Sätta igång islandshäst

Granen76

Trådstartare
Hej, allesammans!
Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min häst som tyvärr bara har vart ute på härliga skogsrundor lite då och då.

Det här är en väldigt energisk islandshäst som har fem gångarter. När hon kom till mig existerade knappt gångarten skritt. Fokuset hamnade därför på att jobba bort spändhet, först och främst från marken, men även i ridningen. Något vi kom väldigt långt med! Hon kan idag bli stressad, men inte alls på samma sätt som tidigare, och vi har lyckats få fram en fin skritt.

Någonstans efter vi jobbat fram skritten övergick träningen till ridturer och en allt mer ”åka med” ridning. Och nu vill vi komma igång igen. Hon har sen några månader tillbaka varit ute på 3-5 promenader på minst 2km i veckan, dock inte uppsuttet. Tölten finns där, och även traven. Men både ryttare och häst kommer behöva tränares hjälp för att kunna göra någonting bra utav det i framtiden. Frågan blir därför; hur skulle ni lägga upp träningen framöver utifrån det som finns att jobba med? Jag vill ju försöka bygga upp henne. Samtidigt som jag inte vill gå för fort fram, ur aspekten att hon återigen kan tappa skritten och eller bli överbelastad eller liknande. Hur hade ni börjat och lagt upp den första tiden?

Tränare ska självklart vävas in, men jag vill ha lite olika synvinklar!
 
Det är ju jättesvårt att säga något generellt som funkar för alla, det beror ju mycket på grundkondition hos hästen var man ska börja. Men jag hade börjat i just konditionsänden, kravlösa ridturer där längden anpassas efter tempo och hästens ork. Och med kravlöst menar jag att man på sin höjd sätter tempo men låter hästen bestämma gångart, eftersom vissa muskler kan vara mindre tränade än andra och olika gångarter därmed olika jobbiga. Enkelt beskrivet, tvinga inte hästen att tölta 200 meter om den är trött efter 50, låt den då antingen sakta av eller byta till trav, t.ex. :) När konditionen börjar bli okej skulle jag lägga in lite större krav successivt, även lite styrka (t.ex backar om man inte kommer åt sånt "naturligt" på uteritter och även lite typisk "ridbaneträning" i form av bärighet och form osv).

Sen behöver ju allt som sagt modifieras och anpassas efter häst och dagsform, men det verkar du ju medveten om. :) Var uppmärksam på eventuell träningsvärk hos hästen och gör inte samma övningar två dagar i rad (vid lite "tyngre" jobb är det optimala att låta hästen vila dagen efter).

Hos en "stressig" häst är ju sannolikheten rätt stor att den visar smärta (träningsvärk) eller brist på ork genom att springa ifrån den och slippa anstränga musklerna. Likväl som det kan vara överskottsenergi/glädje av att komma ut med tempo som ger en "springig" häst. Så det är väl nåt du behöver vara uppmärksam på, för personligen skulle jag släppa lite på energireaktioner i början, medan brist på ork/träningsvärk bör lösas genom lugnare tempo eller vila.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 883
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 737
Senast: Unhappy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp