor på sig och nu när hon kan röra sig obekymrat så ska hon sättas igång. Hon har vilat i 4 år efter...
2
Svar
34
· Visningar
3 446
Senast: Badger
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 090
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 411
Senast: liiinnea
·
Ridning Min häst har vilat i 3 veckor, nu har han tappat sko så kanske blir över 3 veckor också. Måste hästens ridas igång efter det? Asså typ...
Svar
2
· Visningar
615
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Relation / paus
  • Arbetsintervju
  • Swisha en främling?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp